Picture

Peter Larsen

Chauffør

Skibby

Indlæg: 2

PB

Roco MA/BS 480

Hej her i forumet. 

Jeg har Rocos MA 460 til AC treskinne drift, jeg er lidt irriteret over lyset der blinker på BS vognen (styrevognen). Det er jo pga. den vippekontakt der sidder på akslen, at der ikke er kontakt hele tiden, f.eks. når man kører over skiftesporene og lignende. Jeg har fået oplyst, at man kan sætte en kondensator ind, som så skulle kunne afhjælpe det problem, men hvad for en kondensator, og hvordan skal den i så fald monteres? Der er ikke skiftet pærer ud med led dioder, men det er også noget jeg overvejer, og skulle der være en der har erfaringer også på det punkt, vil det glæde mig og høre om det.   Smile

På forhånd tak

Mvh

Peter  Larsen Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Peter Larsen skrev:

Hej her i forumet. 

Jeg har Rocos MA 460 til AC treskinne drift, jeg er lidt irriteret over lyset der blinker på BS vognen (styrevognen). Det er jo pga. den vippekontakt der sidder på akslen, at der ikke er kontakt hele tiden, f.eks. når man kører over skiftesporene og lignende. Jeg har fået oplyst, at man kan sætte en kondensator ind, som så skulle kunne afhjælpe det problem, men hvad for en kondensator, og hvordan skal den i så fald monteres? Der er ikke skiftet pærer ud med led dioder, men det er også noget jeg overvejer, og skulle der være en der har erfaringer også på det punkt, vil det glæde mig og høre om det.   Smile

Hvis du har en omskifter på lyset, kan du ikke umiddelbart nøjes med en kondensator men skal formentlig have to.
Det skal være elektrolytkondensatorer, men der skal være en brokobling mellem kørestrømmen og kondensatorer, ellers forstyrrer de digitalsignalet.
Med glødepærer kommer der en anden faktor ind, nemlig strømforbruget, jo større strømforbrug jo større kondensator skal der til for at have lys, når strømmen afbrydes i kortere tidsrum.
Med store kondensatorer og mange vogne med lys, skal strømoptaget til kondensatorerne dæmpes med en modstand, for ikke digitalcentralen skal opfatte dem som en kortslutning når strømmen tilkobles.

Hele ideen er at vognen får strøm fra slæbesko og hjul, mellem strømoptag og pærer indsættes en brokobling, parrallelt over pærerne indsættes elektrolytkondensatoren.
Kondensatoren skal kunne klare spændingen og skal vende rigtigt, ellers brænder den af, ja den kan nærmest eksplodere, hvis den ikke tilsluttes rigtigt.

Når lyset blinker, skifter den så mellem slutlys og frontlys, for ellers er det ikke afbryderen der er problemet men dårlig strømoptag.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

Hej Peter 

Jeg er ikke selv nogen ørn til det der, men, med hjælp er det også lykkes for mig Smile

Prøv at gå ind på www.kamstrupvej.dk og ind under "vognlys" det brugte jeg og det giver lys, som ikke blinker Smile

Du kan kigge efter "DSB Litra Dm 005" her på sporskiftet, det er mit første forsøg, efter hans side, så det kan du jo kigge på, der er en video, hvor jeg slukker for strømen, og der er stadig lys i vognen Smile

www.youtube.com/watch?v=tOYM9Ch8EUo Held og lykke med det

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.