Picture

brasch

Indlæg: 20

PB

Modulopbygning

Jeg planlægger at lave et landskab på 150x250cm i H0. 
skinnerne bliver fleischmann profi, men fordi værelset det skal være i til tider bruges til andet, skal det gerne kunne skilles ad, så jeg overvejer at bruge 4 stk 75x125 cm bordplader fra ikea som bund. Det skal ikke overholde en eller anden standard og sættes sammen med andres systemer. Modulerne, er udelukkende, så jeg kan skille det fran hinanden udenfor "sæson". 
hvad er den smarteste (simple) måde at være sikker på de 4 plader flugter med hinanden kan jeg umiddelbart bare skære skinnerne over med en dremmel, hvor pladerne stopper? - der vil vel komme til at mangle nogle mm ved hver samling, hvad gør jeg med det?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 473

PB

Hejsa

den smarte måde er at når du samler modulerne så lægges en skive af samme tykkelse som skæreskiven imellem modulkasserne , så når skinnerne skæres , bilver der rigtigt nok et lille gab ,( men så er fidusen jo netop de mellemliggende skiver ) , så adskilles modulerne og den skive imellem fjernes , samle igen og så burde skinnerne passe , Smile

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.076

PB  Blog  Hjemmeside

kylle skrev:

Hejsa

den smarte måde er at når du samler modulerne så lægges en skive af samme tykkelse som skæreskiven imellem modulkasserne , så når skinnerne skæres , bilver der rigtigt nok et lille gab ,( men så er fidusen jo netop de mellemliggende skiver ) , så adskilles modulerne og den skive imellem fjernes , samle igen og så burde skinnerne passe , Smile

Christian

Så længe alle spor er vinkelret på samling.

På denne 3D tegning i 1:87 er der fjernet 1,2mm (skivens tykkelse) og jo større vinkel, jo mere rammer de ved siden af.

BilledeBillede

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

brasch

Indlæg: 20

PB

Ole Vedel skrev:

kylle skrev:

Hejsa

den smarte måde er at når du samler modulerne så lægges en skive af samme tykkelse som skæreskiven imellem modulkasserne , så når skinnerne skæres , bilver der rigtigt nok et lille gab ,( men så er fidusen jo netop de mellemliggende skiver ) , så adskilles modulerne og den skive imellem fjernes , samle igen og så burde skinnerne passe , Smile

Christian

Så længe alle spor er vinkelret på samling.

På denne 3D tegning i 1:87 er der fjernet 1,2mm (skivens tykkelse) og jo større vinkel, jo mere rammer de ved siden af.

BilledeBillede

Mvh. Ole Vedel

 

 

mon ikke det meste kan afhjælpes med det flex der kan være indbyrdes? - alternativt have "løse" skinner i samlingerne, hvor det enten er en kurve, eller diagonalt?

umiddelbart vil der med den plan jeg har være en lige skinne der løber diagonalt næsten præcist i midten og skal skæres begge veje. Og så et par kurver i den ene ende, der nok heller ikke er optimalt

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 895

PB

Jeg kan anbefale såkaldte styrestifter, der normalt bruges til at orientere bordplader, så de altid placeres nøjagtigt i forhold til hinanden.

De er beregnet til at blive slået i fra hver sin side, når du har boret et Ø8 mm hul på tværs af begge emner.

Se mere på Beslagmanden.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

Man kan også lade sig inspirere af denne metode: https://youtu.be/qq9hLRFzIYw

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

brasch

Indlæg: 20

PB

fin idé, men jeg kan da se en potentiel faldgruppe - min evne til rens faktisk at få boret hullerbe præcist nok i bordpladerne. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 267

PB

Er sådan nogle moduler ikke spændt sammen med gennemgående bolte?

Like 0 kan lide
Top

Picture

brasch

Indlæg: 20

PB

Det er de normalt, hvis man fpiger standarder der skal sættes sammen med andre. Det har jeg ikke i sinde at overholde, så jeg har nogenlunde frie tøjler. Men selvom jeg skruer et eller andet stykke træ på bordpladeren, har jeg min tvivl om hvor stabilt det så vil være

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 267

PB

Hvis hvert af dine moduler har et lodret endestykke af en passende højde, så kan man sørge for, at de stødes helt sammen så de flugter på de forskellige ledder og kanter. Så skal de holdes sammen med et par skruetvinger, hvorefter man borer igennem begge tilstødende endestykker på én gang. Det skal nok være to steder med passende afstand. Boret skal have samme diameter som boltene, eller gevindstængerne har, og så kan man spænde modulerne sammen med skiver og bolte, evt vingemøtrikker, der er lettere at håndtere.

Folk med forstand på modulbygning kan nok komme med bedre forklaringer eller forslag.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 41

PB

Hej!

For de der ikke har den store håndværksmæsige kunnen, findes der jo også disse,  Mitsutomo - Dyvelborelæresæt 74 dele (harald-nyborg.dk)  og hermed følger vejledningen https://damcache.harald-nyborg.dk/v-637714504324955562/d0/96/1e38-74ea-4... .

Forsat god aften.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-Däne

Indlæg: 120

PB

Og til modulovergange loddes på disse...

https://www.digitalzentrale.de/

Artikel nr. 309000 Modulübergänge.

Selve patinaxsvellen limes og skrues fast i underlaget.....

mvh. Martin

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.