Jeg skal have lavet et togvejs-system til min skyggebanegård. Sporskifterne drives af standard Roco sporskiftedrev (dem med spoler). Disse drev skal jo have en AC puls for at skifte. Jeg ville gerne lave togvejene ved hjælp af en diodematrix, som jeg med godt resultat har brugt i andre sammenhænge. Udfordringen består så i at få diodematrixens DC-puls omsat til AC-pulser til drevene. Som jeg kan se det, kan det laves med relæer mellem matrix og drev, men er der en anden og smartere måde at lave det på?
Hilsen
Poul
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg skal have lavet et togvejs-system til min skyggebanegård. Sporskifterne drives af standard Roco sporskiftedrev (dem med spoler). Disse drev skal jo have en AC puls for at skifte. Jeg ville gerne lave togvejene ved hjælp af en diodematrix, som jeg med godt resultat har brugt i andre sammenhænge. Udfordringen består så i at få diodematrixens DC-puls omsat til AC-pulser til drevene. Som jeg kan se det, kan det laves med relæer mellem matrix og drev, men er der en anden og smartere måde at lave det på?
Hilsen
Poul
Relæer er absolut den nemmeste måde at lave det på, hvis ikke spolerne kan skifte på DC, hvilket de burde kunne. Hvis man sænker spændingen, skulle der ikke kunne ske noget ved at forsøge.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Fiona
Indlæg: 156
Jeg skal have lavet et togvejs-system til min skyggebanegård. Sporskifterne drives af standard Roco sporskiftedrev (dem med spoler). Disse drev skal jo have en AC puls for at skifte. Jeg ville gerne lave togvejene ved hjælp af en diodematrix, som jeg med godt resultat har brugt i andre sammenhænge. Udfordringen består så i at få diodematrixens DC-puls omsat til AC-pulser til drevene. Som jeg kan se det, kan det laves med relæer mellem matrix og drev, men er der en anden og smartere måde at lave det på?
Hilsen
Poul
Hej
For en hel del år siden havde jeg en udkørsel fra en skyggebanegård, der blev styret af en simpel diodematrix. Sporskiftedreve var også fra Roco og af spoletypen (fra deres gamle kode 100 system). Strømmen kom fra en AC-udgang på en Fleischmann transformator. Det fungerede problemfrit. Jeg måtte dog senere sætte relæer imellem, da de reed-kontakter der satte sporvejene, ikke kunne trække strømmen, når flere drev skiftede på en gang.
VH
Jørgen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Rocos sporskiftedrev kører så vit jeg ved fint på DC.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Poul J
Indlæg: 12
Ja, jeg har lige målt på et drev. Det skifter fint ved 15 v DC. Det var nyt for mig. Men det simplificerer så også løsningen en hel del. Og endnu bedre: drevet afbryder selv spændingen efter skift.
DC-modstand i spolen har jeg målt til 16,5 ohm. Det betyder, at strømmen ved 15 v DC er 0,9 A. Det er dog en del, selvom det kun er i kort tid.
Hilsen
Poul
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Hvis drevet er med spole, så brug en AC trafo, så drevet ikke bliver "sløvt"
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Det gør Roco drev ikke.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Af ren nysgerrighed - er det så motordrevet ??
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Nej, spoler som et Märklin drev.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Poul J
Indlæg: 12
Nej, sporskifterne er forsynet med Roco standard spole-baserede drev.
Hilsen
Poul
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Jamen, hvis det er et magnetdrev, er det så ikke sundeste for drevet, at får AC
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Jamen, hvis det er et magnetdrev, er det så ikke sundeste for drevet, at får AC
Hej!
Jo, helt sikkert. En magnetspole har det bedst med REN AC med mindre den er designet til andet. Det er en uskik og roden til problemer at forsyne sine magnetspoler med DC eller digital AC spænding direkte fra digitalsystemet.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Mine Peco drev har altid været forbundet til DC, og selvom de er over 25 år gamle, skifter de stadig fortræffeligt
Min DC stammer fra 16 volt AC, som køres igennem en gratz- / bro-kobling med en udglattende elektrolyt på DC siden.
Spænding : Ca 19,7 volt , hvorved forbrug til lysdioderne i sportavler og alm. strømtab m.v. også dækkes ind.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 277
Mht sporskiftedrev og spændingskilde, så er det mig bekendt kun et problem at anvende DC hvis den stav der går igennem spolerne ikke er massiv -altså ikke er en ubrudt jernkerne.
Märklin har ganske rigtigt lavet sporskiftedrev hvor stangen ikke har været gennemgående men samlet af 2 stykker jern med plast imellem, hvilket de mig bekendt er gået væk fra igen.
Det kan betyde, at man, hvis man benytter DC, får magnetiseret jernkernen og derved får et trægt eller ikke virkende drev.
Hvis stangen er gennemgående, så kan man undgå problemet, ved at sørge for, at magnetfeltet man danner ved at aktivere drevet er modsatrettet for hver vej man aktiverer spolen.
Her kan jeg henvise til skoleviden der burde være de fleste bekendt.
"Hvis man griber om spolen med fingrene pegende i strømmens retning (fra + til -) så vil spolens nordpol være til tommelfingersiden."
Med andre ord, så burde det ikke være noget problem at bruge DC til de fleste magnetdrev.
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV