Hej er der en som har godt kenskab til sportavler og dens virke
for vil godt havde en info om det er rigtig det jeg er ved at lave (ved godt at man ikke kan få det helt som i den virklig Dk ) men vil godt lidt der hen af
Hjælp til Knap Farver mm
sådan se min tavle pt ud lavet i paint
__________________
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 391
Der er en del forskellige sikringsanlæg rundt i landet, så det kommer lidt an på hvilken model du går efter.
Du kan hente en del inspiration ved at søge på "sportavle Banedanmark" eller lignende på Google.
Mvh
Johnni Christensen
Kupeen
Jernbanen
Indlæg: 17
Som Johnni skriver så er der meget inspiration at hente.
I første omgang troede jeg at du gik efter relæ familien, men da du så nævner at du har automatisk omstilling af sporskifter, så skal du kigge mere efter relægruppefamilien ( 72 - 64 - 69 )
god fornøjelse
kupeen
JFN
Indlæg: 70
Hej
Hos Bane Danmark, som jo ejer sikringsanlæggene i Danmark, har de noget der heder SODB ( Sikringsanlæg og deres betjening ) Prøv at søge det på nettet. Her får du svar på det meste...
Anlæg af typen 64 og 72 med automatisk indstilling af spsk. og togene er meget kompliceret, det samme er baner med dobbelt spor.
Der findes lidt ældre anlæg, som ligner til forveksling, men hvor spsk. skal indstilles inden fastlægning af togvej. Prøv at læse lidt om de anlæg. Jeg tror at det er mere egnet til modelbane anlæg.
God fornøjelse Sikringsanlæg er en meget spændene del at jernbanen, også i model !
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg synes ikke, at jeg har set vippekontakter i nogle af de danske sikringsanlæg.
Du skal vælge, om du vil bruge type 53/54 eller type 64. Efter at jeg gennemlæst alt, hvad jeg kunne finde, har jeg valgt type 53/54 - dog med nogle forenklinger.
Forskellen på de to systemer er (meget forenklet), hvordan rangertogvejene virker. I type 53/54 fungerer rangertogvejene nogenlunde som hovedtogveje. Man holder en knap nede og vælger det spor, man vil hen til. Der er så rangertogvejsknapper på de relevante spor.
I type 64 kan man lægge meget mere avancerede rangertogveje. Man trykke på en knap ved et signal, hvorefter de mulige rangertogvejes slutpunkter blinker. Så trykker man på slutpunktet og togvejen stilles. Det er unægteligt mere smart og giver flere muligheder, men du skal bruge en masse programmering for at få det til at spille.
Der er en fin liste af eksempler på de forskellige systemer på www.blokposten.dk. Men siden kan være lidt svær at finde rundt på, så her nogle direkte links:
Betjeningsvejledning til type 53/54:
Betjeningsvejledning:
http://www.blokposten.dk/sikr/elek/elek-dsb53-betj.htm
Indstilling af hovedtogvej:
http://www.blokposten.dk/sikr/elek/elek-dsb53-indk-betj.htm
Her er type 64:
Betjening:
http://www.blokposten.dk/sikr/elek/elek-dsb64-betj.htm
Rangertogveje:
http://www.blokposten.dk/sikr/elek/elek-dsb64-rang-betj.htm
http://www.blokposten.dk/sikr/elek/elek-dsb64-rang-beskr.htm
Her er en oversigt over sikringsanlæg. Du kan på de enkelte strækninger se, hvilken type anlæg det er. Hvis der står "Vis" udfor er er der et billede af anlægget.
Prøv specielt at se på de små fynske stationer med type 53/54 ... de er ret overskuelige.
http://www.blokposten.dk/sikr/oversigt/sikr-oversigt.htm
Et rigtigt godt eksempel er her fra Marslev:
http://www.blokposten.dk/sikr/oversigt/grafik/capp-mv.jpg
Sorte knapper er sporskifternes retning. Gule er togvejsknapper og de holdes nede sammen med de grønne sporknapper for at stille en togvej.
Gul knap ved udkørselssignalet trykket nede sammen med en grøn knap, stiller en udkørselstogvej fra det pågældende spor og ud forbi U-signalet.
Gul knap ved indkørselssignalet trykket nede sammen med en grøn knap, stiller en indkørselstogvej fra strækningen og ind til det grønne spor.
VI og VU er til venstresporskørsel.
I den virkelige verden opløses en togvej automatisk, når togene har udført den pågældende bevægelse (enten ved at forlade isolationer eller passere dem). Man kan også tvangsopløse en sporvej.
En togvej skal opløses, før en ny togvej kan stilles.
Det prøvede jeg også at lave på min lille station, men efter dag 1 på DMJU 2017, ændrede jeg mit program, så jeg bare kunne stille en ny togvej, der så opløser den forrige. Det var ikke praktisk at overholde virkelighedens regler ved sådan et arrangement, da stationensforstanderen ikke KUN betjente sportavler. Det var mere anvendeligt, at jeg kunne stille en togvej gennem stationen og den så bare blev hængende, indtil andet blev indstillet. Og at skulle tvangsopløse en togvej, før en ny kunne stilles, var rigtigt bøvlet, når en utålmodig lokofører ventede udenfor stationen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
je
Egå
Indlæg: 131
Jeg synes ikke, at jeg har set vippekontakter i nogle af de danske sikringsanlæg.
Så har du ikke set et 1951-anlæg (Pt. kun i Elidshøj, tidligere også Esbjerg ind til for et par år siden)
Forskellen på de to systemer er (meget forenklet), hvordan rangertogvejene virker. I type 53/54 fungerer rangertogvejene nogenlunde som hovedtogveje. Man holder en knap nede og vælger det spor, man vil hen til. Der er så rangertogvejsknapper på de relevante spor.
Rangertopgveje i 1953-anlæg er fra signal til signal i et antal bestemte muligheder (specificeret i sikringsplanerne). Sporskifterne skal være stillet, før man kan vælge togvejen.
I type 64 kan man lægge meget mere avancerede rangertogveje. Man trykke på en knap ved et signal, hvorefter de mulige rangertogvejes slutpunkter blinker. Så trykker man på slutpunktet og togvejen stilles. Det er unægteligt mere smart og giver flere muligheder, men du skal bruge en masse programmering for at få det til at spille.
Vel egentligt mere simpel: "Hvor vil du fra og hvor vil du hen", i og med at man trykker på "start-signalet", og så viser sikringsanlægget med gule blinkende tableauer alle de endepunkter, der er mulige (med de evt. begrænsninger, der er kodet ind i anlægget).
Om det kræver mere kodning kan diskuteres. 1964/69/72-anlæggene er objektorienterede, hvilket også kan udnyttes i programmeringen. I de tidligere anlægstyper var al logikken fast-fortrådet.
/Jan
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
tegning slette af tmjbk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Sidste update 24042017 hvordan se denne her ud
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Rangertopgveje i 1953-anlæg er fra signal til signal i et antal bestemte muligheder (specificeret i sikringsplanerne). Sporskifterne skal være stillet, før man kan vælge togvejen.
Kan du beskrive signal-til-signal-arbejdsgangen ved valg af rangertogvej i type 53? På Blokposten.dk står der kun følgende "Gul signalknap ved signalet og grøn togvejsknap ved rangertogvejens endepunkt."
Er det kun DV-signalknapper man kan vælge imellem, eller kan man også tage I- og U-togvejsknapperne i brug til rangertogveje?
Jeg har ikke kunnet finde tilstrækkeligt med informationer til at programmere mine egne rangertogveje endnu, så de er p.t. manuelt betjente. Heldigvis er al signalstyring bygget med Arduino'er, så jeg kan løbende ændre i programmet, efterhånden som jeg får mere viden.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Allan
Du skal huske fællesknapper også. De er ret vigtige, når man begynder at skulle få funktionerne til at virke. Det er f.eks. dem, der skal bruges for at kunne stille forskellige signalbilleder på PU- og DV-signalerne. Man bruger også fællesknapper til at opløse togveje manuelt (nødopløsning).
I virkeligheden var der både fællesknapper for togveje og rangertogveje. Men på min sportavle har jeg valgt kun at lave tre fællestogknapper (rød, grøn og sort). De kan så i forskellige kombinationer stille signalerne om. Hvis jeg f.eks. vil sætte et PU-signal til "Annulleret", kan jeg trykke på sort fællesknap + det pågældende signals knap.
Jeg kender jo din station - og jeg vil foreslå, at du viderefører to spor, så de kan kobles til moduler i den ende også. Hvis du gør det, bør der være et sæt PU-signaler, et I- og et U-signal også. Evt. også VI- og VU-signaler.
Personligt ville jeg sætte sorte trykknapper til styring af sporskifterne i stedet for vippekontakter. Men det er bare en smagssag. I- og U-signalknapperne bør være gule.
Når du er hjemme kan du evt. bare fjerne de signaler. Husk at der for enden af alle dine spor skal være et stopskilt.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
je
Egå
Indlæg: 131
Rangertopgveje i 1953-anlæg er fra signal til signal i et antal bestemte muligheder (specificeret i sikringsplanerne). Sporskifterne skal være stillet, før man kan vælge togvejen.
Kan du beskrive signal-til-signal-arbejdsgangen ved valg af rangertogvej i type 53? På Blokposten.dk står der kun følgende "Gul signalknap ved signalet og grøn togvejsknap ved rangertogvejens endepunkt."
Er det kun DV-signalknapper man kan vælge imellem, eller kan man også tage I- og U-togvejsknapperne i brug til rangertogveje?
Jeg har ikke kunnet finde tilstrækkeligt med informationer til at programmere mine egne rangertogveje endnu, så de er p.t. manuelt betjente. Heldigvis er al signalstyring bygget med Arduino'er, så jeg kan løbende ændre i programmet, efterhånden som jeg får mere viden.
Mvh. Per
Jeg har kigget lidt i dels "Den store sorte bog" fra 1949: Sikringsanlæggene og deres betjening, og sakset denne figur med tekst:
og ligeledes kigget i de nye SODB-er, hvor den for 1953-anlægget ser således ud:
Bemærk, at i den "gamle" udgave står der ikke noget om, at man først fastlægger rangertogvejen og så trykker endnu en gang for at få signalet sat.
Hvor vidt signalerne viser "Forbikørsel tilladt" (90gr) eller kun "Forsigtig forbikørsel tilladt" (45 gr) skal man sikringsplanerne for at se. Jeg har eksempelvis bemærket, at alle rangertogvejene i Helsingør kun viser 45 gr, uanset om sporet er frit eller ej, men typisk går disse rangertogveje også hen mod usikret område, så det giver en vis mening, selv om det godt kunne forsvares at vise 90 gr, når disse betingelser er til stede.
Rangertogveje i 1953 anlæg er oftest kun indbygget, hvor man havde behov for dem. Normalt vil man ikke rangere fra et I-signal eller til et U-signal. Det er ikke et svar på dit spørgsmål, men jeg er ikke stødt på anlæg, der benytter det. Som sagt, så virker det også ulogisk. Husk også på, at modelbanefolk har det med at gøre deres banegårde over-fleksible (altså alt for mange togvejsmuligheder), hvorfor det kan være svært at sammenligne med virkeligheden.
/Jan
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
pu ha Per
jeg kan ikke helt finde hovde eller hale i nu men det må komme
Gul knap ved indkørsel signal samtidet med grøn knap hvor som helst her efter skift signaler og sporskift det er hovde tanke ( skal find en løsning med hvordan man så kan sæt nu togvej og skift signal mm men evt må jeg havde en knap som ophæver tog vej nå man har noget målet tilbage til start med tryk på gul og grøn nå man har tryket på disse stiler indkørsel signal på grøn som må jeg brug noget som efter følgen skift signal tilbage i STOP så snart toget har kørt forbi I signalet
man vil kunne tryk på en anden togvej så længe de 2 togvej ikke og lap hianden (sæt en regel op i systemt )
så man kan køre ud af st og ind på station samtidet spor 1 og 2 kan man køre ind nå man stå ved I signal og udkørsel fra spor 3-4-5
men hvis man stiller indkørsel fra I signalet og grøn knap fra spor 3-4-5 vil man kun kunne stil 1 tog vej da man vil skift ind over sporskift 100-101 så kan man ikke køre sammen vej hvis man skal fra spor 1-2 så her vil man ikke få en tog vej ej heller ikke Grøn signal her vi det vær Stop
tegning slette af Tmjbk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvis du laver nogle fællesknapper, kan du opløse sporskift og stille signaler.
Jeg har selv lavet tre fællesknapper (rød, grøn og sort). Med dem kan jeg kode flere ting ind på hver enkelt knap.
Du har angivet dine sporskiftekontakter med et nummer, men de bruger vel to indgange? Og dermed kan du også ligeså godt bruge trykknapper som i virkeligheden.
Jeg har bygget min sportavle med en Arduino MEGA - og sådan en kan sagtens styre din sportavle. Men du ville have brug for ekstra udgange for at få nok ind- og udgange. Jeg sidder faktisk lige nu og finpudser programmet i min sportavle.
Men det kunne være, at du skulle droppe at lave en fysisk tavle og i stedet bruge en touch-skærm ligesom den Mikael havde i sin tid. Det vil i hvert fald give væsentligt færre ledninger.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvorfor har du flere grønne knapper på hvert spor?
Det giver kun mening, hvis du ønsker at sporvejen kan stoppe før - og så skal du bruge flere PU- eller DV-signaler for at opdele sporet i flere sektioner. Jeg ville droppe dem og så nøjes med at stille togvejen ind til sporet.
Og så ville jeg lade to spor være gennemgående, så du kan koble moduler på for enden af stationen også. Det ville gøre din station meget mere anvendelig ved køredage ... og den kunne komme frem i lyset og blive set.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Ok god ide og jo har lavet de 2 spor så de kan føres vider så nå stationsbygning skal laves vil jeg lav den så den kan tages af i midt der hvor de 2 spor køre ud og jo så vil den bygnings del je så sæt på ved den leglihed havde inbygge i signal og udkørels signal på bygning så men nogle stik kunne sættes ned i modulet og jo skal så lige find en løsning på sportavle så de kan kobles ind og ude alt efter om det er en endestation eller gennemkørelse station
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
det med skæm vil jeg ikke igen da den gav for mange udfording for folk at tryk de rigtig sted
men prøv lige at kig på sportavle igen
Start med at sæt togvej ( 001 ) start med I signal A Gul knap 1. og samtiden grøn knap 22. i spor 1 c og nu vil signal A stille om til grøn KØR og sporskift 100 og 101 vil stil sig til kørsel og gul dioder 6 og 81 lyse samt sporskift 200 samt diode 7 samt sporskift 400 og diode 11 spor skift 900-901 samt diode 20 og 27 lyse og nå man tryk på knap 23 nu vil tog vejen Nul stil og være klar til ny tog vej
togvej 002 er følgen tryk knap 70 i spor 5a og knap 82 på samme tid og herefter stiller PU 5 til grøn KØR og skift 700 skift og diode 68 lyser og skiftspor 600 og diode 56 og sporskift 500 og diode 43 sporskift 300 og diode 40 sporskift 101 og diode 81 samt signal G lyser Grøn Kør
giv min tekst overhovde mening ??? ang fælles knap hvor skal de sidde
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
det med skæm vil jeg ikke igen da den gav for mange udfording for folk at tryk de rigtig sted
men prøv lige at kig på sportavle igen
Start med at sæt togvej ( 001 ) start med I signal A Gul knap 1. og samtiden grøn knap 22. i spor 1 c og nu vil signal A stille om til grøn KØR og sporskift 100 og 101 vil stil sig til kørsel og gul dioder 6 og 81 lyse samt sporskift 200 samt diode 7 samt sporskift 400 og diode 11 spor skift 900-901 samt diode 20 og 27 lyse og nå man tryk på knap 23 nu vil tog vejen Nul stil og være klar til ny tog vej
togvej 002 er følgen tryk knap 70 i spor 5a og knap 82 på samme tid og herefter stiller PU 5 til grøn KØR og skift 700 skift og diode 68 lyser og skiftspor 600 og diode 56 og sporskift 500 og diode 43 sporskift 300 og diode 40 sporskift 101 og diode 81 samt signal G lyser Grøn Kør
giv min tekst overhovde mening ??? ang fælles knap hvor skal de sidde
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Lav sportavlen så den er køreklar til I- og U-signaler. Når du er hjemme fjerner du bare signalerne og sætter et skilt med "ude af drift" på din sportavle.
