Nu er dette måske ikke den rette del af forummet af placere dette emne, og i så fald må i undskylde.
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte? Er det antallet af muligheder for at køre andet end "lige igennem", fremfor "at dreje" (med dreje menes bruge det vigende spor)?
På forhånd tak for hjælpen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bqg
Indlæg: 1.102
Nu er dette måske ikke den rette del af forummet af placere dette emne, og i så fald må i undskylde.
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte? Er det antallet af muligheder for at køre andet end "lige igennem", fremfor "at dreje" (med dreje menes bruge det vigende spor)?
På forhånd tak for hjælpen.
Det fortolker jeg som:
Et enkelt krydssporskifte, kunne være et krydssporskifte med et sporskiftedrev. Man kan køre lige igennem eller afvige fra begge retninger.
Et dobbelt krydssporskifte har to sporskiftedrev, hvilket giver mulighed for at køre lige igennem i den ene retning, medens kørsel på samme spor i modsat retning kan dreje
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
mr-data
Indlæg: 805
Nu er dette måske ikke den rette del af forummet af placere dette emne, og i så fald må i undskylde.
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte? Er det antallet af muligheder for at køre andet end "lige igennem", fremfor "at dreje" (med dreje menes bruge det vigende spor)?
På forhånd tak for hjælpen.
Det fortolker jeg som:
Et enkelt krydssporskifte, kunne være et krydssporskifte med et sporskiftedrev. Man kan køre lige igennem eller afvige fra begge retninger.
Et dobbelt krydssporskifte har to sporskiftedrev, hvilket giver mulighed for at køre lige igennem i den ene retning, medens kørsel på samme spor i modsat retning kan dreje
Hmm, det lyder ganske logisk, tak for svaret
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?
Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej Kurt.
Måske forstår jeg ikke din forklaring, eller også er det forkert, det du skriver.
Et dobbelt Krydsningssporskifte er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til begge sider i begge retninger ( man kan sige der er 8 gennemkøringmuligheder ialt) Det har 4 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk
Et enkelt do. er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til en afvigende side i fra 2 retninger (6 gennemkøringmuligheder ialt)
Der er 2 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk
Ved lange (Krydsnings)sporskifter til høj hastighed kan der være flere elektriske drev, pr tungepar.
Se her hvordan sporskifter er opbyggede: http://modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
mr-data
Indlæg: 805
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?
Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane
Modeljernbane, eller rettere i flere web-shops jeg har kigget hos. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg planlægger at bygge en model af stationen i Nykøbing F., hvor der i den nordlige udfletning af peron-sporene. Så vidt jeg kan se, har de krydsnings-sporskifter der er anvendt der 2 drev, et i hver ende, på hver sin side af sporet (dvs. diagonalt overfor hinanden).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Hej Kurt.
Måske forstår jeg ikke din forklaring, eller også er det forkert, det du skriver.
Et dobbelt Krydsningssporskifte er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til begge sider i begge retninger ( man kan sige der er 8 gennemkøringmuligheder ialt) Det har 4 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk
Et enkelt do. er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til en afvigende side i fra 2 retninger (6 gennemkøringmuligheder ialt)
Der er 2 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk
Ved lange (Krydsnings)sporskifter til høj hastighed kan der være flere elektriske drev, pr tungepar.
Se her hvordan sporskifter er opbyggede: http://modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm
VH Rep
Det var et meget brugbart indlæg, og et godt link. Lige et spørgsmål: Hvilken type krydsnings-sporskifte var det man kaldte en "englænder"? Var det den enkelte eller dobbelte? Eller var det en fællesbetegnelse?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Billederne her kan måske tydeliggøre det lidt. De er fra Tilligs sotiment. Tilligs krydsningssporskifter er konstrueret sådan, at tungeparret i hver ende skifter for sig, der skal altså bruges to motorer pr. sporskifte. Andre fabrikater, f.eks. Arnold og Minitrix har lavet dem sådan, at de enten står til at krydse lige igennem eller køre af alle de afvigende spor. Og begge typer findes i virkeligheden.
De "hele" krydsningssporskifter kaldes/kaldtes også (hele)englændere, mens det "halve", ja, en halv englænder. Som det ses, laver Tillig hele englændere med tungerne liggende både indenfor og udenfor hjertestykkerne.

Dobbelt krydsningssporskifte, udvendigtliggende tunger
Dobbelt krydsningssporskifte
Enkelt krydsningssporskifteBjarne
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?
Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane
Modeljernbane, eller rettere i flere web-shops jeg har kigget hos. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg planlægger at bygge en model af stationen i Nykøbing F., hvor der i den nordlige udfletning af peron-sporene. Så vidt jeg kan se, har de krydsnings-sporskifter der er anvendt der 2 drev, et i hver ende, på hver sin side af sporet (dvs. diagonalt overfor hinanden).
Mon ikke det Hans Kurt svarede på var forskellen mellem Märklins slankekrydsspor ( 2275 ) med 2 drev = dobbelt sporskifte og de "korte" ( 2260 ) med kun et drev, hvor logikken er helt anderledes for er det enten en kurve eller kurve ligegyldig hvor man kommer fra.
Hvordan mon det er med "andre" krydsspor virker / er der altid 2 drev
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Tillig, Peco, Piko og Roco Line, Shinohara, Märklin K slanke 2275 virker som Tilligs - dvs 2 drev - både "hel og halv englænder/krydssporskifte"
Fleischmann, Märklin K korte 2260, Roco Geoline med et drev - dvs alle lige eller alle afvigende - "har ikke halve"
Märklin C skinne ser ud til at være med et drev (i kataloget) - altså som ovenstående - men kender dem ikke godt nok til at være 100% sikker - her er der nok nogen der ved bedre
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej igen
håber så at dette tydeliggøre hvad hele og halve englændere/krydssporskifter kan
og så DSB signaturer for hele og halve på den forhenværende Nyborg
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?
Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane
Modeljernbane, eller rettere i flere web-shops jeg har kigget hos. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg planlægger at bygge en model af stationen i Nykøbing F., hvor der i den nordlige udfletning af peron-sporene. Så vidt jeg kan se, har de krydsnings-sporskifter der er anvendt der 2 drev, et i hver ende, på hver sin side af sporet (dvs. diagonalt overfor hinanden).
Mon ikke det Hans Kurt svarede på var forskellen mellem Märklins slankekrydsspor ( 2275 ) med 2 drev = dobbelt sporskifte og de "korte" ( 2260 ) med kun et drev, hvor logikken er helt anderledes for er det enten en kurve eller kurve ligegyldig hvor man kommer fra.
Hvordan mon det er med "andre" krydsspor virker / er der altid 2 drev
Du har helt ret, jeg læste spørgsmålet halvt og svarede i øst, sådan kan det gå, når man forsøger at tænke i sporplaner, samtidig med at fingrene berører tasterne. Hvorom alting er var det noget sludder jeg fik skrevet.
Det er jo ikke så nemt som i Erhard Jacobsen's tid "Det har jeg aldrig sagt", her står det at læse
Håber ikke mr-data blev helt rund på gulvet af mit sludder.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
mr-data
Indlæg: 805
Håber ikke mr-data blev helt rund på gulvet af mit sludder.
Nej, bare rolig, der skal væsentlig mere til
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
I modsætning til hvad H0 897 beskriver andetsteds kommer sandheden her
No hard feelings H087
En hel englænder er et dobbelt krydsningssporskifte altså den med 8 kombinationer eller med andre ord. To krydsende spor forbundet med to kurvede stykker og 4 tungepar
En halv do er den med 6 kombinationer eller med andre ord. To krydsende spor forbundet med et kurvet stykke og 2 tungepar
VH REP
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej rep
yes, no hard feelings - der skal bare tælles
hvorfor kan jeg lige pludselig ikke uploade billeder
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bqg
Indlæg: 1.102
Hej rep
yes, no hard feelings - der skal bare tælles
hvorfor kan jeg lige pludselig ikke uploade billeder
henning h087
Kunne det være fordi du vedhæfter en fil, i stedet for at bruge imagespicker
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Altså det er noget ævl du tegner H0 87!!!!
her er en hel angelsaxer
Tegnes sådan her
Og her er en halv angelsaxer
tegnes sådan her:
Jeg kan ikke få lov at uploade, så med lidt held kommer de som vedhæftninger
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej REP
godt være at du syntes det er noget ævl - fordi du forstår hvordan en hel og halv englænder virker - og det gør jeg også - men mange har lidt problemer med at se det - og derfor er de skematiske ved hjælp af sporskifter en mulighed for at forstå hvilke køremuligher der er - så derfor - for en hel englænder er jo sådan set bare to sammentrukne sporskifter med krydsspor bygget sammen -
og generelt bruges englændere med mulighed lige - lige eller afvigende - afvigende ( dem med et drev ) på ranger -og opstillings/læssespor - hvorimod dem med 2 drev bruges i hovedspor/togvejsspor
and still no hard feelings, cap :bigsmile: ;)
med de absolutiske venligste hilsener
henning h087
ps - forresten er signaturen ved DSB som vist på den skematiske sporplan fra Nyborg - og der kan man også se virkemåden -
og til upload - jeps - jeg prøvede at uploade en jpeg fil via image pickler - og det eneste der kom frem var el image pickler felt som var totalt tomt
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Henning og Per - og andre.
ImagePicker er desværre ikke helt stabil, når man laver updates - somme tider sker netop dette: Jeg har nu slået ImagePicker fra og til igen, så nu virker den også igen. Indtil næste gang, den finder på at blive sur i forbindelse med en update - suk...
MVH
Lars
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Hej
Problemet er, at du viser en transversal over tre spor - alle udført med alm. sporskifter .
Det er ikke en hel englænder,du viser på din tegning. At du gentager den, bliver det altså ikke mere rigtigt af.!!!!
En hel englænder vises med to rette linier, der krydser hinanden og med en streg på begge sider af skæringspunktet .
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej rep
netop - jeg skriver ikke at det er en englænder - jeg viser hvad den kan - underforstået hvilke køremuligheder/retninger der er -
og det forstod Thomas her i klubben ( øh - Thomas er 11 år ) ( han forstår sådan set alle tre måder - det kan vises på)
og din visning til sidst bruges på sporplanstegninger og min fra Nyborg bruges på sikringsmæssige tegninger fordi der her også vise hvad "normal/udgangsstillingen" er
og til Lars.
ja det er lidt selvstændige de herrer Image pickler og Tiny Pic - der begge har lidt af at de nogen gange gør hvad der passer dem
mvh
henning
og skal vi så ikke stoppe her - da vi jo nok aldrig bliver enige - og kunne nok bruge tiden - til alt det andet både du og jeg har i "støbeskeerne" - og overlade det til læserne/brugerne hvad de forstår og hvordan de opfatter tingene og fortolker det - og eventuel bruger det -
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Du skiver altså tydeligt Hel Englænder og viser tre spor med en transversal af alm skifter.
Det kan en englænder ikke, om så han er hel eller halv! (Muligvis kan en engelsk "sporskifter" godt gøre som billedet viser, hvis hans spor ligger sådan
)
Det er der anken går ind!
At du så forklarer med tegn og gerninger nedenunder, ændrer altså ikke påstanden i dit billede til at være korrekt


Vh Rep
EOD det fører vist ikke til noget konstruktivt
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
tja
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved