Hejsa
Skal altså lige have styret min nysgerrighed...
Dengang (ca midt ´90) da jeg begyndte med digital (Märklin) der var det så absolut nogo med at bruge kondensatorer nogle steder som havde forbindelse til digitalsignalet/strømmen. Jeg mener at kunne huske at man skulle fjerne kondensatorer fra tilslutningsskinner, lokomotiver og andre forbrugere.
Men nu er det helt legalt at smide en elektrolyt i vogne for at hindre lysflimmer - hvornår kom den ændring? har man egentlig altid kunnet gøre det, men der var bare ikke nogen der gad fortælle digitalsignalet at det var ok med kondensatorer alligevel - eller hvad?
Kører med den oldnordiske 6021 (som fint rækker til mit brug) er det kun ved nyere systemer, eller kan jeg også sagtens smide en i og sikre dejligt ublinkende lys i mine vogne?
På forhånd tak
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
gejo
Indlæg: 678
Hej Steen
Der er ikke sket nogen ændringer i forholdet mellem kondensatorer og digitalsignaler.
Grundreglen er stadig, at du ikke bør indsætte kondensatorer, hvor du har et ønske om et ubeskadiget digitalsignal.
Imidlertid kan du sagtens strække strøm af det digitalsignal, der ligger på sporet, fx. til en pære eller en motor, og hvis du gerne vil have en kondensator til at undgå, at pæren flimrer, så kan blot lade strømmen passere en diode (og en modstand), hvorefter en kondensator ikke vil blande sig i digitalsignalet på sporet - altså ikke udjævne "vekselspændingen".
Så med omtanke er og var kondensatorer ikke uforenelige med digitalisering. De kondensatorer, som blev fjernet i digitaliseringens barndom, var støjkondensatorer mellem midterskinne og skinnestreng.
Hilsen
Gert