Picture

BLK_AARH

it

Indlæg: 128

PB

Oprangering

En ny bog på markedet er "Oprangering af EuroCity-tog - 1987-2023".

Er der nogen som kender til bøger, forum eller web-sites hvor man kan se oprangeringer af dansk materiel igennem tiderne.
Lånte denne bog på biblioteket "DSB post- og rejsegodsvogne 1945-1969 : litra D og E" men havde håbet på flere eksempler på oprangeringer end der var.
Specielt aktuel i forhold til Heljans nye P-vogn, var der ikke rigtig noget.

 

 

__________________

V.h.
Bent L.K.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Hej Bent,

Den bog, du nævner, udkom sidste år. Del 2 er i øjeblikket ved at blive oprettet og vil blive udgivet om et par måneder. Jeg er udgiveren.
Der er faktisk ikke så mange bøger om oprangering. Jeg synes også det er et meget interessant emne. Enhver, der har materiale eller ideer til en bog, kan altid sende mig en besked.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 137

PB

Hej Bent

Om Litra P og postvogne

Lokomotivet, nr. 103 som du kan finde her:

https://www.signalposten.dk/lokomotivet.php?aar=2011&nr=103

supplerer nævnte bog.

Lokomotivet nr. 121, side 10, som du kan finde sådan ca. samme sted nævner løb med P 812, mellem København - Nakskov, men kun den egentlige oprangering på Lolland.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Bent og Christian + alle I andre selvfølgelig

Lidt flovt at skulle blive gjort opmærksomt på, at et blad, hvor man selv var ansvarshavende redaktør, har bragt denne udmærkede artikel (af TA) med anvendelsen af de store postvogne, herunder litra P: Så det var en stor nydelse at genlæse den, tak Christian!

Nå, den artikel giver jo i det store og hele svaret på anvendelsen af de store "Bureau-vogne", herunder litra P. Så lidt frækt, glem oprangeringerne i de internationale tog. Postvognene var "nationale" i deres anvendelse. Om der har været en undtagelse ved jeg ikke.

Det overrasker måske mange (jeg ihvert tilfælde), hvor krævende alene postogene 7592/7593 (landsdelsposttogene) var alene m.h.t. litra P. Nu kan jeg ikke lige læse ud af det skrevne, om det er samme stamme med returløb eller to stammer. Hvis sidste, var forbruget på halvdelen af litra P alene i de nævnte tog. Så modelmæssigt med "kun" en litra P på modelbanen er lidt tyndt, ikke sandt Smile

Oprangeringsmæssigt er det jo næsten ligetil - i hvert tilfælde i Øst - da alt (næsten) materiellet kan købes, se bl.a. DF modeltogshjemmeside ( DF M - Postvogne - DF Modeltog ) for supplerende postvogne af litra Pbh. Og det VAR nogle mærkelige oprangeringer, en nærtrafikstamme (Bn-materiel) med maskinen bagest (skubbetog) efterhængt en postvogn, normalt en Ph. Se billedet herunder fotograferet i Roskilde med tog mod Kh, 17-06-1984 med en MZ IV som togmaskine. Hvis nogle stadig har en LIMA MR stamme passer en postvogn jo også godt her + eventuel en Gs vogn.

Billede

Så, man kan åbenbart ikke have P vogne nok suppleret med DF modeltog Pbh nok på anlægget. 

God fornøjelse

Steff

NB: Samme sted i hentede filem med LOKOMOTIVET, findes også et INDEX!! BRUG DET og I har svar på MASSER af spørgsmål om danske jernbane i 1:1 eller model. Opret en genvej på skrivebordet ( Tidsskriftet Lokomotivet indholdsfortegnelse - Samtlige 130 numre (signalposten.dk) ).

NB, NB: Da bøgerne er udsolgt vover jeg alligevel at omtale alle damplokomotivbøgerne og diesel og design mv. fra daværende LOK forlag. De er FYLDTE med oprangeringer af tog gennem tiderne, Igen, brug INDEX Wink

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Gert skrev:

Den bog, du nævner, udkom sidste år. Del 2 er i øjeblikket ved at blive oprettet og vil blive udgivet om et par måneder. Jeg er udgiveren.