Det er også sådan jeg gør det herhjemme. Den ene ende af min station ender i et maskindepot, så der skal jeg ikke have I- og U-signaler, når jeg er færdig.
Du kan også overveje, at snyde ligesom jeg gør. Ingen lysdioder i tavlen - men i stedet en lille skærm (1,3"), der viser sporplanen. Det er et hulens arbejde at programmere sporplanen, men det er let at rette den løbende.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Fællesknapperne kan sidde i et hjørne af din sportavle.
Normalt vil en togvej opløse sig selv, når toget er kørt gennem togvejen. I dit tilfælde kunne det være, når toget kommer ind og besætter sporet (plus lidt tid til at hele toget er kommet ind). Eller når toget har forladt stationen.
Du kunne også bare opløse togvejen ved at trykke på den røde knap ved I-signalet.
Da jeg har sparet en masse knapper væk, opløser jeg togvejene ved at holde en fællesknap nede mens jeg trykker på den gule knap udfor enten I- eller U-signaler. Du kan jo alligevel kun stille en togvej fra hver ind/udkørselsspor.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
tegning slette af Tmjbk
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeps ... og så lidt I- og U-knapper i den anden ende også.
Og en rød, grøn og sort fællesknap.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hmmm ... 5 spor .... så passer denne her næsten perfekt nedover:
https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/kommercielle-indlæg/østerport-station-i-187-og-1100
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
tja men ikke til så mange penge kan jeg ikkke være med pt
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
je
Egå
Indlæg: 131
Jeps ... og så lidt I- og U-knapper i den anden ende også.
Og en rød, grøn og sort fællesknap.
Mvh. Per
Grøn fællesknap??? Hvad er den til?
Generelt så vil man placere fællesknapper centralt/i midten på en sportavle og ikke ude i et hjørne. Nuvel, modelbanesportavler er mindre end "de rigtige" men alligevel. Så kan man da i det mindste klare det i en snæver vendig med to fingre.
/Jan
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Ups ... JEG har en grøn fællesknap, som jeg bruger til spare nogle knapper - og for at tilføje nogle ekstra funktioner.
Jeg har fundet SODB til type 53 og 54 på rundremisen.dk. Nu har jeg endelig fattet rangertogvejene. De grønne R-knapper hører til DV-signalerne og ikke til sporene.
Du skulle vel ikke have SODB til type 64 og 72?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
hej jan hvor skal jeg anbring sådan fælles knap på min tegning mvh tmjbk allan
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Du kan se en tegning af en sportavle her. Den er taget fra SODB til type 53.
Hmmm ... image picker virker ikke lige nu. Jeg vender tilbage, når den virker igen.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.153
Beklager.
Imagepicker virker igen.
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Så prøver vi igen.
Du kan se en tegning af en sportavle her. Den er taget fra SODB til type 53.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
I øvrigt bør du lave plads til kontakter til at styre strækningerne på hver sin side af stationen.
I den virkelige verden, skal en station frigive strækningen før nabostationen kan få lov til at sende tog afsted. Hvis du vil have venstresporskørsel, skal du have en kontakt til hvert spor.
I 3modul arbejder Niels Peter og jeg på at definere et system så stationer og strækninger kan tale sammen (det er helt frivilligt om man vil deltage). Så hvis du gerne vil have, at din station skal være med i det, så lav plads til en to-polet on/off/on kontakt til hvert spor. I vores tilpassede verden kan en station selv frigive strækningen (hvis den ikke allerede er optaget). Det er jo ikke altid, at vi har stationsbestyrere på alle stationer hele tiden.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Allan og Per
Når i nu er så gerne vil sætte nr på jeres skifter så har et skift (sporskift) en A og B side hvilket vil sige at den side som er mest lige altid er A siden del vil sige at Allans skift nr eks. 25 hedder 25 A eller 25 B derfor og især når der sættes en tog eller rangervej trykkes på det sporstykke og evt. togvejen eller rangervejens sporstykke og de tryk der er på vejen retter sig ind, sådan var det mange steder at hele tog/rangervejen blev stillet i et hug, men ellers en a og b side af samme sporskift nr.
Iøvrigt sådan er det også ude i biltrafikken en a side og en b side ren teknik. eks. Amagerbrogade vil være A og side vej B
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
je
Egå
Indlæg: 131
Hej Allan og Per
Når i nu er så gerne vil sætte nr på jeres skifter så har et skift (sporskift) en A og B side hvilket vil sige at den side som er mest lige altid er A siden del vil sige at Allans skift nr eks. 25 hedder 25 A eller 25 B derfor og især når der sættes en tog eller rangervej trykkes på det sporstykke og evt. togvejen eller rangervejens sporstykke og de tryk der er på vejen retter sig ind, sådan var det mange steder at hele tog/rangervejen blev stillet i et hug, men ellers en a og b side af samme sporskift nr.
Iøvrigt sådan er det også ude i biltrafikken en a side og en b side ren teknik. eks. Amagerbrogade vil være A og side vej B
Hvilket så ikke er korrekt. A og B benyttes ved koblede sporskifter. A er (oftest) det førstløbende, og B så (oftest) sidstløbende, da de ikke omstiller samtidigt (bl. a. for at undgå belastning af strømforsyningen).
Man taler om et sporskiftes stilling, hvilket på relæsikringsnalæg (51/53/53) er "plus" for den "normale" stilling svarende til gennemkørselstogvejen eller det gennegående spor, og modsatte stilling er så "minus". Dette er en tommelfingerregel, for der er mange forhold, som spiller ind, og det er sikringsplanerne for det aktuelle anlæg, der er bestemmende. I relægruppeanlæg (1964/69/72) er plus altid højre gren og minus er venstre gren (husk at man ser et sporskifte fra tungespids mod tungerod). For de elektroniske anlæg (1977/1990 og 2003) mener jeg, at det er som i relægruppeanlæg.
/Jan
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Så prøvet jeg at strik en sportavle tegning sammen igår aftes
Jeg er ikke helt sikker på de fælles kanp og nød løsninger OG for at (KIS keep it simpel ) så alle kan bruge det har jeg nok valgt at gå
denne vej som følgen er.!
se tegning
1. Alle signaler vil start i Stop = rødt lys
2. Der er 2 spor Ind og 2 spor ud til Malmberg station et Højre og et venster spor Nomal kørsel vil være i Højre Spor her står der så 2 indkørsel signaler ( I signal ) og 2 udkørsel signaler.
3. Ind kørsel til Malmberg st. ekspl. man afvent grønt i højre spor foran I signal ( A ) her vil man så kunne tryk på den gule knap og den grøn knap ved det spor man vil ind På der er fem spor på malmberg st og så er der et spor ind til Malmberg veteran jern bane klub dette kan man kom til via spor 1 som er nedstre på sportavlen hvor spor 5 er øverst på tavlen.
Nå man har tryk på gul knap ved i Signal A og den grønne knap ( ved spor 1 ) herefter vil alle sporskiftne stille sig så man kan kan køre til spor 1 og Indkørsel signal vil giv grøn lys OBS alle andre signaler vil nu være i Stop da togvejen vil gå gennem modsat spor det samme vil giv sig nå man skal i spor 1-2 og 3 hvor imod spor 4 og 5 her vil man godt kunne lave en togvej fra spor 1 eller 2 og 3 samtidet med at man har lavet en tog vej til spor 5 eller 4 spor. Så vil sporskift 101a og 101b låst (så sammestød ikke vil ske )
Når toget skal afgå fra spor 3 skal man tryk på den gul knap ved PU signalet C3 og blå knap ved Udkørsel signalet D og igen vil alle sporskift stille ind og pu vil skift til Grønt Kør
NU er det jeg så lige skal havde fundt en løsning på hvordan signal og sporskift kan stille sig tilbage til udgangs punkt som var rødt når toget har nået sit mål ind eller når det har forladt malmberg st. ( dette kunne måske være det vi kunne kald fælles knappen ) men hvor vil den så være smates at sæt hen ?????
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Allan
Ja ... du kan bruge en ekstra knap til at opløse togvejene. Eller rettere nødopløse dem. I den virkelige verden opløser togvejene sig selv, når togene er nået gennem togvejen.
Indkørselstogveje kan f.eks. opløse sig, når toget rammer isolationen for perronsporet - og har forladt indkørselssporet (jeg har dog lagt 30 sekunder oveni, så eventuelle vogne med isolerede hjul også kan nå med ind).
Udkørselstogvejene har jeg sat til at opløse sig, når perronsporet ikke længere er besat OG når toget besætter strækningen udenfor stationen (plus 30 sekunder).
Jeg ville bytte lidt rundt på sporskiftene ... du kan ikke modtage og afsende tog samtidigt fra de gennemgående spor i stationens højre side (det er faktisk en enkeltsporet station i den højre side).
Nogle ting, som jeg fandt ud af undervejs (Jan må meget gerne korrigere misforståelser):
PU-signaler står kun på "Stop" (rød lanterne), når en indkørselstogvej er sat - eller hvis et tog, der er kommet ind ad en indkørselstogvej stadig holder i sporet. Når der ikke er en togvej, står de på "Forbikørsel forbudt" (to hvide lanterner vandret).
PU-signaler viser kun "Kør"/"Kør gennem", når der er en udkørselstogvej sat. Hvis man skal rangere stilles PU-signalet enten på "Annulleret" (hvis man på stationen rangerer uden rangertogveje) eller "Forbikørsel tilladt" (hvis stationen har rangertogveje)/"Forsigtig forbikørsel tilladt" (hvis stationen har rangertogveje - og spor er besat eller dækningssporskift/sko ikke er sat).
