Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hobbymessen i Valby

Der må være nogen der har været forbi Hobbymessen i dag og måske kan fortælle lidt nye tíng?

Kunne desværre ikke selv nå at kigge forbi.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 339

PB

Heljan (gen)udgiver Litra E - dog står der ikke om der er lavet nogle forbedringer og jeg nåede ikke lige at spørge.

 - Martin

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

mm-modeller

Modeltogs producent

Indlæg: 26

PB  Hjemmeside

 

Hej

Jeg var også på messe idag og er det igen i morgen Smile Jeg har haft lejlighed til at se og røre ved Heljan Triangel, og få lov at køre med den. Jeg må tage hatten af, og sige at hvis serie modellerne bliver lige så gode som denne prøve, så får den et tolvtal fra min side. Den er utrolig flot detaljeret og man kan næsten ikke se drivlinien i den.

Den står klart på min ønskeliste over kommende modeller.

Der var mange besøgende i dag lørdag, og masser af ting at se på og købe med hjem.

 

__________________

/ Mikkel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det lyder da rigtig godt med den Triangel. Gad vide om E-maskinerne bilver med Faulhabermotor? Mon ikke der er lavet forbedringer på den nye serie? Så kan jeg regne ud der ikke har været meldt noget ud med den planlagte H-maskine og fx BL-vognen. Men de kommer jo nok på et tidspunkt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikmak

Indlæg: 57

PB  Hjemmeside

sidder og tænker på at når de lægger 1800 tons gasbeholder ned ude ved valbyhallen her kl 12, om der så ikke er noget modeltog der ryger af skinnerne.....

synes det vil være lidt synd med alle de fine ting der er der, var en tur forbi i går

__________________

digitrax  Zephyr DCS51

digitrax pr3 linux med JMRi 

anroidtablet med engine driver




Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.153

PB  Blog  Hjemmeside

mikmak skrev:
sidder og tænker på at når de lægger 1800 tons gasbeholder ned ude ved valbyhallen her kl 12, om der så ikke er noget modeltog der ryger af skinnerne.....

Vi var der kl. 12:00 - og vi så gasbeholderen falde - et fantastisk syn!

Men nej, selvom vi stod på en fodboldbane langt nærmere end Valby hallen, var der ikke nogen trykbølge eller større vibrationer at mærke, så der har helt sikkert slet ikke været noget at bemærke ovre i hallen - og der var da heller ingen tegn på noget usædvanligt, da vi bagefter besøgte messen.

Det mest mærkelige var, at selvom vi stod ret tæt på, så kunne man tydeligt høre lydens forsinkelse - det føltes, som om beholderen var styrtet halvt sammen - i slow-motion - før vi hørte braget. Ganske fascinerende. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

mm-modeller skrev:
Hej

Jeg var også på messe idag og er det igen i morgen Smile Jeg har haft lejlighed til at se og røre ved Heljan Triangel, og få lov at køre med den. Jeg må tage hatten af, og sige at hvis serie modellerne bliver lige så gode som denne prøve, så får den et tolvtal fra min side. Den er utrolig flot detaljeret og man kan næsten ikke se drivlinien i den.

Den står klart på min ønskeliste over kommende modeller.

Der var mange besøgende i dag lørdag, og masser af ting at se på og købe med hjem.

Jeg var også forbi:

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

UTJ skrev:

[

 

 

De var/er rigtig flotte og køre fantastisk - dem glæder vi os til :)

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.158

PB

Svend skrev:

De var/er rigtig flotte og køre fantastisk - dem glæder vi os til :)

I den grad.

De er superflotte og mangler sandelig ikke noget detaljemæssigt. F.eks. er begge udstødningsrør med - både det fra motoren og udstødningsrøret fra toilettet   Smile

Er der træk på begge aksler ?

Der ser ud til at være NEM-skakt i begge ender (?). I så fald kunne det måske være en opgave for messingætserne at lave en lille plade til at lime ovenpå NEM-skakten, som Kaptajn Vom skægget kan sættes fast på, så det kan følge koblingsarmens bevægelser.

Eller laves der også en banerømmer med større åbning til koblingen, sådan som det er tilfældet med sneplovene og skørterne til MX/MY ?.

Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde os rigtig meget til eventuelle privatbaneudgaver af denne flotte model  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.153

PB  Blog  Hjemmeside

cbt skrev:
De er superflotte og mangler sandelig ikke noget detaljemæssigt. [...]

Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde os rigtig meget til eventuelle privatbaneudgaver af denne flotte model

Det kan jeg kun tilslutte mig - jeg beundrede dem også i dag: UTJ - du har nok et projekt, du kan være stolt af! Smile

Selv kom jeg dog hjem med en helt anden "dansk" klassiker: En Jeco daddelæske, som jeg har været varm på flere gange - men som det først nu er lykkedes at få i den rigtige udgave. Den svenske forhandler, der plejer at være med på messen, plejer nemlig kun at have dem med i danske udgaver - og jeg ville have den i den originale svenske udgave. Det lykkedes denne gang!

Hvorfor? Jo, på Lemvigbanen ville man ikke bruge penge på at male den om, så der kørte den i de svenske farver i mange år. Senere blev de så glade for farverne, at de fik lov at danne udgangspunkt for Lemvigbanens nye farver, der f.eks. kan ses på Tørfisken.

Men selv om jeg er glad for min daddelæske - med lyd - må jeg erkende, at den jo langt fra kan leve op til de nyere danske modeller: Motoren ses meget tydeligt gennem vinduerne, og det er vi jo ellers nærmest vænnet helt af med...

I sammenligning er det jo imponerende, hvad UTJ og co. har klaret med Trianglen!

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

De ser godt nok flotte ud!! Nogen der har en tidshorisont til deres udgivelse?
__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

a62213 skrev:
Nogen der har en tidshorisont til deres udgivelse?

Heljan regner med at de (triangel - må vi regne med.......) kommer primo december (i år!). Det lyder i mine øren realistisk.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 205

PB

Flere billeder og øvrige nyheder må meget gerne deles for vi der ikke kunne deltage! Måske en lille reportage fra en eller flere på messen? /Christian
Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

UTJ skrev:

a62213 skrev:
Nogen der har en tidshorisont til deres udgivelse?

Heljan regner med at de (triangel - må vi regne med.......) kommer primo december (i år!). Det lyder i mine øren realistisk.

 

Det lyder spændende!!! Er det til at montere lys indvendigt, eller følger det med? 

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

[quote=UTJ]

 

[quote]

En helt utrolig flot model, helt på niveau med CM-vognen Smile

Nu kommer spørgsmålet så til 1000 kr. Hvordan fungerer den med slæbesko? Kunne godt finde på at investere selv i en DC-model og så have den stående på et sidespor.

Mvh

Claus

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.153

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

Skovsøekspressen skrev:
Nu kommer spørgsmålet så til 1000 kr. Hvordan fungerer den med slæbesko?

Det mener jeg rent faktisk, Ulrik allerede har svaret på for længe siden: Det kommer ikke til at ske! Triangelen er udelukkende for 2-skinne kørerer - det er ikke teknisk muligt at lave en så delikat model, der samtidigt har vægt nok til at trykke en slæbesko ned. Jo, måske ved hjælp af bly - men det er ulovligt at sælge.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.921

PB

Jo da. Hvis du ser nedenstående billede:

Heljan Triangler

Her ses det tydeligt, at modellen til venstre ER monteret med slæbesko - så spar endelig bare op til en kørende 3-skinne Triangel Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja mente nok at have set annoncen, hvor der var slæbesko på Smile

Der kan jo selvfølgelig være ændret i tingene siden.

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.153

PB  Blog  Hjemmeside

Skott skrev:
Her ses det tydeligt, at modellen til venstre ER monteret med slæbesko - så spar endelig bare op til en kørende 3-skinne Triangel

Beklager, at jeg åbenbart har været galt orienteret: Det vil da være fantastisk, hvis Heljan har fundet en løsning på denne problemstilling.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.921

PB

Jeg mener også billederne fra første prototyperne, viste en 3-skinne version, så hut jeg visker altså Wink
__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.640

PB

Som jeg husker det, var der også noget med en min. radius, men mon ikke UTJ kan grave det frem hos Heljan ...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Er jeg den eneste der gerne vil se en video af dem kører?
__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Nej, vi vil se video Wink

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.158

PB

cbt skrev:

Er der træk på begge aksler ?

Der ser ud til at være NEM-skakt i begge ender (?). I så fald kunne det måske være en opgave for messingætserne at lave en lille plade til at lime ovenpå NEM-skakten, som Kaptajn Vom skægget kan sættes fast på, så det kan følge koblingsarmens bevægelser.

Eller laves der også en banerømmer med større åbning til koblingen, sådan som det er tilfældet med sneplovene og skørterne til MX/MY ?.

Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde os rigtig meget til eventuelle privatbaneudgaver af denne flotte model  Smile

Og lige et spørgsmål mere til Ulrik (/Heljan):

Trinbrædderne er flotte, men kunne også godt tænkes at være lidt "sarte" i forbindelse med "daglig drift".

Er det lavet sådan, at de kan udskiftes hvis/når de knækker af ?.

Er det forreste rangertrin støbt ud i ét med undervognen ?. For det kunne måske i særlig grad blive udsat for at knække af ved afsporing eller "rangeruheld".

Det er måske især sådan nogle dele, som Heljan kunne/burde overveje at lave ekstra af, så der er lidt reservedele på lager til denne smukke model - der skal nok blive brug for dem "derude"  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

cbt skrev:
Er det lavet sådan (på triangel), at de kan udskiftes hvis/når de knækker af ?.

Selvfølgelig knækker de af ved hårdhændet brug som på alle andre modeller. De forreste trin er ikke støbt ind i vange-delen.

En lille og uvæsentlig nyhed på eventet var i øvrigt at der kommer en CAR 1045 i 1958-bemaling (den kendte indretning, men ydre á la lidt ældre).

En anden også uvæsentlig tilføjelse er at BL/Bf forventes i tre versioner (hvis der er økonomi til det) og et hav af bemalinger. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

DennisTR skrev:
 Nej, vi vil se video ;) 

Det er meget bedre at tage fra fx Tølløse til Hobbymesse og selv køre med dem end blot at ville have andre til at filme. Spøj til side. Blev overvejet, men det er bedre at prøve selv, da det jo er subjektivt om man kan lide det man ser - og det formidles altså ikke godt på en dårlig youtube-filmstump.

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

UTJ skrev:

DennisTR skrev:
 Nej, vi vil se video ;) 

Det er meget bedre at tage fra fx Tølløse til Hobbymesse og selv køre med dem end blot at ville have andre til at filme. Spøj til side. Blev overvejet, men det er bedre at prøve selv, da det jo er subjektivt om man kan lide det man ser - og det formidles altså ikke godt på en dårlig youtube-filmstump.

Uden at have tjekket nøjagtig afstand, så er der langt fra Odder til Tølløse Smile kunne tænkes der var besøgende der har filmet den?!
__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.166

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Da' Claus.

Skovsøekspressen skrev:
Nu kommer spørgsmålet så til 1000 kr. Hvordan fungerer den med slæbesko?

Det mener jeg rent faktisk, Ulrik allerede har svaret på for længe siden: Det kommer ikke til at ske! Triangelen er udelukkende for 2-skinne kørerer - det er ikke teknisk muligt at lave en så delikat model, der samtidigt har vægt nok til at trykke en slæbesko ned. Jo, måske ved hjælp af bly - men det er ulovligt at sælge.

Trianglen kommer i 3 skinne versioner, og de er testet på C og K spor, og der har ikke været nogen problemer her, trækkraften er lidt mindre end 2 skinne versionerne som klarer 4-5 2akselet vogne op af en 3 promille stigning.

Den forskel kan sikret udlignes med passagerer af bly.

 

Triangelen har lys i fronten (varmhvid led) og indbygget 4 ohms HT.

Heljan forventer at komme med en lyd dekoder med ægte Triangel lyd som løsdel.

Da printet med 21 pins dekoder stikket sidder under loftet vil det være nemt selv at lave interiør belysning.

 

Der er mere end 10 gæster der optog video af Triangelen på Hobbymessen, så der kommer nok noget frem.

Jeg har da ageret lokofører på Heljans stand en del gange til ære for fotograferne.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jamen så kan Trianglen trygt komme ind i samlingen Smile

Der er ikke nogen videoer endnu fra Heljans stand på Youtube. Der er et par andre, men det er ikke relevant for tråden her.

Det lyder også godt med BL-vognen, det vil give lidt variation i en stamme. Æv har lige købt en ekstra CAE-vogn, og ville da hellere have haft den 1958-version. Men det er der jo så råd for.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.158

PB

UTJ skrev:

cbt skrev:
Er det lavet sådan (på triangel), at de kan udskiftes hvis/når de knækker af ?.

Selvfølgelig knækker de af ved hårdhændet brug som på alle andre modeller. De forreste trin er ikke støbt ind i vange-delen.

Hej Ulrik

Fino -det lyder som om, at det drejer sig om påsatte løsdele (?). Jeg spørger fordi trinene på Heljan's MX og MY var støbt sammen med vognkassen, mens de på Hobbytrades MZ'ere er en påsat løsdel, der kan udskiftes hvis/når de knækker - og det er jo en god ting, hvis uheldet skulle være ude  Smile

 

UTJ skrev:

An anden også uvæsentlig tilføjelse er at BL/Bf forventes i tre versioner (hvis der er økonomi til det) og et hav af bemalinger. 

Det synes jeg ellers lyder som en ikke helt uvæsentlig nyhed   :-)  - også jvf. min kommentar i denne tråd.

Bf-vognen er den Heljan-nyhed, som jeg personligt glæder mig allermest til - efter at epoke 3 i de seneste år er blevet beriget med dejlige harmonika-vogne.

Bf ville i den grad "pynte" i en IC-stamme eller et bådtog sammen med Heljan's A-, B-, Bk-, AB- og BD-vogne - og som I ved, så er det jo i Bf-udgaven (ikke som BL), at der er mulighed for mange bemalingsvarianter  hint-hint   Wink

Hvad er tidsrammen for Bf ?. Blot nysgerrig og ikke for at hænge jer op på det - jeg venter gerne (og kun lettere utålmodigt).

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-Däne

Indlæg: 132

PB  Blog

Vi fik også transporteret anlægget sikkert hjem igen....

Ville ligeledes glæde os over billeder og film fra messen....

Martin, TT-Klubben

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

 

UTJ skrev:

DennisTR skrev:
 Nej, vi vil se video ;) 

Det er meget bedre at tage fra fx Tølløse til Hobbymesse og selv køre med dem end blot at ville have andre til at filme.

Det ville jeg også gerne, men jeg havde lige et par tog i 1:1 som skulle passes = arbejde....

Glæder mig meget til de kommer i handlen, det bliver en god julegave til mig selv Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.