Selv om de passer sammen rent fysisk, så gør de ikke elektrisk da Mærklin er 3-skinne og Trix er 2-skinne.
__________________
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Er det ikke noget med, at hvis der står "made in Germany" (støbt ind i undersiden), så er de af den gamle type, der let knækker?
Jo. Var lige nede og tjekke. De gamle har trykket "Märklin" i den ene side og "made in Germany" på den anden side af midten. De nye har kun "Märklin".
Desuden er der også en datomærkning i et lille felt med årstal og måned (f.eks. 1/18 for januar 2018). På et par af mine (købt brugt) skinner af den gamle type er årstallet 00 og 01.
Jeg ville dog ikke betænke mig ved at købe den gamle model, medmindre det skal skilles hyppigt. Det er ofte samlingerne der knækker, men sjældent mere end at de stadig kan bruges på et fasmonteret bane. Jeg har selv et pænt antal af de gamle skinner i brug, da mine første C-skinner kun kunne fås i den gamle udgave.
__________________
Med venlig hilsen
Henning
3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker CS3 (ikke plus) og CS2. En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter Win-digpet 2021 premium
Jeg ville dog ikke betænke mig ved at købe den gamle model, medmindre det skal skilles hyppigt. Det er ofte samlingerne der knækker, men sjældent mere end at de stadig kan bruges på et fasmonteret bane. Jeg har selv et pænt antal af de gamle skinner i brug, da mine første C-skinner kun kunne fås i den gamle udgave.
Mon det ikke også betyder under hvilke forhold banen er i med hensyn temperatur variationer / sollys ....
Jeg ville holde fingerne væk fra dem - særlig de dyre som sporskifter & krydsspor !
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
0 kan lide
Skrevet af Godsbanen Torsdag d. 14/12/2023 - 21:28
Hvis man er ny i hobbyen, vil man nok adskille og samle rigtig mange gange, og så kan det blive et problem. Plastikken kan også knække andre steder end i samlingerne. De gamle skinner skal, efter min mening, være meget, meget billige (nærmest gratis) hvis man skal give sig i lag med dem.
Ikke ment som en kritik af HenningS. Han har jo en god pointe.
C-skinnerne ændrede materiale omkring 2003-2005. Skinner produceret før 2006 ville jeg ikke røre med en iltang. Har haft alt for mange der er brækket fra hinanden, selv på et fast anlæg.
C-skinnerne ændrede materiale omkring 2003-2005. Skinner produceret før 2006 ville jeg ikke røre med en iltang. Har haft alt for mange der er brækket fra hinanden, selv på et fast anlæg.
tak alle for nogle fine input
jeg skal måske bare bide i det sure æble, og købe et nyt startsæt med tilhørende udvidelsespakker C1-2-3-4-5
det er vel ikke nemt at se hvornår et startsæt er fra ?
C-skinnerne ændrede materiale omkring 2003-2005. Skinner produceret før 2006 ville jeg ikke røre med en iltang. Har haft alt for mange der er brækket fra hinanden, selv på et fast anlæg.
tak alle for nogle fine input
jeg skal måske bare bide i det sure æble, og købe et nyt startsæt med tilhørende udvidelsespakker C1-2-3-4-5
det er vel ikke nemt at se hvornår et startsæt er fra ?
Nu ved jeg godt at pengene kan krible frygteligt i lommen, men få nu lige fundet ud af hvad andre i nærheden af dig kører, for det er da sjovest hvis man kan køre på hinandens anlæg. Om der er klubber og forhandlere i nærheden. Kig evt. i den bog jeg linkede til tidligere, inden du vælger størrelse og skinnesystem; hvis du ikke har så meget plads, så kunne det være en idé at gå ned i størrelse.
__________________
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Hvis du køber et nyt startsæt, er det uden tvivl med de "nye" skinner og også med controller af nyere dato, mobil station 2.
Hvordan økonomien og praktikaliteten ligger med hensyn til at købe alle udvidelsespakkerne, i forhold til at købe delene enkeltvis og efter behov, kan jeg ikke lige sige. Det er en kostelig hobby, men også kostbar Især når man begynder at udvide med digitalt styrede sporskifter og større vognpark osv.
