Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Placering af signaler.

Hej alle,

Har bruge for lidt hjælp vedr. placering af tyske vingesignaler fra Viessman på mit station område håber nogen kan hjælpe.

Hvilken type vingesignal skal bruge som indkørselssignal og udkørselssignal. 

station område

 

 

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

talbert skrev:

Hej alle,

Har bruge for lidt hjælp vedr. placering af tyske vingesignaler fra Viessman på mit station område håber nogen kan hjælpe.

Hvilken type vingesignal skal bruge som indkørselssignal og udkørselssignal. 

station område

 

 

Hej Tim

Der er nok brug for lidt flere oplysninger.

Jeg formoder de 3 spor er til gennemkørsel, og det 4 under er til rangering ?

Er det en dobbelt sporet strækning , eller 2 enkelte ?

Er det hoved strækning eller sidebane ?

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Hej Ole,

Korrekt de 3 spor er til gennemkørsel

Den er dobbelt sporet når man kommer til station fra højre, men ender ud i et enkeltspor (vendesløjfe)

Det er hoved strækning

Mvh. Tim

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Tyskerne kører som regel højrekørsel, så derfor står der kun signaler på det højre spor i enderne af stationen. Du skal bruge to typer signaler, som du kan se på tegningen; en med en enkel arm og én med to arme. Forskellen er ganske simpelt, at man bruger signaler med en arm, når man "bare" må køre. Og man bruger signaler med to arme, når der er flere veje at køre, og man så derfor skal køre langsomt.

Mit bud ser således ud:

Billede

Hertil kan der komme rangersignaler, hvis der skal rangeres på de stationsspor, hvor der er vingesignaler.

Du kan læse mere om tyske signaler her: http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 1 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Der hører lidt mere til historien.

Tyskerne operer med tre typer vingesignaler, med en arm, med to koblede arme og med to ukoblede arme. Signalet med en arm kan vise Stop (vandret arm) eller Kør (skråtstillet arm). Signalet med to koblede arme kan enten vise Stop (øverste arm vandret, nederste arm op langs masten) eller kør med hastighedsbegrænsning (begge arme skråtstillet). Signalet med ukoblede arme kan vise alle tre signaler, Stop, Kør og  Kør med hastighedsbegrænsning. Sidstnævnte signal skulle f.eks. bruges på din skitse, hvias man fra det øverste blindspor også skulle kunne køre ud af vendesløjfens venstre spor.

Nummer fire signal fra oven skal være af typen med koblede arme, da man fra det tilhørende spor kun kan køre ud via det krumme spor i det yderste sporskifte.

__________________

Bjarne

Like 1 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Og så glemte jeg lige, at begge indkørselssignaler skal være af den ukoblede type, da man i begge ander har alle tre muligheder for indkørsel.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

talbert

Jyllinge

Indlæg: 83

PB

Hej alle,

Tak for alle svar, hjalp meget.

Mvh. Tim

__________________

Tim

Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.