Picture

h.j.marker

Pensionist

Indlæg: 2

PB

Märklin 60906

Er der nogen der har praktisk erfaring med Märklins 60906 decoder. Umiddelbart ser det ud til være den enkleste og billigste måde til at livsforlænge sine gamle analoglokokomotiver.

Der noget, man skal passe på?

 Skal man i stedet foretrække en af de decodere, som kræver en motorombygning?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Problemet er jo prisen. Den er lige så dyr, som at købe en Lokpilot og en HAMO magnet. Den skal loddes direkte i og jeg syntes det er smart at sætte et print i med 21 polet digital stik, så det udelukker den. 

I mine øjne er den kun interessant til den gamle krokodille med stor motor 3015/CCS 800.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jean

Indlæg: 93

PB

Jeg har bygget en sådan decoder ind i en 3067. 

Når jeg vælger denne er det fordi jeg synes det bevarer mest muligt af det oprindelige Märklin lokomotiv - det er en Märklin maskine med märklin dele - jeg synes den giver et godt resultat.

der med ikke være sagt af andre løsninger ikke er lige så gode eller i nogens øjne bedere.

__________________

Jean - Märklin fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsb1

Indlæg: 7

PB

Hej. Jeg kører analogt, men har ombygget  mine maskiner med decoder og ny motor, det giver en fin, stille kørsel. Nu overvejer jeg at ombygge en Märklin 3065 med en decoder 60906. 3065 har TELEX-kobling og 60906 kan, så vidt jeg kan læse, styre en sådan. Imidleritd har jeg læst andetsteds at efter indbygning, så brummer motoren, måske kun i digital drift? Og kan decoderen styre koblingen i analog drift? VH  Smile

__________________

NB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

 

h.j.marker skrev:

Er der nogen der har praktisk erfaring med Märklins 60906 decoder. Umiddelbart ser det ud til være den enkleste og billigste måde til at livsforlænge sine gamle analoglokokomotiver.

Der noget, man skal passe på?

 Skal man i stedet foretrække en af de decodere, som kræver en motorombygning?

Hejsa

Det er altid et spørgsmål om hvad man ønsker. Selv sætter jeg en 5 polet motor i samtidig med jeg digitaliserer toget. Jeg anvender pt kun Märklins dekodere, da jeg er usikker på om ESU fuldt understøtter MFX+ - så for at jeg ikke senere skal ærgre mig, gør jeg dette.

5 polet motor gør også at toget også kan køre ekstremt langsomt uden at brumme og  hoppe.

Se mere på http://www.digitaltog.dk, hvor der er lavet mange ombygningsvejledninger. Alternativ besøg os på Hobbymessen i Rødovre eller på DMJU messen i Kolding i foråret. Vi er på standen MJK Nordbanen / Digitaltog.

Godt nytår.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Ulrik, understøtter Märklins indbygningsdekodere mfx+?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerR

Indlæg: 68

PB

så vidt jeg kan se, så understøtter Märklins indbygningsdekodere mfx, men ikke de mfx+ funktioner der er nødvendige for at håndtere forråd som kul, vand, brændstof og sand som de fabriksmonterede Märklin dekodere kan. Men ellers anbefaler jeg, ligesom Ulrik, at ombygge til 5-polet motor, hvis det kan lade sig gøre. Det giver meget bedre køreegenskaber. Jeg har dog lige ombygget et DELTA lokomotiv med en 60906 dekoder. Jeg har primært gjort det for at få den dekoder der understøtter mine bremsemoduler og mfx. Køreegenskaberne er stort set uændret i forhold til før (DELTA). Ved langsom igangsætning, står motoren og brummer indtil der drejes tilstrækkeligt op for hastigheden. Bemærk at en 60906 dekoder ikke har lastregulering af motoren. Årsagen til at jeg valgte en 60906, er at der simpelthen ikke er plads til at ombygge motoren med et 5-polet ombygningssæt. Lokomotivet er et specialfremstillet MT lokomotiv, baseret på en V100 undervogn, og der er slebet meget af motoren for at få plads til overdelen. Mvh Per
__________________

Mvh Per

 Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60214, 60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsb1

Indlæg: 7

PB

Hej PerR. Har du erfaring med, hvordan ombygningen fungerer i analog? brummer motoren også her?

Vh Niels

 

 

__________________

NB

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerR

Indlæg: 68

PB

nu har jeg fået lavet en lille analog prøvebane med en Märklin 6647 trafo og jeg blev lidt overrasket over den forskel der var ved langsom kørsel mellem analog og digital. Ved langsom kørsel brummer motoren slet ikke som ved digital, men i stedet kører lokomotivet i ryk. Det kører lidt med lys, hvorefter lokomotivet stopper og lyset går ud. kort tid efter starter det igen med lys og stopper kort tid efter og sådan bliver det ved. Dette sker når trafoen står på op til omkring 60-70 ud af 250. Over 70 kører lokomotivet pænt. Det virker som om at processoren i digital dekoderen ikke får spænding nok. Mvh Per
__________________

Mvh Per

 Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60214, 60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

nielsb1

Indlæg: 7

PB

Hej Per. Tak for dit grundige svar. Det er jo ikke så godt med analog kørsel. Og det stemmer jo ikke med vejledningen, hvor der står, at dekoderen fungerer ved analog kørsel. Så din test er da værdifuld. Vh Niels

__________________

NB

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.