Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Krydsningssporskifter

Nu er dette måske ikke den rette del af forummet af placere dette emne, og i så fald må i undskylde.

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte? Er det antallet af muligheder for at køre andet end "lige igennem", fremfor "at dreje" (med dreje menes bruge det vigende spor)?

På forhånd tak for hjælpen.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

mr-data skrev:

Nu er dette måske ikke den rette del af forummet af placere dette emne, og i så fald må i undskylde.

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte? Er det antallet af muligheder for at køre andet end "lige igennem", fremfor "at dreje" (med dreje menes bruge det vigende spor)?

På forhånd tak for hjælpen.


Det fortolker jeg som:
Et enkelt krydssporskifte, kunne være et krydssporskifte med et sporskiftedrev. Man kan køre lige igennem eller afvige fra begge retninger.
Et dobbelt krydssporskifte har to sporskiftedrev, hvilket giver mulighed for at køre lige igennem i den ene retning, medens kørsel på samme spor i modsat retning kan dreje

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

bqg skrev:

mr-data skrev:

Nu er dette måske ikke den rette del af forummet af placere dette emne, og i så fald må i undskylde.

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte? Er det antallet af muligheder for at køre andet end "lige igennem", fremfor "at dreje" (med dreje menes bruge det vigende spor)?

På forhånd tak for hjælpen.


Det fortolker jeg som:
Et enkelt krydssporskifte, kunne være et krydssporskifte med et sporskiftedrev. Man kan køre lige igennem eller afvige fra begge retninger.
Et dobbelt krydssporskifte har to sporskiftedrev, hvilket giver mulighed for at køre lige igennem i den ene retning, medens kørsel på samme spor i modsat retning kan dreje

Hmm, det lyder ganske logisk, tak for svaret

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.345

PB

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?

Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 990

PB  Blog

Hej Kurt.

Måske forstår jeg ikke din forklaring, eller også er det forkert, det du skriver.

Et dobbelt Krydsningssporskifte er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til begge sider i begge retninger ( man kan sige der er 8 gennemkøringmuligheder ialt) Det har 4 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk

Et enkelt do. er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til en afvigende side i fra 2 retninger (6 gennemkøringmuligheder ialt)

Der er 2 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk

Ved  lange (Krydsnings)sporskifter til høj hastighed kan der være flere elektriske drev, pr tungepar.

Se her hvordan sporskifter er opbyggede: http://modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm

VH Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

bygger01 skrev:

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?

Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane

Modeljernbane, eller rettere i flere web-shops jeg har kigget hos. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg planlægger at bygge en model af stationen i Nykøbing F., hvor der i den nordlige udfletning af peron-sporene. Så vidt jeg kan se, har de krydsnings-sporskifter der er anvendt der 2 drev, et i hver ende, på hver sin side af sporet (dvs. diagonalt overfor hinanden).

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Rep Neslein skrev:

Hej Kurt.

Måske forstår jeg ikke din forklaring, eller også er det forkert, det du skriver.

Et dobbelt Krydsningssporskifte er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til begge sider i begge retninger ( man kan sige der er 8 gennemkøringmuligheder ialt) Det har 4 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk

Et enkelt do. er et sporskifte, hvor 2 spor krydser hinanden og der er mulighed for at skifte spor til en afvigende side i fra 2 retninger (6 gennemkøringmuligheder ialt)

Der er 2 tungepar og er som regel drevet at 2 skiftemekanismer. Enten håndbetjent eller elektrisk

Ved  lange (Krydsnings)sporskifter til høj hastighed kan der være flere elektriske drev, pr tungepar.

Se her hvordan sporskifter er opbyggede: http://modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm

VH Rep

Det var et meget brugbart indlæg, og et godt link. Lige et spørgsmål: Hvilken type krydsnings-sporskifte var det man kaldte en "englænder"? Var det den enkelte eller dobbelte? Eller var det en fællesbetegnelse?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Billederne her kan måske tydeliggøre det lidt. De er fra Tilligs sotiment. Tilligs krydsningssporskifter er konstrueret sådan, at tungeparret i hver ende skifter for sig, der skal altså bruges to motorer pr. sporskifte. Andre fabrikater, f.eks. Arnold og Minitrix har lavet dem sådan, at de enten står til  at krydse lige igennem eller køre af alle de afvigende spor. Og begge typer findes i virkeligheden.

De "hele" krydsningssporskifter kaldes/kaldtes også (hele)englændere, mens det "halve", ja, en halv englænder. Som det ses, laver Tillig hele englændere med tungerne liggende både indenfor og udenfor hjertestykkerne.

Billede

Dobbelt krydsningssporskifte, udvendigtliggende tunger

Billede

Dobbelt krydsningssporskifte

Billede

Enkelt krydsningssporskifte

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.345

PB

mr-data skrev:

bygger01 skrev:

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?

Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane

Modeljernbane, eller rettere i flere web-shops jeg har kigget hos. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg planlægger at bygge en model af stationen i Nykøbing F., hvor der i den nordlige udfletning af peron-sporene. Så vidt jeg kan se, har de krydsnings-sporskifter der er anvendt der 2 drev, et i hver ende, på hver sin side af sporet (dvs. diagonalt overfor hinanden).

Mon ikke det Hans Kurt svarede på var forskellen mellem Märklins slankekrydsspor ( 2275 ) med 2 drev = dobbelt sporskifte og de "korte" ( 2260 ) med kun et drev, hvor logikken er helt anderledes for er det enten en kurve eller kurve ligegyldig hvor man kommer fra.

Hvordan mon det er med "andre" krydsspor virker / er der altid 2 drev

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

Tillig, Peco, Piko og Roco Line, Shinohara, Märklin K slanke 2275 virker som Tilligs - dvs 2 drev - både "hel og halv englænder/krydssporskifte"

Fleischmann, Märklin K korte 2260, Roco Geoline med et drev - dvs alle lige eller alle afvigende - "har ikke halve"

Märklin C skinne ser ud til at være med et drev (i kataloget) - altså som ovenstående - men kender dem ikke godt nok til at være 100% sikker - her er der nok nogen der ved bedre

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej igen

håber så at dette tydeliggøre hvad hele og halve englændere/krydssporskifter kan

Billede

og så DSB signaturer for hele og halve på den forhenværende Nyborg

Billede

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

mr-data skrev:

bygger01 skrev:

Nu til sagen: Hvad er forskellen på et "enkelt" og et "dobbelt" krydsningssporskifte?

Hvor har Du set ovenstående - er det 1:1 eller fra modeljernbane

Modeljernbane, eller rettere i flere web-shops jeg har kigget hos. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg planlægger at bygge en model af stationen i Nykøbing F., hvor der i den nordlige udfletning af peron-sporene. Så vidt jeg kan se, har de krydsnings-sporskifter der er anvendt der 2 drev, et i hver ende, på hver sin side af sporet (dvs. diagonalt overfor hinanden).

Mon ikke det Hans Kurt svarede på var forskellen mellem Märklins slankekrydsspor ( 2275 ) med 2 drev = dobbelt sporskifte og de "korte" ( 2260 ) med kun et drev, hvor logikken er helt anderledes for er det enten en kurve eller kurve ligegyldig hvor man kommer fra.

Hvordan mon det er med "andre" krydsspor virker / er der altid 2 drev

Du har helt ret, jeg læste spørgsmålet halvt og svarede i øst, sådan kan det gå, når man forsøger at tænke i sporplaner, samtidig med at fingrene berører tasterne. Hvorom alting er var det noget sludder jeg fik skrevet.
Det er jo ikke så nemt som i Erhard Jacobsen's tid "Det har jeg aldrig sagt", her står det at læse Puzzled Puzzled

Håber ikke mr-data blev helt rund på gulvet af mit sludder.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

bqg skrev:

Håber ikke mr-data blev helt rund på gulvet af mit sludder.

Nej, bare rolig, der skal væsentlig mere til

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 990

PB  Blog

I modsætning til hvad H0 897 beskriver andetsteds kommer sandheden her :) No hard feelings H087

En hel englænder er et dobbelt krydsningssporskifte altså den med 8  kombinationer eller med andre ord. To krydsende spor forbundet med to kurvede stykker og 4 tungepar

En halv do er den med 6 kombinationer eller med andre ord. To krydsende spor forbundet med et kurvet stykke og 2 tungepar

VH REP

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej rep

yes, no hard feelings - der skal bare tælles Big smile Wink

hvorfor kan jeg lige pludselig ikke uploade billeder

 

henning h087

AttachmentStørrelse
DKW + EKW 8 - 6.jpg 364.81 kB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

h087 skrev:

Hej rep

yes, no hard feelings - der skal bare tælles Big smile Wink

hvorfor kan jeg lige pludselig ikke uploade billeder

 

henning h087

Kunne det være fordi du vedhæfter en fil, i stedet for at bruge imagespicker

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 990

PB  Blog

Altså det er noget ævl du tegner H0 87!!!!

her er en hel  angelsaxer

Tegnes sådan her

 

Og her er en halv  angelsaxer

tegnes sådan her:

Jeg kan ikke få lov at uploade, så med lidt held kommer  de som vedhæftninger

VH Rep

AttachmentStørrelse
krspsk_82.gif 1.93 kB
krspsk_83.gif 1.1 kB
krspsk_87.gif 2.45 kB
krspsk_88.gif 1.02 kB
__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej REP 

godt være at du syntes det er noget ævl - fordi du forstår hvordan en hel og halv englænder virker - og det gør jeg også - men mange har lidt problemer med at se det - og derfor er de skematiske ved hjælp af sporskifter en mulighed for at forstå hvilke køremuligher der er - så derfor - for en hel englænder er jo sådan set bare to sammentrukne sporskifter med krydsspor bygget sammen -

og generelt bruges englændere med mulighed lige - lige eller afvigende - afvigende ( dem med et drev ) på ranger -og opstillings/læssespor - hvorimod dem med 2 drev bruges i hovedspor/togvejsspor

and still no hard feelings, cap :bigsmile: ;) 

med de absolutiske venligste hilsener

henning h087

ps - forresten er signaturen ved DSB som vist på den skematiske sporplan fra Nyborg - og der kan man også se virkemåden -

og til upload - jeps - jeg prøvede at uploade en jpeg fil via image pickler - og det eneste der kom frem var el image pickler felt som var totalt tomt

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.881

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henning og Per - og andre.

h087 skrev:
og til upload - jeps - jeg prøvede at uploade en jpeg fil via image pickler - og det eneste der kom frem var el image pickler felt som var totalt tomt

ImagePicker er desværre ikke helt stabil, når man laver updates - somme tider sker netop dette: Jeg har nu slået ImagePicker fra og til igen, så nu virker den også igen. Indtil næste gang, den finder på at blive sur i forbindelse med en update - suk...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 990

PB  Blog

Hej

Problemet er, at du viser en transversal over tre spor - alle udført med alm. sporskifter .

Det er ikke en hel englænder,du viser på din tegning. At du gentager den, bliver det altså ikke mere rigtigt af.!!!!

En hel englænder  vises med to rette linier, der krydser hinanden og med en streg på begge sider af skæringspunktet .

BilledeBillede

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej rep

netop - jeg skriver ikke at det er en englænder - jeg viser hvad den kan - underforstået hvilke køremuligheder/retninger der er -

og det forstod Thomas her i klubben ( øh - Thomas er 11 år ) ( han forstår sådan set alle tre måder - det kan vises på)

og din visning til sidst bruges på sporplanstegninger og min fra Nyborg bruges på sikringsmæssige tegninger fordi der her også vise hvad "normal/udgangsstillingen" er 

og til Lars.

ja det er lidt selvstændige de herrer Image pickler og Tiny Pic - der begge har lidt af at de nogen gange gør hvad der passer dem

 mvh

henning

og skal vi så ikke stoppe her - da vi jo nok aldrig bliver enige - og kunne nok bruge tiden - til alt det andet både du og jeg har i "støbeskeerne" - og overlade det til læserne/brugerne hvad de forstår og hvordan de opfatter tingene og fortolker det - og eventuel bruger det  - Big smile Wink Smile Tongue

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 990

PB  Blog

 

Du skiver altså tydeligt Hel Englænder og viser  tre spor med en transversal af alm skifter.:~

Det kan en englænder ikke, om så han er hel eller halv! (Muligvis kan en engelsk "sporskifter" godt gøre som billedet viser, hvis hans spor ligger sådan:p)

Det er der anken går ind!

At du så forklarer med tegn og gerninger nedenunder, ændrer altså ikke påstanden i dit billede til at være korrektJ):p:bigsmile:

Vh Rep

EOD det fører vist ikke til noget konstruktivt

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

tja

Billede

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.