Fakta vedr. Taastrup Togkælder der lukker den 3-1-2015 , der er sidste åbningsdag. Det lukkes udelukkende pga. at jeg ønsker at gå på Pension Butik og varelager er og bliver ikke solgt pr. 3.1.2015. ””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””” Jeg vil helt sikkert savne kunderne og for ikke helt at miste kontakten vil jeg være at finde i Togcenter(Gentofte) hvor jeg vil være nogle dage om ugen. Her håber jeg at møde nogle af de ” Gamle” kunder. Gavekort / garanti /insider mv. henvises til Togcenter efter 3-1-2015.
|
Indlæg: 113
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det stod også i DMJU´s nyhedsbrev der kom ud for nylig. Der bliver fusioneret med Togcentret.
Og det var oppe at vende i denne her tråd;
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/forhandlere/heljan-udsalg...
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Ja det var så nummer 2 på kort tid, og der kommer sikkert flere inden for en kortere periode.
Har i tænkt på at når butikkerne åbenbart er nødt til at "forære" nyhederne væk, for at få kunderne til at købe, er der intet overskud til at holde bixen kørende.
De forhandlere, der holder vejl priser, mister også omsætning, og dermed det overskud, der gør den fortsatte drift værd at arbejde med.
I modsætning til hvad en del går og tror, er det faktisk virksomheder, der skal være en levevej for indehaver og personale, og ikke blot et filantrobisk foretagene, for at holde kunderne glade.
Salget i DK er faldet drastisk over de sidste år, så vi må nok se i øjnene at det ikke bliver sidste gang en butik forsvinder.
Blot en strøtanke i den glade juletid.
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Ja det var så nummer 2 på kort tid, og der kommer sikkert flere inden for en kortere periode.
Har i tænkt på at når butikkerne åbenbart er nødt til at "forære" nyhederne væk, for at få kunderne til at købe, er der intet overskud til at holde bixen kørende.
De forhandlere, der holder vejl priser, mister også omsætning, og dermed det overskud, der gør den fortsatte drift værd at arbejde med.
I modsætning til hvad en del går og tror, er det faktisk virksomheder, der skal være en levevej for indehaver og personale, og ikke blot et filantrobisk foretagene, for at holde kunderne glade.
Salget i DK er faldet drastisk over de sidste år, så vi må nok se i øjnene at det ikke bliver sidste gang en butik forsvinder.
Blot en strøtanke i den glade juletid.
Vh Rep
Det hjælper heller ikke dem - Du kalder trængte - at Du og også f. eks. en producent på Fyn, der også har en slags egen forretning, begge holder en slags udsalg fra tid til anden.
Det er rigtig godt til holde priserne oppe på nyheder
Når den slags sker før Jul, må det være ren overlevelse også for Jer producenter.
Så fremtiden må være mørk for branchen, og indtil videre, skal vi kunder blot vente som i 2007/8, da alt faldt i pris !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Tobran
Indlæg: 184
Det kan vel være svært, at holde glæden ved at have en forretning med ens egen interesse kørende, når producenterne konstant er efter en, bare man ligger 2 kroner under en anden forretning. Selvfølgelig er det bedste for producenterne, at detailleddet kun består af forretninger, som de kan styre. Jeg har handlet en del hos Johnny. Han havde alle nyhederne billigere end andre (introduktionstilbud), og satte så prisen gevaldigt op, når hans varer blev til sjældenheder (smart). Det sidste år eller halvandet har han ikke haft tilbud på nyheder, og jeg har intet købt hos ham. At prissætningen pludselig er blevet ændret i flere forretninger, vidner om, at de ikke længere bestemmer over deres egen forretnings prissætning. Hvis man ikke vil deltage i ulovlige prisaftaler, så er det da meget fornuftigt at stoppe.
Til Rep Neslein, det er noget vrøvl, at der ikke kan skabes et overskud ved at sælge billigt. Det er jo netop derfor, at producenterne er efter dem der gør det. Hvis man sælger en enhed med en fortjeneste på 100 kr, og så sænker sin fortjeneste til 50 kr, og det så bevirker at man sælger 3 enheder, så har man en fortjeneste på 150 kr. men skal samtidig løbe 3 gange så hurtigt. Hvis en anden forretning vælger at have en fortjeneste på 150 kr. og intet sælger, så er det efter min mening den første af de to, der har den bedste forretning. Hvis man så samtidig har sikret sig med lave faste omkostninger, så ser jeg intet problem i at sælge billigt. Skal man derimod tjene til en dyr husleje, fordi man absolut skulle have forretning på strøget, så har man nok "slået for stort brød op", og går en svær tid i møde. Jeg er dog enig i, at der lukker flere forretninger. Lønninger og skat er alt for store omkostninger i Danmark, og internettet gør det nemt at handle i udlandet. At salget, som du siger, er faldet drastisk over de sidste år, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at danske hobbyfolks indkøb er faldet.
Jeg skal gerne komme med et eksempel. Jeg købte for et par år siden Esu dekodere til 800 kr i en forretning. Normalprisen andre steder var 845 kr. Jeg var glad for de 45 kr i rabat. I dag er priserne på samme dekoder 925 kr. og jeg kan sjov nok i dag købe dem til 670 kr. Den forretning som gav mig 45 kr. i rabat, har da tjent fint på dekodere, når jeg i dag kan købe dem så meget billigere end dengang. Hvis der er noget galt med prisen, så er det da prisen i dag, og ikke den pris på 800 kr. som andre forretninger dengang brokkede sig over og kaldte urealistisk.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej godt ord igen (Jeg synes nu ikke jeg kaldt nogen for trængte)
Bemærk også, at jeg skrev som privatperson!
Det er også en kedelig tendens at producenter går i direkte konkurrance med sine forhandlere, i stedet for at håndhæve vejledne udsalgpriser på nyheder hos deres forhandlere. Ja jeg ved det er ulovligt, men der er andre muligheder.
Gammeldags udsalg, hvor man sælger et utidssvarende restvarelager ud, for at få plads og råd til nye varer, er for mit vedkommende fuldstændigt på sin plads og i orden.
Og skal vi blande mit firma ind i det, ja så har jeg på mere end 10 år kun en enkelt gang som forsøg, holdt udsalg på samltige varer i bixen og ikke i den størrelseorden, som der gives på nyheder i branchen, Det var i øvrigt ingen større succes, og derfor vil det næppe gentage sig.
Den største reaktion kom fra et par forhandlere som pev uberettiget, da de ikke havde læst og forstået de særlige begrænsninger, der var i forbindelse med at opnå rabatten.
Det er i mine øjne en uskik at faldbyde nyheder til spotpris fra første dag, som mit firma altid har været imod og har undgået. Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen.
Ellers har jeg kun haft tilbud på gamle ukurrente varer, hvilket heller ikke var særligt succesfuldt
At jeg fører mig så meget frem med dirkete salg til private, er en nødvendighed, hvis firmaet skal overleve. Verden har ændret sig betydeligt i de sidste 10-15 år
Ikke for at pive personligt, jeg må bare tilpasse mig de betingelser, som markedet nu giver.
Men jeg håber at mit indput kan få folk til at overveje konsekvenserne af tilbudsjagten.
Vh Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Tja rimelige tilbud kan være godt nok men der bliver atså solgt nyheder til indkøbspris indimellem snarere ret ofte
selvf kan der skabes overskud ved at sælge billigt, bare der er fortjeneste på alt, men der skal altså dobbelt så meget igennnen systemet for at skabe det samme overskud med det første eksempel du giver. dvs 3 gange for at skabe et større overskud der vil noget.
Og du har helt ret; Dem der ikke behøver service og rådgivning, og kun ser på prisen handler bare på nettet,.
Du har bare en pokkers masse bølv bagefter, hvis der er noget galt med produktet.
Problemet er snarere omvendt mht til din udtalelse om producenterne.
De gør absolut intet for at forhandlerne holder priserne, og skyder sig derved på sigt i skoene
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Rep Neslein
Jamen var det ikke i september, hvor Du skrev her på Sporskiftet, at der var ca. 15-20% rabat på alt i Din web shop !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Tobran
Indlæg: 184
Det er også en kedelig tendens at producenter går i direkte konkurrance med sine forhandlere, i stedet for at håndhæve vejledne udsalgpriser på nyheder hos deres forhandlere. Ja jeg ved det er ulovligt, men der er andre muligheder.
Hvis du har så meget imod, at producenter laver web-shops med handel til private, så undre det mig, at du selv har en internetside med detailprislister, og selv sælger på diverse messer. Du er da Epokemodeller.dk - er du ikke?
Jeg er også med i et andet forum. Der kan man med et mærke se om en bruger er forhandler, og en forhandler kan der aldrig udtale sig som privatperson.
Ordet introduktionstilbud er ikke noget jeg har opfundet, det er almindeligt brugt. Det er kun her på sporskiftet.dk og når jeg færdes i modeltogforretninger, at det nærmest opfattes som et bandeord.
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Jeg skal gerne komme med et eksempel. Jeg købte for et par år siden Esu dekodere til 800 kr i en forretning. Normalprisen andre steder var 845 kr. Jeg var glad for de 45 kr i rabat. I dag er priserne på samme dekoder 925 kr. og jeg kan sjov nok i dag købe dem til 670 kr. Den forretning som gav mig 45 kr. i rabat, har da tjent fint på dekodere, når jeg i dag kan købe dem så meget billigere end dengang. Hvis der er noget galt med prisen, så er det da prisen i dag, og ikke den pris på 800 kr. som andre forretninger dengang brokkede sig over og kaldte urealistisk.
Og det er ikke faldet dig ind at prisen på elektronik falder hurtigere end stort set alt andet i almindelig handel? Du kan næppe forvente at indkøbsprisen er den samme i dag som for 2 år siden!
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
AndreasM
LKF
Indlæg: 79
Rep Neslein
Jamen var det ikke i september, hvor Du skrev her på Sporskiftet, at der var ca. 15-20% rabat på alt i Din web shop !
Er det ikke også det Per skriver? Prøv at læs:
Og skal vi blande mit firma ind i det, ja så har jeg på mere end 10 år kun en enkelt gang som forsøg, holdt udsalg på samltige varer i bixen og ikke i den størrelseorden, som der gives på nyheder i branchen, Det var i øvrigt ingen større succes, og derfor vil det næppe gentage sig.
The Bernina Project - Smalle spor, store visioner - Schweizisk alpeanlæg under opbygning
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Hvis der kun har været dette ene udsalg, så var det sikkert, det han mente ........
Men det må være svært at holde den ballance, når man både vil være producent og samtidig have en foretning, der er i konkurence med sine egne kunder.
Hvis man brænder inde med en artikel og skal have solgt ud med en stor rabat, så kan der stadigvæk være en vis gevinst, medens forretningen med samme rabat må sælge til under indkøbspris, hvis de har samme artikel på lager.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ja det var så nummer 2 på kort tid, og der kommer sikkert flere inden for en kortere periode.
