Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Dobbelt-dækkerne der aldrig blev bygget

Inspireret af en tilsvarende tråd omkring APO-lyntogene (under tiden betegnet IC5), kom jeg til at tænke på de nogenlunde samtidige planer omkring dobbelt-dækkere i Danmark.

Som nævnt i en ældre udgave af "Jernbanehistorisk Årbog", vistnok 2004 eller 2005, arbejdede DSB i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne på planer for nogle dobbelt-dækker vogne. Af forskellige årsager nåede disse vogne aldrig længere end til tegne-brættet samt nogen prøveopstillinger af indretning, og en prøvekørsel af en fransk type.

Planer for disse dobbelt-dækkere var centreret om to typer, begge med en vognlægnde på 26,5 - 27 meter, ca. som de nuværende. Den ene type var en styrevogn med en front som var stærkt inspireret af MR/MRD, mens den anden type var en almindelig vogn med overgang i begge ender. Over en længere perioder arbejdede man på forskellige tegninger, hvor det især var placering af dørpartier og vinduer der skiftede. I de nogen af de tidligste udgaver var vinduer placeret lige over/under hinanden, mens de senere blev placeret forskudt. Dørpartier flyttede mellem en placering lige over bogien ved vognens gavl, til en placering på nederste "etage" tæt ved bogien (som vi kender det idag).

Det kunne være interessant at se disse vogne i model eller 3D-tegninger, for det er jo en af de herlige ting ved denne hobby; man kan omdigte virkligheden på sit anlæg efter eget hovede.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top