Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

MiWuLa forlader Märklin

Det har vist været almindeligt kendt, at MiWuLa - ligesom så mange andre store udstillingsanlæg - kører Märklin 3-skinne.

Men nu er det tilsyneladende ved at være fortid: I følge denne video er de ved at skifte til 2-skinne, og Roco er blevet det nye valg i standardspor. Argumenterne er interessant nok, at 2-skinne tilbyder mere avancerede muligheder for computerstyring - og så at midterlederen bliver slidt alt for hurtigt ned på et anlæg som MiWuLa.

Jeg var ret overrasket, må jeg erkende. Men se selv videoen og døm selv.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

De bruger en del forskellige sporsystemer forskellige steder på deres anlæg.

https://www.miniatur-wunderland.com/discover-wunderland/technologies/mod...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Godaften Lars og alle i andre sæ´føli!

Det må jeg sige, DET er nok den mest radikale ombygning, jeg nogensinde har set i denne størrelse, hele MIWULA!!

Det er jo et enormt arbejde, da ALT skal skiftes/ændres. Det er jo ikke bare at udskifte Märklin midterleder sporsystemet ud, det er jo at ændre alt fra vekselstrøm 3 skinne til jævnstrøm 2 skinne, ledninger, elektronik, signaler mv. Og så skal alt materiellet jo have nye isolerende aksler, både vogne og lokomotiver. Dertil skal anlægget jo også tilsyneladende splittes ad, for at kunne komme til og bagefter opbygges på ny!!

Man bliver også lidt klogere bl.a. vedr. nedslidning af midterlederkontakterne. Tænker nok ikke (har aldrig dengang jeg var Märklinnist)) på det ”hjemme”! Men logisk og fornuftigt, når vi næsten taler om slidtage (slæbesko på midterlederne) 24-7-365. OK, en slæbesko udskiftes let, men en midterleder punkkontaktskinne??

Jeg var ikke klare over at udskiftningen i MIWULA hidtil skete køreafsnitsmæssigt ca. hvert 3. år med midterlederskinnerne pga. nedslidning og at dette, nu næsten kan minimeres til næsten ingenting med 2-leder systemet!

Der er sikket fordele og ulemper, Märklin driftssikkert, men med automatisk begrænsning i kun at have (næsten) en leverandør med et specielt skinnesystem, det der er til rådighed. Dette contra 2 ledersystemet med det talrige isoleringer, kortslutninger, men meget, meget, meget større udvalg i elektronik, materiel (og mere modeltro skinner) og en verden til forskel i leverandører!

Bliver spændende at følge og man må jo ønske held og lykke.

Tak for henvisningen

Steff (1:32 2-skinne jævnstrøm)

NB: Kommer til at tænke på, dengang ”de gamle spor 0 klubber” gik fra sideskinne og til jævnstrøm 2 skinne. Det kostede blod sved og tårer, men nu et flot og modeltro udseende!!

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 236

PB  Blog

Det kunne udover ændring af system, være tiltrængt med en opgradering af den ældre del af anlægene i forhold til den nyeste hvor der er væsentiligt mere bevægelse.

Vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

@steffen

På hvilkem måde har 2-skinne talrige isoleringer og kortslutninger som 3-skinne ikke har? Hvori ligger problemer med kortslutninger hos skinnen? Det er da de samme udfordringer uanset system.

Det meste af Miwula er i øvrigt 2-skinne og har altid været det. Det er kun de første områder som er 3-skinne. Så ændringen er ikke så radikal. Jeg ser det mere som en konsolidering i at det gamle nu kommer til at køre det samme som alt det andet. Det er jo det nemmeste.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Kære TogSvendsen

Måske lidt naivt eller min mangel på viden, men hvis der ikke var isoleringsopgaver at tage hensyn til med 2 skinnedrift, var det vel heller ikke nødvendigt i sin tid for Märklin, at udvikle et idiotsikkert vekselstrømssystem, med en strømførende isoleret midterledende fuld eller punktkontaktskinne mellem de to returlederskinner, vel?

Jævnstrøms 2 leder model anlæg med ovaler, cirkler, transversaler mv., må da have isoleringer imellem de to strømkredse med hhv. positiv og negativ spænding eller?

Og isolering af materiellet med aksler og adskillelse af +/- af undervogn/chassis contra hjul på 2-skinne drift ville jo så være ligegyldig eller hvad?  

Så i bedste fald og med en positiv tilgang til dit svar, hvad skriver jeg forkert?

Steff

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

Steffen Dresler skrev:

Måske lidt naivt eller min mangel på viden, men hvis der ikke var isoleringsopgaver at tage hensyn til med 2 skinnedrift, var det vel heller ikke nødvendigt i sin tid for Märklin, at udvikle et idiotsikkert vekselstrømssystem, med en strømførende isoleret midterledende fuld eller punktkontaktskinne mellem de to returlederskinner, vel?

Jeg kender ikke årsagerne tilbage i 30'erne, og måske var det nødvendigt - dengang - men i dag er det bestemt ikke nødvendigt. Det kunne også være at valget faldt på vekselspænding fordi det var nemmere og billigere bare at transformere strømmen i stikkontakten ned.

Steffen Dresler skrev:

Jævnstrøms 2 leder model anlæg med ovaler, cirkler, transversaler mv., må da have isoleringer imellem de to strømkredse med hhv. positiv og negativ spænding eller?

3-skinne skal også have isoleringer mellem strømkredse. Det har da aldrig været anderledes? Du tænker måske på vendesløjfer, men det er da det eneste tidspunkt, hvor der skal bruges noget ekstra. Næppe noget der holder Miwula tilbage.

Steffen Dresler skrev:

Og isolering af materiellet med aksler og adskillelse af +/- af undervogn/chassis contra hjul på 2-skinne drift ville jo så være ligegyldig eller hvad?  

Producenten sørger jo for levering af isolerede hjul. Jeg har aldrig hørt nogen nævne, at det var en ulempe ved 2-skinne at der kom isolerede hjul.

Steffen Dresler skrev:

Så i bedste fald og med en positiv tilgang til dit svar, hvad skriver jeg forkert?

Jeg sagde ikke, at du skrev noget forkert. Jeg spurgte bare om du vil uddybe. For "utallige isoleringer og kortslutninger" får det til at lyde som om, at du har forkerte erfaringer med 2-skinne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Hejsa

Tak for svar. Vi ser åbenbart bare forskelligt på tingene. Min eneste erfaring med 2- skinne, er fra et klubanlæg i Næstved og spor 1. Begge steder er der sporisoleringer, men det kører upåklageligt og man undgår (nu får jeg tæv Angry ), denne nok ikke helt modelkorrekte midterleder. 

Fortsat god aften!

NB: Det er et "helvede" at ombygge et ikke isoleret lokomotiv om til 2-skinne Smile

 

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Anledningen till att MiWula byter ut Märklin spår till 2-skiner istället är på grund av kraftig oxidering till följden av släpsko och Märklins K-skinner har så mycket metall att det syns mycket sotspår i rälsen och mittpunkter.

Jag har haft en Märklin tågbana men upptäckte att det blir mycket oxidering så jag gick över till 2-skinner med Tillig Elite code 83 och det fungera mycket bättre än Märklin.

Att rengöra spåren är också avgörande och det är mycket skit-jobb med Märklin spår.

MiWula kommer att lösa problemet med Märklin tåg men många utav dom är så gamla och utslitna så det mesta kommer nog att säljas ut i marknaden.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.