Jeg er ved at få et overblik over hvad jeg skal bruge til mit anlæg mht. strømforsyning. Jeg kører med Märklins Central Station 2. Banen består i grove træk af:
- To parallelle spor, hver på godt 20 meters længde i almindeligt niveau
- En lille sidebane på et bjerg
- En stor skyggebanegård med 14 opstillingsspor à 1,70 meter
- En ”subway” med to spor på hver 7 meter.
- Samt tilkørsler til skyggebanegård og bjerg (helix)
Den samlede længde af spor (kørestrækninger, opstillingsspor, op- og nedkørsler osv.) udgør ca. 147 meter. Som banen er indrettet vil/skal der kunne opereres med 8-10 lok på en gang uden risiko for sammenstød. Der er 65 digitale skiftespor med tilhørende el-drev og dekodere. Endvidere en drejeskive. Jeg havde forestillet mig at der skulle bruges 3 transformatorer à 60 VA og 3 boostere. Et sæt for hver 10 meter i det almindelige niveau, og et sæt til skyggebanen/subway. Er det for lidt/for meget/passende!? Jeg har kun én booster på lager (#6017). Bør jeg opdatere til den nyere 60174? Som jeg har læst og forstået det her http://www.sporskiftet.dk/wiki/marklin-cs2-6017360174-booster så kan man slippe for besværet med at isolere baneafsnittene og montere slæbesko-løftere, hvis man bruger 60174?
CS2 & Märklin 3-skinne
nktog
Indlæg: 119
Som tommelfingerregel kan man bruge at ét lok der kører bruger ca 1A - og dine 60VA transformatorer vil kunne afgive 3-4A stykket.
Alt det øvrige grej og de lok der står stille bruger selvfølgelig en lilel smule, så umiddelbart vil jeg mene det er i underkanten hvis du vil køre med op til 8-9 lok samtidig.
Du skal også tænke over hvor de vil bevæge sig - hver booster er sit eget kredsløb, og deri kan du kun have max 4 lok der bevæger sig. (Og husk hvis du vil køre dobbelttraktion, så er det to loks der bevæger sig og bruger strøm) Der er ofte dér du vil møde loftet, så tænk over at der max må skulle køre 3 (måske 4) loks i hver boosters område.
Husk i øvrigt at sørge for at sporskifter og signaler ikke trækker strøm direkte, men har deres egen størmforsyning, så det kun er selve dekoderens strømforbrug der trækkes via boosterne.
mvh
Niels Kristiansen
Lincoln
Indlæg: 289
Tak for god indsigt! De 8-9 lok var nok tænkt som spidsbelastning, men jeg tror alligevel det vil kunne lade sig gøre. På undergrundsbanen vil der max. være 3 lok i drift på samme tid. Og på det almindelige niveau sædvanligvis max. 4-6 stk.
Jeg har tidligere kørt med 6 lok via min CS2 og kun én transformator, så jeg prøver med 3 x trafo og 3 x booster.
CS2 & Märklin 3-skinne
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Du har vist penge nok, når du nu kan drive anlægget på din CS2 alene, med kun en booster koblet til.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Det bør dette set-up altså godt kunne klare
Men man kan også gå med 3 par seler og en 4 til 5 bælter. Så bliver bukserne da ihvertfald oppe
trainmad
Indlæg: 160
Du har vist penge nok, når du nu kan drive anlægget på din CS2 alene, med kun en booster koblet til.
Hej..
Bent P... Det er nu et ganske fornufigt udgangspkt. IKKE at bruge centralems indbyggede booster..
Jeg kan her indskyde at jeg selv kører med ikke mindre end 4 boostere selv.. Foruden den der er i min Ecos, samt en booster på min IB, til at styre sporskift og signaler..
MVH..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Du har vist penge nok, når du nu kan drive anlægget på din CS2 alene, med kun en booster koblet til.
Det læser jeg som om der kunne ske noget grusomt ved kun at anvende dette set up ? Eller forstår jeg dit indlæg forkert ?
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Bent P... Det er nu et ganske fornufigt udgangspkt. IKKE at bruge centralems indbyggede booster..
Ok det må du meget gerne uddybe lidt, da jeg selv er ved at lave mit set-up om på anlægget. Så jeg vil naturligvis helst gøre det "rigtigt"
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Tre boostere er spild af penge!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Ah på den måde . . . Så misforstod jeg dit indlæg og så er vi helt enige
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg må indrømme at jeg ikke helt er blevet klogere - andet end at der ikke er enighed om, hvorvidt opgaven kan klares med én eller tre boostere...
CS2 & Märklin 3-skinne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Jeg er ved at få et overblik over hvad jeg skal bruge til mit anlæg mht. strømforsyning. Jeg kører med Märklins Central Station 2. Banen består i grove træk af:
Den samlede længde af spor (kørestrækninger, opstillingsspor, op- og nedkørsler osv.) udgør ca. 147 meter. Som banen er indrettet vil/skal der kunne opereres med 8-10 lok på en gang uden risiko for sammenstød. Der er 65 digitale skiftespor med tilhørende el-drev og dekodere. Endvidere en drejeskive. Jeg havde forestillet mig at der skulle bruges 3 transformatorer à 60 VA og 3 boostere. Et sæt for hver 10 meter i det almindelige niveau, og et sæt til skyggebanen/subway. Er det for lidt/for meget/passende!? Jeg har kun én booster på lager (#6017). Bør jeg opdatere til den nyere 60174? Som jeg har læst og forstået det her http://www.sporskiftet.dk/wiki/marklin-cs2-6017360174-booster så kan man slippe for besværet med at isolere baneafsnittene og montere slæbesko-løftere, hvis man bruger 60174?
Du kan regne ud, hvor mange boostere, du skal have ved at regne på lokomotivernes forbrug i Ampere - tommelfinger kan f.eks. være lille lokomotiv lige under 0,5 A og stort lokomotiv lige under 1 A plus forbrug til lys i vogne. Den simple tommelfinger er så at beregne forbrug maks. pr. sporafsnit.
Jeg skal ikke kloge mig på, om du har behov for 1, 2 eller 3 - det må beregningen vise. Under alle omstændigheder kan du jo lave sporafsnit, som senere kan forsynes af sin egen booster, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
trainmad
Indlæg: 160
Bent P... Det er nu et ganske fornufigt udgangspkt. IKKE at bruge centralems indbyggede booster..
Ok det må du meget gerne uddybe lidt, da jeg selv er ved at lave mit set-up om på anlægget. Så jeg vil naturligvis helst gøre det "rigtigt"
Hej..
Jeg vil da rigtig gerne være med til at opklare lidt yderligere..
Som udgangspkt bør man ikke bruge sin central's indbyggede booster, da der i visse tilfælde har vist sig at disse er følsomme overfor udefra kommende impulser (kortslutninger), Det kan boostere også være, MEN... Og her kommer cluet: En booster er ikke så dyr at udskifte som en central... Jeg har ikke selv oplevet at det er sket, men har hørt flere grusomme historier om folk der ikke kan gøre noget som helst, da deres central er brændt, og der ikke lige var råd til en ny...
Og mine beregninger mht. forbrug siger ca. 25va ved opstart af et tog og ca 15va ved kørsel.. Så hvis du som de fleste har en 70va strømforsyning, så giver det jo sig selv med ca. 4 kørende tog pr booster..
Hvordan du beregner dit anlægs forbrug, er jo helt og aldeles op til hvordan anlægget er bygget.. Det er derfor at jeg, som jeg skrev tidligere, har et setup med 4 boostere, samt en til sporskift og signaler.. Her skal indskydes at jeg skal bruge den ene booster KUN til maskindepotet, da der her kommer til at holde en del loko'er med lys og lyd...
MVH..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
Jeg bruger tre 60174'ere på min bane. Det betyder ikke at jeg slipper for at isolere banerne - det er man nødt til, for at have tilstrækkelig power på hvert baneafsnit, men slæbeskoløftere - dem er jeg sluppet for. Held og lykke med projektet.
Lyne Preben
Selvstendig
Tarm
Indlæg: 29
Undskyld mig, men jeg forstår det altså ikke.
Jeg kører selv med et anlæg som nogenlunde svarer til det omtalte. Sporlængden er nogenlunde den samme, der er måske ca. 10 færre sporskifter. Anlæget er fuldautomatiseret via CS2, som også styrer pendul tog m.m. Jeg kører ofte med 6 - 8 tog samtidig, bruger min dfejeskive m.m. uden problemer.