Tilføjelse: ifølge det fine indlæg med billede nedenunder ser det ud til at min tidligere oplysning om, at man kan kende de gamle skinner på, at der står "made in Germany" på dem, ikke er præcis nok.
Svaret er NEJ! Det er dit kørende materiel der bruger strømmen, ikke skinnerne. Så med passende afstande mellem strømfødepunkterne kan du have lige så lang en bane som du har lyst/råd/plads til.
Ja. I enhver ledning, her lig skinnestreng, vil der være et spændingsfald henover. Med andre ord, jo længere dine strækninger er, jo flere steder bør du føde ind med banestrømmen. Det er svært at angive en eksakt afstand, da det også afhænger af banens geometri og eks hvor snavsede skinnerne er, men en tommelfingerregel kunne være en tilslutning for hver 3-4 meter. Men prøv dig frem og undgå senere ærgelser.
strømskinne i startpunkt, er der så ikke strøm nok i den anden ende ?
Nej, ikke nødvendigvis: Hvis du har en strømkilde og sætter en 20 m ledning på til f.eks. en lampe, vil der naturligvis være strøm nok.
Men en modelbane er noget helt andet: De 20 m skinner fungerer ikke som 20 m ledning - du bliver nødt til at tage hensyn til de mange samlinger undervejs på de 20 m. Hver samling fra en skinne til den næste vil næsten altid tilføje ekstra modstand, og en eller flere af samlinger kan potentielt være decideret dårlige. Derfor skal man være meget heldig, hvis man har en velfungerende strømforsyning 20 m nede ad sporet.
Og derfor er det almindeligt at køre en rigtig ledning ved siden af sporet og så lave strømfødepunkter mange gange undervejs på strækningen. Hvor ofte kan diskuteres - det kommer i høj grad an på mængden af skinner og dermed samlinger: Jo kortere skinner (og flere samlinger), jo flere strømfødepunkter har du brug for. Du må aldrig stole på de almindelige samlinger mellem skinnerne.
Spørgeren er umiddelbar meget uvidende, eller. Har ikke hørt ordentlig efter i skolen og tilsyneladende glemt alt om den elektriske fysik. Det hele kan jo også være goast.
Skulle HALEONDK have lyst til lidt undervisning i modeljernbane og ikke mindst de elektriske forbindelser, venligst send mig en PM. Bopæl post nr. 6100, så kan du jo selv tage beslutningen, er det for langt på cykel..
I en parantes bemærket har C skinner normalt en særdeles god forbindelse de enkelte dele imellem på grund af konstruktionen. De største kontaktproblemer opstår normalt mellem slæbesko og midterskinne (kontaktpunkter). Især ved længere tids stilstand kan man opleve enkelte steder hvor slæbeskoen har svært ved at få kontakt på de små spidser, og man derfor må gå igang med en afhjælpning (som kan være en lettere afrensning eller at køre banen igennem med et lokomotiv i et passende, ikke for langsomt, tempo).
joergen1978
søgende
Indlæg: 179
ja både C skinner fra mærklin og Trix passer sammen og Mærklins plast legetøjsskinner der ligner C skinner.
Nogle mærklin C skinner fra starten af 1990erne, er sprøde og knækker let!
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO, Stambord Vejen.
Køre Dansk epoke 4c-6
Haleondk
Indlæg: 13
tak for svar
så dem skal man holde sig langt fra
er der nogen måde at se hvornår et evt. startsæt er fra ?
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
Selv om de passer sammen rent fysisk, så gør de ikke elektrisk da Mærklin er 3-skinne og Trix er 2-skinne.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Haleondk
Indlæg: 13
aha det var godt at vide
i kan hører jeg er på bar bund
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
aha det var godt at vide
i kan hører jeg er på bar bund
Køb den her eller lån den på biblioteket, det kan hjælpe dig meget på vej. https://www.saxo.com/dk/_9788711169193
Hvor bor du henne af i landet?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.638
ja både C skinner fra mærklin og Trix passer sammen og Mærklins plast legetøjsskinner der ligner C skinner.
Nogle mærklin C skinner fra starten af 1990erne, er sprøde og knækker let!
Der er en kode bagpå, der viser, at de er lavet med mere bestandig plast.
Men jeg kan ikke finde koden !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Er det ikke noget med, at hvis der står "made in Germany" (støbt ind i undersiden), så er de af den gamle type, der let knækker?
Jo. Var lige nede og tjekke. De gamle har trykket "Märklin" i den ene side og "made in Germany" på den anden side af midten. De nye har kun "Märklin".
Desuden er der også en datomærkning i et lille felt med årstal og måned (f.eks. 1/18 for januar 2018). På et par af mine (købt brugt) skinner af den gamle type er årstallet 00 og 01.
HenningS
Roskilde
Indlæg: 23
Jeg ville dog ikke betænke mig ved at købe den gamle model, medmindre det skal skilles hyppigt. Det er ofte samlingerne der knækker, men sjældent mere end at de stadig kan bruges på et fasmonteret bane. Jeg har selv et pænt antal af de gamle skinner i brug, da mine første C-skinner kun kunne fås i den gamle udgave.
Med venlig hilsen
Henning
3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2. En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.638
Jeg ville dog ikke betænke mig ved at købe den gamle model, medmindre det skal skilles hyppigt. Det er ofte samlingerne der knækker, men sjældent mere end at de stadig kan bruges på et fasmonteret bane. Jeg har selv et pænt antal af de gamle skinner i brug, da mine første C-skinner kun kunne fås i den gamle udgave.
Mon det ikke også betyder under hvilke forhold banen er i med hensyn temperatur variationer / sollys ....
Jeg ville holde fingerne væk fra dem - særlig de dyre som sporskifter & krydsspor !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Hvis man er ny i hobbyen, vil man nok adskille og samle rigtig mange gange, og så kan det blive et problem. Plastikken kan også knække andre steder end i samlingerne. De gamle skinner skal, efter min mening, være meget, meget billige (nærmest gratis) hvis man skal give sig i lag med dem.
Ikke ment som en kritik af HenningS. Han har jo en god pointe.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
C-skinnerne ændrede materiale omkring 2003-2005. Skinner produceret før 2006 ville jeg ikke røre med en iltang. Har haft alt for mange der er brækket fra hinanden, selv på et fast anlæg.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Haleondk
Indlæg: 13
C-skinnerne ændrede materiale omkring 2003-2005. Skinner produceret før 2006 ville jeg ikke røre med en iltang. Har haft alt for mange der er brækket fra hinanden, selv på et fast anlæg.
jeg skal måske bare bide i det sure æble, og købe et nyt startsæt med tilhørende udvidelsespakker C1-2-3-4-5
det er vel ikke nemt at se hvornår et startsæt er fra ?
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
C-skinnerne ændrede materiale omkring 2003-2005. Skinner produceret før 2006 ville jeg ikke røre med en iltang. Har haft alt for mange der er brækket fra hinanden, selv på et fast anlæg.
jeg skal måske bare bide i det sure æble, og købe et nyt startsæt med tilhørende udvidelsespakker C1-2-3-4-5
det er vel ikke nemt at se hvornår et startsæt er fra ?
Nu ved jeg godt at pengene kan krible frygteligt i lommen, men få nu lige fundet ud af hvad andre i nærheden af dig kører, for det er da sjovest hvis man kan køre på hinandens anlæg. Om der er klubber og forhandlere i nærheden. Kig evt. i den bog jeg linkede til tidligere, inden du vælger størrelse og skinnesystem; hvis du ikke har så meget plads, så kunne det være en idé at gå ned i størrelse.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Hvis du køber et nyt startsæt, er det uden tvivl med de "nye" skinner og også med controller af nyere dato, mobil station 2.
Hvordan økonomien og praktikaliteten ligger med hensyn til at købe alle udvidelsespakkerne, i forhold til at købe delene enkeltvis og efter behov, kan jeg ikke lige sige. Det er en kostelig hobby, men også kostbar Især når man begynder at udvide med digitalt styrede sporskifter og større vognpark osv.
Tilføjelse: ifølge det fine indlæg med billede nedenunder ser det ud til at min tidligere oplysning om, at man kan kende de gamle skinner på, at der står "made in Germany" på dem, ikke er præcis nok.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.170
Her om at identificere gamle og nye C-spor - se til højre om nye, OK spor
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Haleondk
Indlæg: 13
Her om at identificere gamle og nye C-spor - se til højre om nye, OK spor
tak
super oplysning
Haleondk
Indlæg: 13
Er alle Deltasæt med gamle skinner ?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.170
Er alle Deltasæt med gamle skinner ?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Haleondk
Indlæg: 13
Er alle Deltasæt med gamle skinner ?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.170
Er alle Deltasæt med gamle skinner ?
Du kan også selv slå op på www.maerklin.de
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Haleondk
Indlæg: 13
Er alle Deltasæt med gamle skinner ?
Du kan også selv slå op på www.maerklin.de
et sidste spørgsmål:
er der begrænsning på hvor mange meter spor man kan anvende til 1 mobil station ?
Niels
Ingeniør
Indlæg: 312
Hej,
Svaret er NEJ! Det er dit kørende materiel der bruger strømmen, ikke skinnerne. Så med passende afstande mellem strømfødepunkterne kan du have lige så lang en bane som du har lyst/råd/plads til.
God jul!
Mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Haleondk
Indlæg: 13
Strømfødepunkter ?
hvis man har 20 m skinner i en længde "tænkt"
strømskinne i startpunkt, er der så ikke strøm nok i den anden ende ?
også
God jul til dig og alle der læser med
Niels
Ingeniør
Indlæg: 312
Hej igen,
Ja. I enhver ledning, her lig skinnestreng, vil der være et spændingsfald henover. Med andre ord, jo længere dine strækninger er, jo flere steder bør du føde ind med banestrømmen. Det er svært at angive en eksakt afstand, da det også afhænger af banens geometri og eks hvor snavsede skinnerne er, men en tommelfingerregel kunne være en tilslutning for hver 3-4 meter. Men prøv dig frem og undgå senere ærgelser.
Mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.139
hvis man har 20 m skinner i en længde "tænkt"
strømskinne i startpunkt, er der så ikke strøm nok i den anden ende ?
Nej, ikke nødvendigvis: Hvis du har en strømkilde og sætter en 20 m ledning på til f.eks. en lampe, vil der naturligvis være strøm nok.
Men en modelbane er noget helt andet: De 20 m skinner fungerer ikke som 20 m ledning - du bliver nødt til at tage hensyn til de mange samlinger undervejs på de 20 m. Hver samling fra en skinne til den næste vil næsten altid tilføje ekstra modstand, og en eller flere af samlinger kan potentielt være decideret dårlige. Derfor skal man være meget heldig, hvis man har en velfungerende strømforsyning 20 m nede ad sporet.
Og derfor er det almindeligt at køre en rigtig ledning ved siden af sporet og så lave strømfødepunkter mange gange undervejs på strækningen. Hvor ofte kan diskuteres - det kommer i høj grad an på mængden af skinner og dermed samlinger: Jo kortere skinner (og flere samlinger), jo flere strømfødepunkter har du brug for. Du må aldrig stole på de almindelige samlinger mellem skinnerne.
MVH
Lars
ptmadsn
Indlæg: 95
Hej, Jeg undres.
Spørgeren er umiddelbar meget uvidende, eller. Har ikke hørt ordentlig efter i skolen og tilsyneladende glemt alt om den elektriske fysik. Det hele kan jo også være goast.
Skulle HALEONDK have lyst til lidt undervisning i modeljernbane og ikke mindst de elektriske forbindelser, venligst send mig en PM. Bopæl post nr. 6100, så kan du jo selv tage beslutningen, er det for langt på cykel..
Venlig hilsen
Peter Madsen
ptmadsn
Indlæg: 95
Beklager dobbelt up.
erikl
Indlæg: 86
Eller måske ghost
https://www.wordnik.com/words/goast
Mvh Erik L.
MiniTRIX, Z21, Digikeijs
TrainController Gold
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
I en parantes bemærket har C skinner normalt en særdeles god forbindelse de enkelte dele imellem på grund af konstruktionen. De største kontaktproblemer opstår normalt mellem slæbesko og midterskinne (kontaktpunkter). Især ved længere tids stilstand kan man opleve enkelte steder hvor slæbeskoen har svært ved at få kontakt på de små spidser, og man derfor må gå igang med en afhjælpning (som kan være en lettere afrensning eller at køre banen igennem med et lokomotiv i et passende, ikke for langsomt, tempo).