Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 204

PB  Blog

Basis forståelse af krydssporskiftedrev?

Hej

Jeg er som sagt ved at planlægge mit kommende bane, og i den forbindelse skal jeg bruge et par krydssporskifter og dem har jeg ingen erfaring med.
http://www.sporskiftet.dk/blogs/baungaard

Jeg kan se at der er 2 magnetdrev på det krydssporskifte som jeg har tænkt med at bruge.
http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12999/d/3/p...

Hvordan skal drevet fortrådes? der kommer vel 3 ledninger fra hvert drev, hvor 2 er stel. skal de 4 andre "luses" parvis eller hvad?

Der er vel 2 muligheder for kørsel i sådanne sporskifter
1) køre lige igennem, i begge retninger
2) dreje fra, i begge retninger

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig, jeg er ved at lave sportavle print.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Baungaard skrev:
Jeg kan se at der er 2 magnetdrev på det krydssporskifte som jeg har tænkt med at bruge.
Der er vel 2 muligheder for kørsel i sådanne sporskifter
1) køre lige igennem, i begge retninger
2) dreje fra, i begge retninger

Jeg kender ikke det krydsningssporskifte fra Fleischmann som du linker til, og man kan ikke se detaljer på fotografiet. Følgende er derfor ud fra generelle erfaringer med krydsningssporskifter.

1) Den oprindelige type blev ved forbilledet omstillet med en trækbuk som bevægede alle otte tunger på en gang gennem et sindrigt system af arme. Her var kørselsmulighederne som du beskriver, enten ligeud fra alle spor eller krumt fra alle spor. Typen findes i model og har da kun et sporskiftedrev. Se linket fig. 86 og 87.

2) Den senere type som udelukkende anvendes i virkeligheden i dag hvor hver ende af sporskiftet (fire tunger i hver ende) kan omstilles med hver sin trækbuk eller sporskiftedrev. Her bliver kørselsmulighederne mere begrænsede idet der kun er en kørselsmulighed afhængigt af de to drevs stilling. I model har typen altid to sporskiftedrev. Se linket fig. 85.

Se mere på http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/krspsk.htm

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 647

PB  Hjemmeside

Hvert relæ trækker kun tungerne i én ende. Det andet relæ trækker tungerne i den anden ende. De skal trækkes hver for sig - ikke noget med at koble dem sammen.

Derfor er der faktisk kun en enkelt vej gennem krydset: Enten kun én af "lige-ud" eller kun én af "afvige".

At få lamper til at lyse og dermed vise sporvej, er enkelt: Lamperne skal placeres i modsatte ende, så de faktisk viser, hvor man vil køre hen, hvis man sender et tog igennem fra relæets ende. Jeg ved dog ikke, om relæerne har afbrydelser indbygget, men hvis de har, er det simpelt at kontrollamper på:

http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#lysmarkering

Hvordan vil du helst betjene  - ikke kun hvert sporskifte, men måske også hele stationen?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.287

PB

Også i den virkelige jernbane drift (i 1:1) kan dobbelte krydsningssporskifter ("englændere") give hovedbrud, især hvis de ikke kører sammen med et andet sportskifte som en transversal. Og det er ikke meget bedre med enkelte krydsningssporskifter, så fortvivl ikke ........du er ikke alene. 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 204

PB  Blog

boholm skrev:

Hvert relæ trækker kun tungerne i én ende. Det andet relæ trækker tungerne i den anden ende. De skal trækkes hver for sig - ikke noget med at koble dem sammen.

Derfor er der faktisk kun en enkelt vej gennem krydset: Enten kun én af "lige-ud" eller kun én af "afvige".

At få lamper til at lyse og dermed vise sporvej, er enkelt: Lamperne skal placeres i modsatte ende, så de faktisk viser, hvor man vil køre hen, hvis man sender et tog igennem fra relæets ende. Jeg ved dog ikke, om relæerne har afbrydelser indbygget, men hvis de har, er det simpelt at kontrollamper på:

http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#lysmarkering

Hvordan vil du helst betjene  - ikke kun hvert sporskifte, men måske også hele stationen?

Hej Bo

Tak for hjælpen. Jeg laver et print(hulprint) hvor jeg har alle krydsforbindelserne samt jeg forbedrer til decodere hvis jeg en dag vil have digital styringen.  Min ide er at jeg har en enkelt trykknap der betjener flere sporskifter, og derved laver hele togveje igennem stationen. På rangere området har jeg valgt at bruge vippe kontakter ved de enkelte sporskifter.

Billede

Forklaring til billede:
Sort cirkel: ringtryk
blå cirkel: vippekontakt
lysegrøn cirkel: lysdiode

Her er en sporplan for Midtby. Jeg mangler at rette krydssporskifterne til, så der kommer 4 trykknapper ved hver krydssporskifte.Og ikke kun 2 som er vist nu.

mvh Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 647

PB  Hjemmeside

Umiddelbart synes jeg, at du modsiger dig selv: Du skriver først, at du vil trykke på en enkelt knap og på den måde få stillet alle relevante sporskifter og få stillet en sporvej. Men til sidst skriver du, at du vil placere 4 trykknapper ved hvert krydssporskifte.

Hertil kommer, at du ikke har trykknapper ved de almindelige sporskifter.

Hvordan hænger det sammen?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 204

PB  Blog

Jeg prøver lige igen så. Min station er ikke så simpel.

Hovedformålet er at lave en nem, hurtig og overskuelig betjening af stationen, hvor min søn og andre gæster også kan forstå systemet.

Der hvor det er muligt laver jeg en enkelt trykknap der laver en hel togvej. Fx knapperne: F-1, F-2, F-3 og F-4.
F-2 laver en togvej fra hovedesporet i den ene ende til spor 2, og fra spor 2 til hovedsporet i den anden ende.

Der kan så være afgreninger til en togvej, som jeg aktivere med anden trykknap. Fx knappen ved afgreningen til posthuset.

Ved rangere området forneden har valgt at bruge vippekontakter ved hvert sporskifte, da jeg ikke kan se fornuft i at lave hele togveje da jeg frygter at det ikke bliver overskueligt at betjene.

Og da mine krydssporskifter er placeret mellem perronen og rangere området bliver det en begge dele løsning. F-4 knappen aktivere også krydssporskifterne. Men jeg bliver også nød til at have trykknapper ved hvert krydsspor så jeg f.eks. kan bruge udstræksporet osv.

Jeg har lavet printet til skyggebanengården er det virker fint. Man skal holde hoved koldt når man laver disse print derfor har jeg også givet alle sporskifterne numre, og angiver også hvilken ledning(retning) der skal aktiveres. Fx. S-M02-A , hvilket betyder sporskifte, midtby nr. 03, og retning A(hvilket er lige igennem). Alle disse elektriske krydsforbindelser er bygget op i en diode matrix. Men prøv se min blog, der forklare jeg hvad jeg gør.

mvh Peter 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bjerg

ingeniør

Indlæg: 45

PB

det virker da ikke enkelt og overskueligt at have flere måder at betjene sporskifter på.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.902

PB  Blog

Hej

Billede

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.