Anlæget er kun forsynet med den transformer som fulgte med min CS2 da jeg købte den. Jeg har lavet en fordeling af den digitale forsyning, således at den er tilsluttet 6 steder på anlæget med nogenlunde ling langt imellem. Det eneste som er seperat forsynet er M84 Decodere samt lys i sproskiftelanterner,
Derfor forstår jeg ikke ovenstående. Er jeg bare heldig, eller er det en fortryllelse på mit anlæg.
Mvh
Preben
TogSvendsen
Indlæg: 451
Der er efter min overbevisning heller ikke så meget at forstå. Baseret på det du fortæller så har du installeret dit anlæg fuldstændig efter bogen. Der er ingen grund til at benytte en booster før problemerne begynder at melde sig. Med moderne lokomotiver er strømforbruget væsentligt lavere end i gamle dage.
Som Peter skriver, forbered evt. strømskredse og monter en booster hvis det bliver nødvendigt. Jeg ville starte med CS'eren alene og så købe ind når behovet melder sig. Behovet for en booster har intet med størrelsen på anlægget at gøre, det har udelukkende noget med antallet af strømforbrugere at gøre. Nye tog benytter ikke nær så meget strøm som de gamle, og LED lys kræver ikke noget nævneværdigt. CS'eren kan hele tiden fortælle hvor meget strøm anlægget benytter, så der kan man holde øje med om man på vej mod overbelastning. Jeg vil gætte på at en 7 - 8 moderne lokomotiver kunne køre hele tiden uden at ramme loftet på 3A (som anbefales til H0).
Derudover ville jeg sælge de gamle 6017 boostere og købe nye. Hvis man har Märklin lokomotiver med mfx, vil det give problemer med mfx-feedback fra de sektioner der er kontrolleret af boostere som ikke forstår det. Det inkluderer 6017 boosteren. 60174 og 60175 boosterne har ikke det problem. Sådan går udviklingen, der kommer nye funktioner, og det er ikke altid muligt at være bagudkompatibel. 6017 boosterne falder i den kategori.
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg er nået lidt videre i planlægningen af min kommende bane.
Tre boostere 60175 skal samles i en terminal 60125, som får sin egen strømforsyning 60052. Med denne type boostere skulle det ikke være nødvendigt at isolere skinneafsnit.
CS2’en får også sin egen strømforsyning 60052, der dog også skal trække en drejeskive.
Jeg har vedlagt en illustration. Er der noget, der giver anledning til problemer? Jeg tænker især på om der er strøm nok til at trække de op 8-10 lok ad gangen. Jeg ved ikke om strømforsyningen til boosterne også leverer strøm til lokene?
Hvis det er nok med én strømforsyning til lokene; kan/skal man så tilslutte strømforsyningen til flere punkter på banen? Med kun ét tilslutningssted, så vil strømmen skulle ”rejse” op til 25 meter for at nå ud i alle afkroge af anlægget.
Gadebelysning, belysning af huse mv. vil jeg lave med LED-lyskæder - det er langt billigere, og jeg har ikke behov for at kunne tænde lyset i husene enkeltvis
Konstruktiv kritik modtages gerne!
CS2 & Märklin 3-skinne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Jeg tror, at du misforstår ideen i boostere. De samles i boksen for at modtage den digitale information. De skal fortsat kables til forskellige isolerede dele af anlægget,som så forsynes med digital spænding.
Under alle omstændigheder bør du midterlederisolere anlægget i hensigtsmæssige dele, så du kan fejlfinde ved kortslutninger. Dette også uden anvendelse af flere boostere.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Tre boostere og en CS, det giver mindst 12A strøm til rådighed. med 8-10 tog kan du sagtens nøjes med CS og en enkelt booster.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
trainmad
Indlæg: 160
Jeg er nået lidt videre i planlægningen af min kommende bane.
Tre boostere 60175 skal samles i en terminal 60125, som får sin egen strømforsyning 60052. Med denne type boostere skulle det ikke være nødvendigt at isolere skinneafsnit.
CS2’en får også sin egen strømforsyning 60052, der dog også skal trække en drejeskive.
