Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Signaler styret af Arduino

Hej alle

Efter at have hørt om Arduino-projekter fra flere af mine venner og bekendte (ikke mindst webmaster herinde), kastede jeg mig over at lege med dem. Jeg vil bruge dem til at styre signaler med. Ja ... jeg ved godt, at der findes et hav af bokse og dekodere, der også kan ... men signalprojektet passede perfekt som motivation/undskyldning for at lære Arduino at kende.

Jeg har nu været i gang i nogle uger. Selvom jeg hverken er hardcore programmør eller elektronikkyndig, så er det alligevel lykkedes mig at få styr på dem.

Grundtanken er at lade Arduino'er simulere relæskabe. Så der er ikke tale om togstyring via PC. Det er kun et signalsystem, som skal kodes med regler som i virkelighedens verden.

Den næste tid, vil jeg løbende forklare lidt om det ... men i første omgang vil jeg vise et par filmklip af mine fumlerier:

Seneste update på styring af signaler på station. Hvert signal har sin egen Arduino, der styrer signalbillederne, fade-in og fade-ud. Signalerne lytter efter beskeder fra en central Arduino, der skal tilsluttes min sportavle.

https://youtu.be/JpTyNaofsYI


Et andet projekt er at lave et modulært AM-bloksystem, som kan anvendes på moduler i vores klub 3modul.dk. Det skulle gerne være muligt at sætte modulerne sammen i tilfældig rækkefølge. Mit projekt er stærkt inspireret af et relæ-styret system, som Horsecreek har udviklet til sine moduler. Horsecreek roder selv med tog i 1:1, så hans system er meget tro mod virkeligheden. Jeg ville dog gerne selv have noget, som var mere simpelt at have med at gøre (jeg er fuldstændigt "auto-intakt", når det kommer til elektronik så diagrammer skal helst ikke indeholde meget mere end et batteri og en lampe, før jeg får ondt i hovedet).

https://www.youtube.com/watch?v=HKpbfo0LLkc
Hastighed på fade-up og fade-ned samt blink er ikke justeret (PS ... jeg har fikset den bug, jeg opdager i filmen).


Lad mig endligt høre jeres kommentarer.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 101

PB

PerOlsen skrev:

Hej alle

Efter at have hørt om Arduino-projekter fra flere af mine venner og bekendte (ikke mindst webmaster herinde), kastede jeg mig over at lege med dem. Jeg vil bruge dem til at styre signaler med. Ja ... jeg ved godt, at der findes et hav af bokse og dekodere, der også kan ... men signalprojektet passede perfekt som motivation/undskyldning for at lære Arduino at kende.

Et andet projekt er at lave et modulært AM-bloksystem, som kan anvendes på moduler i vores klub 3modul.dk. Det skulle gerne være muligt at sætte modulerne sammen i tilfældig rækkefølge. Mit projekt er stærkt inspireret af et relæ-styret system, som Horsecreek har udviklet til sine moduler. Horsecreek roder selv med tog i 1:1, så hans system er meget tro mod virkeligheden. Jeg ville dog gerne selv have noget, som var mere simpelt at have med at gøre (jeg er fuldstændigt "auto-intakt", når det kommer til elektronik så diagrammer skal helst ikke indeholde meget mere end et batteri og en lampe, før jeg får ondt i hovedet).


https://www.youtube.com/watch?v=HKpbfo0LLkc
Hastighed på fade-up og fade-ned samt blink er ikke justeret (PS ... jeg har fikset den bug, jeg opdager i filmen).


Lad mig endligt høre jeres kommentarer.

Mvh. Per

 

Det ser fint ud, men der er lige nogle "detaljer":

1) Det er kun på strækninger med vekselblok, at man har AM-signaler med 3 lanterner vendende mod hinanden i samme spor.

2) Der er lidt kuk i togkørslen ved 2:13, for normalt vil man da passere signalet med 2 grønne før det med 1 grøn?

3) Den der "feature" med at lade signaler gå på "Stop", når den anden station sætter en togvej (ca 1:30), har slet intet med virkeligheden at gøre. Man kan ikke bare sætte et signal på "Stop", når der er lidt uenighed om togrækkefølgen mellem stationsbestyrerne på de to nabostationer. Så her skal vi viste hente en frase fra en kendt Tuborg-reklame.

Ude i den virkelige verden er linjeblokanlæggene naturligvis bygget således, at når der er stillet signal før kørsel i en retning, så kan der ikke stilles signal i den modsatte retning. Lidt mere i detaljer: Når man har linjeblok med AM-signaler, så har de altid en retningsindstilling, og for at kunne stille signal ud fra en station, så skal retningen på linjeblokken passe. På enkeltsporede strækninger uden AM-signaler, har linjeblokken desuden en neutral stilling, men her er det heller ikke muligt at stille udkørsel, før linjeblokken vender rigtigt. Og på en staiton, hvor linjeblokken ikke er indstillet til kørsel ud fra stationen, der kan man ikke få signal for udkørsel.

