Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Placering af klasser/bagagevogn i et tog

Jeg har købt vogne til to passagertog (tysk, epoke III).

Det ene togsæt består af 4 stk 4 akslede umbauwagen
4 akslede unbauwagen 

  1. Vogn med 1. kl i den ene ende, 2. kl i den anden (12)
  2. Vogn med 2. kl i den ene ende, baggage i den anden (2b)
  3. To vogne rent 2. kl. (22) (jeg overvejer at købe endnu en, det er der vist lige plads til på min bane)

Hvordan ville sådan et tog normalt blive koblet sammen? Så vidt jeg kunne læse på Wikipedia, kobles bagagevognen oftest i den ene ende (typisk mod lokomotivet). Men det ville jeg også mene man gør med 1. klasse? Så umiddelbart har jeg tængt at koble dem sådan her: 12 22 22 2b.

Er det en realistisk sammensætning? Eller flytter man 1st klasse eller baggage ind midt i togsættet? Eller er det bare tilfældigt hvordan tingene var koblet.

Er det en korrekt antagelse at man typisk ikke vender vognene ved en endestation - men bare flytter lokomotivet til den anden ende. Så hvis første klasse er lige efter lokomotivet i f.eks. vestlig retning, vil første klasse være bagerst i toget når det returnerer i østlig retning?

Det andet togset består af 3 togset, hvert med 2 permanent koblede 3 akslede umbauwagen
3 akslede umbauwagen

  1. Togset med en vogn 3kl/2kl sammenkoblet med en vogn der er rent 3kl (32-33)
  2. Togset med 2 3kl vogne (33-33)
  3. Togset med en 3kl/baggage og en vogn der er rent 3kl

 

Her er det ikke muligt at placere 2kl eller bagage afdelingen i enden af toget. Så var det tilfældigt hvordan de var koblede? Eller havde man stadig 2kl flyttet ud mod en af enderne, så f.eks:

32-33 33-33 33-b3

Da jeg har tængt mig at have magneter til reedkontakter i enderne af togene er det lettest hvis jeg får det rigtigt i første forsøg:)

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg kan komme med et dansk eksempel der måske kan bruges (har ikke så meget forstand på hvordan det var i Tyskland). På Kystbanen (København H-Helsingør), var første klassesvognen altid ved lokomotivet forrest i stammen på København H. Dermed skulle de "fine" passagerer ikke gå særligt langt, når de kom fra perronhallen. Og det samme var tilfældet når toget ankom til Helsingør. Pakvognen (En Cle-vogn) var altid placeret bagerst i stammen på vej til Helsingør aht. bagegageelevatorene på Kbh. På tilbagevejen kom Cle-vognen først. Dette og meget mere kan man bl.a. læse mere om i den nye bog "Personvogne" lige udgivet af bane bøger. Det var lige et lille sidespring Wink

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 410

PB

Generelt har tyskerne mest haft 1.klasse i midten af toget og bagagevogne i enderne. Spisevogne skal også være i midten i modsætning til sovevogne, der skal være i enderne. Postvogne SKAL være i enderne på grund af brevhemmeligheden, der måtte ikke engang være togpersonale i dem, kun postansatte. Tyskerne havde noget der hedder Kurswagen, det var vogne der blev koblet af og på undervejs, der havde andre destinationer end resten af toget, det er som regel 1/2 vogne. De var placeret i enderne. 

I dit tilfælde ville jeg koble 1.klasse vognene ind midt i toget: 

Altså 2,1/2,2,2/b

Treakslede Umbauwagen blev altid indsat i par og derfor.

B/3,2/3,3/3

Der er lavet tre fine hæfter af en fyr der hed Michael Meinhold

Zugbildung 1- DB Reisezüge der Epoche 3, Miba Report

Zugbildung 3- DRG Reisezüge Der Epoche II Miba Report

66 Reisezüge für Modellbahner - Zugbildung von Epoche II bis IV

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Takker - lige det jeg havde brug for. Så kan jeg komme viddere med at få toget til at koble vognene på - det kommer nok til at tage et par forsøg Smile

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej Lars.

Umbauwagen er nogle dejlige vogne. De har den fordel at de kan mixes indbyrdes, sådan at både 3-akslet og boggie-vogne er blandet.

Hos DB, Deutsche Bundesbahn som de hed dengang, brugte normalt de 3-akslet umbau-vogne parvis. Der har og er nok masser undtaglser.  

Hverken DSB eller for den sags skyld DB, vendte vogn stammerne. Det er alt for tids krævene. Lokomotivet lavet normalt bare omløb, eller et nyt blev sat på. 

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.