Jeg har prøvet at lime ballast med forskellige lim typer på følgende måde:
- Alt med K skinner, der var skruet fast
- Lagt på PP filt / 3-4 mm tyk / filten limet på en 16 mm spånplade
- Ballast / en knust granit lignende sten
- Alle 3 limtyper blandet i forholdet 1 : 5 med vand + lidt sulfo
- Der blev prøvet med pH neutral Dana lim & 2 typer, som jeg kender fra min tid i tæppebranchen
Jeg har haft pladen med i klubben i aften og prøvekørt med boggi personvogne. Alle kunne høre, at de 2 andre typer lim larmede mindre, så vi besluttede at prøve det i Herborg.
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
cbt
Indlæg: 1.151
Jeg har prøvet at lime ballast med forskellige lim typer på følgende måde:
Jeg har haft pladen med i klubben i aften og prøvekørt med boggi personvogne. Alle kunne høre, at de 2 andre typer lim larmede mindre, så vi besluttede at prøve det i Herborg.
Kunne du ikke have fortsat denne føljeton i din egen tråd om nøjagtigt samme emne, i stedet for at oprette en ny "løsrevet" tråd om nøjagtigt samme emne ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Jo - det kan Du have ret i ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
På trods af en indsigelse fra cbt, så slutter jeg lige dette af med følgende ( kan måske findes bedre læseligt på Baneforum, da der ingen interesse har været på Sporskiftet )
Og der er målt med min iPhone de forskellige dB målere jeg har fundet
De viser meget forskelligt & høje tal, men der er alligevel et billede i det
Målevognen var en passagervogn med bogie, der blev kørt med en finger frem og tilbage
Og der er ca. 2 - 3 dB mindre lyd fra de alternative limtyper med 1:5 vand + sulfo, men ren lim af min foretrukne viste igen 4 - 5 dB lavere end den "normale" trælim.
Men om denne lim er til at påføre ordentligt uden fortynding - det må tiden vise
Men det er en svær måling med en iPhone, men som skrevet, der er et billed og hvis man bruger sin hørelse, så er der noget lignende
Jeg har også brugt en optager af lyden med en graf, her viste grafen de samme observationer, og den kan vises frem
Skruerne er endnu ikke fjernet ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej Steff.
Der kan da godt være interesse for dit projekt, selv om der ikke er så mange der deltager i tråden med indlæg. Jeg syntes at du skal følge det til dør's så der kommer en afslutning på dine forsøg med de forsk. lim typer, det kan være oplysninger der kan komme andre til glæde og gavn, når de engang skal til at lægge balast. med alt det arbejde du har lagt i det, med kontakt til Märklin og dusin vis af forsøg, bør ikke stoppe her. Vi vil vide resultatet.
MVH Kurt H
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Jørgen
Jeg er meget interesseret i dine resultater da jeg netop er i gang med et nyt projekt hvor jeg bruger C-skinner til de skjulte spor og K-skinner til de synlige strækninger. Jeg har også lavet lidt forsøg med opløsninger af trælim, men ikke så "videnskabligt" som det du har gang i
Jeg ser frem til din konklusion
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.