Picture

Poul J

Indlæg: 12

PB

Togveje

Jeg skal have lavet et togvejs-system til min skyggebanegård. Sporskifterne drives af standard Roco sporskiftedrev (dem med spoler). Disse drev skal jo have en AC puls for at skifte. Jeg ville gerne lave togvejene ved hjælp af en diodematrix, som jeg med godt resultat har brugt i andre sammenhænge. Udfordringen består så i at få diodematrixens DC-puls omsat til AC-pulser til drevene. Som jeg kan se det, kan det laves med relæer mellem matrix og drev, men er der en anden og smartere måde at lave det på?

Hilsen

Poul

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Poul J skrev:

Jeg skal have lavet et togvejs-system til min skyggebanegård. Sporskifterne drives af standard Roco sporskiftedrev (dem med spoler). Disse drev skal jo have en AC puls for at skifte. Jeg ville gerne lave togvejene ved hjælp af en diodematrix, som jeg med godt resultat har brugt i andre sammenhænge. Udfordringen består så i at få diodematrixens DC-puls omsat til AC-pulser til drevene. Som jeg kan se det, kan det laves med relæer mellem matrix og drev, men er der en anden og smartere måde at lave det på?

Hilsen

Poul

Relæer er absolut den nemmeste måde at lave det på, hvis ikke spolerne kan skifte på DC, hvilket de burde kunne. Hvis man sænker spændingen, skulle der ikke kunne ske noget ved at forsøge.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Poul J skrev:

Jeg skal have lavet et togvejs-system til min skyggebanegård. Sporskifterne drives af standard Roco sporskiftedrev (dem med spoler). Disse drev skal jo have en AC puls for at skifte. Jeg ville gerne lave togvejene ved hjælp af en diodematrix, som jeg med godt resultat har brugt i andre sammenhænge. Udfordringen består så i at få diodematrixens DC-puls omsat til AC-pulser til drevene. Som jeg kan se det, kan det laves med relæer mellem matrix og drev, men er der en anden og smartere måde at lave det på?

Hilsen

Poul

Hej

For en hel del år siden havde jeg en udkørsel fra en skyggebanegård, der blev styret af en simpel diodematrix. Sporskiftedreve var også fra Roco og af spoletypen (fra deres gamle kode 100 system). Strømmen kom fra en AC-udgang på en Fleischmann transformator. Det fungerede problemfrit. Jeg måtte dog senere sætte relæer imellem, da de reed-kontakter der satte sporvejene, ikke kunne trække strømmen, når flere drev skiftede på en gang.

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Rocos sporskiftedrev kører så vit jeg ved fint på DC.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Poul J

Indlæg: 12

PB

Ja, jeg har lige målt på et drev. Det skifter fint ved 15 v DC. Det var nyt for mig. Men det simplificerer så også løsningen en hel del. Og endnu bedre: drevet afbryder selv spændingen efter skift.

DC-modstand i spolen har jeg målt til 16,5 ohm. Det betyder, at strømmen  ved 15 v DC er 0,9 A. Det er dog en del, selvom det kun er i kort tid.

Hilsen

Poul

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Hvis drevet er med spole, så brug en AC trafo, så drevet ikke bliver "sløvt" 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Det gør Roco drev ikke.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Af ren nysgerrighed - er det så motordrevet ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Nej, spoler som et Märklin drev.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Poul J

Indlæg: 12

PB

Nej, sporskifterne er forsynet med Roco standard spole-baserede drev.

Hilsen

Poul

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Jamen, hvis det er et magnetdrev, er det så ikke sundeste for drevet, at får AC

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Det er kun Märklin der har disse problemer.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

bygger01 skrev:

Jamen, hvis det er et magnetdrev, er det så ikke sundeste for drevet, at får AC

Hej!

Jo, helt sikkert. En magnetspole har det bedst med REN AC med mindre den er designet til andet. Det er en uskik og roden til problemer at forsyne sine magnetspoler med DC eller digital AC spænding direkte fra digitalsystemet.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Mine Peco drev har altid været forbundet til DC, og selvom de er over 25 år gamle, skifter de stadig fortræffeligt Smile

Min DC stammer fra 16 volt AC, som køres igennem en gratz- / bro-kobling med en udglattende elektrolyt på DC siden.

Spænding : Ca 19,7 volt , hvorved forbrug til lysdioderne i sportavler og alm. strømtab m.v. også dækkes ind.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 268

PB

Mht sporskiftedrev og spændingskilde, så er det mig bekendt kun et problem at anvende DC hvis den stav der går igennem spolerne ikke er massiv -altså ikke er en ubrudt jernkerne.

Märklin har ganske rigtigt lavet sporskiftedrev hvor stangen ikke har været gennemgående men samlet af 2 stykker jern med plast imellem, hvilket de mig bekendt er gået væk fra igen.

Det kan betyde, at man, hvis man benytter DC, får magnetiseret jernkernen og derved får et trægt eller ikke virkende drev.

Hvis stangen er gennemgående, så kan man undgå problemet, ved at sørge for, at magnetfeltet man danner ved at aktivere drevet er modsatrettet for hver vej man aktiverer spolen.

Her kan jeg henvise til skoleviden der burde være de fleste bekendt.

"Hvis man griber om spolen med fingrene pegende i strømmens retning (fra + til -) så vil spolens nordpol være til tommelfingersiden."

Med andre ord, så burde det ikke være noget problem at bruge DC til de fleste magnetdrev.

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.