I-signaler viser "Kør"/"Kør gennem", hvis togvejen er den normale, som kan befares med almindelig hastighed. Hvis togvejen er kortere eller skal gennem krappe afvigende sporskift vises "Kør langsomt" (gul over grøn).
Hvis U-signal viser "Kør", skal PU-signalet blinke grønt "Kør gennem".
Hvis PU-signal viser "Kør"/"Kør gennem" skal I-signalet vise "Kør gennem" medmindre togvejen kræver "Kør langsomt".
Derudover skal U-signalerne snakke med strækningerne udenfor, for at kunne stille "Kør gennem", hvis næste signal viser "Kør".
Så hvis du vil lave din station korrekt, er det ikke bare røde og grønne lys.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Kan du lave tegningen lidt større ... jeg kan ikke tyde den?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Hej Allan
Ja ... du kan bruge en ekstra knap til at opløse togvejene. Eller rettere nødopløse dem. I den virkelige verden opløser togvejene sig selv, når togene er nået gennem togvejen.
Syntes jeg læst at man kan opløs togvej med tryk på den røde kanp ved signalet ??
Indkørselstogveje kan f.eks. opløse sig, når toget rammer isolationen for perronsporet - og har forladt indkørselssporet (jeg har dog lagt 30 sekunder oveni, så eventuelle vogne med isolerede hjul også kan nå med ind).
Ja det har jeg også prøv før men dette er jo et af de problem da alle ikke har ac hjul på ders ombyget lok eller vogn ??så vil man ikke få en puls fra vogn ?
tro den rød knap vil kunne gøre det?
Udkørselstogvejene har jeg sat til at opløse sig, når perronsporet ikke længere er besat OG når toget besætter strækningen udenfor stationen (plus 30 sekunder).
Jeg ville bytte lidt rundt på sporskiftene ... du kan ikke modtage og afsende tog samtidigt fra de gennemgående spor i stationens højre side (det er faktisk en enkeltsporet station i den højre side).
aha ja og nej kan ikke lave sporskift om da pladsen for kant mm er begrænse og så vil st bliv for kort ?
den er da kun enkel sporet når man skal ind på spor 1-2-3- fint ind via spor 4-5 ud kørsel fra spor 1-2-3 samtidet med ind kørsel til spor 3-4 så er der ikke problem ude i den virkel verden kan der også kun køres 1 vej ind hvis man skal krys over fra højre til venstra ?
kan godt se når st skal bruges som gennem gå station og ikke som ende station så for man ikke et problem men en udfording HI HI så vil al kørsel forgå igennem sporskift 107 106 103 også 101a - b alt efter hvilke modul der sidder i enden enkel eller dobbelspor men det gør det da lidt sjovt
har jo kun lavet dette for at tilgode se ønsker om min station skal være multi station
Nogle ting, som jeg fandt ud af undervejs (Jan må meget gerne korrigere misforståelser):
PU-signaler står kun på "Stop" (rød lanterne), når en indkørselstogvej er sat - eller hvis et tog, der er kommet ind ad en indkørselstogvej stadig holder i sporet. Når der ikke er en togvej, står de på "Forbikørsel forbudt" (to hvide lanterner vandret).
PU-signaler viser kun "Kør"/"Kør gennem", når der er en udkørselstogvej sat. Hvis man skal rangere stilles PU-signalet enten på "Annulleret" (hvis man på stationen rangerer uden rangertogveje) eller "Forbikørsel tilladt" (hvis stationen har rangertogveje)/"Forsigtig forbikørsel tilladt" (hvis stationen har rangertogveje - og spor er besat eller dækningssporskift/sko ikke er sat).
I-signaler viser "Kør"/"Kør gennem", hvis togvejen er den normale, som kan befares med almindelig hastighed. Hvis togvejen er kortere eller skal gennem krappe afvigende sporskift vises "Kør langsomt" (gul over grøn).
Hvis U-signal viser "Kør", skal PU-signalet blinke grønt "Kør gennem".
Hvis PU-signal viser "Kør"/"Kør gennem" skal I-signalet vise "Kør gennem" medmindre togvejen kræver "Kør langsomt".
Derudover skal U-signalerne snakke med strækningerne udenfor, for at kunne stille "Kør gennem", hvis næste signal viser "Kør".
Så hvis du vil lave din station korrekt, er det ikke bare røde og grønne lys.
Mvh. Per
Per har lavet en ide med Nøgle betjening alt efter hvilke moduler der vil komme på ned i NORD OG ØST enden så jeg kan låse sporet
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
jep komme her sidste update 29042017 kl 1510
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Allan
Så vidt jeg har forstået, bruges den røde knap til at sætte signalet på "Stop". Der findes så en fællesknap, der hedder "Nødopløsning", som man holder nede for at opløse en togvej.
Jeg bruger selv en fællesknap og rød knap til at opløse togvejene.
Mange funktioner kræver, at man holder to knapper nede. Det er helt sikkert en del af sikkerheden, at man ikke bare lige kan ramme en knap og lave ravage.
