Der må være nogen der har været forbi Hobbymessen i dag og måske kan fortælle lidt nye tíng?
Kunne desværre ikke selv nå at kigge forbi.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Heljan (gen)udgiver Litra E - dog står der ikke om der er lavet nogle forbedringer og jeg nåede ikke lige at spørge.
- Martin
mm-modeller
Modeltogs producent
Indlæg: 26
Hej
Jeg var også på messe idag og er det igen i morgen Jeg har haft lejlighed til at se og røre ved Heljan Triangel, og få lov at køre med den. Jeg må tage hatten af, og sige at hvis serie modellerne bliver lige så gode som denne prøve, så får den et tolvtal fra min side. Den er utrolig flot detaljeret og man kan næsten ikke se drivlinien i den.
Den står klart på min ønskeliste over kommende modeller.
Der var mange besøgende i dag lørdag, og masser af ting at se på og købe med hjem.
/ Mikkel
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det lyder da rigtig godt med den Triangel. Gad vide om E-maskinerne bilver med Faulhabermotor? Mon ikke der er lavet forbedringer på den nye serie? Så kan jeg regne ud der ikke har været meldt noget ud med den planlagte H-maskine og fx BL-vognen. Men de kommer jo nok på et tidspunkt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
mikmak
Indlæg: 57
sidder og tænker på at når de lægger 1800 tons gasbeholder ned ude ved valbyhallen her kl 12, om der så ikke er noget modeltog der ryger af skinnerne.....
synes det vil være lidt synd med alle de fine ting der er der, var en tur forbi i går
digitrax Zephyr DCS51
digitrax pr3 linux med JMRi
anroidtablet med engine driver
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.153
Vi var der kl. 12:00 - og vi så gasbeholderen falde - et fantastisk syn!
Men nej, selvom vi stod på en fodboldbane langt nærmere end Valby hallen, var der ikke nogen trykbølge eller større vibrationer at mærke, så der har helt sikkert slet ikke været noget at bemærke ovre i hallen - og der var da heller ingen tegn på noget usædvanligt, da vi bagefter besøgte messen.
Det mest mærkelige var, at selvom vi stod ret tæt på, så kunne man tydeligt høre lydens forsinkelse - det føltes, som om beholderen var styrtet halvt sammen - i slow-motion - før vi hørte braget. Ganske fascinerende.
MVH
Lars
UTJ
Indlæg: 438
Jeg var også på messe idag og er det igen i morgen Jeg har haft lejlighed til at se og røre ved Heljan Triangel, og få lov at køre med den. Jeg må tage hatten af, og sige at hvis serie modellerne bliver lige så gode som denne prøve, så får den et tolvtal fra min side. Den er utrolig flot detaljeret og man kan næsten ikke se drivlinien i den.
Den står klart på min ønskeliste over kommende modeller.
Der var mange besøgende i dag lørdag, og masser af ting at se på og købe med hjem.
Jeg var også forbi:
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
[
De var/er rigtig flotte og køre fantastisk - dem glæder vi os til
Svend
cbt
Indlæg: 1.158
De var/er rigtig flotte og køre fantastisk - dem glæder vi os til
I den grad.
De er superflotte og mangler sandelig ikke noget detaljemæssigt. F.eks. er begge udstødningsrør med - både det fra motoren og udstødningsrøret fra toilettet
Er der træk på begge aksler ?
Der ser ud til at være NEM-skakt i begge ender (?). I så fald kunne det måske være en opgave for messingætserne at lave en lille plade til at lime ovenpå NEM-skakten, som Kaptajn Vom skægget kan sættes fast på, så det kan følge koblingsarmens bevægelser.
Eller laves der også en banerømmer med større åbning til koblingen, sådan som det er tilfældet med sneplovene og skørterne til MX/MY ?.
Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde os rigtig meget til eventuelle privatbaneudgaver af denne flotte model
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.153
Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde os rigtig meget til eventuelle privatbaneudgaver af denne flotte model
Det kan jeg kun tilslutte mig - jeg beundrede dem også i dag: UTJ - du har nok et projekt, du kan være stolt af!
Selv kom jeg dog hjem med en helt anden "dansk" klassiker: En Jeco daddelæske, som jeg har været varm på flere gange - men som det først nu er lykkedes at få i den rigtige udgave. Den svenske forhandler, der plejer at være med på messen, plejer nemlig kun at have dem med i danske udgaver - og jeg ville have den i den originale svenske udgave. Det lykkedes denne gang!
Hvorfor? Jo, på Lemvigbanen ville man ikke bruge penge på at male den om, så der kørte den i de svenske farver i mange år. Senere blev de så glade for farverne, at de fik lov at danne udgangspunkt for Lemvigbanens nye farver, der f.eks. kan ses på Tørfisken.
Men selv om jeg er glad for min daddelæske - med lyd - må jeg erkende, at den jo langt fra kan leve op til de nyere danske modeller: Motoren ses meget tydeligt gennem vinduerne, og det er vi jo ellers nærmest vænnet helt af med...
I sammenligning er det jo imponerende, hvad UTJ og co. har klaret med Trianglen!
MVH
Lars
a62213
Indlæg: 382
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
UTJ
Indlæg: 438
Heljan regner med at de (triangel - må vi regne med.......) kommer primo december (i år!). Det lyder i mine øren realistisk.
ct
Indlæg: 205
a62213
Indlæg: 382
Heljan regner med at de (triangel - må vi regne med.......) kommer primo december (i år!). Det lyder i mine øren realistisk.
Det lyder spændende!!! Er det til at montere lys indvendigt, eller følger det med?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
[quote=UTJ]
[quote]
En helt utrolig flot model, helt på niveau med CM-vognen
Nu kommer spørgsmålet så til 1000 kr. Hvordan fungerer den med slæbesko? Kunne godt finde på at investere selv i en DC-model og så have den stående på et sidespor.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.153
Da' Claus.
Det mener jeg rent faktisk, Ulrik allerede har svaret på for længe siden: Det kommer ikke til at ske! Triangelen er udelukkende for 2-skinne kørerer - det er ikke teknisk muligt at lave en så delikat model, der samtidigt har vægt nok til at trykke en slæbesko ned. Jo, måske ved hjælp af bly - men det er ulovligt at sælge.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.921
Jo da. Hvis du ser nedenstående billede:
Her ses det tydeligt, at modellen til venstre ER monteret med slæbesko - så spar endelig bare op til en kørende 3-skinne Triangel
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja mente nok at have set annoncen, hvor der var slæbesko på
Der kan jo selvfølgelig være ændret i tingene siden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.153
Beklager, at jeg åbenbart har været galt orienteret: Det vil da være fantastisk, hvis Heljan har fundet en løsning på denne problemstilling.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.921
Med venlig hilsen
Skott
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.640
Som jeg husker det, var der også noget med en min. radius, men mon ikke UTJ kan grave det frem hos Heljan ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
a62213
Indlæg: 382
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nej, vi vil se video
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
cbt
Indlæg: 1.158
Er der træk på begge aksler ?
Der ser ud til at være NEM-skakt i begge ender (?). I så fald kunne det måske være en opgave for messingætserne at lave en lille plade til at lime ovenpå NEM-skakten, som Kaptajn Vom skægget kan sættes fast på, så det kan følge koblingsarmens bevægelser.
Eller laves der også en banerømmer med større åbning til koblingen, sådan som det er tilfældet med sneplovene og skørterne til MX/MY ?.
Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde os rigtig meget til eventuelle privatbaneudgaver af denne flotte model
Og lige et spørgsmål mere til Ulrik (/Heljan):
Trinbrædderne er flotte, men kunne også godt tænkes at være lidt "sarte" i forbindelse med "daglig drift".
Er det lavet sådan, at de kan udskiftes hvis/når de knækker af ?.
Er det forreste rangertrin støbt ud i ét med undervognen ?. For det kunne måske i særlig grad blive udsat for at knække af ved afsporing eller "rangeruheld".
Det er måske især sådan nogle dele, som Heljan kunne/burde overveje at lave ekstra af, så der er lidt reservedele på lager til denne smukke model - der skal nok blive brug for dem "derude"
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
UTJ
Indlæg: 438
Selvfølgelig knækker de af ved hårdhændet brug som på alle andre modeller. De forreste trin er ikke støbt ind i vange-delen.
En lille og uvæsentlig nyhed på eventet var i øvrigt at der kommer en CAR 1045 i 1958-bemaling (den kendte indretning, men ydre á la lidt ældre).
En anden også uvæsentlig tilføjelse er at BL/Bf forventes i tre versioner (hvis der er økonomi til det) og et hav af bemalinger.
