Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 86

PB

sportavle

Jeg vil gerne have lavet er sportavle til min skyggebanegård, så jeg kan betjene sporskifter med vippekontakt eller trykkontakt, med tilbagemelding så jeg kan se hvordan sporskiftet står. Vil også gerne kunne se hvilke spor der er optaget, jeg bruger Fleischmann Piccolo skinner. Jeg har pløjet dette ellers ganske udmærket forum igennem, men synes ikke jeg kan finde noget brugbart, nok mest fordi jeg ikke har en klap forstand på elektronik, det skal gerne være en simpel løsning, nogen der har nogle forslag, og meget gerne skåret ud i pap og bøjet i neonrør, så jeg kan forstå det Cool

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.930

PB  Hjemmeside

Haage skrev:

Jeg vil gerne have lavet er sportavle til min skyggebanegård, så jeg kan betjene sporskifter med vippekontakt eller trykkontakt, med tilbagemelding så jeg kan se hvordan sporskiftet står. Vil også gerne kunne se hvilke spor der er optaget, jeg bruger Fleischmann Piccolo skinner. Jeg har pløjet dette ellers ganske udmærket forum igennem, men synes ikke jeg kan finde noget brugbart, nok mest fordi jeg ikke har en klap forstand på elektronik, det skal gerne være en simpel løsning, nogen der har nogle forslag, og meget gerne skåret ud i pap og bøjet i neonrør, så jeg kan forstå det Cool

Med mindre, du vil betale dig fra det hele, undgår du ikke, at sætte dig en smule ind i elektronik. Prøv at se på denne side om bl.a sporskifter og markering af, hvorledes sporskiftet stå:

http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 86

PB

Hej Peter

Tak for linket, det er netop sådan nogle løsninger jeg søger. Det er min plan at lave det selv, og tro mig jeg prøver også at sætte mig ind i elektronikkens verden, men når man aldrig har arbejdet med elektronik før er det ikke helt nemt at forstår alle fagudtrykkene og ”læse” et diagram.

De funktioner jeg især er interesseret i er: ”vippeomskifter til at skifte spor” ”Lysmarkering af sporskifter”   ”Bloksikring med relæer” og ” IR sensor” til registrering af tog på skyggebanegården.

Desværre er diagrammerne og fagudtrykkene lidt(meget) for avanceret til mig, havde håbet på lidt mere detaljeret beskrivelse af fremgangsmåden alla denne side http://www.kamstrupvej.dk/tog/default.asp?page=teknik.htm desværre han jeg ikke bruge det da det er til 3-skinne system, jeg vil lige skynde mig at sige, at det ikke er for at kritisere dem der har lavet http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm (eller andre ligene sider) tvært imod er jeg taknemlig og har jeg stor respekt for dem der gide, at bruge tid på at ligge deres ideer, forslag, erfaringen, mm. ud på nettet til inspiration og brug for os andre.

Jeg har nogle ”dumme” spørgsmål (og der kommer sikkert flere)som jeg håber at få svar på.

Når jeg læser diagrammet over ”vippekontakt til sporskiftet” ser det for mig ud som om der skal bruges en on on kontakt, kan man ikke bare bruge en (on) of (on) kontakt og så spare de andre komponenter????

Nå jeg så læser diagrammet over ”Lysmarkering af sporskifter” ser det ud som om der er brugt to kontakter, kan det ikke kædes sammen med den sammen kontakt til sporskiftet ????

Til ” Bloksikring med relæer” er jeg næsten på bar bund, da jeg ikke ved hvad de forskellige komponenter er, udover reed-relæerne, men der har jeg tænkt mig at bruge IR sensor i stedet for, men så står der man skal bruge en ”transistor på udgangen af kredsløbet, der kan klare den strøm, som relæet kræver”

Hvordan kan jeg se på mine signaler har indbygget spoler og afbryder til spor og sporskiftet har indbygget afbryde

Jeg har tænkt mig at bruge IR sensor på skyggebanegården, som skal forbindes med led lys på sportavlen, så jeg kan se hvor der holder tog og om der evt. er tabt en vogn, men hvad skal jeg bruge, udover fototransistoren, IR-emitter, lysdioder med for modstand og hvordan skal det samles

Et andet problem for mig er indkøb, jeg kan se at der findes mange forskellige typer af de samme komponenter, f.eks. en for modstand på 2 kohm til led-lys, kan jeg nøjes med den billigste eller skal det være en bestemt type

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Haage skrev:

Jeg har nogle ”dumme” spørgsmål (og der kommer sikkert flere)som jeg håber at få svar på.

Dumme spørgsmål er dem der ikke bliver stillet.
Hvis man ikke spørger om det man ikke er sikker på, bliver man ikke klogere.

Haage skrev:

Når jeg læser diagrammet over ”vippekontakt til sporskiftet” ser det for mig ud som om der skal bruges en on on kontakt, kan man ikke bare bruge en (on) off (on) kontakt og så spare de andre komponenter????

Jo, det er der ingen problemer i, ideen med diagrammet er, at man med en omskifter der ikke springer tilbage til neutral stilling, har man en visning af sporskiftets stilling.
Hvis man bruger en omskifter med 2 kontaktfunktioner har man mulighed for at montere en lysdiode for hver retning, så man har stillingsvisning både med afbryderen og lysdioder.

Men du kan sagtens bruge en (on) off (on)

Haage skrev:

Nå jeg så læser diagrammet over ”Lysmarkering af sporskifter” ser det ud som om der er brugt to kontakter, kan det ikke kædes sammen med den sammen kontakt til sporskiftet ????

Det er en principtegning, der bare viser fremgangsmåden og ikke en egentlig monteringsvejledning.
Der kan benyttes to ringetryk eller en (on) off (on)

Haage skrev:

Til ” Bloksikring med relæer” er jeg næsten på bar bund, da jeg ikke ved hvad de forskellige komponenter er, udover reed-relæerne.

Billede

1: Er to kontaktsæt fra relæet 2

2: Er et relæ, der virker som et sporskiftedrev, der er to spoler, en til hver retning. Når den ene spole får en impuls skifter relæet stilling, denne stilling holder relæet, også hvis der slukkes for strømmen. Stillingen bevares til der
kommer en impuls på den anden spole.

3: Er en diode, der fås i mange forskellige størrelser

Haage skrev:

Hvordan kan jeg se på mine signaler har indbygget spoler og afbryder til spor og sporskiftet har indbygget afbryder

Hvis dine signaler har indbygget spole er der en eller anden form for stor fod, sporskifterne er ikke helt så nemme, men hvis du har et måleinstrument, der kan måle modstand kan det bruges.
Hvis der er tre ledninger på dine sporskifter, er der en til hver stilling og en fælles, tager du den fælles ledning og måler til de to andre på skift (instrumentet skal være stillet til modstand eller diodetest), vil du kunne se om dine sporskiftere har afbrydere, viser instrumentet det samme er der ikke afbrydere i sporskifterne. Du kan også tilslutte sporskiftet til en transformer hvis sporskiftet skifter og stadig summer er der ikke afbryder i sporskiftet.

Haage skrev:

Jeg har tænkt mig at bruge IR sensor på skyggebanegården, som skal forbindes med led lys på sportavlen, så jeg kan se hvor der holder tog og om der evt. er tabt en vogn, men hvad skal jeg bruge, udover fototransistoren, IR-emitter, lysdioder med for modstand og hvordan skal det samles

Du skal bruge en eller anden form for registrering af om sporet er besat. Der findes mange diagrammer af hvordan de kan udføres, fælles for dem alle er at det er et elektronisk kredsløb hvor strømmen til den ene skinne løber igennem. Et lokomotiv bruger jo strøm, så der er ikke noget problem, men vogne uden lys kan ikke registreres, så der er du nød til at benytte en eller anden form for modstand, enten som lak på akslen, eller en fysisk modstand.

Haage skrev:

Et andet problem for mig er indkøb, jeg kan se at der findes mange forskellige typer af de samme komponenter, f.eks. en for modstand på 2 kohm til led-lys, kan jeg nøjes med den billigste eller skal det være en bestemt type

Modstande kan fås med forskellig nøjagtighed og effekt, til formodstand for en lysdiode, vælger kan du sagtens bruge den billige,.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 86

PB

Hej Hans Kurt

Tak for dit input

Jeg har haft stor fornøjelse og hjælp af dine forslag til min sporplan, og håber jeg får lige så meget hjælp til min sportavle, men for at være helt ærlig, så hjalp dit indlæg ikke ret meget, jeg er nok alt for grøn med elektronik.

Jeg tror jeg starter fra den anden ende, og skrive hvad jeg gerne vil have og så håbe der kommer nogle forslag.

På sportavlen vil jeg gerne have en (on) of (on) kontakt til mine sporskifter og en grøn lampe (led) som lyser på det spor hvortil sporskiftet er stilet, hvordan skal jeg lave det og hvad skal jeg brug (indkøbsliste)

På skyggebanegården vil jeg gerne kunne se hvilke spor der e optage, hvordan og hvad skal jeg bruge. Jeg har tænkt mig at bruge sporskiftet til at afbryde strømmen til sporende ved at fjerne den ene strømlaske.

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 204

PB  Blog

Haage skrev:

Hej Hans Kurt

Tak for dit input

Jeg har haft stor fornøjelse og hjælp af dine forslag til min sporplan, og håber jeg får lige så meget hjælp til min sportavle, men for at være helt ærlig, så hjalp dit indlæg ikke ret meget, jeg er nok alt for grøn med elektronik.

Jeg tror jeg starter fra den anden ende, og skrive hvad jeg gerne vil have og så håbe der kommer nogle forslag.

På sportavlen vil jeg gerne have en (on) of (on) kontakt til mine sporskifter og en grøn lampe (led) som lyser på det spor hvortil sporskiftet er stilet, hvordan skal jeg lave det og hvad skal jeg brug (indkøbsliste)

På skyggebanegården vil jeg gerne kunne se hvilke spor der e optage, hvordan og hvad skal jeg bruge. Jeg har tænkt mig at bruge sporskiftet til at afbryde strømmen til sporende ved at fjerne den ene strømlaske.

Hej Brono

Jeg kører med digital med fleischmann (roco) skinner

Jeg laver en analog sportavle. Jeg bruger trykknapper og vippe kontakter af typen (on)off(on). Grunden til at jeg bruger (on) vippekontakter er for at udgå at spolen står med spænding på konstant. Det betyder også at jeg ikke konstant har en visning på sportavlen hvilke togveje der er tilgængelig. Jeg har lavet visning når man holder knappen/vippekontakten nede.

Jeg har vedlagt mit sportavle for mit skyggebanegård.

Men det kræver lidt logik for at lave en trykknap der kan betjene flere sporskiftere på samme tid. Det er der jeg bruger en ensrettermatrix som simpelt går ud på at der skal en ensretter på hver ledning fra trykknappen til hvert sporskifterspole, for at undgå at strømen går baglæns og aktivere alle sporskifterdrevene de andre knapper har forbindelse med.

Jeg kan godt tegne det op i en meget simpel skitse med hensyn til knapper osv.

Ved min løsning kan man ikke se om der holder et tog i sporet. Det kan dog godt løses med 6 ensretter for hver blok, men jeg synes ikke at det virkede stabilt nok til at jeg ville have det på min bane. Så er der kun en digital løsning tilbage.

Ulempen ved at lave det hele digitalt er at det koster penge. Jeg har forberedt min sportavle print til sporskiftedekoder så jeg engang i fremtiden kan sætte dem til. Jeg har også planer om at blokinddele min banen selvom jeg ikke bruger tilbagemelder på sporende.  Det er min overbevisning at det er nemmere at forbedrede til digital fremfor skulle lave det hele om bagefter, for så er jeg ikke sikker på at det bliver gjort.

Det hele kommer an på hvad du godt kunne tænke dig, jeg håber at du har fået lidt ud af hvad jeg har gjort. Jeg har f.eks planer om påsigt at styre det hele på smartphone/pad eller lign. Men jeg vil heller bruge pengene nu på en større bane med flere køre muligheder fremfor at den fuld digital bane.

AttachmentStørrelse
sportavle layout skærm.pdf 84.93 kB
__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 86

PB

Hej Peter

Jeg har gennem længer tid fuldt med i din blok her på forummet, et rigtig spændene layout du har lavet.

Nu har jeg gennem længer tid forsøgt at sætte mig ind i elektronikkens verden, bla andet dine diagramme og beskrivelser,  jeg er blevet lidt klogere (meget lidt) det er ikke nemt når man ikke har den grundlæggede kenskab til elektronik, så derfor er jeg nød til at lave min sportavle ud fra det jeg kan finde ud af.

