Picture

stubben

Bygningsstruktør, modelbygger

Holeby

Indlæg: 9

PB

Nogen må hjælpe mig !

Goddag alle her på Sporskiftet.

Jeg er imponeret over siden og alle de aktive brugere herinde, så jeg har valgt at blive en del af Jer Smile

I 1993 arvede jeg fra min morfar en enorm mængde Marklin modeljernbane. Jeg var på dette tidspunkt godt 11 år og bestemt ikke "moden" nok til at fatte hoved eller hale på strømsystem osv.

Nu i en alder af snart tredive, med plads til rådighed, styr på strømmen og en knægt at imponere, synes jeg det er på tide at komme ordentligt i gang. Jeg har en plade på 655x125 til min rådighed.

I et par år har jeg indkøbt småting via diverse auktionssider, butikker og markeder og har en gedigen mængde tilbehør og reservedele til lokomotiver, vogne, belysning etc. 

I sommers var jeg heldig at få fingre i et "nedpillet" anlæg. Jeg fik fortalt det var Marklin og var jublende glad. Det viste sig dog at være Lima-skinner med dertilhørende lokomotiver og vogne. ØV! Huse, broer og andet landskabsudsmykning var dog heldigvis Faller, Noch, Heljan og alle de dejlige gamle spillere på banen, så det reddede dog dagen.

Mit problem, spørgsmål, udfordring er :

Lokomotiverne er bl.a en "gris", en gammel MY´er og et flot S-tog. Da jeg er helt tosset med DSB og har adskillige i "marklin-regi" ville det være skønt at få disse Lima-tog til at køre på min Marklin-bane. Der er dog bare den hage at jeg kører på de gamle M-skinner, analog drift med den dejlige strømskinne i midten. Slæbesko er dog det bedste Smile Kan man på finurlig vis konvertere, lodde en slæbesko på Lima-toget eller ændre indmad UDEN at der sker skade på anlæg og lokomotiver? ? 

 

Det var et langt indlæg, men kæresten gider ikke høre på mig og der findes ikke rigtig nogen "fysiske" butikker i min nærhed der kan hjælpe. Smile Ser frem til et hyggeligt samarbejde -

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

stubben skrev:

Kan man på finurlig vis konvertere, lodde en slæbesko på Lima-toget eller ændre indmad UDEN at der sker skade på anlæg og lokomotiver?

Nu gøres det ikke med en slæbesko alene.
Slæbeskoen skal have plads, både i højden og for tandhjul og aksler, Hvis det kan lade sig gøre, skal strømoptaget bygges om. De to optag der er, skal samles og forbindes til stel.
Så skal du have en retningsomskifter indbygget, da motoren er en dc-motor, kan du ikke uden videre benytte en Märklinomskifter. Det er nok lettest at finde en billig dekoder og tilslutte den efter anvisningerne, dvs evt. støjkondensatorer til stel skal fjernes. Lyset kan du risikere, at skulle bygge om.

Når det er sagt, er det spørgsmålet om toget kan køre på M-skinnerne uden at der skal skiftes hjul.
Med S-Toget ved jeg ikke, om det er ulejligheden værd, men en brugt My koster ikke mange penge i 3_skinne analog, det kan let blive det billigste.

Har du overvejet at benytte de lima tog på et spor for sig selv.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

stubben

Bygningsstruktør, modelbygger

Holeby

Indlæg: 9

PB

Hej bqg.

Tusind tak for tilbagesvaret.

Ja,det må siges at være en udfordring jeg har valgt at tage op. Da jeg nærer stor kærlighed til de gamle M-skinner er jeg temmelig fast besluttet på kun at køre disse. Men med den store proces det er at "omvende" loko´erne kunne jeg fristes til at indgå et kompromis. 

Den såkaldte dekoder du omtaler, .. er det en enhed jeg installerer i toget , hvor slæbesko skal forbindes til? Og i så fald, digitaliserer jeg så ikke anlægget? Jeg er ikke helt inde i digital drift af anlæg, men vil jeg med en dekoder være i stand til at styre de enkelte tog og deres hastighed med f. eks den gamle blå trafo?

I al sin enkelthed: HVilke enheder skal jeg investere i for at køre Lima tog på M-skinnenet. Jeg er ferm med loddekolbe og selve det håndværksmæssige, men det tekniske og de forkellige digitale enheder er lidt nyt for mig. Alt jeg ved er at NU SKAL det bare være, koste hvad det vil. Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Hej Christian

 

Velkommen til Sporskiftet, og velkommen "tilbage" til modeljernbanehobbyen.

Der skulle ellers ligge en modeljernbanehobbyforretning i nærheden af dig (Remisen, Stubbekøbingvej 265, 4800 Nykøbing F.) - her vil du sikkert kunne se, hvor stor udvikling, der har været indenfor modeljernbaner igennem de sidste knapt 20 år.

Medmindre at der knytter sig særlig veneration eller nostalgi til dine Lima ting&sager, så kunne det måske bedre betale sig at bytte dem til noget Märklin, som du vil kunne bruge sammen med dét, du har ?.

