Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Märklin nyheder 2017

Første nyheder: http://www.modeltreincenter.nl/nl/marklin-maerklin-neuheiten-nieuws-nieuwigheden-2017

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Flere nyheder: http://www.maerklinshop.de/maerklin/?p=1

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Her er så Märklins samlede nyhedsoversigt:

http://streaming.maerklin.de/public-media/Maerklin_nh2017_DE.pdf

Danske ting fra side 118 af...

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.720

PB

Jeg tror det er 3. år i træk, at jeg er blevet meget skuffet over Märklins katalog  Sad

Jeg kører AC, men kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har købt et Märklin lokomotiv eller vogn  Stare

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

LasseSteen skrev:

Jeg tror det er 3. år i træk, at jeg er blevet meget skuffet over Märklins katalog  Sad

Jeg kører AC, men kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har købt et Märklin lokomotiv eller vogn  Stare

 

Jamen det er fordelen ved flere hylder, men hvor mange damplokomotiver er på din bane ( jeg gætter på ret få .... ), når du kører AC ?

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

bygger01 skrev:

Jeg kører AC, men kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har købt et Märklin lokomotiv eller vogn  Stare

Jamen det er fordelen ved flere hylder, men hvor mange damplokomotiver er på din bane ( jeg gætter på ret få .... ), når du kører AC ?

 

[/quote]

 

Har det præcis på samme måde, og har diverse damp. Men vi får nok deværre ikke Märklin til at komme med andet end N-maskinen, da der ellers ikke vil være salg nok i det.

Slanke kurver og slanke sporskifter er derfor nøgleordene, som det har været debatteret masser af gange efterhånden. Det behøver ikke at kræve masser af plads, det er et spørgsmål om prioritering  Wink

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

Jeg tror det er 3. år i træk, at jeg er blevet meget skuffet over Märklins katalog  Sad

Jeg kører AC, men kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har købt et Märklin lokomotiv eller vogn  Stare

 

Hvad skuffer dig?

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Skovsøekspressen skrev:

bygger01 skrev:

Jeg kører AC, men kan seriøst ikke huske hvornår jeg sidst har købt et Märklin lokomotiv eller vogn  Stare

Jamen det er fordelen ved flere hylder, men hvor mange damplokomotiver er på din bane ( jeg gætter på ret få .... ), når du kører AC ?

 

 

Har det præcis på samme måde, og har diverse damp. Men vi får nok deværre ikke Märklin til at komme med andet end N-maskinen, da der ellers ikke vil være salg nok i det.

Slanke kurver og slanke sporskifter er derfor nøgleordene, som det har været debatteret masser af gange efterhånden. Det behøver ikke at kræve masser af plads, det er et spørgsmål om prioritering  Wink

Mvh

Claus

 

[/quote]

Du glemte Litra T 

Men den fortjener at blive glemt p.gr. trækkraften ( hjælper det at ændre trækket til den 3. aksel ? )

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Jeg fik aldrig købt en LINT i Rocos version, så jeg satser på den nye fra Märklin.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.720

PB

pejft skrev:

Hvad skuffer dig?

Det der blandt andet skuffer mig ved Märklin er, at der i de sidste år har været meget få form nyheder i deres professionelle vareserie (varenumre 39xxx). Eksempelvis har Roco til gengæld været meget dygtige til i de sidste par år at udsende mange form nyheder fordelt over flere epoker både indenfor lokomotiver og vogne. Derfor har langt størstedelen af de AC lokomotiver og vogne, som jeg har købt i de sidste par år været fra Roco.

En anden ting er, at jeg synes Märklin har alt for stort fokus på deres ”hobby” lokomotiver i varenummer serien 36xxx. Jeg kan godt forstå deres fokus på denne vareserie, da det er relativt billige modeller for kunderne og man kan ikke komme udenom, at der er stor fokus på prisen hos mange købere. Men kvalitet, især detaljering og ofte også nøjagtigheden i forhold til den virkelige verden, dén ligger på et alt for lavt niveau for mig. Derfor er jeg meget ked af, at de ikke tilbyder flere high end produkter i 39xxx serien til de kunder, der gerne vil betale mere for at få mere virkelighedstro modeller.

Jeg synes selv, at jeg strækker mig over en større tidsperiode, da jeg kører/samler materiel fra ca 1980 og frem til dags dato . . . og det endda primært tysk materiel. Men stadig synes jeg, at Märklin i de sidste 3 år har skuffet mig gevaldigt.

Eksempelvis har Märklin allerede en high end produktform til BR 140. Men at man så igennem de sidste godt og vel 5 år ikke vælger, at udsende den nok mest kendte og eftertragtede beige/turkis variant eller orientrot bemalingen, det forstår jeg simpelthen ikke. Den ligger jo lige til højrebenet og jeg kan læse på mange fora rundt omkring, at der er stor efterspørgsel. Dette er som sagt bare et enkelt eksempel ud af mange, som jeg har observeret over de sidste par år.

Et andet eksempel er BR 185, som Trix/Märklin også allerede har lavet i en flot high-end udførsel, men indtil videre kun i meget få varianter. Til gengæld bliver de ved med at udsende flere og flere BR 185 lokomotiver fra deres 36xxx serie. Jeg savner simpelthen flere high end modeller.

Med hensyn til godsvogne, så har der næsten heller ikke været nogle formnyheder i de sidste par år og det ærger mig også.

Jeg synes det er en ”sjov” men også kedelig tanke, at der kun har stået Märklin på under 5% af mit lokomotiv og vognkøb i de sidste par år. Det er ikke fordi viljen til at købe Märklin ikke er der, men det er for mig desværre sortimentet der ikke er der.


Like 1 kan lide
Top

Picture

Ralph

Indlæg: 51

PB

Hvis du skifter 3. aksel ud med en aksel med hæfteringe, fungerer den ypperligt.

Har lige gjort det med min og den trækker som en drøm.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Ralph skrev:

Hvis du skifter 3. aksel ud med en aksel med hæfteringe, fungerer den ypperligt.

Har lige gjort det med min og den trækker som en drøm.

Går ud fra det er Litra T, du skriver om !

  • Skal der en ny 3. aksel til, eller kan man bytte 1 & 3 ?
  • Eller har du hæftering på både 1 & 3 ?
  • Hvor langt ind skal man ? 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

humlebumletog

Pedel / Lærer

Indlæg: 58

PB  Hjemmeside

Jeg har på 1 og 3.. og den kan nemt trække et par meter vogne op af 10% stigning (er testet for sjov)

__________________

Nojn, Carsten.

 

C-skinner. Dsb epoke. Alt hvad jeg har råd til

Når man nu har 3 piger så må farmand jo bare køre lokomotiverne for dem.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Fandt et gammelt indlæg fra 2008, hvor der var skrevet:

  • Ups glemte lige at sige at jeg købte en helt ny aksen og satte i i bag, du må ikke begynde på at tage den der sidder i for, det er nemlig den eneste der er træk på så hvis du fjerner den vil den ikke køre, men køb en ny aksel og sæt den ibag, så for den overført kraften i kobbelstængerne.
  • Din lokale togpusker burde kunne skaffe hjulet.

Så det synes at der skal en ny 3. aksel = aksel 1

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Ralph

Indlæg: 51

PB

Ja litra T

Din togpusher har garanteret en aksel med hæfteringe liggende. Reservedelsnummeret er 225778.

Det tager cirka 1 time at skifte. En del smådele fra drivstængerne skal af- og påmonteres og det tager lidt tid.

Felderbanen i Kolding har akslen på lager.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Hvordan kommer akslen ud.

Kan lejet deles eller skal der bruges en aftrækker.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Jeg synes i det mindste det er en positiv udvikling at den næste Märklin's MY kommer med en dekoder der undstøtter både Mfx og DCC... 

- De dekodere der sidder i mine MY'ere indkøbt i 2015 kan nemlig ikke snakke DCC og kører derfor her hos mig "kun" MM med 14 hastighedstrin og har færre lyde... (Mit digitalsystem er pt. Intellibox og jeg har ingen ambitioner om at "opgradere".)

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Märklin er nok ikke lige det jeg kigger efter først, men MY i "sparebemaling", som de så ud omkring 1983, kunne måske være interessant for nogle "80' er-folk". Denne såkaldte sparebemaling er vist tidligere kun set på Heljan maskiner.

Der er åbenbart også Tuborgvogne,  med påsatte Bernadotte paraplyer, på vej. "Epoke IV" vel at mærke, men måske på basis af Hobbytrade vogne, som sidst? Jeg tror  ikke det er set fra Märklin før, og set i lyset af McKs annoncerede Tuborgvogne, så er der ligefrem mulighed for en stamme af disse ikoniske vogne fra bryggeriet i Hellerup Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ralph

Indlæg: 51

PB

Når kobbelstængerne og slæbeskoen er afmonteret, løftes bundpladen op og akslen kan skiftes uden større problem. Så er det bare at få samlet det hele igen. Men det tog mig altså cirka 1 time.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Ralph skrev:

Når kobbelstængerne og slæbeskoen er afmonteret, løftes bundpladen op og akslen kan skiftes uden større problem. Så er det bare at få samlet det hele igen. Men det tog mig altså cirka 1 time.

Tak, det skal prøves

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ralph

Indlæg: 51

PB

Tror du bliver lige så glad som mig. Den kører og trækker helt perfekt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hvis det er T-maskinen, det drejer sig om, er der nok forskel på kontravægtene på aksel 1 og aksel 3 ?

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hvis det er T-maskinen, det drejer sig om, er der nok forskel på kontravægtene på aksel 1 og aksel 3 ?

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Har fået kigget, og kontravægten på 1. & 3. aksel er ens.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Fint nok Smile

Hvis der så ikke bliver bøvl med tandhjulene, er det jo en smart, forholdsvis simpel og hurtig metode til, at få lok'et til, at trække ordentligt Smile

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ralph

Indlæg: 51

PB

Tandhjulene er ikke noget problem og er ikke i vejen for noget.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Video Märklin TV: https://www.youtube.com/watch?v=EODGzQuuC5E&feature=youtu.be

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Märklin salg steg kun svagt i 2016: http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2017-01/39775044-roundup-modellbahnhersteller-maerklin-2016-nur-mit-kleinem-umsatzplus-016.htm

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Jeg kender det danske ord for 'abwrackprämie' ikke. Er det 'ophugningpræmie'?

Alligevel: udveksle dine gamle skinner og få nyt materiale!

http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2017-01/39777861-abwrackpraemie-schiebt-maerklin-an-die-traditionsreiche-sammlermarke-maerklin-kommt-wieder-in-fahrt-um-198.htm

mvh,
Gert 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Gert skrev:

Jeg kender det danske ord for 'abwrackprämie' ikke. Er det 'ophugningpræmie'?

Alligevel: udveksle dine gamle skinner og få nyt materiale!

På dansk hedder det vel egentlig "skrotpræmie" - men vi forstod sagtens hvad du mente...  Smile

Tak for linket - og alle de andre nyheder  Smile

God weekend,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

TEE 24 karat Gold plated model: https://www.euromodeltrains.com/cgi-bin/search.pl?released=gold

Billede

'Kun' $ 2.400,- ... (DKK 16.700)

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 105

PB

Hej Gert,

hvad heter den? Måske "Guldpilen" Wink ?Jeg håber at det hjælper Märklin at kunne udgive andere flotte modeller, men jeg forstår ikke, hvem køber et sådan tog.

Mange Hilsner,

Gerhard.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

"Guldpilen", ha ha, god tænkning! Jeg tror, folk køber dette tog som en investering.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Video

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/neurenberg-2017/1361-marklin

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Märklin TV på Spielwarenmesse: https://www.youtube.com/watch?v=WydpX6SBmxE

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Sommernyheden: https://www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten/

Bemærk: Ludmilla(36431) met røg, genereret af vand. Modellen har en vandtank!

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Gert skrev:

Sommernyheden: https://www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten/

Bemærk: Ludmilla(36431) met røg, genereret af vand. Modellen har en vandtank!

mvh,
Gert

Interessant med vand som røgmiddel i lokomotiver. Det er vel samme princip som de der små pyntevandfald man kan købe rundt omkring hvor der også ligger et røgslør henover. Det bliver ret spændende at følge udviklingen af det!

Tak for linket Gert!

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.