Hej alle,
Har bruge for lidt hjælp vedr. placering af tyske vingesignaler fra Viessman på mit station område håber nogen kan hjælpe.
Hvilken type vingesignal skal bruge som indkørselssignal og udkørselssignal.
__________________
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej alle,
Har bruge for lidt hjælp vedr. placering af tyske vingesignaler fra Viessman på mit station område håber nogen kan hjælpe.
Hvilken type vingesignal skal bruge som indkørselssignal og udkørselssignal.
Hej Tim
Der er nok brug for lidt flere oplysninger.
Jeg formoder de 3 spor er til gennemkørsel, og det 4 under er til rangering ?
Er det en dobbelt sporet strækning , eller 2 enkelte ?
Er det hoved strækning eller sidebane ?
Mvh. Ole Vedel
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej Ole,
Korrekt de 3 spor er til gennemkørsel
Den er dobbelt sporet når man kommer til station fra højre, men ender ud i et enkeltspor (vendesløjfe)
Det er hoved strækning
Mvh. Tim
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Tyskerne kører som regel højrekørsel, så derfor står der kun signaler på det højre spor i enderne af stationen. Du skal bruge to typer signaler, som du kan se på tegningen; en med en enkel arm og én med to arme. Forskellen er ganske simpelt, at man bruger signaler med en arm, når man "bare" må køre. Og man bruger signaler med to arme, når der er flere veje at køre, og man så derfor skal køre langsomt.
Mit bud ser således ud:
Hertil kan der komme rangersignaler, hvis der skal rangeres på de stationsspor, hvor der er vingesignaler.
Du kan læse mere om tyske signaler her: http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Der hører lidt mere til historien.
Tyskerne operer med tre typer vingesignaler, med en arm, med to koblede arme og med to ukoblede arme. Signalet med en arm kan vise Stop (vandret arm) eller Kør (skråtstillet arm). Signalet med to koblede arme kan enten vise Stop (øverste arm vandret, nederste arm op langs masten) eller kør med hastighedsbegrænsning (begge arme skråtstillet). Signalet med ukoblede arme kan vise alle tre signaler, Stop, Kør og Kør med hastighedsbegrænsning. Sidstnævnte signal skulle f.eks. bruges på din skitse, hvias man fra det øverste blindspor også skulle kunne køre ud af vendesløjfens venstre spor.
Nummer fire signal fra oven skal være af typen med koblede arme, da man fra det tilhørende spor kun kan køre ud via det krumme spor i det yderste sporskifte.
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og så glemte jeg lige, at begge indkørselssignaler skal være af den ukoblede type, da man i begge ander har alle tre muligheder for indkørsel.
Bjarne
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hej alle,
Tak for alle svar, hjalp meget.
Mvh. Tim
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV