Hvordan skifter man slæbesko på Heljans 44544 AC DSB MY?
Den skal udskiftes, da slæden? (Den del der kører over skinne tappene) ikke længere kan sættes på, når den falder af. (Jeg fik flået slæden af da jeg tog lokomotivet ud af æsken første gang.)
Jeg har købt Heljans 65mm slæbesko, der skulle passe til Myeren.
Jeg kan desværre ikke vise nogen billeder, da lokomotivet sammen med modeljernbanen, befinder sig hos mine forældre i den anden ende af landet og de har ikke mulighed for at tage dem.
Jeg skal besøge dem til jul, så jeg ville gerne kunne skifte den mens jeg er der.
Hvad er den bedste måde at rense slæbeskoen for lim fra en etiket?
Mvh
DanTDBV (The Droid Building Viking)
Dan TDBV Nielsen
Genindtrådt i modeltogverdenen som 49 årig. Love it!
Eneste minus er at bane og materiel er næsten i den anden ende af landet.
God togtur.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 352
Det er ikke sikkert at en udskiftning er nødvendig. "Slæden" bliver holdt på plads af nogle metalflige, der går ind i slidser i hver ende af slæden. Slæden er beregnet til at kunne tages af og sættes på igen. Det kan være at de fjedrende metalflige er blevet bøjet, da slæden røg af. Man kan forsøge at rette dem til og rette dem ud igen med fingrene, fine tænger eller lignende.
På min Heljan My er slæbesko-arrangementet presset fast under nogle pastictapper på undersiden af boggien og kan tages af ved at lirke tapperne til side (vil jeg tro). Der er dog også en lille ledning op til elektronikken, der skal loddes af/og på.
Lim kan fjernes med sprit eller rensebenzin.
DanTDBV
Lager og Logistik medarbejder
Indlæg: 3
Hej Godsbanen
Mange tak.
Såvidt jeg har forstået min far, så er den ene af metalfligene knækket, så der skal en udskiftning til.
Jeg var i dag i nærheden af hvor Perron 1 (Aka Nettog.dk) er og spurgte om de ville lade mig se bunden af et Heljan MY og snakke mig igennem udskiftningen.
Det ville de gerne.
Det er korrekt at de 4 tappe skal lirkes til siden. Deres anbefalingen er at lodde ledningen af først. Evt. holde fast i den med en pincet. Fjerne den gamle sko og sætte den nye i og lodde ledningen på igen.
Og passe på med ikke at give for meget varme og at isoleringen på ledningen ikke trækker sig for meget sammen.
Jeg prøver at se om jeg kan huske at tage nogle billeder af operationen.
Min overvejelse var at bruge rensebenzin, så det prøver jeg i første omgang.
Endnu en gang tak.
Dan TDBV Nielsen
Genindtrådt i modeltogverdenen som 49 årig. Love it!
Eneste minus er at bane og materiel er næsten i den anden ende af landet.
God togtur.
Ole Vedel
Indlæg: 1.112
Når ledningen skal loddes på skal det være hvor den sad på den originale.
Ellers kommer den i klemme, så slæbeskoen ikke kan komme helt på plads, og den vil falde af.
Mvh. Ole Vedel
DanTDBV
Lager og Logistik medarbejder
Indlæg: 3
Operationen gik godt og MY’et kører igen og meget mere stabilt.
Mange tak for råd og vejledning.
Her er lidt billeder
Før Den var nem at klikke ud.
Under Jeg valgte at afmontere slæden lodde ledningen på inden monteringen. Det følte jeg at jeg havde mere styr på.
Efter Den var meget nem at klemme på og slæden smuttede også nemt på.

My'eren kører meget mere stabilt med den nye slæbesko.
Tilsidst min hurtige MY holder
Dan TDBV Nielsen
Genindtrådt i modeltogverdenen som 49 årig. Love it!
Eneste minus er at bane og materiel er næsten i den anden ende af landet.
God togtur.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 352
Godt at høre at operationen lykkedes. Nogen gange kan selv simple opgaver drille og bøvle. Hvis der skal bakses mere med lokomotiver, vil jeg anbefale en polstring af holderen (og selvfølgelig være opmærksom på om der er smådele, der kan komme i klemme eller blive trykket).