Har i tænkt på at når butikkerne åbenbart er nødt til at "forære" nyhederne væk, for at få kunderne til at købe, er der intet overskud til at holde bixen kørende.
De forhandlere, der holder vejl priser, mister også omsætning, og dermed det overskud, der gør den fortsatte drift værd at arbejde med.
I modsætning til hvad en del går og tror, er det faktisk virksomheder, der skal være en levevej for indehaver og personale, og ikke blot et filantrobisk foretagene, for at holde kunderne glade.
Salget i DK er faldet drastisk over de sidste år, så vi må nok se i øjnene at det ikke bliver sidste gang en butik forsvinder.
Blot en strøtanke i den glade juletid.
Vh Rep
Skriver Johnny ikke at han ønsker, at gå på pension?
Hilsen Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Salget i DK er faldet drastisk over de sidste år, så vi må nok se i øjnene at det ikke bliver sidste gang en butik forsvinder.
Blot en strøtanke i den glade juletid.
Vh Rep
Markedet må vel også have ændret sig, forstået sådanne at vi som forbrugere er blevet "mættet" med alle de ting der er kommet i de "gyldne" 00´ere, hvor der hele tiden var fuld tryk på nyhederne. Dette kan også være en forklaring på faldende salg. Det kan ikke blive ved med at holde højderne, det vil uværgeligt gå ned på et tidspunkt. Har selv tyndet lidt ud i min samling, da der ikke er meget fornøjelse med at have noget materiel der simpelthen ikke er plads til. Og kan hilse og sige at priserne på nyt "brugt" dansk modeltog er dalet noget, da der simpelthen er så meget af det.
Men jeg er enig i at hvis markedet (os forbrugere) hele tiden kun jagter de billigste tilbud hvor de måtte være, så betyder det desværre måske flere forretningslukninger (det her med at tisse i bukserne for at holde varmen på en iskold dag).
I tråden i det andet indlæg, er der nævnt bl.a. nævnt noget af det der er sket i den senere tid.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
fjorbak
Indlæg: 583
Hej alle
Hvem il ikke gerne gå på pension efter et aktivt liv, hvem vil ikke gerne nyde resten af sine dage som pensionist, jeg selv stoppede op i sommers som selvstændig og jeg er nok lidt ældre end som så fra 45, jeg tænkte nu er det nok, lad min hobby komme til at fylde mere. Den tanke tror jeg at Johnny, Tåstrup Togkælder har tænkt, min korte historie er at netop Johnni faktisk fik mig til at få min hobby opgraderet, og hans perfekte værksted fik digitaliseret mit gamle lokomotiv, det skal der lyde en ros til, hvem er det så der kan være kede af det, hum, det er os forbrugere der støver hele landet rundt efter tilbud, og atter tilbud, jeg selv iblandet, vi kan være kede af det.
En forretning mindre det er faktisk problemet, ikke for at få rabat, men for at få en togsnak, selv om det er svært, der står altid en anden kunde (gudskelov) og venter på at blive ekspederet, men bare det at trykke næsen mod det næste man vil have.
Om butikken ligger i et industriområde eller på strøget er der meget stor forskel på, jeg tror vi som kunde vil kunne komme af med bilen (da vi somregel kører dertil), derfor lå Johnnys butik godt, især op mod Togcentret, hvor det ofte kniber med parkering.
Men jeg hilser det da velkommet at de 2 forretninger fusioner for Johnny har givet en meget fin service og håber den følger med.
Så en god pensionist tilværelse til ham, og så kan han arbejde det han gider, sådan bør det være. (det grå guld kan.)
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Tobran
Indlæg: 184
Jeg skal gerne komme med et eksempel. Jeg købte for et par år siden Esu dekodere til 800 kr i en forretning. Normalprisen andre steder var 845 kr. Jeg var glad for de 45 kr i rabat. I dag er priserne på samme dekoder 925 kr. og jeg kan sjov nok i dag købe dem til 670 kr. Den forretning som gav mig 45 kr. i rabat, har da tjent fint på dekodere, når jeg i dag kan købe dem så meget billigere end dengang. Hvis der er noget galt med prisen, så er det da prisen i dag, og ikke den pris på 800 kr. som andre forretninger dengang brokkede sig over og kaldte urealistisk.
Og det er ikke faldet dig ind at prisen på elektronik falder hurtigere end stort set alt andet i almindelig handel? Du kan næppe forvente at indkøbsprisen er den samme i dag som for 2 år siden!
MAB
Staten
Indlæg: 548
Jo jo, men hvor kommer filantropi og " forære" nyheder ind i billedet ?
Hilsen Martin
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg vil gerne sige tak for god vejledning og service, de gange jeg har besøgt Taastrup Togkælder,
god vind på din næste etape
mvh niels peter
DK-2720
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Det er nok med togbutikker som så meget andet indenfor detailhandel, at stadig mere koncentreres i større forretninger eller helt overgår til nethandel. Tænk blot på fotohandleren eller støvsugerbutikken, nu hedder det el-giganten eller bilka. Eller hvad med charterrejsen ? Godt nok længe siden jeg har sat mine fødder hos Spies rejser i Nyrupsgade, men alt bestilles i dag på nettet når turen går sydpå.
Udfordringerne for togforretninger og andre detailforretninger er at vores indkøbsmønstre ændrer sig hastigt i disse år, måske så hurtigt at inden man på sporskiftet er færdige med at diskuttere, så er de næste tal for detailhandlen og internethandlen offentliggjort, de næste butikker er lukket, også en togbutik mere.