Der er faktisk ikke så mange bøger om oprangering. Jeg synes også det er et meget interessant emne. Enhver, der har materiale eller ideer til en bog, kan altid sende mig en besked.

mvh,
Gert

Gert, jeg er så glad for den bog. Du/I skal have stor ros for den. Jeg fik bogen i julegave og jeg nyder at læse den stort set hver aften  Smile

Kunne man måske tænke sig, at I på et tidspunkt vllle overveje, at lave en bog omkring Nattogs oprangeringer i samme periode ?

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Fantastiske oprangeringer. Der mangler dog nogle ikoner af stamner, når man scroller ned på siden under 1960

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Steffen Dresler skrev:

NB: Samme sted i hentede filem med LOKOMOTIVET, findes også et INDEX!! BRUG DET og I har svar på MASSER af spørgsmål om danske jernbane i 1:1 eller model. Opret en genvej på skrivebordet ( Tidsskriftet Lokomotivet indholdsfortegnelse - Samtlige 130 numre (signalposten.dk) ).

NB, NB: Da bøgerne er udsolgt vover jeg alligevel at omtale alle damplokomotivbøgerne og diesel og design mv. fra daværende LOK forlag. De er FYLDTE med oprangeringer af tog gennem tiderne, Igen, brug INDEX Wink

Enig! Lokomotivet er er en uvurderlig ressource!  Smile Og netop "DSB diesel og design" er en virkelig perle at have i Jernbane-biblioteket, total epoke-IV guld i lange baner, yndligsbog!  Smile
(Jeg lagde lige mærke til at Bjørn har et enkelt eksemplar i web-shoppen hvis nogen ønsker sig sådan en bog)

Mvh
Peter W

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hejsa.

Godt nok leger vi med vores modeltog, men det hedder vel retteligt styrevognstog, eller skydelokomotiv.

Skubbetog får mine tanker hen på vores lege start med lego toget.

Årsagen til postvognen gik bag lokomotivet, var den ikke havde styreledning, UIC Kabel for ITC, så der kunne ikkke sendes signaler fra styrevognen til lokomotivet og retur!

Derfor måtte den om bag lokomotivet, i dag ses det i amerika med lokomotiver forrest, midt og bagerst i togstammen, de styres af kodet radiosignal fra forreste førerplads.

Ja Teknologien, farer af sted.

Jeg er lige blevet belært, samtidigt er styrevognstoget et regionaltog der hurtigt skal videre, derfor går postvognen altid bagerst, så den kan hentes af rangermaskinen og rangeres bort, ved ankomst til endestationen. Således styrevognstoget kan returnere hurtigt.

Ja Df Modeltog har flotte Postvogne, men til de priser fås to heljan P vogne!

Mange venlige hilsner

Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Erling

Det DSB maskin- og signaltekniske udtryk du anvender er jo et Skydelokomotiv. Og det er jo i og for sig også næsten korrekt og dog alligevel ikke. Det er jo toglokomotivet i et styrevognstog og ikke et ekstra lokomotiv der medgives, der "skyder (hjælper)", og enten går med til enten stationsgrænsen eller over til næste togfølgestation. Som idag i en "Styrevognsstamme" går toglokomotivet bagest og styrevognen er mod nord (København).

Udtrykket "skubbetog" var i sin tid ment som et kærligt og sigende/fortællende udtryk på de Sjællandske depoter og blandt de rejsende pendlere, for en Re-togstamme med en styrevogn forrest (Bns m. fl.) og nærtrafikvogne litra Bn. Så var man advaret om kvaliteten og alle klare over, at det ikke var en Re-stamme med "almindeligt materiel" (Bn, Ag, Bg, B m.v.) og togmaskinen forrest i togstammen, uanset hvilket vej toget kørte. Men altså en af disse nymodens tog med en styrevogn forrest og togmaskinen "skubbende nede bagest" med, undskyld udtrykket, "Grisevogne". 