Hvis du laver spor 3 og 4 gennemgående, kan du både sende og modtage tog samtidigt.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Aha det var de 2 spor det kan man måske godt ret ind tjek lige op på dette
kan du evt lige tegn hvor jeg evt kunne sæt de nødopløsnings knapper kan ikke lige se det for mig
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Du kan se dem på den sportavle jeg lagde op forleden:
https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/elektronik/hjælp-til-den-rigtig-sportavle#new
Der er flere Nødopløsningsknapper.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
je
Egå
Indlæg: 131
NU er det jeg så lige skal havde fundt en løsning på hvordan signal og sporskift kan stille sig tilbage til udgangs punkt som var rødt når toget har nået sit mål ind eller når det har forladt malmberg st. ( dette kunne måske være det vi kunne kald fælles knappen ) men hvor vil den så være smates at sæt hen ?????
Normalt vil man ikke bekymre sig om sporskfiternes stilling efter et tog, men først, når der igen skal stilles en togvej. Så du giver egentligt bare dig selv et problem her.
Opløsning af togveje sker jo på sporisolationer (besat isol 1 -besat isol 2 -fri isol 1 og måske endda fri isol 2). Dem har man sjældent på en modelbane. Her ville jeg gøre som Per skriver: Med en fællesknap og den røde stop-knap ved det sdignal, man er kørt ind fra.
/Jan
je
Egå
Indlæg: 131
Hej Allan,
Jeg har tilladt mig at foreslå en ændring til din sportavle, da jeg ikke helt kan se meningen med de lange spor, der bare fylder op, og du så bliver nødt til at have en "Styrepult Øst".
Ved nærmere granskning, så undrer jeg mig også over, at sporskifterne 103 og 104 ikke er koblede.
Du har også sat rigeligt med signaler på, men mangler nogle PU-signaler mod øst. Der bør også overvejes en transversal mellem spor 2 og 3 (lagt som i sporskifterne 109a/b), hvis det skal være muligt at køre den vej og med den viste signalopstilling (men det er jo modelbane ).
Den viste signalopstilling i indkørselsenderne er meget "moderne", vel nærmest epoke 5 og 6.
/Jan
je
Egå
Indlæg: 131
Nogle ting, som jeg fandt ud af undervejs (Jan må meget gerne korrigere misforståelser):
Tak for tilliden.
PU-signaler står kun på "Stop" (rød lanterne), når en indkørselstogvej er sat - eller hvis et tog, der er kommet ind ad en indkørselstogvej stadig holder i sporet. Når der ikke er en togvej, står de på "Forbikørsel forbudt" (to hvide lanterner vandret).
Korrekt. Man har dog i en eller anden visdom nu fundet på, at normalstillingen for en PU-er er "Stop". Esbjerg er et (vel det eneste) eksempel på dette. Men det er en ret ny ting."Stop" i en PU, når der er andre (fjendtlige) togveje kom til efter Borup-ulykken i 1975. Kaldes derfor også "Borup-Stop". "Stop" i en PU som endepunkt for en togvej kom vel først med i relægruppeanlæggene, og er så senere blevet normalen. Der findes dog mange stationer, hvor man stadigt har "Forbikørsel forbudt" som endepunkt for en togvej.
PU-signaler viser kun "Kør"/"Kør gennem", når der er en udkørselstogvej sat. Hvis man skal rangere stilles PU-signalet enten på "Annulleret" (hvis man på stationen rangerer uden rangertogveje) eller "Forbikørsel tilladt" (hvis stationen har rangertogveje)/"Forsigtig forbikørsel tilladt" (hvis stationen har rangertogveje - og spor er besat eller dækningssporskift/sko ikke er sat).
"Forsigtig forbikørsel tilladt" (FFT, 45 gr) vises, når sporet bagved signalet er besat, eller dækningssporskifter ikke kan indtage dækningsgivende stilling. Måske ordkløveri, men normarlt skal dækningssporskifter jo dække togvejen, og det kræver en ekstra betjeningshandling, hvis man skal vise 45 gr. (FFT). Jeg tror faktisk ikke, at et 1953-anlæg kan sættes til at vise 45 gr, hvis ikke dækningssporskifter er i korrekt stilling, men jeg er dog ikke sikker.
I-signaler viser "Kør"/"Kør gennem", hvis togvejen er den normale, som kan befares med almindelig hastighed. Hvis togvejen er kortere eller skal gennem krappe afvigende sporskift vises "Kør langsomt" (gul over grøn).
Hvis U-signal viser "Kør", skal PU-signalet blinke grønt "Kør gennem".
Insektformering: "Gul over grøn" hedder "Kør med begrænset hastighed" (tidligere hed det "Kør" indtil for et par år siden) ikke "Kør langsomt". Gul over grøn er jo da trods alt også med op til 60 km/t, hvilket jeg ikke vil kalde "langsomt".
Hvis PU-signal viser "Kør"/"Kør gennem" skal I-signalet vise "Kør gennem" medmindre togvejen kræver "Kør langsomt".
Du kan godt vise "Kør igennem" (2 grønne) og så en "lav" hastighed i indkørselsenden af stationen. Se side 57 i seneste SR.
Husk: Der er en og kun een togvej gennem stationen (for hver køreretning), hvor man kan vise gennemkørsel (2 grønne). Stilles togvejen ("Skovturstogvej") på en anden måde, så er det ikke normalt, at man også kan have en udkørselstogvej fra det samme spor, så toget kan fortsætte uden stop. Men det findes, dog ikke som "standard".