Undskyld hvis jeg virker negativ, men jeg tror bare ikke at forskellen ligger i om en dekoder over en 2 årig periode koster 100 kroner mere eller mindre, eller om en producent giver 15 procent i rabat ved eget salg. Det er hele vores måde at købe ind på som ændrer alt.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Torben Z.
Indlæg: 751
Jo jo, men hvor kommer filantropi og " forære" nyheder ind i billedet ?
Tja, det er lidt trist, at bl.a. du ikke rigtigt forstår hvad Rep Neslein mener med ovenstående.
Men når du i løbet af 10 -15 år - forhåbentlig - har fået etableret et netværk i mj-branchen, så kan du nok bedre forstå ordene.
Men lad os i mellemtiden tage et tænkt eksempel.
Du har fået den idé at etablere dig som fuldtids og autoriseret modelbaneforhandler i f.eks. Vorbasse Krigshavn.
For delvis lånte penge er du startet op med et beskedent varelager på 2 - 3 mio. kroner, og du regner med fremover at kunne leve med en rimelig timeløn af denne investering.
Men ak, hvorlænge var Adam i paradis ?
Der kommer et DSB lokomotiv med lyd og hele svineriet fra en af de store producenter med en vejl. pris på omkring 2.400kr, og nu skal du til at tjene til dine afdrag, dagligdagen mv.
Men inden lokomotivet er kommet på markedet annoncere en af dine konkurrenter samme lokomotiv til ca. 600 kr. under den vejl.pris - en enkelt sælger sågar lokomotivet med ca 50kr i fortjeneste.
For at have en omsætning i forretningen er du nød til at følge konkurrentens pris, og med en af dig forventet timeløn på 300kr., så skal du sælge 4-6 lokomotiver i timen (hvor mange timer og/eller dage kan du mon lave dette kunsstykke ?).
Men OK, du kan lave penge på den kommende danske godsvogn som alle mj'ere er helt vilde med, og du bestiller stort ind af denne model, for her kan du tjene til dagen og vejen samt til forrentningen af det store varelager.
Men ak, endnu en gang tager en af dine konkurrenter 'røven' på dig og sælger samme model til vejl. pris minus 30%.
Så hvor mange penge laver du mon på denne model ?
Om en fortjeneste på et lokomotiv på kr. 50 er en foræring eller filiantropi, tja det vil jeg overlade til den enkelte at afgøre.
Ovenstående er selvfølgelig langt henad vejen ren fiktion, men tænk lidt over det når tilbudsjagten sætter ind.
Lad mig for en sikkerheds skyld kraftigt understrege, at ovenstående INTET har at gøre med den i trådens start nævnte forrretning !!!
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
gejo
Indlæg: 668
Torben, der er kun een ting, der generer den handlende i dit eksempel - og det er, at fabrikanten har sat ham en vejlende pris i udsigt. Uden den vejlendende pris ville han have foretaget sin egen kalkulation passeret på en nøgtern vurdering af indkøbspris og markedet.
Hilsen Gert
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hejsa Torben
Jeg synes du blander pebernødder og jødekager sammen... Det, Per skriver, har jo bare ikke rigtigt noget med spor23/Tåstrup Togkælder, at gøre. Forretningen lukkes fordi indehaveren ønsker at gå på pension. Det er den officielle udmelding, så den holder jeg mig til. Derfor mit spørgsmål. Er det virkelig så trist?
Hilsen Martin
Torben Z.
Indlæg: 751
Torben, der er kun een ting, der generer den handlende i dit eksempel - og det er, at fabrikanten har sat ham en vejlende pris i udsigt. Uden den vejlendende pris ville han have foretaget sin egen kalkulation passeret på en nøgtern vurdering af indkøbspris og markedet.
Hilsen Gert
Det kan du som sådan have ret i Gert.
Men der er nu forskel på, om man skal leve af at sælge modeltog mv. (og måske endda har lønudgifter til ansatte), eller om salg af modeltog er et supplement til en evt. anden indkomst.
Det er helt fint, at man efter et stykke tid skal have rydtet ud i sit varelager og laver tilbud på dette.
Men,
jeg har aldrig fattet, at man i branchen igennem de seneste 15 - 20 år har sat danske nyheder på tilbud fra dag et !
Det var trods her man skulle hente penge til at financiere et tungt omsætteligt lager som et bredt varesortiment samt reservedel.
Men igen, det er så mit problem
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Torben Z.
Indlæg: 751
Hejsa Torben
Jeg synes du blander pebernødder og jødekager sammen... Det, Per skriver, har jo bare ikke rigtigt noget med spor23/Tåstrup Togkælder, at gøre. Forretningen lukkes fordi indehaveren ønsker at gå på pension. Det er den officielle udmelding, så den holder jeg mig til. Derfor mit spørgsmål. Er det virkelig så trist?
Martin, jeg læser nu Per's indlæg på en lidt anden måde end du gør.
Som jeg læser det, så konstaterer Per blot lukningen af 2 forretninger i løbet af kort tid.
I det samme indlæg kommer Per ind på nogle problemstillinger i branchen.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Tobran
Indlæg: 184
Fiktion tja, men et rigtig godt eksempel på fri konkurrence.
Tobran
Indlæg: 184
Som jeg læser det, så konstaterer Per blot lukningen af 2 forretninger i løbet af kort tid.
I det samme indlæg kommer Per ind på nogle problemstillinger i branchen.
Begge forretninger har oplyst andre årsager til at stoppe, men alligevel er der her på siden, i begge tråde, kommet deltagelse fra producenter og personer med nær tilknytning til producenter, som har drejet trådene over på hvad man skal tjene for at holde en forretning gående, underforstået at de to forretninger ikke har tjent nok på deres varer. Man kan da kun væmmes ved dette.