Jeg har vedlagt en illustration. Er der noget, der giver anledning til problemer? Jeg tænker især på om der er strøm nok til at trække de op 8-10 lok ad gangen. Jeg ved ikke om strømforsyningen til boosterne også leverer strøm til lokene?
Hvis det er nok med én strømforsyning til lokene; kan/skal man så tilslutte strømforsyningen til flere punkter på banen? Med kun ét tilslutningssted, så vil strømmen skulle ”rejse” op til 25 meter for at nå ud i alle afkroge af anlægget.
Gadebelysning, belysning af huse mv. vil jeg lave med LED-lyskæder - det er langt billigere, og jeg har ikke behov for at kunne tænde lyset i husene enkeltvis
Konstruktiv kritik modtages gerne!
Hej Lincoln.. Og andre..
Jeg kan se et par grundlæggende fejl i din opsætning:
60125'eren (Can-bussen) SKAL ikke have en strømforsyning..
60175'erne (Boosterne) SKAL have HVER deres strømforsyning..
60175'erne (Boosterne) må ikke kune blande 'B' Bane-strøm. Derfor SKAL der isoleres midterleder. (der behøver ikke at være en løfter)
Der bør (IMHO) ikke gøres brug af boosteren i CS 2'eren.. (undtagelse: Prg-spor, og til en evt. drejeskive.)
Jeg vedhæftet et billede, som det burde se ud.
Det var om opsætningen på tegningen.
Du skriver om der skal være flere tilslutninger..
Du bør ikke have mere end ca. 5 m. mellem tilslutninger, dette gæder både 'B' og '0' (Bane og Stel). Gerne flere..
Når du nu har at gøre med flere boosterkredsløb, og der er fælles stel, bør du have forskellig farve på dine 'B'-tilslutninger, forstået på den måde at booster 1 har f.eks. Rød, booster 2 Grøn, booster 3 grå. Farverne er i og for sig ligegyldige, men det er rigtig rart at kunne kende forskel på de forskellige boostere's 'B'-tilslutninger.
Det bør her bemærkes at ligegyldig hvordan du gør det er det MEGET vigtigt at du til enhver tid kan se hvilken ledning der hører til hvor.
Hvis du fører to boosterledninger 'B' sammen vil begge boostere melde fejl ved opstart. ved kortvarigt at føre dem sammen reagere de ikke. (hvis en slæbesko passerer!)
MVH.. TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg tror jeg forstår de fleste forklaringer
Men der ser ud til at herske lidt uenighed om, hvor mange/få boostere jeg skal bruge? Hvis det er nok med én booster, så ærgrer jeg mig da lidt over at have bestilt 3 (og en terminal)... Så har jeg to boostere for meget - eller har jeg to strømforsyninger for lidt!?
”Du bør ikke have mere end ca. 5 m. mellem tilslutninger, dette gælder både 'B' og '0' (Bane og Stel). Gerne flere..”
Og de skal alle blot trækkes fra CS2’ens udgang?
CS2 & Märklin 3-skinne
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Ver booster skal have sin egen transformator. CS skal også have sin egen transformator. Vem har rådet dig til at købe tre boostere for at køre med 10 tog?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.073
Jeg tror jeg forstår de fleste forklaringer
Men der ser ud til at herske lidt uenighed om, hvor mange/få boostere jeg skal bruge? Hvis det er nok med én booster, så ærgrer jeg mig da lidt over at have bestilt 3 (og en terminal)... Så har jeg to boostere for meget - eller har jeg to strømforsyninger for lidt!?
”Du bør ikke have mere end ca. 5 m. mellem tilslutninger, dette gælder både 'B' og '0' (Bane og Stel). Gerne flere..”
Og de skal alle blot trækkes fra CS2’ens udgang?
Det optimale er en kraftig ledning som går hele vejen rundt under anlægget. Altså en lukket ring. Så henter du strøm til sporene derfra. Har man boostere skal det jo så være en ring for hver boostere/cs
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Lincoln
Indlæg: 289
Ver booster skal have sin egen transformator. CS skal også have sin egen transformator. Vem har rådet dig til at købe tre boostere for at køre med 10 tog?
Det har forretningen, hvor jeg bestilte dem...
CS2 & Märklin 3-skinne
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg kan i øvrigt se at transformatoren 60052 er udgået. Hvilken bør jeg så vælge i stedet?
CS2 & Märklin 3-skinne
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Hej Lincoln
For at sikre dig at du fra Starten af har nok "Strøm" til anlægget vil jeg anbefale følgende :
1) Centralstation 2 + 60061 60 VA Strømforsyning til forsyning af de to parallele Spor på 20 Meter / forsyning af Sidebane til Bjerg / Subway på 7 meter,
(Jeg tror at du sjældent vil have mere end maksimalt 4-5 Lokomotiver, som er "kørende" af gangen på det Bane-afsnit som forsynes af CS2.)
2) 1 Stk Marklin 60174 (eller 60175) + 60061 VA Strømforsyning til forsyning af Skyggebanegård, hvor der ofte er opstillet en del Lokomotiver med tilhørende
vognstammer af en vis længde, som bruger Strøm og er klar til afgang, hvis der fra din side sigtes imod "automatiseret" drift via S88-Moduler til styring af
Strømforsyning af Spor-afsnit, indstillinger af Sporskifter, Signaler og deslige.
( Du vil ofte have 1 Lokomotiv som enten er på vej ud fra Skyggebane-gården og/eller 1 Lokomotiv på på vej ind til et frit Spor på Skyggebanegården, via
tilkørselses-sporet til din skyggebanegård, med mindre at du har anlagt et dobbelt-spor ind og ud til din Skyggebanegård. Hvis dette er tilfældet vil du
maksimalt kunne have op til 4 Lokomotiver i drift i området af gangen, som forsynes at den respektive Booster til dette Bane-Afsnit ).
En opbygning af en Skyggebanegård, med "automatiseret" styring med S88-Moduler tilsigtes som en styring af Strømførsel til Spor-afsnit, Sporskifter,
eventuelle Signaler og deslige og tjener ofte det formål at at kunne have en periodisk tids-kørsel af af Lokomotiver og Vognstammer på anlægget, hvorefter
Lokomotiv og Vogne igen ender på Skyggebanegården, for at der at give signal til det næste Lokomotiv med Vogne om at sætte i gang og køre rundt på
anlægget og sådan kan dine 14 Lokomotiver med tilhørende Vognstammer bevæge sig rundt og gennemkøre anlægget over en "vis" Tids-periode afhængigt
af anlægget størrelse.
3) 1 Stk Marklin 60174 (eller 60175) + 60061 VA Strømforsyning som udelukkende KUN forsyner dine Sporskifter / Drejeskive / Andet tilbehør
a) Hvis du til styring og regulering af Sporskifter anvender "K83" (6083) eller "M83" (60831) Bane-decodere eller lignende, kan du med fordel anvende en
Marklin 60174 / 60175 Booster som udelukkende kun forsyner ovenstående emner.
( Du vil sjældent have opleve at der er mere end 2-4 Sporskifter skal stilles på samme gang, men ellers vil der kunne indstilles "tids-forsinkelser" på CS2
i forbindelse med anvendelsen af S88-Programmerings-forløb hvor de respektive Sporskifter indstilles med en "vis" forsinkelse i mellem. således at
Sporskifterne indstilles til et "korrekt" Bane-gennemløb, men de indstilles bare ikke på en gang samtidigt.
Denne løsning har den fordel at du IKKE anvender den Digital-strøm som er tiltænkt til dine Digitale Lokomotiver og Funktions-vogne og samtidig vil
du ved eventuelle fejl (kortslutning eller andet) kun opleve, at Boosteren for Skyggebanegården kobler "fra" for at beskytte Anlægget og du derefter
kan identificere og rette fejlen og genoptage driften med Boosteren.
b) Hvis du til dine Sporskifter anvender Marklin 74460 / 74461 / 74461 Decodere til Montering under C-Sporskifterne er disse som oftest tilsluttet til B og 0
under C-Sporskifterne og bruger dermed at den Digitale strøm tiltænkt til Lokomotiver og Funktions-vogne.
(Jeg anbefaler brugen af enten Marklin k83 eller Marklin M83 Bane-Decodere (Programmerbare Udgange og opdaterbar via CS2 og CS3), da dette vil
være den billigste løsning at etablere med det antal Sporskifter du har planlagt at ville anvende.)
4) Anvend til de 2 Stk Marklin 60174 / 60175 Booster en Marklin 60125 Terminal ( der kan tilsluttes op til 4 Stk Boostere ved eventuelt senere behov ) og
eventuelt en eller flere Marklin 60126 Terminal forlænger-kabel alt efter dit behov for at placere 60174/60175 Boosterne lidt længere væk fra CS 2.
Husk at der til enhver Booster tilsluttet til anlægget, skal anvendes en 60061 Strømforsyning.
Har du besøgende som kører med på anlægget kan der til Marklin 60125 Terminalen også tilsluttes en eller flere Mobilstation 2 (60653 eller 60657)
til 60125 Terminalen.
De nye S88-Moduler kan entes tilsluttes direkte i stikket på bagsiden af CS2 eller via en 60125 Terminal, hvis dette er ønskeligt.
5) VIGTIGT : Husk ligledes at der skal etableres Adskillelse af Midterlederen på det enkelte Bane-områder, der forsynes af henholdvis CS 2 og det
Bane-område som forsynes af Boosteren. ( i dette tilfælde Skyggebanegården, hvor det ved det enkelt Spor / Dobbeltspor etableres en afskillelse
af Midterlederen (punktkontakterne i midten) ved hjælp af Marklin 74030 ( Pakkeindhold : 8 Stk) hvilket er rigeligt.
Du skal kun bruge 2 Sæt, henholdsvis ved Ind og Udgang til Skyggebanegården.
Stel som jo bekendt går igennem de ydre 2 skinner skal ikke isoleres da CS2 / 60174 (eller 60175) anvender "fælles" stel og begge enheder er
forsynet med en galvanisk isolering af udgangene på enhederne.
Alle CS2 med en Hardware-version højere end Version 4.33 er forssynet med denne "galvaniske" isolering af Udgangene.
Den sidste del af Produktions-serierne af CS2 - 60214 med Hardware-version Version 3.6 eller højere har ligeledes den "galvaniske" isolering af udgangene.
(Se
Total set vil dit Setup bestå af :
1 Stk Marklin CS2 (din aktuelle udgave) m/ 1 Stk 60061 Strømforsyning
2 Stk Marklin 60174 eller 2 Stk 60175 Boostere (I handel pr. December 2016) + 2 Stk 60061 Strømforsyninger.
1 Stk Marklin 60125 Terminal (Anvendes ved brug af 1-4 Stk 60174/60175 Booster til anlægget) - 60125 Terminalen forsynes med Strøm fra CS2 via CAN-Bussen.
1 Stk Marklin 60123 Master/Slave-kabel (for tilslutning af CS2 -> CS2 og/eller CS3+ -> CS2, enten direkte bagpå på CS2 og CS3+ eller via Udgangs-stikket i
modsatte ende af kabel-indgangen på 60125 Terminalen. 60124 Kabel indsættes her og tilsluttes derefter til SLAVE CS2 eller CS3+ enheden.
(Kablet kan være ganske rart at have liggende hvis du får besøg af andre som medbringer deres "egen" CS2)
1 Stk 60125 Terminal (Du kan med fordel have en ekstra Terminal placeret for en mulig Tilslutning af op til 4 Stk Mobilstation 2 (60653 eller 60657),
dette kan være en fordel, hvis du har gæster på besøg på banen eller hvis din 1.ste 60125 Terminal går i stykker.
(Alternativ kan der anvendes Wifi Router og Marklin Mobilestation (45,-kr) / Mainstation (90,-kr) Applikationer til Apple Iphone/Ipad eller Andriod
Smartphone/Tablet, hvis du er i besiddelse af en af disse type Mobile enheder.).
Som et alternativ til Marklin's 7687 Drejeskive-Decoder vil jeg anbefale dig at bruge : LDT TT-DEC - Drejeskive-Decoderen.
Ovenstående kan selvfølgelig være lidt at investering at foretage sig i første omgang, men således er du da kommet godt på vej med dit Projekt.
Nogle af tingene har du jo allerede i forvejen.
Har du behov for mere Information er du velkommen til at Kontakte mig for yderligere Bistand.
Skriv under Indlægget , således at andre læsere også har mulighed for at læse med på tråden, til gavn for andre Marklin brugere her på Sporskiftet.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901