Det lyder til, at du har gode muligheder for at lave en flot bane med gode kørestrækninger - der er ikke mange hjemmeanlæg, der har over 6,5 meter at rutte med. Det skulle give mulighed for lidt af hvert.

Jeg håber at du vil lægge billeder ud her på Sporskiftet undervejs i modeljernbaneanlægsopbygningsarbejdet ?  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis jeg havde en knægt der skulle være med, og skulle bygge en bane op på en plade i dag, så ville jeg helt klart vælge Märklins nye C-skinner. De er solide og kan holde til at blive samlet og skilt ad utallige gange.

Men M-skinnerne kan naturligvis sagtens gå an, specielt til en ikke digital løsning. 

Mht. ombygningen af Lima til Märklin, så tror jeg ikke rigtigt det vil kunne betale sig. Og så meget er det gamle Lima heller ikke værd. Så er det måske bedre at sælge det fx på internetauktion og få noget andet materiel for pengene i stedet for.

Du kan også overveje den digitale løsning, det giver jo bl.a. mulighed for lyd på lokomotiverne, noget knægten helt sikkert ville være med på. Det taler så for C-skinner. Men det er naturligvis en mere kostbar løsning, da det bl.a. kræver decoder i lokomotiverne og en digitalstation. Og selv om der sikkert kan opnås en mængderabat ved et C-skinnekøb, så vil det nok være en stor udskrivning. Og når du så har så mange M-skinner i forvejen.  

Fordelen ved M-skinnerne er så, at der er meget af det gamle analoge materiel i omløb. Og som ofte vil kunne fås til en rimelig penge. Et digitalt lokomotiv med lyd mm. koster meget mere. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Hej Stubben. Er du sikker på at det er LIMA materiel? LIMA har så vidt jeg ved aldrig lavet hverken S-tog, eller MY. Kan du sætte billeder herind af udstyret?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Lige her åbner Hans Kurt en interessant mulighed, nemlig at anlægge 2 togbaner, og med over 6 meter til rådighed giver det virkelig mening, også fordi der plads til niveauforskelle.

Prøv derfor at tænk over om de ekstra Lima skinner kan bruges til f.eks. en sidebane eller en bybane, eller hvad du nu ser af muligheder.

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

stubben

Bygningsstruktør, modelbygger

Holeby

Indlæg: 9

PB

 Hej folkens . Tak for opslagene. 

Jeg har leget lidt med tanken om at lade Lima-delen få lov at blive en del af anlægget. Billeder er på trapperne.

Dog springer jeg ud i at lade en Lima-MZ omdanne til Márklin 3-skinne drift. Har fundet et link, der viser fremgangsmåden, som "bqg" vistnok omtaler. ----> http://www.njmk.dk/tips/DC%20til%20AC/vi_bygger_en_dc_lima_mz_om_til_m.htm . Nogen der evt har prøvet dette ?

Som transformator til Lima-skinnerne har jeg en Fleischmann. En gammel grøn sag, type 712, 14 V. Hvis denne skulle udskiftes , hvad kunne I så anbefale? For den måde man med clips monterer strømkablerne på, er som at rode med et antikt køkkenanlæg. Og jeg regner ikke med at man kan koble flere særskilte baner til samme trafo, som man kan med Márklin , eller? 

Et andet spørgsmål : Kan man på nogen måde få de flotte røde/mørkerøde Lima DSB-passagervogne til IKKE at afspore på Márklin-skinner? Jeg elsker synet af de vogne, især koblet på min MY´er, men blir så trist når hele konvojen vælter især ved kryds og sving.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

stubben skrev:

 Som transformator til Lima-skinnerne har jeg en Fleischmann. En gammel grøn sag, type 712, 14 V. Hvis denne skulle udskiftes , hvad kunne I så anbefale? For den måde man med clips monterer strømkablerne på, er som at rode med et antikt køkkenanlæg. Og jeg regner ikke med at man kan koble flere særskilte baner til samme trafo, som man kan med Márklin , eller? 

Sådan er trafoerne fra Fleischmann nu  engang.
Men du kan da godt fordele strømmen til flere særskilte baner - dog kan du IKKE regulere lokomotiverne individuelt , og du kan næppe have mere end 2 til 3 små lokomotiver kørende.

Med Märklin kan du have 4 særskilte baner med 2 reguleringsnapper - hvis du da benytter en af de store HSV trafoer.

 

stubben skrev:

Et andet spørgsmål : Kan man på nogen måde få de flotte røde/mørkerøde Lima DSB-passagervogne til IKKE at afspore på Márklin-skinner? Jeg elsker synet af de vogne, især koblet på min MY´er, men blir så trist når hele konvojen vælter især ved kryds og sving.

 

Hvis dine vogne vælter i sporskifterne så skyldes dette sikkert, at batterikasserne på vognenes underdel rammer imod det store lanternehus på de gamle sporskifter.
Løsningen vil være at skære lidt af batterikasserne. 

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.