Jeg har været glad for at handle i begge forretninger, og er selvfølgelig ærgelig over, at de stopper. Jeg ser det dog som noget positivt, at ingen af dem er stoppet på grund af dårlig salg/fortjeneste på modeltog.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hejsa Torben
Jeg synes du blander pebernødder og jødekager sammen... Det, Per skriver, har jo bare ikke rigtigt noget med spor23/Tåstrup Togkælder, at gøre. Forretningen lukkes fordi indehaveren ønsker at gå på pension. Det er den officielle udmelding, så den holder jeg mig til. Derfor mit spørgsmål. Er det virkelig så trist?
Martin, jeg læser nu Per's indlæg på en lidt anden måde end du gør.
Som jeg læser det, så konstaterer Per blot lukningen af 2 forretninger i løbet af kort tid.
I det samme indlæg kommer Per ind på nogle problemstillinger i branchen.
God dag til dig.
Hilsen Martin
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej
Jo det er korrekt at jeg sælger direkte Men som jeg skriver andetsteds er det er nødvendighed. Du glemmer dog i samme moment at nævne, at jeg aldrig giver faste rabatter til slutkunderne og således, konkurrerer med forhandlerne. Evt tilbudsvarer er enten ukorrente eller varer, som jeg ikke kan komme af med på anden måde, og forekommer kun undtagelsesvis og meget sjældent.
i øvrigt udgør danske butikker varekøb hos mig kun 1-2% af den samlede omsætning 80-90 % ligger i Tyskland og ca 25-30% af det ligger hos tyske forhandlere.
Så kan du jo selv regne ud hvor interessandt det er.
Oftest vælger jeg at oparbejde et dødt produkt, fremfor at faldbyde til spotpris
Men det er du åbenbart for snævertsynet til at konstatere, ligesom du selv skriver, at du aldrig køber noget til normalpris.
Med den generelle tendens hos kunderne, er der da ikke noget at sige til at nogen forhandlere ønsker at stoppe, medens legen er god.
Fri konklurrance min bare! Det er jo ikke dansk supermarked, der kan tåle at at tjene 2 %, på en del af varesortimentet, da folk allivel skal have rugbrød og mælk til fuld pris. Det er små ofteste enkentmandfirmaer, som skal have en vis fortjeneste på det hele, for at få det til at løbe rundt.
Se i øvrigt Torbens udmækede indlæg.
Dem de er så glade for den fri konkurrance, som den udfolder sig i DK kan så glæde sig til butikker dør en efter en.
God hjul
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Tobran
Indlæg: 184
Jeg køber til normalpris, når der er tale om producenter, som jeg ikke tidligere har oplevet "svine" med deres priser. McK's Hbis vogne skal jeg da have et par stykker af til fuld pris, inden de bliver udsolgt. Men jeg kunne da ikke finde på at købe de nye Heljan A og B vogne til 447 kr. når Heljan er kendt for, at sælge restlageret til halv pris efter 1 år til 1½.
Kære Rep Neslein, der er sikkert for mange modeltog forretninger i Danmark pt. og der er flere forretninger der gennem stråmænd sælger deres varer på QXL. Den fri konkurrense vil justerer antallet af forretninger, og det skal vi som forbrugere selvfølgelig tænke over når vi handler. Det gør jeg også, når jeg går i butikker. Ønsker man en butik skal overleve, så støt den ved indkøb. Alternativet til den frie konkurrence er den priskontrollerede handel, som er ulovlig i Danmark. Det er tydeligt for enhver, at branchen er stærkt kontrolleret, og man behøver ikke lytte til mange vandrør, for at flere producenters navne kommer frem, også danske. Det kan godt være du er tilhænger af prisaftaler, men det er nu en gang ulovligt.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Det bliver du ved med at påstå. Uden god dokumentation ville jeg passe på med sådan en påstand!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.151
Det er tydeligt for enhver, at branchen er stærkt kontrolleret, og man behøver ikke lytte til mange vandrør, for at flere producenters navne kommer frem, også danske.
Ordet "branche" er vel endda så meget sagt. Antallet af personer, der kan leve af det danske marked for modeljernbane, er så begrænset, at alle de forskellige krav om professionalisme, danske vejledninger etc., som ofte fremkommer i trådene i dette forum forekommer mig utopiske og uden hold i den virkelige verden.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Torben Z.
Indlæg: 751
Fiktion tja, men et rigtig godt eksempel på fri konkurrence.
Måske.
Der kunne såmænd også være tale om "dårligt købmandsskab".
Nu er det jo heldigvis ren fiktion, for sådan noget foregår naturligvis ikke i dagens Danmark
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Torben Z.
Indlæg: 751
Som jeg læser det, så konstaterer Per blot lukningen af 2 forretninger i løbet af kort tid.
I det samme indlæg kommer Per ind på nogle problemstillinger i branchen.
Begge forretninger har oplyst andre årsager til at stoppe, men alligevel er der her på siden, i begge tråde, kommet deltagelse fra producenter og personer med nær tilknytning til producenter, som har drejet trådene over på hvad man skal tjene for at holde en forretning gående, underforstået at de to forretninger ikke har tjent nok på deres varer. Man kan da kun væmmes ved dette.
Og jeg væmmes ved, at du får rodet en hel del rundt i trådens indlæg, da jeg aldrig har nævnt noget om evt. manglende indtjening hos de 2 forretninger
Mon ikke, at du skulle tage og læse det jeg bliver citeret for en gang mere.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hvad bidrager denne tråd med til vores fælles hobby ?
Syntes snart hver anden tråd i det her forum ender i ævl og kævl.....og jeg som syntes FB er useriøst
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Tobran
Indlæg: 184
Det bliver du ved med at påstå. Uden god dokumentation ville jeg passe på med sådan en påstand!
Tak for advarslen, men jeg er helt klar over hvad jeg siger
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej sporskiftere
Da enkelte folk åbenbart har fået mit indlæg helt galt i halsen, vil jeg gerne komme med en berigtigelse.
1. Jeg begræder at de 2 butikker har måttet lukke.
2. Jeg har intet imod nogle af de 2 butikkker, som jeg faktisk anser for at være blandt dem, der har forsøgt at holde en sober forretningsmetode i forhold til de vilkår markedet har tvunget dem til.
3. Mit "angreb" på priskrigen var rettet på hele branchen i Danmark og udlandet og især slutkundernes evige jagt på laveste pris. Denne priskrig har decimeret antallet af forretninger der sælger modeltog i hele europa over de sidste 10 år, og det mener jeg er til skade for kunderne i sidste ende.
Kundernes jagt på laveste pris er som at tisse i bukserne for at holde varmen. Hvis udviklingen fortsætter i den retning, vil branchen have meget svært ved at overleve - incl producenterne.
4. Jeg forhandler ikke de varer, som jeg hentyder til - altså materiel.
5. Mit eget firma har ikke haft disse problemer med forhandlerne, blot er markedet for mine produkter faldet gernerelt pga krisen. Det er ikke mit indtryk at mine varer er blevet brugt til slagtilbud, eller på anden måde udbrudt til underpris.
Alle andre fortolkninger af mit indlæg er ikke omfattet af min hensigt.
At jeg lod mig provokere af visse andre debattører, der havde fået det hele galt i halsen, beklager jeg.
Godt nytår
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Kunderne leder vel egentlig kun efter det billigste fordi de ved, at der er forhandlere der giver den gas på rabatterne. Nu er jeg ikke sikker på, om du klantrer kunderne, og tag det derfor ikke personligt, men jeg synes ikke man kan ikke klantre kunderne for at ville finde et godt "tilbud". Hvis forhandlerne er presset af at kunderne leder efter lave priser, så lad være med at sætte priserne ned. Jeg vil ikke give 2400 kr. for en model, som jeg kan få et andet sted for 1800 kr. Jeg synes derimod, at forhandlerne bør tænke sig om, før de sælger spritneues modeller (f.eks. Märklin MY'eren) til noget der ligner indkøbspriser. Jeg undrer mig, hver gang jeg ser nyheder hældt ud på gaden med horrible rabatter. Dér ville jeg nok sætte ind. Jeg ville aldrig fortænke kunderne i at lede efter et godt tilbud. Kunderne driver ikke en velgørenhedsorganisation, der skal holde liv i forhandlerne.
Modellerne skal selvfølgelig koste det som er nødvendigt for at drive en fornuftig forretning, men der er ingen der skal sige til mig, at jeg selv er skyld i forretningers død fordi jeg henter mine vare det billigste sted jeg kan finde. Det synes jeg er forhandlernes og producenternes eget problem, som de må løse.
Store rabatter giver selvfølgelig en skævvridning i forhold til kundernes opfattelse af, hvad en model skal koste, og det er selvfølgelig synd.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Modellerne skal selvfølgelig koste det som er nødvendigt for at drive en fornuftig forretning, men der er ingen der skal sige til mig, at jeg selv er skyld i forretningers død fordi jeg henter mine vare det billigste sted jeg kan finde. Det synes jeg er forhandlernes og producenternes eget problem, som de må løse.
...monopol og dikterede priser?. Aaarh, vel?......
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det synes jeg nu ikke jeg skrev.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
sorensen_dk
Indlæg: 77
Modellerne skal selvfølgelig koste det som er nødvendigt for at drive en fornuftig forretning, men der er ingen der skal sige til mig, at jeg selv er skyld i forretningers død fordi jeg henter mine vare det billigste sted jeg kan finde. Det synes jeg er forhandlernes og producenternes eget problem, som de må løse.
Store rabatter giver selvfølgelig en skævvridning i forhold til kundernes opfattelse af, hvad en model skal koste, og det er selvfølgelig synd.
Det hænger vist ikke sammen.
Du jagter de største rabatter og bidrager derfor til skævvridningen, hvilket gør dig præcis lige så skyldig som alle de andre.
Men det jo altid synd for nogen, som Dan Turèll ville have sagt. I gamle dage gjorde folk også alt hvad de kunne for at kortslutte detailleddet. Det var så kun relativt få der havde direkte eller indirekte adgang til importøren eller grossisten. Detailhandleren var derfor ikke for alvor truet.
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
Hej Per,
Godt nytår - hvis det ikke allerede er spoleret af et eller andet!
Det er min opfattelse, at en del af problemerne på markedet skyldes, at nogle forhandlere har deres butik som en hobbyaktivitet, der kan bibringe dem lidt lommepenge og hyggeligt socialt samvær med ligesindende, mens andre har butikken som et levebrød, som død og pine må give et vist overskud. Har man butikken som levebrød, er man mere forsigtig med at sælge sine varer for billiget, ligesom man gerne vil konsolidere sin virksomhed rimelig fornuftigt, så man har reserver at "stå imod med" om fornødent, f.eks. under en generel krise i branchen som følge af verdenskonjunkturerne. Det behøver visse typer af outsidere på markedet slet ikke at bekymre sig om, da de i princippet bare kan lukke butikken og leve af det, som de ellers lever af. I et marked, der er baseret på konkurrence, vil der altid være nogle af de handlende, der lever af deres forretning, som på grund af udygtighed bukker under for konkurrencen, så det begræder jeg ikke. Jeg begræder derimod lukninger som følge af andres dumping-salg, som jeg betragter som asocial adfærd, der ikke har noget med sand konkurrence at gøre. Her har jeg så ikke indsigt i, om og i givet fald hvem af producenterne, der overhovedet giver sig af med den slags.
Med venlig hilsen
Morten Flindt Larsen
Med venlig hilsen
Morten
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg synes det hænger fint sammen, men jeg tror du misforstår min pointe. Jeg er fuldt klar over, hvilke konsekvenser rabatjagt kan have for butikkerne, men det er ikke kundernes problem at butikkerne ikke overlever. Kunderne jagter jo blot de bedste tilbud for dem selv. Sådan tror jeg altid det vil være. Forstå mig ret: Jeg er interesseret i, at forretningerne skal tjene på de varer de sælger, men jeg ønsker heller ikke at være til grin for at betale fuld pris, når jeg kan spare ~500 kr. Sådan tror jeg rigtig mange kunder tænker, og jeg tænker det er grunden til at produkterne flyver ud af bestemte online-butikker, til trods for at vi konstant hører om problemer når der så skal reklameres for defekte varer. Alligevel går kunderne tilbage når de skal have nye ting. I min bog kan det kun være pga. priserne.
Jeg tror, at hvis de store rabatter stopper, så vil der komme balance i tingene. Så: Jeg synes godt modeltog må være dyrere, hvis det betyder at der kommer balance i tingene. Det er min pointe - og jeg håber det sker, så forretningerne kan overleve. Jeg siger ikke at forretningerne ikke må give rabat på tingene, men at starte ud med ~500 kr. på en nyhed? Hvad med 100 kr. eller 150 kr. det er da også en rabat - eller slet ikke nogen rabat, for varen er jo en nyhed.
Ingen af mine venner siger: "Jeg synes det er synd for forretning-X, så jeg giver lige 500 kr. mere for min vare, fordi så mange penge har jeg til min hobby, at jeg kan tillade mig det." - ingen!
Hvorimod mange nok vil sige: "Screw it, jeg giver de 150 kr. mere og køber varen hos en butik jeg kan lide".
Mit gæt vil være, at de fleste kunder har en smertetærskel for prisforskelle på omkring ~200 kr., men næppe 500 kr. Personligt synes jeg også at indkøbsoplevelsen er vigtig, derfor spiller den også en rolle når jeg skal handle. Jeg går ikke nødvendigvis efter det billigste, men jeg vil heller ikke være til grin for 500 kr.
Min pointe med modellernes pris er, at når forretningerne sætter priserne horribelt ned, så får kunderne en forkert opfattelse af, hvad varerne i virkeligheden koster. Det er ikke det samme som at jeg billiger priskarteller og aftalte priser, men det er det samme som at sige: Læg prisen i lejet omkring vejl. udsalgspris, så ville de priser jo være målestokken for rabatter. Det kan godt være, at kunderne så ville købe et lokomotiv mindre, men så må det jo være sådan. I det mindste tjener forretningen på de varer de sælger, så de kan drive en fornuftig forretning. Jeg er også klar over, at det er meget svært for forretningerne at blive enige, uden at det lugter af aftalt spil og priskartel, men jeg synes altså det er noget forretingerne og producenterne selv må finde ud af. Det er ikke kundernes problem.
(Jeg køber i øvrigt min Trix MY i Hobbykæden i Nr. Sundby (1995 kr.), hvilket ikke er lige så billigt som Nettog, men fordi jeg kan lide at komme der)
Nu var det jo Märklin/Trix MY'eren jeg brugte som eksempel. Så her er prisene hos de butikker og webshops jeg lige kunne komme i tanke om.
Märklin Shop: 2250 kr. (Vejl. udsalgspris) + fragt ~100 kr.
Nettog: 1789 kr. (-461 kr.)
Togcenter: 1799 kr. (-451 kr.)
Felderbanen: 1998 kr. (-250 kr.)
Hobbykaeden: 1995 kr. (-255 kr.)
Tims Floorball: 1868 kr. (-382 kr.)
Samler Børsen: 2250 kr. (0 kr) (Vejl. udsalgspris)
Kystbanen: 2370 kr. (+120 kr.)
Modellbahnshop-Lippe: 2025 kr. (-225 kr.) + fragt ~50 kr.
Jeg synes som nævnt ikke at ~200 kr. er slemt, men de rabatter som Nettog og Togcenter disker op med, synes jeg er for meget. Jeg vil dog heller ikke betale mere end vejl. udsalgspris som kunderne hos Kystbanen ser ud til at gøre i Kystbanens webshop.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.598
Søren
Det er et fint indlæg, Du har lavet, og jeg tror Du rammer plet i, hvordan mange tænker, når de skal købe f. eks. trækkraft eller større mængder af af et eller andet. ( og så har Du endda glemt steder som Ebay )
I Dit MY tilfælde er der heller ikke de store omkostninger, for mange har evt. bestilt på forhånd, og så det kun at åbne den store kasse og lange det over disken.
Og jeg tror heller ikke, at det er mange, der vil betale de 500,- kr. mere for få en hyggesnak og en kop kaffe.
Der vil i stedet let komme lidt mere med, hvis der er fragt / benzin involveret .....
Men det er, når der mangler en stump skinne eller andet til hundrede kroner, at det bliver svært at være prisbevidst, her spiller fragten ind.
Her vil man sikkert finde den letteste løsning med den nærmeste forretning.
Og det er så her, at man også kommer til at mangle forretningen omkring hjørnet, når den er lukket !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Jeg synes det ligner et sidespor i forhold til den oprindelige nytårshilsen...
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Marklin4me
Indlæg: 552
Jeg er fuldstændig enig.
Ærgerligt at Taastrup Togkælder er lukket. En forretning som jeg personligt syntes godt om, en forretning jeg følte mig hjemme i og en forretning, jeg altid kunne få gode råd.
Jeg kan ikke takke Johnny nok, han udfordrede mig ud i det digitale og mente at det kunne jeg godt finde ud af. Det er 7-8 år siden nu - og han havde ret. Så et stort tak for det.
Tak for de gode snakke, vi har haft undervejs. Jeg ønsker dig held og lykke fremover og vil glæde mig til i ny og næ, at støde ind i dig.
Du vil blive savnet i Taastrup - nu får jeg længere vej til en forretning.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
sorensen_dk
Indlæg: 77
Jeg er fuldt klar over, hvilke konsekvenser rabatjagt kan have for butikkerne, men det er ikke kundernes problem at butikkerne ikke overlever.
Jeg kan bekræfte, at jeg ikke ser pointen.
MAB
Staten
Indlæg: 548
At kalde folk asociale fordi de vælger det billigste tilbud synes jeg godt nok skrap kost
Bortset fra det, er jeg så blevet snydt fordi jeg betalte 595 kr/stk for to BL vogne hos Kystbanen i forbindelse med udgivelsen af disse, og hverken blev tilbudt kaffe & kringle eller en "snak"?
Elle kunne det tænkes at jeg og en masse andre handler hos Kystbanen, som godt nok er kendt for kaffe & kage, fordi vi netop kan blive fri for andre kunders mening, og aller vigtigst, forhandlerens personlige nedladende holdning?
Og er jeg helt galt på den når jeg overvejer et besøg hos pris- dumper numero uno Gentofte togcenter, som nogen mener, efter fusionen med spor23?
Hilsen Martin
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 88
At kalde folk asociale fordi de vælger det billigste tilbud synes jeg godt nok skrap kost
Det er der da vist ingen, der har gjort her i tråden.
Med venlig hilsen
Morten
Med venlig hilsen
Morten
angatyr
Blistrup
Indlæg: 35
Nu var det jo Märklin/Trix MY'eren jeg brugte som eksempel. Så her er prisene hos de butikker og webshops jeg lige kunne komme i tanke om.
Märklin Shop: 2250 kr. (Vejl. udsalgspris) + fragt ~100 kr.
Nettog: 1789 kr. (-461 kr.)
Togcenter: 1799 kr. (-451 kr.)
Felderbanen: 1998 kr. (-250 kr.)
Hobbykaeden: 1995 kr. (-255 kr.)
Tims Floorball: 1868 kr. (-382 kr.)
Samler Børsen: 2250 kr. (0 kr) (Vejl. udsalgspris)
Kystbanen: 2370 kr. (+120 kr.)
Modellbahnshop-Lippe: 2025 kr. (-225 kr.) + fragt ~50 kr.
Jeg synes som nævnt ikke at ~200 kr. er slemt, men de rabatter som Nettog og Togcenter disker op med, synes jeg er for meget. Jeg vil dog heller ikke betale mere end vejl. udsalgspris som kunderne hos Kystbanen ser ud til at gøre i Kystbanens webshop.
Jeg bor kun ca. 10km fra Nettog og kommer der af og til, så derfor bruger jeg dem som eksempel:
Det er et familieforetagende, så de har ingen lønudgifter, udover hvad de selv trækker ud. (Dette gælder sikkert for nogle fysiske forretninger også)
Deres lager og udlevering ligger i deres private bolig, så der er ingen husleje udgifter.
For mig er det indlysende, at de kan sælge varerne væsentlig billigere end en traditionel forretning og stadig have den samme avance. Hvorfor skulle det være for meget? Jeg ville da føle mig snydt, hvis de solgte til samme pris og blot scorede mere på det. Der, hvor det kan være et problem, er hvis man sælger til så lave priser, at avancen er urealistisk lav. Men det er jo umuligt at gennemskue for en udenforstående, hvornår det er tilfældet.
Hvis man handler i en fysisk forretning, får man også en bedre service (forhåbentlig) og det er der nu en gang kun kunderne til at betale for. Hvis man ikke føler, man har behov for rådgivning, snak osv. er der vel heller ingen grund til at betale for det - og så kan man lige så godt handle på nettet. Jeg kan ikke se, at det har noget med skyld at gøre - det er i min bog helt misforstået. Det er blot et spørgsmål om at handle der. hvor man føer ens behov dækkes bedst.
Morituri te salutant
/henrik
MAB
Staten
Indlæg: 548
At kalde folk asociale fordi de vælger det billigste tilbud synes jeg godt nok skrap kost
Det er der da vist ingen, der har gjort her i tråden.
Med venlig hilsen
Morten
Hilsen Martin
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Sikke et ordvalg:
social... vil gerne være på bølgelængde med sine medmennesker
usocial........ stikker imod de fællestræk, der dominerer....
asocial...... psykotisk og udenfor rækkevidde, typisk ligesom en f.eks. øksemorder...
lær dog den forskel på de ord...
nyt ord under opsejling.......:
esocial....... sammen med sine medmennesker, men bundet til internettet.....
Mvh Steen, der også nyder kaffe og god stemning i Kystbanen....
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..