4) Signal "Stop og ryk frem" (blinkende rødt) bruges ikke på I-signaler med hastighedsviser. Her har man selvfølgeligt et problem med signalerne fra Togcenter Gentofte, og så må man selvfølgeligt bøjde modellen lidt. Men man har heller ikke "Kør igennem" i AM-signalet før et AM-signal, der viser "Stop og ryk frem". To grønne betyder, at det efterfølgende signal viser "Kør" til en togvej, hvor der er mindst 75 km/t forbi næste hovedsignal. Og da "Stop og ryk frem" ikke kan passeres med denne hastighed, så kan der ikke være mere end een grøn.

Forudsætningerne omkring visningen af "Stop og ryk frem" fordi "Næste station ikke har et signal" eller "der er fejl i næste signal" holder heller ikke vand. "Stop og ryk frem" vises, hvis der er problemer ifht. det signal, hvor i det vises. Så hvis et AM-signal viser "Stop og ryk frem", så er det fordi, at der er problemer i sporafsnittet bag dette signal, og har intet med efterfølgende signaler at gøre.

/Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Hej Jan

Tak for kommentarer og input. Smile


je skrev:

Det ser fint ud, men der er lige nogle "detaljer":

1) Det er kun på strækninger med vekselblok, at man har AM-signaler med 3 lanterner vendende mod hinanden i samme spor.

Enkeltsporede strækninger bør vel have AM-signaler med 3 lanterner, da de vil pr. definition er vekselblokke?

je skrev:

2) Der er lidt kuk i togkørslen ved 2:13, for normalt vil man da passere signalet med 2 grønne før det med 1 grøn?

Ja ... og det er også lavet sådan ... men jeg sad bare med et breadboard og kortsluttede pins. I næste uge forventer jeg at kunne lave en demo med rigtige skinner.

je skrev:

3) Den der "feature" med at lade signaler gå på "Stop", når den anden station sætter en togvej (ca 1:30), har slet intet med virkeligheden at gøre. Man kan ikke bare sætte et signal på "Stop", når der er lidt uenighed om togrækkefølgen mellem stationsbestyrerne på de to nabostationer. Så her skal vi viste hente en frase fra en kendt Tuborg-reklame.

Ude i den virkelige verden er linjeblokanlæggene naturligvis bygget således, at når der er stillet signal før kørsel i en retning, så kan der ikke stilles signal i den modsatte retning. Lidt mere i detaljer: Når man har linjeblok med AM-signaler, så har de altid en retningsindstilling, og for at kunne stille signal ud fra en station, så skal retningen på linjeblokken passe. På enkeltsporede strækninger uden AM-signaler, har linjeblokken desuden en neutral stilling, men her er det heller ikke muligt at stille udkørsel, før linjeblokken vender rigtigt. Og på en staiton, hvor linjeblokken ikke er indstillet til kørsel ud fra stationen, der kan man ikke få signal for udkørsel.

Det er heller ikke noget problem at kode det sådan. Men vores lille verden er jo tillempet - og denne forenkling tror jeg er lettere at administrere. Men jeg vil da lave en version af programmet, som opfører sig helt korrekt på det punkt. Smile

je skrev:

4) Signal "Stop og ryk frem" (blinkende rødt) bruges ikke på I-signaler med hastighedsviser. Her har man selvfølgeligt et problem med signalerne fra Togcenter Gentofte, og så må man selvfølgeligt bøjde modellen lidt.

Jeg har tænkt mig at fjerne hastighedsviserne, for de vil jo give meningsløse signalbilleder en stor del af tiden, selv hvis de udstyres med en lysdiode er et klistermærke som viser et af hastighedsviserbillederne.

je skrev:

Men man har heller ikke "Kør igennem" i AM-signalet før et AM-signal, der viser "Stop og ryk frem". To grønne betyder, at det efterfølgende signal viser "Kør" til en togvej, hvor der er mindst 75 km/t forbi næste hovedsignal. Og da "Stop og ryk frem" ikke kan passeres med denne hastighed, så kan der ikke være mere end een grøn.

 

Jeps ... det er en bug (som er fikset efterfølgende). Det nævner jeg også i lydsporet.

je skrev:

Forudsætningerne omkring visningen af "Stop og ryk frem" fordi "Næste station ikke har et signal" eller "der er fejl i næste signal" holder heller ikke vand. "Stop og ryk frem" vises, hvis der er problemer ifht. det signal, hvor i det vises. Så hvis et AM-signal viser "Stop og ryk frem", så er det fordi, at der er problemer i sporafsnittet bag dette signal, og har intet med efterfølgende signaler at gøre.

Dette er min måde at løse et problem, som nok ikke vil findes i den virkelige verden: Et medlem kan have en station, som ikke er udstyret med signaler. I det tilfælde kan man vel godt anskue det sådan, at der er et problem i sporafsnittet bag dette signal? I vores modelverden vil dette sidste signal på strækningen egentligt komme til at fungere som I-signal for stationen. Og eftersom stationen melder noget til signalet, kan det jo anskues som et problem, der skal adresseres på dette signal?

Men findes der en anden kombination, som kan advare om denne situation, så hører jeg gerne om det. Smile



Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 101

PB

 

PerOlsen skrev:

Hej Jan

Tak for kommentarer og input. Smile

Velbekomme.

PerOlsen skrev:

je skrev:

Det ser fint ud, men der er lige nogle "detaljer":

1) Det er kun på strækninger med vekselblok, at man har AM-signaler med 3 lanterner vendende mod hinanden i samme spor.

Enkeltsporede strækninger bør vel have AM-signaler med 3 lanterner, da de vil pr. definition er vekselblokke?

Teoretisk set, kan du godt have ret. Men hvilken værdi vil den øverste grønne lanterne have på disse strækninger? Da den øverste grønne fortæller noget om det næste hovedsignal, så giver det ikke meget mening på strækninger, hvor der er "lang" køretid og lang afstand til næste station. Den øverste grønne er jo en erstatning for et fremskudt signal.

Så på enkeltsporede strækninger findes der altså kun 2-begrebs-AM-signaler.

PerOlsen skrev:

je skrev:

3) Den der "feature" med at lade signaler gå på "Stop", når den anden station sætter en togvej (ca 1:30), har slet intet med virkeligheden at gøre. Man kan ikke bare sætte et signal på "Stop", når der er lidt uenighed om togrækkefølgen mellem stationsbestyrerne på de to nabostationer. Så her skal vi viste hente en frase fra en kendt Tuborg-reklame.

Ude i den virkelige verden er linjeblokanlæggene naturligvis bygget således, at når der er stillet signal før kørsel i en retning, så kan der ikke stilles signal i den modsatte retning. Lidt mere i detaljer: Når man har linjeblok med AM-signaler, så har de altid en retningsindstilling, og for at kunne stille signal ud fra en station, så skal retningen på linjeblokken passe. På enkeltsporede strækninger uden AM-signaler, har linjeblokken desuden en neutral stilling, men her er det heller ikke muligt at stille udkørsel, før linjeblokken vender rigtigt. Og på en staiton, hvor linjeblokken ikke er indstillet til kørsel ud fra stationen, der kan man ikke få signal for udkørsel.

Det er heller ikke noget problem at kode det sådan. Men vores lille verden er jo tillempet - og denne forenkling tror jeg er lettere at administrere. Men jeg vil da lave en version af programmet, som opfører sig helt korrekt på det punkt. Smile

Du risikerer jo, at et tog er kørt ud af en station, og så bliver standset mellem de to stationer ved AM-signalet?

PerOlsen skrev:

je skrev:

Forudsætningerne omkring visningen af "Stop og ryk frem" fordi "Næste station ikke har et signal" eller "der er fejl i næste signal" holder heller ikke vand. "Stop og ryk frem" vises, hvis der er problemer ifht. det signal, hvor i det vises. Så hvis et AM-signal viser "Stop og ryk frem", så er det fordi, at der er problemer i sporafsnittet bag dette signal, og har intet med efterfølgende signaler at gøre.

Dette er min måde at løse et problem, som nok ikke vil findes i den virkelige verden: Et medlem kan have en station, som ikke er udstyret med signaler. I det tilfælde kan man vel godt anskue det sådan, at der er et problem i sporafsnittet bag dette signal? I vores modelverden vil dette sidste signal på strækningen egentligt komme til at fungere som I-signal for stationen. Og eftersom stationen melder noget til signalet, kan det jo anskues som et problem, der skal adresseres på dette signal?

Men findes der en anden kombination, som kan advare om denne situation, så hører jeg gerne om det. Smile

Mvh. Per

På mange modelanlæg, hvor signalerne ikke er opsat endnu, der ses da typisk et papir-signal, til erstatning for det rigtige? Eller man har opsat signalet, men blot uden lys. Endeligt kan man da også have et signal, der kun viser "Stop". Jeg synes, at det er lidt underligt, at man gerne vil have en fint virkende linjeblok, der skal opføre sig som i virkeligheden, men så gør man vold på det, bare fordi, der mangler et enkelt signal ?

Men i øvrigt så kan toggangen jo da meget let løses ved at de to stationer gør som i den virkelige verden: Taler sammen inden et tog afsendes (Af- og tilbagemeldinger, se SR §43)

/Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.