UTJ
Indlæg: 438
Det er meget bedre at tage fra fx Tølløse til Hobbymesse og selv køre med dem end blot at ville have andre til at filme. Spøj til side. Blev overvejet, men det er bedre at prøve selv, da det jo er subjektivt om man kan lide det man ser - og det formidles altså ikke godt på en dårlig youtube-filmstump.
a62213
Indlæg: 382
Det er meget bedre at tage fra fx Tølløse til Hobbymesse og selv køre med dem end blot at ville have andre til at filme. Spøj til side. Blev overvejet, men det er bedre at prøve selv, da det jo er subjektivt om man kan lide det man ser - og det formidles altså ikke godt på en dårlig youtube-filmstump.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Ole Vedel
Indlæg: 1.166
Da' Claus.
Det mener jeg rent faktisk, Ulrik allerede har svaret på for længe siden: Det kommer ikke til at ske! Triangelen er udelukkende for 2-skinne kørerer - det er ikke teknisk muligt at lave en så delikat model, der samtidigt har vægt nok til at trykke en slæbesko ned. Jo, måske ved hjælp af bly - men det er ulovligt at sælge.
Trianglen kommer i 3 skinne versioner, og de er testet på C og K spor, og der har ikke været nogen problemer her, trækkraften er lidt mindre end 2 skinne versionerne som klarer 4-5 2akselet vogne op af en 3 promille stigning.
Den forskel kan sikret udlignes med passagerer af bly.
Triangelen har lys i fronten (varmhvid led) og indbygget 4 ohms HT.
Heljan forventer at komme med en lyd dekoder med ægte Triangel lyd som løsdel.
Da printet med 21 pins dekoder stikket sidder under loftet vil det være nemt selv at lave interiør belysning.
Der er mere end 10 gæster der optog video af Triangelen på Hobbymessen, så der kommer nok noget frem.
Jeg har da ageret lokofører på Heljans stand en del gange til ære for fotograferne.
Mvh. Ole Vedel
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jamen så kan Trianglen trygt komme ind i samlingen
Der er ikke nogen videoer endnu fra Heljans stand på Youtube. Der er et par andre, men det er ikke relevant for tråden her.
Det lyder også godt med BL-vognen, det vil give lidt variation i en stamme. Æv har lige købt en ekstra CAE-vogn, og ville da hellere have haft den 1958-version. Men det er der jo så råd for.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
cbt
Indlæg: 1.158
Selvfølgelig knækker de af ved hårdhændet brug som på alle andre modeller. De forreste trin er ikke støbt ind i vange-delen.
Hej Ulrik
Fino -det lyder som om, at det drejer sig om påsatte løsdele (?). Jeg spørger fordi trinene på Heljan's MX og MY var støbt sammen med vognkassen, mens de på Hobbytrades MZ'ere er en påsat løsdel, der kan udskiftes hvis/når de knækker - og det er jo en god ting, hvis uheldet skulle være ude
An anden også uvæsentlig tilføjelse er at BL/Bf forventes i tre versioner (hvis der er økonomi til det) og et hav af bemalinger.
Det synes jeg ellers lyder som en ikke helt uvæsentlig nyhed :-) - også jvf. min kommentar i denne tråd.
Bf-vognen er den Heljan-nyhed, som jeg personligt glæder mig allermest til - efter at epoke 3 i de seneste år er blevet beriget med dejlige harmonika-vogne.
Bf ville i den grad "pynte" i en IC-stamme eller et bådtog sammen med Heljan's A-, B-, Bk-, AB- og BD-vogne - og som I ved, så er det jo i Bf-udgaven (ikke som BL), at der er mulighed for mange bemalingsvarianter hint-hint
Hvad er tidsrammen for Bf ?. Blot nysgerrig og ikke for at hænge jer op på det - jeg venter gerne (og kun lettere utålmodigt).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
TT-Däne
Indlæg: 132
Vi fik også transporteret anlægget sikkert hjem igen....
Ville ligeledes glæde os over billeder og film fra messen....
Martin, TT-Klubben
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er meget bedre at tage fra fx Tølløse til Hobbymesse og selv køre med dem end blot at ville have andre til at filme.
Det ville jeg også gerne, men jeg havde lige et par tog i 1:1 som skulle passes = arbejde....
Glæder mig meget til de kommer i handlen, det bliver en god julegave til mig selv
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.