Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

DSB Litra me 1501

DSB Litra Me 1501 er  blevet overdraget til Danmarks jernbane museum,  Der bliver nok mulighed for at køre med den som museumstog i fremtiden,  og så håber jeg at den bliver ført tilbage til den oprindelig sort/røde bemaling.  

http://jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=186&n=dsb-me-1501

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Der står at den blev iklædt blå folie april 2006. Det kan vel bare afmonters også er den igen i den oprindelige rød/sorte bemaling Cool

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

claus rasmussen skrev:

Der står at den blev iklædt blå folie april 2006. Det kan vel bare afmonters også er den igen i den oprindelige rød/sorte bemaling Cool

Mvh Claus

  Den skal nok have en helt ny lakering, den blå folie gjorde mere skade end gavn.  Desuden så var det rød/sorte design unikt, jeg synes at det var det mest gennemførte design, det var så dansk som det overhovedet kunne være,  der var ingen andre i verden der havde så unikt et design som det rød/sorte.

Nu er det ødelagt, og vi har nu et design som ligner alt det andet design man ser rundt omkring i verden.

Jeg håber at der bliver skrevet en bog om Litra Me da maskinen allerede er over 30 år gammel.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hvis vi ser på sort/hvid billedet er det en anden farvefordeling end den rød/sort som den senere fik. Hvad var det for farver?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Ottojensenhotter skrev:

claus rasmussen skrev:

Der står at den blev iklædt blå folie april 2006. Det kan vel bare afmonters også er den igen i den oprindelige rød/sorte bemaling Cool

Mvh Claus

  Den skal nok have en helt ny lakering, den blå folie gjorde mere skade end gavn.  Desuden så var det rød/sorte design unikt, jeg synes at det var det mest gennemførte design, det var så dansk som det overhovedet kunne være,  der var ingen andre i verden der havde så unikt et design som det rød/sorte.

Nu er det ødelagt, og vi har nu et design som ligner alt det andet design man ser rundt omkring i verden.

Jeg håber at der bliver skrevet en bog om Litra Me da maskinen allerede er over 30 år gammel.

Hvilken skade gjorde folien? Jeg mener at have set et klip på youtube hvor MA 460 får påsat vingehjul og driftnr, som også er folie. Filmen er 1963 så det er jo ikke en noget nyt med folie Puzzled  

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Bogen MM5 - Med motor fra GM, indeholder også en gennemgånde beskrivelse af ME Smile og der er nogle fine tegninger Smile

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

Hvis vi ser på sort/hvid billedet er det en anden farvefordeling end den rød/sort som den senere fik. Hvad var det for farver?

 

Som jeg ser det er det stadig sort/rød, hvis du følger forreste ventilator i det skrå feldt og kanten der og så nedad, der kan man se en antydning af en farveforskel, som passer ret godt med hvor det rød/sorte også skiltes...

Hvis du tænker på den vandrette skille linie, så vil jeg mene at det bare er forskellen mellem lys og skygge...

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

cfrost skrev:

Bogen MM5 - Med motor fra GM, indeholder også en gennemgånde beskrivelse af ME Smile og der er nogle fine tegninger Smile

Så lærte jeg også lidt i dag. Det ville da også være mærkeligt hvis denne maskine ikke allerede var beskrevet i litteraturen, hvilket den altså er  Glasses Det bliver spændende at se hvad McK præsenterer når den tid kommer, selvom det dog er uden for min foretrukne tidsperiode.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Angåene farven, så synnes jeg at ME er langt pænere i den blå folie, i stedet for de røde ender der er tynget af den store sorte "kasket" den har på hovedet. MY og MZ derimod kan jeg best lide i rød/sort design.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Hvis vi ser på sort/hvid billedet er det en anden farvefordeling end den rød/sort som den senere fik. Hvad var det for farver?

 

Er da rimelig sikker på at de er leveret i sort/rød, eneste forskel er hvor langt tilbage den røde farve går (kort/langt førerhus).

Vh Claus

 

 

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Litra ME skrev:
 

Er da rimelig sikker på at de er leveret i sort/rød, eneste forskel er hvor langt tilbage den røde farve går (kort/langt førerhus).