Jeg vil bruge en magnettavle (fra IKEA) som grundlag og 3 mm whiteboard tape til at marker sporvejen. Til sporskifter vil jeg bruge en (on)of(on) kontakt og en grøn led til at marker hvilken vej sporskiftet er stillet, til 3vejs sporskiftet er jeg nok nød til at bruge 3 trykknapper (ringtryk). Jeg vil gerne have et eller andet til at vise at sporen på min skyggebanegård er optaget, men kan ikke gennemskue de diagrammen, jeg har kunne finde, så jeg nøjes nok med en on on kontakt til at afbryde strømmen på et skinnestykke som samtidig tænde en rød ledlampe på sportavlen som markering af at sporet er optaget. Det er det jeg indtil vider kan finde ud af (tror jeg)

min skyggebanegård

Billede

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 204

PB  Blog

Haage skrev:

Ikke digital

Hej Brono

Jeg havde lige overset en detajle  Smile

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Haage skrev:

Jeg vil gerne have et eller andet til at vise at sporen på min skyggebanegård er optaget, men kan ikke gennemskue de diagrammen, jeg har kunne finde, så jeg nøjes nok med en on on kontakt til at afbryde strømmen på et skinnestykke som samtidig tænde en rød ledlampe på sportavlen som markering af at sporet er optaget.

Hej

Har du set på http://www.moppe.dk/besat.html  det er nogle sporbesatmeldeinger til DC, de er ret simple, både at bygge og tilslutte. Hvis det går helt galt, tror jeg godt, du kan få moppe til at samle kredsløbet til dig.
Tilslutning er ret simpel, kørestrømmen til den ene skinne i det afsnit, du ønsker at overvåge, tilsluttes gennem sporbesatmelderen, når et lokomotiv eller en vogn hvor der er en belastning, befinder sig i afsnittet, registreres strømforbruget i kredsløbet og udgangen trækker og kan tænde en lysdiode.

Jeg tror du bliver meget ked af hvis du ikke får gjort klar til registrering af tog i din skyggebanegård, du kan i første omgang nøjes med at afbryde den ene skinnestreng i hvert spor. Du bør som minimum have hvert spor opdelt i to stykker, det 1. stykke skal være så langt, at dit længste tog kan holde der, det sidste korte stykke, skal være så langt, så toget standser uden at komme ud i sporskiftet. Når besatmelding 2 bliver aktiveret, skal toget stoppe.

Hvis du vil køre med afbrydere, kan du have afbryderen på det korte stykke, den vil så ikke vise at sporet er optaget, men at det kan være optaget. Det øjeblik du kører et tog ned til skyggebanegården, skal afbryderen i princippet afbrydes, så toget ikke kører for langt. Det kan godt lade sig gøre, at styre skyggebanegården med afbrydere, men man skal vælge sig en rutine, som man følger hver gang, det kan blive et problem, at vide hvornår det næste tog skal startes.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

job

Indlæg: 41

PB

Hej

jeg sidder også og planlægger en sportavle.

for og slippe for og klippe i en masse c skinner har jeg fundet dette her http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ATDetIR.html

ved ikke om det kan bruges, men jeg skal da have undersøgt om det kan laves  til nogle billige penge. ellers er der jo bare og klippe i skinnerne,

og så bruge de udemærket vejledninger der findes her på forum

 

su

__________________

Med venlig hilsen

Jann

Maerklin c skinne

styresystem  ECoS 50210

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

job skrev:

Hej

jeg sidder også og planlægger en sportavle.

for og slippe for og klippe i en masse c skinner har jeg fundet dette her http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ATDetIR.html

ved ikke om det kan bruges, men jeg skal da have undersøgt om det kan laves  til nogle billige penge. ellers er der jo bare og klippe i skinnerne,

og så bruge de udemærket vejledninger der findes her på forum.

Problemet med meldinger ved hjælp af fotodioder er, at tog/vogne skal holde i strålen og højden skal passe, hvilket ikke altid er lige let, dertil kan det blive nødvendigt med flere fotodioder på lange og kurvede strækninger.

Hvor melding via skinnerne kan måle både i kurver og på ligestrækninger, hvis hjulene er ledende.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

job

Indlæg: 41

PB

Hej

er godt klar over at der skal en del til for og dække hele sporet.

højden mener jeg nu ikker er noget problem. det er kun på den skjulte del jeg har tænkt på og bruge det (kun lige spor),

men jeg tror nu jeg vil forsøge i det små først.

su

 

__________________

Med venlig hilsen

Jann

Maerklin c skinne

styresystem  ECoS 50210

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

job skrev:

Hej

er godt klar over at der skal en del til for og dække hele sporet.

højden mener jeg nu ikker er noget problem.

Det var højden på det rullende materiel kontra fotodioderne. Strålen skulle gerne afbrydes på alle typer vogne.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.