Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

Overvågning af sporskifte

Følgende spørgsmål udspringer af en diskussion mellem mig og en kammerat: Hvordan kan man overvåge stillingen af et manuelt sporskifte, uden nødvendigvis at stå og kigge direkte på det?

Baggrunden for diskussionen er planen om at bygge en model af lille landstation med gennemgående hovedspor, et vigespor, samt et industrispor tilsluttet som vha. en transversal bestående af to sporskifter med afgrening til højre og forbundet via afgreningen. Sporskiftet mellem hovedspor og vigespor skal fjernstyres (digitalt) og det er der nogenlunde styr på. Industrisporet skal derimod styres manuelt med håndkraft. Begge sporskifter skal have polariserede hjertestykker aht. stabil drift og strømoptag.

Men når nu det ene sporskifte i denne transversal styres manuelt, hvordan kan det så undgås at der kan køre et tog fra hovedspor til vigespor (eller omvendt) mens det ene sporskiftes polarisering er forkert så der sker en kortslutning?

Umiddelbart mener jeg at hvis hjertestykket i et sporskifte er polariseret, så kan man vel relativt enkelt bruge dette vha. af en tilbagemelder at fortælle digitalcentralen hvad stilling sporskiftet står i. Og ud fra dette kan digitalcentralen så afvise ordre om at skifte det modsatrettede sporskifte indtil det første er stillet korrekt.

Se evt. vedhæftede skitse for at se princippet. De grønne kryds repræsenterer hjertestykkerne hvis polaritet kan skiftes.

Billede

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 430

PB  Blog

Har set flere sporskifte motorer der har kontakter til feedback om hvilken stilling sporskiftet står i.

Kører selv Marklin K skinne og Markling servo "motor" har denne funktion omend den er upålidelig som bare po.....

Kender desværre ikke ret meget til 2 skinne drift.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 390

PB

Hej !

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se ideen i at styre det ene sporskifte i en transversal manuelt - det giver ikke rigtigt nogen mening.

Jeg kører selv med Roco Geoline med elektriske sporskifter med dekoder - de melder selv tilbage til z21 hvordan de står.

I klubben bruger vi skildpadder (kan ikke lige huske hvad de hedder korrekt) hvor der også er tilbagemelding på - men dette til analoge sportavler.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.300

PB

Hej mr-data. Jeg har et spor lidt som dig, her har jeg blot koblet begge sporskifte til samme udgang på dekoderen. så skifter begge på samme tid. Jeg tror at det vil fungere hos dig.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

fkm skrev:

Hej !

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se ideen i at styre det ene sporskifte i en transversal manuelt - det giver ikke rigtigt nogen mening.

Hej igen. Ideen er at lægge sig tættest muligt op af forbilledet, som er Grænge på Lolland. Her benytter man ud fra hvad jeg kan se på diverse billeder denne løsning, hvor man i den vestlige ende af stationen har lavet en tilslutning til et industrispor (KommuneKemi) ved simpelthen at etablere en transversal i stedet for den sædvanlige overgangskurve (som man gør i modsatte ende af stationen). Det ene sporskifte, i vigesporet ved industrisporet, er så normalt låst til forbindelse mod hovedsporet. Når så der skal leveres vogne til industrisporet har man en nøgle til sporskiftet med godstoget. Men måske var det værd at overveje simpelthen at betjene dette sporskifte med en omskifte-kontakt i en lokal sportavle;  det burde ikke koste nogen formue.

Citat:
Jeg kører selv med Roco Geoline med elektriske sporskifter med dekoder - de melder selv tilbage til z21 hvordan de står.

For mit vedkommende kører jeg Trix C-spor, som jeg synes fungerer rigtig godt. Endnu er de sporskifter jeg har ikke elektrisk styret, hverken analog eller digital, men dog trods polariseret, hvilket ved disse spor er supernemt at klare. Om de originale drev og dekodere fra Märklin (Trix) har nogen tilbagemelding ved jeg ikke, men ellers laver Viesmann nogen som kan monteres samme sted, som så ikke er magnetdrev men små motordrev, og de skulle kunne give tilbagemelding via RailCom.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

Bent_P skrev:

Hej mr-data. Jeg har et spor lidt som dig, her har jeg blot koblet begge sporskifte til samme udgang på dekoderen. så skifter begge på samme tid. Jeg tror at det vil fungere hos dig.

Hejsa. Ja, det var måske en overvejelse værd, det vil jeg helt klart se nærmere på. Men ellers så er det nok ikke et sidespor som bliver hyppigt benyttet, så en simpel elektrisk omskifter i en lokal sportavle burde også kunne løse opgaven.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 641

PB  Hjemmeside

Jeg tror, man gør det, at man først låser det fjernstyrede sporskifte til lige-ud. Derefter får rangérmester nøglen til det manuelle sporskifte, så han kan skifte det.
Når han er færdig  med at rangere, så afleverer han nøglen tilbage til stationsforstanderen, som herefter låser op for det fjernstyrede sporskifte, så det kan bruges igen.

Der er altså ikke behov for at vide, hvilken stlling det manuelle sporskifte står i. For det vil altid være låst i den korrekte stilling, når det fjernstyrede sporskifte bruges (normaldrift).

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

boholm skrev:

Jeg tror, man gør det, at man først låser det fjernstyrede sporskifte til lige-ud. Derefter får rangérmester nøglen til det manuelle sporskifte, så han kan skifte det.
Når han er færdig  med at rangere, så afleverer han nøglen tilbage til stationsforstanderen, som herefter låser op for det fjernstyrede sporskifte, så det kan bruges igen.

Der er altså ikke behov for at vide, hvilken stlling det manuelle sporskifte står i. For det vil altid være låst i den korrekte stilling, når det fjernstyrede sporskifte bruges (normaldrift).

Hvad så når en station ikke har nogen stationsforstander, men derimod er fjernbetjent fra den lokale FC (som i tilfældet med Grænge er Maribo), og al betjening af passagerer foregår ved automat? 

Her i øvrigt en pudsig detalje hvad netop den virkelige station angår: I visse perioder har godstoget selv haft den fornødne tid til at foretage rangering. Til andre tider har vogne fra Nyk. F. til KommuneKemi været taget med til Sakskøbing, som var nærmeste større station og havde egen stationforstander til en gang i 198X, som derefter sendte deres lokale rangermaskine (en KÖF) de ca. 8,5 km. hver vej for udveksle vogne. Og sidst, men ikke mindst, har man i visse perioder sendt Nyk. F.s rangermaskine til Grænge for udveksling af vogne, en tur på ca. 8,5 km. hver vej. Det giver unægtelig rig mulighed for variation af trafikken på den lille station; skal man lade KÖF transportere et antal vogne tur/retur, eller sende nærmeste statsbanestations rangermaskine (formentlig en MH), eller lade den lokomotivet som trækker godstoget klare opgaven (hvilket typisk var en MX (M34 eller M35) eller et Marcipanbrød (M32)).

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 641

PB  Hjemmeside

Så bliver sporskiftet vel "bare" låst af fjerncentralen. Og rangermester ringer så til fjerncentralen og melder og afmelder.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

Det lyder ganske rigtigt.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.