Første serie (ME 1501-1510) blev leveret med "kort" førerhus. Dvs. at den røde farve sluttede lige efter sidedøren til førerhuset.

Anden serie (ME 1511.1537) blev leveret med "langt" førerhus. Dvs. at den røde farve sluttede 30-40 cm længere henne ad siden på lokomotivet.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

MAB skrev:

Ottojensenhotter skrev:

claus rasmussen skrev:

Der står at den blev iklædt blå folie april 2006. Det kan vel bare afmonters også er den igen i den oprindelige rød/sorte bemaling Cool

Mvh Claus

  Den skal nok have en helt ny lakering, den blå folie gjorde mere skade end gavn.  Desuden så var det rød/sorte design unikt, jeg synes at det var det mest gennemførte design, det var så dansk som det overhovedet kunne være,  der var ingen andre i verden der havde så unikt et design som det rød/sorte.

Nu er det ødelagt, og vi har nu et design som ligner alt det andet design man ser rundt omkring i verden.

Jeg håber at der bliver skrevet en bog om Litra Me da maskinen allerede er over 30 år gammel.

Hvilken skade gjorde folien? Jeg mener at have set et klip på youtube hvor MA 460 får påsat vingehjul og driftnr, som også er folie. Filmen er 1963 så det er jo ikke en noget nyt med folie Puzzled  

  Folie er ikke holdbart, og ej heller kønt når det bliver slidt i laser.  En lakering er mere at foretrække.  Det er jo hele lokomotiver som bliver iklædt blå folie, ligesom bn vogene,  som jo også hurtigt blev slidt i laser,  der er nogle af Me'erne som har fået en helt ny lakering i blå.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

Bent_P skrev:

Angåene farven, så synnes jeg at ME er langt pænere i den blå folie, i stedet for de røde ender der er tynget af den store sorte "kasket" den har på hovedet. MY og MZ derimod kan jeg best lide i rød/sort design.

 Det blå design er ikke unikt ligesom det røde/sorte design.   Det rød/sorte design blev lanceret i 1971 af Jens freddy nielsen Design chef 1971-1992.

Det rød/sorte design kom til at præge alt i DSB, DSB Kiosk, DSB materiel, stationer fra 1971 til langt op i 2000, da DSB stadig var DSB.

Jeg begyndte at lægge mærke til det nye design omkring 2006, da der kørte rød bn vogne og blå folie vogne sammen, trukket af en rød/sort Ea  eller Me, siden er det nye design blevet fuldendt.

Nu er designet blevet smadret af DSB'S nye design chef Pia bech mathiesen.   DSB skulle efter min mening have videreudviklet det rød/sorte design.

Jeg kan godt se at ungdommen idag bedre kan med det nye design som der er i dag, plus 7Eleven som er rædselsfuldt,  der er jo ikke noget der hedder DSB kiosk mere, DSB's Gods er også væk.

Der er heller igen personlig betjening mere, alle rejse centre er lukked på de større stationer som Roskilde, slagelse og næstved, hvor der før var miljø og personlig betjening.  

DSB er ikke en hyggelig virsomhed mere, der er intet miljø og venlig betjening mere, overfyldte tog uforskammet personale,  det er ikke en oplevelse at køre med DSB, det er en kedelig oplevelse som bare skal overståes.  

Det eneste der er noget værd er Museumstogene, der får man en på opleveren.

http://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Nielsen_(arkitekt)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Nu er jeg næppe klassificeret som "ungdommen", men synnes faktisk at eksempelvis fraverne på IC3 med den mørke stribe er langt flottere end den oprindelige hvide, på samme vis som jeg synnes at ME er pænest i blå og at den trafikrøde farve er flot til EG (omend noget mere anonym end den blå farve de kom i). Angående "de gode gamle dage", ja, det var ganske giveligt hyggeligere dengang, der var bare også uforskammet personale og rejsetiderne var længere end i dag. Jeg er sikker på at du sagtens kan få betjente stationer tilbage, men vem skal betale for det?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Ottojensenhotter skrev:

Bent_P skrev:

Angåene farven, så synnes jeg at ME er langt pænere i den blå folie, i stedet for de røde ender der er tynget af den store sorte "kasket" den har på hovedet. MY og MZ derimod kan jeg best lide i rød/sort design.

 Det blå design er ikke unikt ligesom det røde/sorte design.   Det rød/sorte design blev lanceret i 1971 af Jens freddy nielsen Design chef 1971-1992.

Det rød/sorte design kom til at præge alt i DSB, DSB Kiosk, DSB materiel, stationer fra 1971 til langt op i 2000, da DSB stadig var DSB.

Jeg begyndte at lægge mærke til det nye design omkring 2006, da der kørte rød bn vogne og blå folie vogne sammen, trukket af en rød/sort Ea  eller Me, siden er det nye design blevet fuldendt.

Nu er designet blevet smadret af DSB'S nye design chef Pia bech mathiesen.   DSB skulle efter min mening have videreudviklet det rød/sorte design.

Jeg kan godt se at ungdommen idag bedre kan med det nye design som der er i dag, plus 7Eleven som er rædselsfuldt,  der er jo ikke noget der hedder DSB kiosk mere, DSB's Gods er også væk.

Der er heller igen personlig betjening mere, alle rejse centre er lukked på de større stationer som Roskilde, slagelse og næstved, hvor der før var miljø og personlig betjening.  

DSB er ikke en hyggelig virsomhed mere, der er intet miljø og venlig betjening mere, overfyldte tog uforskammet personale,  det er ikke en oplevelse at køre med DSB, det er en kedelig oplevelse som bare skal overståes.  

Det eneste der er noget værd er Museumstogene, der får man en på opleveren.

http://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Nielsen_(arkitekt)

 

.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

MAB skrev:

Ottojensenhotter skrev:

Bent_P skrev:

Angåene farven, så synnes jeg at ME er langt pænere i den blå folie, i stedet for de røde ender der er tynget af den store sorte "kasket" den har på hovedet. MY og MZ derimod kan jeg best lide i rød/sort design.

 Det blå design er ikke unikt ligesom det røde/sorte design.   Det rød/sorte design blev lanceret i 1971 af Jens freddy nielsen Design chef 1971-1992.

Det rød/sorte design kom til at præge alt i DSB, DSB Kiosk, DSB materiel, stationer fra 1971 til langt op i 2000, da DSB stadig var DSB.

Jeg begyndte at lægge mærke til det nye design omkring 2006, da der kørte rød bn vogne og blå folie vogne sammen, trukket af en rød/sort Ea  eller Me, siden er det nye design blevet fuldendt.

Nu er designet blevet smadret af DSB'S nye design chef Pia bech mathiesen.   DSB skulle efter min mening have videreudviklet det rød/sorte design.

Jeg kan godt se at ungdommen idag bedre kan med det nye design som der er i dag, plus 7Eleven som er rædselsfuldt,  der er jo ikke noget der hedder DSB kiosk mere, DSB's Gods er også væk.

Der er heller igen personlig betjening mere, alle rejse centre er lukked på de større stationer som Roskilde, slagelse og næstved, hvor der før var miljø og personlig betjening.  

DSB er ikke en hyggelig virsomhed mere, der er intet miljø og venlig betjening mere, overfyldte tog uforskammet personale,  det er ikke en oplevelse at køre med DSB, det er en kedelig oplevelse som bare skal overståes.  

Det eneste der er noget værd er Museumstogene, der får man en på opleveren.

http://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Nielsen_(arkitekt)

 

Små slag Otto, jeg synes du skal tage den med Magnus Heunicke   Big smile

Når det så er sagt, har jeg netop i dag købt købt et par McK Gs vogne. Virkelig fine vogne må jeg sige. Det bliver spændende at følge dette firma fremover Smile Så må vi jo bare håbe at deres kommende ME lever op til dine forventninger...

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

Minister: Mænd opfører sig fuldstændig vildt

 

http://www.bt.dk/danmark/minister-maend-opfoerer-sig-fuldstaendig-vildt

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.