/Jan
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
sidste update 1700 tegning 29042017 kl 1700
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Hej Jan tak for tegning har lige prøvet ide fra dig som denne se tegning hvis du kan kom med noget så er det helt fint
kort info om malmberg St. det er Pt ( hjem hos mig pga pladsen ) en endestation og på moduler Når jeg så er ude på køre/udstiling så kan den brugs som en lille gennemkørsel / station. eller som en ende station hvor vi sæt tog på og henstil tog som skal holde en lille pause mm. det var derfor den var tegent med den lille kasse på tegning
nu er jeg så lidt i tvivl om teging hvad der giv mening
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Hej Jan tak for tegning har lige prøvet ide fra dig som denne se tegning hvis du kan kom med noget så er det helt fint
kort info om malmberg St. det er Pt ( hjem hos mig pga pladsen ) en endestation og på moduler Når jeg så er ude på køre/udstiling så kan den brugs som en lille gennemkørsel / station. eller som en ende station hvor vi sæt tog på og henstil tog som skal holde en lille pause mm. det var derfor den var tegent med den lille kasse på tegning
nu er jeg så lidt i tvivl om teging hvad der giv mening
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Lidt mere info sportavle er kun 50 x 40 cm 2 cm dybe
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hmmm ... jeg ville droppe nøgleafbryderne og bare sætte et par stopbomme på, når sporene ender blindt.
Jeg vil også foreslå at du sætter sporskift mellem spor 3 og 4 i venstre side, så man kan lave et omløb - eller kan skifte til det andet spor. I længden vil du også blive glad for at have sporskift mellem spor 1 og 2, så en rangermaskine kan omløbe en vognstamme.
Og så vil jeg foreslå, at du laver vippekontakter (on/off/on) ved enden af hvert spor, der går videre til strækninger (dvs. alle fire ender) ... for så kan du snakke sammen med det AM-system, som Niels Peter og jeg er ved at lave. Der skal også en smule ekstra (bl.a. nogle stik ... og dit U-signal skal også snakke lidt med her. Det er dog ikke specielt kompliceret.
Henriks bro understøtter allerede systemet og har to sæt signaler. Så hvis din station og Henriks bro kobles sammen (evt. med andre almindelige moduler imellem), så har vi en strækning med fungerende AM-signaler.
Note til Jan (og andre). Grunden til at vi har valgt vippekontakter er, at vi dermed kan frigive strækningen i begge retninger fra en station. Det gør det lidt lettere til køredage, at man ikke skal fise over til nabostationen for at frigive strækningen (når stationsbestyreren f.eks. er løbet ud for at købe modeltog på en anden stand). Vi har dog tænkt sikkerhed med i det. Hvis den ene station har sat frigivet sporet i en retning, vil signalerne gå på "Stop", hvis den anden retning forsøges sat.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Lidt mere info sportavle er kun 50 x 40 cm 2 cm dybe
Min sportavle er 14 x 3 cm ... men den skal også kun klare to spor og et havnespor.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Hej Allan.
Det har været interessant at følge denne tråd. Der har været mange gode råd og link, hvilke har været super fint. Men jeg håber på, at jeg også kan bidrage med noget.
I mjk H0, har vi sikringsanlæg på en stor del af vores anlæg. Det svare til DSB 53-54 anlæg, som der refereres til flere gange i tråden. To af stationerne på anlægget (Farstrup og Egelund) er lavet som et relæ gruppe anlæg, de seneste stationer (Højbjerg og Aggerborg) er computer baseret. De to sidste stationer (Dalum og Guldborg) arbejdes der på. Udover sikringen af stationerne. Er der selvfølgelig også lavet automatisk linjeblok, både på den dobbelt sporet del (Dalum og Aggersborg) og den enkelt sporede del som er resten af anlægget. På dobbelt sporet er der også opsat AM-signaler således at der kan være flere tog på strækningen ad gangen.
Hvis du går ind på klubbens hjemmeside. http://www.mjk-h0.dk/
Kan du under downloade div. SODB fra vores anlæg. Disse ligner til forveksling DSB. Her kan du se hvilke farver tryk, der bruges til de forskellige funktioner og en beskrivelse af disse.
http://www.mjk-h0.dk/images/SODB5354.pdf
http://www.mjk-h0.dk/images/SODB_Ag.pdf
http://www.mjk-h0.dk/images/SODB_Eg.pdf http://www.mjk-h0.dk/images/SODB_Fa.pdf
http://www.mjk-h0.dk/images/SODB_H%C3%B8.pdf
Her er også et enkelt billede af sportavlen på Egelund station.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Allan og Per
Når i nu er så gerne vil sætte nr på jeres skifter så har et skift (sporskift) en A og B side hvilket vil sige at den side som er mest lige altid er A siden del vil sige at Allans skift nr eks. 25 hedder 25 A eller 25 B derfor og især når der sættes en tog eller rangervej trykkes på det sporstykke og evt. togvejen eller rangervejens sporstykke og de tryk der er på vejen retter sig ind, sådan var det mange steder at hele tog/rangervejen blev stillet i et hug, men ellers en a og b side af samme sporskift nr.
Iøvrigt sådan er det også ude i biltrafikken en a side og en b side ren teknik. eks. Amagerbrogade vil være A og side vej B
Jeg glemte selvfølgelig at skrive at det handler om koblede skifter hvilket den opstilling som Allen har, men på gamle anlæg som vi bl.a. havde på GB i Kbh havde vi en a/b side af vores skifter. Tror jeg har smurt dm hundrede gange.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen