Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Begynder hjælp til Faller CarSystem eller andre "bilsystemer".

Hej alle

 Inden folk som bruger alternative systemer til Faller CarSystem lukker denne tråd, fordi de måske ikke mener at kunne bidrage, læs venligste afsnittet nederst i tråden.

 

 FALLER CARSYSTEM

 

Jeg kunne godt tænke mig jeres subjektive meninger om Faller CarSystem generelt, og specielt i skala N.. Med udgangspunkt i den måde som jeg har tænkt mig at implementer systemet på, er mine ideer mulige, umulige eller blot svært gennemførlige ? Jeg har tænkt mig at have nogle enkelte kørende ”gummihjuls køretøjer”, primært fordi jeg synes at et anlæg med kørende togmateriel, virker mere dynamisk med enkelte biler der også bevæger sig, frem for kun stationære modeller.

 

Dvs. at det i første omgang til det første modul drejer sig om 4-5 stk. kørende lastbiler og busser.

 

Det er altså ikke meningen at samtlige ”gummihjuls køretøjer skal kunne bevæge sig.

 

Jeg er i gang med planlægning af modulanlæg standard ukendt Laughing out loud, og har et ønske om at integrere et kørende bilsystem. Da jeg ikke ønsker at investere (læs: har råd til), i alt udstyret på en gang, eller vil vente med bane opbygningen indtil jeg har lavet investeringen, har jeg nogle spørgsmål. Alle spørgsmål med den forudsætning at min start investering kun består af ”køretråd” og at jeg helst kun vil anvende Faller standard produkter. Men jeg hører da også gerne om, specialbyggede indretninger.

 

Jeg har Googlet og søgt efter en Faller vejledning, både start vejledning, samt til de mere avancerede dele, men ikke rigtigt fundet noget der giver alle de ønskede svar Så her kommer de mere praktiske spørgsmål;

 

  1. Er det muligt at lægge ”køretråden”, og siden hen fra undersiden af modulet at eftermontere, sporskiftere, stopmoduler etc., hvilke ”faldgruber” er der i forbindelse med nedlægning af køretråd ?
  2. Placering af køretråd, hvor dybt skal den ligge, kurveradier, afstand mellem flere køretråde ? I med erfaring i systemet kan sikkert finde på endnu flere hensyn der skal tages, dem hører jeg også gerne om.
  3. Kan man f.eks. lægge 0,5 mm (eller tykkere alt efter køretråds Ø) underlag med mellemrum til køretråden, og derefter lave kørebanen af eksempelvis 0,25 plastcard.
  4. Mht. opladning af køretøjerne, kunne man lave en ”skygge P-kælder” hvor køretøjerne selv kører ind i en ladestation, og bliver opladet . Eller er det nødvendigt at tage køretøjerne af og sætte dem i opladeren ?

 

 

ANDRE SYSTEMER

 

  1. Hvilke alternative systemer findes der til Faller CarSystem i skala N ?
  2. Er der nogen som har lavet hjemmebyggede systemer ?

3.  En tanke som har ”rumsteret” i mit baghoved. Ligesom 1:1 MagLev tog, og nogle rutchebaner benytter sig af et vekslende  induceret magnetfelt under vognene, kan man købe en sådan mini ”magnetfeltstråd”, og derved flytte et ”gummihjulskøretøj” ved blot at udstyre køretøjet med en permanent magnet. Det ville muligvis fordyre investeringen i køretråd, men gøre det ganske overkommeligt efterfølgende at sætte nye køretøjer i drift, og nemt for skala N også at få kørende personbiler. Findes den slags magnettråde tilgængelige for ”almindeligt dødelige” ?

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 961

PB  Blog  Hjemmeside

Newtrain skrev:

 

  1. Er det muligt at lægge ”køretråden”, og siden hen fra undersiden af modulet at eftermontere, sporskiftere, stopmoduler etc., hvilke ”faldgruber” er der i forbindelse med nedlægning af køretråd ?
  2. Placering af køretråd, hvor dybt skal den ligge, kurveradier, afstand mellem flere køretråde ? I med erfaring i systemet kan sikkert finde på endnu flere hensyn der skal tages, dem hører jeg også gerne om.
  3. Kan man f.eks. lægge 0,5 mm (eller tykkere alt efter køretråds Ø) underlag med mellemrum til køretråden, og derefter lave kørebanen af eksempelvis 0,25 plastcard.
  4. Mht. opladning af køretøjerne, kunne man lave en ”skygge P-kælder” hvor køretøjerne selv kører ind i en ladestation, og bliver opladet . Eller er det nødvendigt at tage køretøjerne af og sætte dem i opladeren ?

 

 

 

1. Nej det skal laves fra start. Men nogle laver "stopspoler" med en 3mm magnet som mekanisk kører op og ned i forhold til vejbanen.

2. Tråden må max ligge 0,2mm under vejoverflade. Sporafstand alt efter biltyper, i 1:160 ca. 3cm på lige strækninger, i skarpe kurver op mod 6cm. Ved lastbiler med hænger/sættevogne skal du over 15 cm i radius. (for små radier giver afsporinger)

3. tråden er 0,5 så du kan bruge 0,5 plastplade som udfyldning. Jeg tror en 0,25 plade over vil give problemer.

4. Det er lavet i H0 med ladning via "sidespejle" men jeg tror at vægten på biler i spor N er for lille til at de ikke flyttes når de 2 ladeterminaler rører "spejlene"

Mvh. Ole Vedel 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SørenG

Indlæg: 86

PB

Der findes et alternativt system som vist ikke er så kendt. Det er japanske Tomytec der i år har lanceret et Faller lignende system, se her http://www.1999.co.jp/search_e.asp?Typ1_c=101&scope=0&scope2=0&itkey=Mov.... Der er lidt flere funktioner i deres bus i N og der fås lige og buede vejbanestykker med jerntråd. Mvh Søren
__________________

Hilsen Søren

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.