Er der nogen der har erfaringer med de løse renseskiver fra Noch/Roco, til at montere under en vognaksel? Hvordan fungerer det, er det stabilt nok og holder de godt nok skinnerne rene for skidt/snavs?
Har ganske vist lige anskaffet en rensevogn, men overvejer den anden løsning også. Vel nemlig helst undgå støvsugertoget, da jeg synes det er en ret kostbar løsning. Vil hellere bruge midlerne til nogen andre ting i stedet for
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg brugte nogle rensepuder, ikke skiver, på min gamle bane, og jeg synes de fungerede ganske udmærket, de blev i hvert fald godt sorte med tiden. Jeg forventer at have dem monteret på en del vogne på mit nye anlæg også. Fordelen med dem er at de jævnligt kommer overalt på anlægget. Jeg skal dog ikke kunne sige om det vil være nødvendigt med manuel rensning på længere sigt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er rigtigt, rensepuder er selvfølgelig en mere korrekt beskrivelse
Det lyder som en god ide også så. Vil få fat på nogen næste gang jeg kommer forbi min forhandler. Og det ser jo også meget bedre ud, i stedet for der kommer en eller anden grim rensevogn med i et ellers rigtigt oprangeret tog.
Men ellers købte jeg jo Märklins epoke II-III rensevogn. fordelen ved den er at der kun er rensepuder ved skinnestrengenene og ikke i midten også. Her giver Rocos rensevogn problemer i K-skifter (men man kan jo selvfølgelig bare skære fri til midterlederen).
Din sidste bane var jo en K-skinnebane også
Så kan jeg regne ud at man kan få rensepuder der tager hensyn til midterlederen også.
I det nye nr. af Banen var der forresten en lille fin artikel med renholdelse af Märklinskinner. Ikke overraskende så har K-skinner et større skinneprofil og en større køreflade end C-skinner. Og dermed stiller de også lidt større krav til rensning. Men når det så først er gjort, kan der efterhånden gå længere tid imellem.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Din sidste bane var jo en K-skinnebane også
Så kan jeg regne ud at man kan få rensepuder der tager hensyn til midterlederen også.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jo har erfaring med Rocos skinnerensevogn. Skal den igennem et K-skifte, skal der en af de rigtig stærke enheder til. Så snakker vi en Roco MY, eller en Märklin MY/N-maskine. Men er simpelthen bange for at Märklins N-maskine kan trække et skifte i stykker med Rocos vogn. Og det vil være en mindre "katastrofe", da jeg har valgt at skrue skinnerne fast på min opstilling. Så mit råd her er helt klart at bruge Märklins rensevogn (der renser skinnestrengene) eller rensepuderne ,der bliver løftet som du siger det.
Er i øvrigt blevet fuldstændig pjattet med Märklins N-maskine. Den larmer ja, men det er godt tysk kram!
Ligesom virkelighedens N-maskine, så trækker den alt hvad man hægter efter den. Det var lige et lille sidespring.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.