Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?
Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.
En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...
Mvh
Peter
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?
Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.
En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...
Mvh
Peter
Peter, tror du ikke at du blander Viessmann og Sommerfeldt lidt sammen her. Det er i al fald Viessmanns master og tråde at Märklin bruger - bare i en lidt anden farve. Tror også personligt at det er Viessmanns der er mest brugt af de nyere typer luftledning
Sommerfeldt er vist mere for "nørderne" der vil have det helt korrekt, og gider tage tørnen med at lodde køretråde selv.
Bruger selv Viessmanns master, og Märklins køretråd. Fordi jeg godt kan lide den mørke tråd fra Märklin, og de lidt mørkere master som Viessmann har. Viessmann har så også et større antal forskellige master end hvad Märklin har "adopteret"
__________________
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Peter, tror du ikke at du blander Viessmann og Sommerfeldt lidt sammen her. Det er i al fald Viessmanns master og tråde at Märklin bruger - bare i en lidt anden farve. Tror også personligt at det er Viessmanns der er mest brugt af de nyere typer luftledning
Sommerfeldt er vist mere for "nørderne" der vil have det helt korrekt, og gider tage tørnen med at lodde køretråde selv.
Bruger selv Viessmanns master, og Märklins køretråd. Fordi jeg godt kan lide den mørke tråd fra Märklin, og de lidt mørkere master som Viessmann har. Viessmann har så også et større antal forskellige master end hvad Märklin har "adopteret
Du har helt ret, jeg fik blandet de to mærker sammen dér. Tak for præcisering. :)
Peter
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?
Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.
En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...
Mvh
Peter
Og helt væsentligt er det, at ved digital drift og 3-leder (Märklin) må der ikke være kørestrøm i både spor og overledning, da de giver risiko for fejl i systemet. Overledning ved digital drift er da kun til pynt.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Og helt væsentligt er det, at ved digital drift og 3-leder (Märklin) må der ikke være kørestrøm i både spor og overledning, da de giver risiko for fejl i systemet. Overledning ved digital drift er da kun til pynt.
Det har du selvfølgelig ret i Peter!
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Hej Karsten,
Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?
Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.
En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
Hej Karsten,
Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?
Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.
En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...
Mvh
Peter
Peter, tror du ikke at du blander Viessmann og Sommerfeldt lidt sammen her. Det er i al fald Viessmanns master og tråde at Märklin bruger - bare i en lidt anden farve. Tror også personligt at det er Viessmanns der er mest brugt af de nyere typer luftledning
Sommerfeldt er vist mere for "nørderne" der vil have det helt korrekt, og gider tage tørnen med at lodde køretråde selv.
Bruger selv Viessmanns master, og Märklins køretråd. Fordi jeg godt kan lide den mørke tråd fra Märklin, og de lidt mørkere master som Viessmann har. Viessmann har så også et større antal forskellige master end hvad Märklin har "adopteret"
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Peter, tror du ikke at du blander Viessmann og Sommerfeldt lidt sammen her. Det er i al fald Viessmanns master og tråde at Märklin bruger - bare i en lidt anden farve. Tror også personligt at det er Viessmanns der er mest brugt af de nyere typer luftledning
Sommerfeldt er vist mere for "nørderne" der vil have det helt korrekt, og gider tage tørnen med at lodde køretråde selv.
Bruger selv Viessmanns master, og Märklins køretråd. Fordi jeg godt kan lide den mørke tråd fra Märklin, og de lidt mørkere master som Viessmann har. Viessmann har så også et større antal forskellige master end hvad Märklin har "adopteret
Du har helt ret, jeg fik blandet de to mærker sammen dér. Tak for præcisering. :)
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.181
Hej Karsten,
Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?
Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.
En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...
Mvh
Peter
Og helt væsentligt er det, at ved digital drift og 3-leder (Märklin) må der ikke være kørestrøm i både spor og overledning, da de giver risiko for fejl i systemet. Overledning ved digital drift er da kun til pynt.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.000
Og helt væsentligt er det, at ved digital drift og 3-leder (Märklin) må der ikke være kørestrøm i både spor og overledning, da de giver risiko for fejl i systemet. Overledning ved digital drift er da kun til pynt.
Det har du selvfølgelig ret i Peter!
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.