Altså "skubbetog" som en hentydning til "Styrevognstog" og ikke en almindelig oprangeret Re-stamme med ældre kupevognsmateriel og litra Bn uden styrekabler og andet.

Med hensyn til priser for Df modeltogs postvogne. Ja, det koster at udvikle og hvis ikke, der kommer penge ind for de små serier der kan sælges, ingen nye danske vogne. Så valget er egentligt ganske let, kke sandt! 

Bedste hilsener til dig og alle i andre læsere.

Steff

 

NB: Det kan da godt være at termerne har ændret sig, men jeg referer til "mine tog, dengang" Smile

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Togsønnen vil ikke til lædret og købe DF's postvogne - han finder dem for dyre - men mon ikke han kommer til at nøjes med dem fra f.eks. Heljan, da DF melder alt udsolgt af alle typer .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 239

PB  Blog

der er en snert af mobning i det du skriver, Erling skriver kun at man kan få to Heljan vogne for det en Df vogn koster, jeg troede egentligt at vi var ovre det med at pege fingre af hvad man/andre pengemæsigt ønsker at lægge i Hobbyen. Vh Andersen

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Kære MN. Andersen

Helt enig, vi dyrker vores hobby som vi ønsker og kan - og det med hensyntagen til vores økonomi. Nogle er regelrette epoke dit eller dat dyrkere, andre går ikke op i det, nogle er til anlægget med natur, nogle til signaler og vogne og andre blander det hele som de synes om.

Det kan godt være at andre synes det er mærkeligt (ikke Märkelingt Big smile ) det vi gør, men det er vores bane og vi holder af det vi har, ofte stolte over det vi har lavet. Og DET betyder jo så også, at vi må tage hensyn til den økonomi vi har tilrådighed. Og hvis "Togsøn" hellere vil have to Heljan-vogne er det hans beslutning. (og så skal han have mindst fem til et landsdelsbureautog Cash ).

Jeg har også nogle ønsker til mit "tog", men plads og økonomi har naturligt sat en stopper. Og DET lever jeg egentligt godt med!!

Bedste hilsener og rigtig god fortsat søndag aften

Steff

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Jørgen.

Jeg er da klar over denne verden er skabt efter profit, så at DF-modeltog sætter deres pris højt som de gør, trækker jo Heljan op samme vej.

Intet i denne verden handler om hvad produktionsprisen er, men hvor meget man kan tjene.

Ja og vi på gulvet må spare hvor vi kan, vi har ikke de muligheder som erhvervslivet har.

Hilsen Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Togsøn skrev:

Hej Jørgen.

Jeg er da klar over denne verden er skabt efter profit, så at DF-modeltog sætter deres pris højt som de gør, trækker jo Heljan op samme vej.

Intet i denne verden handler om hvad produktionsprisen er, men hvor meget man kan tjene.

Ja og vi på gulvet må spare hvor vi kan, vi har ikke de muligheder som erhvervslivet har.

Hilsen Erling.

 

Jamen det er rigtig, nu hvor vi lever i et samfund, hvor alle sælger sig så dyrt som muligt - også dem på gulvet - men det er altså tog og ikke politik, som Sporskiftet mest handler om ....... 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Det er vel ikke så underligt, at der en prisforskel på håndbyggede vogne (DF) og masseproducerede vogne samlet af små flittige hænder i Kina?

__________________

Svend

Like 3 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Svend skrev:

Det er vel ikke så underligt, at der en prisforskel på håndbyggede vogne (DF) og masseproducerede vogne samlet af små flittige hænder i Kina?

Det ikke for at vade i det, men er de modeller, som DF forfiner, ikke blot masse fremstillede vogne ?

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

bygger01 skrev:

Det ikke for at vade i det, men er de modeller, som DF forfiner, ikke blot masse fremstillede vogne ? 

Ind imellem er der tale om forfining af industri-materiel, men en hel del er selv-udviklet f.eks. deres postvogne (https://dfmodeltog.dk/butik/13-df-m---postvogne/).

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.