Picture

Lincoln

Indlæg: 211

PB

To tog på en A-til-B bane…

På min planlagte bane vil jeg bl.a. gerne have en strækning, der går fra A til B incl. en mellemstation. Men nu er det sådan at det er planen at der er to tog, der skal køre på den samtidig – lidt som i virkeligheden Wink

På en almindelig ’cirkelbane’ kan et tog jo køre i det uendelige, uden at man behøver holde øje med hvornår sporet ender! Men her er der en stopbom i begge ender…

Mine spørgsmål er nu:

Kan man installere nogle anordninger i sporene, således at det enkelte tog selv stopper, når det når til bommen, for derefter at køre den anden vej? (pendulfart)

Et sted på banen er der en mellemstation med vigespor, så de to tog kan passere hinanden – men hvordan kringler man det, så det ene tog venter på at det andet er passeret – findes der nogle anordninger hertil?

Det var tanken at denne strækning skal kunne ’passe sig selv’ og køre fuldautomatisk…!

Jeg kører digitalt med Märklins Central Station 2… og kan se at den kan en masse omkring styring af sporskifter, strækninger mv. Men det er stadig så nyt for mig at jeg ikke lige ved hvad der skal installeres på/i sporene!

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 680

PB

Lincoln skrev:

Kan man installere nogle anordninger i sporene, således at det enkelte tog selv stopper, når det når til bommen, for derefter at køre den anden vej? (pendulfart)

Et sted på banen er der en mellemstation med vigespor, så de to tog kan passere hinanden – men hvordan kringler man det, så det ene tog venter på at det andet er passeret – findes der nogle anordninger hertil?

Det var tanken at denne strækning skal kunne ’passe sig selv’ og køre fuldautomatisk…!

Jeg kører digitalt med Märklins Central Station 2… og kan se at den kan en masse omkring styring af sporskifter, strækninger mv. Men det er stadig så nyt for mig at jeg ikke lige ved hvad der skal installeres på/i sporene!

Penduldrift - ja. En måde er at opsætte kontaktspor eller lignende i hver ende. Signalet skal igennem et s88 modul som så er sat til din CS2. Lokomotivet - eller flere - skal registreres til penduldrift, og så kan du selv vælge hvor længe det holder stille, vistnok op til 3600 sekunder. Faktisk er strækningen delt i tre, så lokomotivet kan også gøre holdt undervejs.

Vigesporet kan du vælge at styre på mange måder - du kunne jo eksempelvis opsætte kontaktspor der driver sporskifter, signaler etc. Det mest simple måde jeg lige kan forestille mig er at når et givent tog er lang nok inde på det ene spor (læs fri af sporskiftet) så sætter det det andet spor frit - og omvendt. Første tog er altså nødt til at vente på andet.... Når et tog forlader et af de 2 spor, så låses det igen. Reelt behøver du ikke at lade sporskifterne følge med i dette - de kan bare skæres op. Måske min tankegang er nemmere at forstå hvis det forklares med 2 signaler der styrer udkørsel fra hvert sit spor. Jeg ville altid lade togene holde til højre, og dermed er der et signal til hvert spor - i hver sin ende. Når et tog kører ind på det ene spor sætter det signalet på det andet spor til grønt/kør. Det sammen sker på det andet spor. Lige efter udkørslen i begge ender sættes signalet til rødt/stop. Det hurtigste kommer kommer tilbage til et rødt signal, men skifter til grønt for det langsomste tog - der når det kommer frem sender det hurtige afsted igen.... OG alt går igen i rødt og kan starte forfra.

Dette kan løses på mange andre måder - jeg ville bare give dig en ide til hvordan det kun anskues. F.eks. ville jeg - hvis der er tale om faste stammer - nok vælge en reed-kontakt og bruge sidste vogn i stammen til at aktivere funktionerne. Mest for at sikre at sidste vogn ikke er hoppet af....

Mon ikke der er nogen som kan komme med endnu smartere bud - jeg har nemlig kun selv leget med penduldriften, men det fungere så til gengæld ret let på en CS2.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af 3Modul. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Det er ikke helt så enkelt.
På endestationerne skal der være et separart spor til hvert tog.
Kontakterne der fortæller CS2 hvor toget er, tildeles i opsætningen for pendeltoget. Hvis begge tog benytter samme kontakter, vil de begge stoppe og skifte køreretning, når et af togene når endestationen. Derfor kan du heller ikke bare sætte to kontakter i hver endestation. Derfor skal der være to spor på alle stationer. Hvis tog 1 udgår fra station A spor 1, skal det også ved returnering til station A tilkøre spor 1. Det samme gælder for de andre stationer.
Tog 1 kan feks. benytte A1 - B1 -C1 - B1 - A1 og tog 2 C2 - B2 - A2 - B2 - C2.
Derudover skal du sikre dig at modgående tog ikke kan køre ud på en strækning, hvis der allerede er tog på strækningen eller togvejen er sat. Det er mindst 6 kontaktskinner og 8  signaler eller relæer, dertil kommer indkørselssignaler til de tre stationer, min. 1 stk S88 til tilbagemelding(den 1. s88 skal forbindes til skinne) min 3 stk K83 til styring af sporskifter og signaler eller relæer. 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 647

PB  Hjemmeside

Der står desværre ikke noget om, hvilke slags tog der skal køre. Hvis det er motortog eller vendetog med styrevogn, er der kun behov for et enkelt spor i hver ende - og dette ud fra, at der kun skal være to tog på banen, og at de netop kun møder hinanden på stationen i midten, hvor de skal passere hinanden.

Hvis det er lokomotivtrukne tog vil jeg mene, at det ser anderledes ud. Det ser ikke rigtigt ud, at et lokomotiv skubber en flok personvogne UDEN styrevogn ind på en station. Her lugter det lidt af en vendesløjfe eller noget andet vigespor-afkoblingsautomatik-køretilbageudenom-koblepåigen-automatik . . . ?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

boholm skrev:
Hvis det er lokomotivtrukne tog vil jeg mene, at det ser anderledes ud. Det ser ikke rigtigt ud, at et lokomotiv skubber en flok personvogne UDEN styrevogn ind på en station.

Man kan godt lave styring af maskinomløb på en endestation, men det er ikke helt ligetil. Det kræver at man kan standse rimeligt nøjagtigt eller har fjernbetjente koblinger på lokomotivet. Det er også en fordel hvis togstammerne altid har samme længde.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

boholm skrev:

Der står desværre ikke noget om, hvilke slags tog der skal køre. Hvis det er motortog eller vendetog med styrevogn, er der kun behov for et enkelt spor i hver ende - og dette ud fra, at der kun skal være to tog på banen, og at de netop kun møder hinanden på stationen i midten, hvor de skal passere hinanden.

Du mener at et spor i hver ende er nok?
Hvad sker der når den fælles kontakt på en af endestationerne aktiveres.
Da begge tog har samme endekontakt, får de begge bremsesignal, stop og vente, vende og køre og det ligegyldigt hvor togene befinder sig på strækningen.
Det vil kunne resultere i at tog1 er på vej fra B - A , tog 2 når C. Tog 1 og 2 vendes tog 1 når ikke til A , hvis ikke sporskifter er blevet stillet efter tog 1 forlod  B vil det køre ind på rette spor og afvente tog 2 ankomme.
Afhængigt af afstand og hastighed togene imellem, vil de ikke nå A mere.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 211

PB

Lidt yderligere info!

Der er tale om hhv. en skinnebus (2 vogne) og et Lint 41 - de behøver derfor ikke vendes, når de når en endestation!

Men jeg kan forstå at det ikke er så ligetil!?

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Det er faktisk ret enkelt, med et tog, problemerne kommer når der er to tog på strækningen.
Så skal man sikre sig at de ikke griber ind i hinanden. Har ikke selv afprøvet togveje med cs2 men det kunne måske være en hjælp til det sikkerhedsmæssige aspekt.
Det er lettere med PC + Software, så ved softwaren hvor hvert tog er, så styrer softwaren afviklingen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.