Bedford TK DSB Gods
Hej Godtfolk
Så kom den endelig!
DSB fragtbilen, der har manglet alt for længe!
Forvognen er en Bedford TK og ruffen er en nyudvikling, som også er anvendt på anhængeren
Forvogn og anhænger sælges separat. vejl 287,- hhv 166,- kr
Anhængeren sås ofte henstå alene ved varehuset, hvor den blev læsset, medens forvognen kørte det store gods rundt til kunderne og afhentede nye forsendelser
Ofte var der flere anhængere til samme forvogn
Man kan altså med god samvittighed anskaffe flere anængere og forvogne og drysse dem ud over anlægget.
Vh REP
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ganske interessant. Hvor er vi epokemæssigt?
Hilsen Martin
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Hej Martin,
Ganske interessant. Hvor er vi epokemæssigt?
I den bemaling Rep har valgt vil jeg mene den primært er til 'epoke III', men samme type bil kørte også langt senere, se f.eks. billedet fra 1978 nedenfor. Måske kunne man håbe på en variant til os der er mere 'DSB design' orienterede? - Rep?
(Læg i øvrigt også mærke til bilen fra Dragerforeningen og varianten af DSB bilen længst til højre med 'samme' opbygning som man senere fandt på MAN bilerne. Jeg har i øvrigt selv snedkereret et par MAN biler på gamle Herpa lastbiler, se her)
Jeg har også set billeder af Bedford TK med skråstriben der vel kom engang i 80'erne - men kan ikke lige finde dem igen... Jeg mener de lå i Facebook gruppen 'DSB Gods Holstebro' som på et tidspunkt var åben - nu er den desværre lukket.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Takker og bukker, Peter
Hilsen Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En meget meget typisk lastbil, husker dem tydeligt. De første kom vel frem i den første del af 1960´erne og kørte til et godt stykke op i epoke IV, som det også ses på foto.
Bl.a. anhængeren er i hvert fald sat på ønskelisten her, den vil passe perfekt ind ved pakhuset.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
I den bemaling Rep har valgt vil jeg mene den primært er til 'epoke III', men samme type bil kørte også langt senere, se f.eks. billedet fra 1978 nedenfor. Måske kunne man håbe på en variant til os der er mere 'DSB design' orienterede? - Rep? :-)
... alternativt kunne en ikke-bemalet bil også være interessant, for så kan man jo lave en sen-70'er udgave selv...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Hedehusene
Indlæg: 998
bedford TK er altid epoke 3 med mindre de har overlevet til ep 4, i aldrende udgave
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Hej Rep,
bedford TK er altid epoke 3 med mindre de har overlevet til ep 4, i aldrende udgave
Nu ved jeg ikke hvad du opfatter som 'epoke 3' - for mig ligger grænsen et sted mellem overgang til computerlitreringer (~1969) og DSB design (1972).
Det fremgår af denne mediawiki side at Bedford TK blev produceret af Bedford i perioden 1959-1986 - Ole Gold's "Bedford lasbiler i Danmark" siger til og med 1984... Og selvom typen i Danmark måske nok var mere almindelig tidligere, ændrer det ikke på at man har kunnet købe en fabriksny TK'er langt ind i epoke IV - og endda midt i '80erne.
Anyway, dejlig lastbil og dejlig model du har lavet - jeg håber på at den kommer i den "nyere" udgave også - og ølbiler (specielt Tuborg) er også meget velkomne set herfra...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Der er nemlig et spørgsmål om definition
1965, 69 eller 72, alt efter hvem man spørger. Men, mon ikke den i toppen viste vogn passer fint ind i et tema lige omkring 1970 - sen epoke 3 eller tidlig epoke 4 om man vil? Flot er den i hvert fald 
Hilsen Martin
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Hedehusene
Indlæg: 998
jeg vil mene at denne bil ligger i det udseende mellem 63 og 72, selvom nogen kan have overlevet til senere ( Designskiftet 72)
Den ep 4 der vises billeder af har betydeligt længere akselafstand og en helt anden varekasse, og er således en levering op mod modelskiftet hos Bedford
Jeg vil da ikke afvise den bedford, kan komme på et tidspunkt, men der har været lavet en del ep 4 lastvogne til DSB i model allerede
VH Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Hedehusene
Indlæg: 998
er det muligt at få andre billeder og eller bedre opløsning af disse bemalinger?
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 968
Hej Rep,
er det muligt at få andere billeder og eller bedre opløsning af disse bamalinger?
Jeg har dyb-linket et andet sted hen, men en google billed-søgning afslører at 1978-billedet stammer fra denne evp side, så måske han kan hjælpe?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Ole
Indlæg: 244
Der er også denne variant (nederst på siden) : http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1136
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Hedehusene
Indlæg: 998
Jo den kendte jeg godt i forvejen, men de er vist lidt ældre end den jeg har lavet
men man kan jo ikke lave alle varianter og forvente de bliver solgt:-)
Per
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion