Hej alle
Går og pusler med en idé, jeg har endnu ikke afgjort med mig selv om ideén er god, så måske kan I hjælpe.
Som skyggebanegård, har jeg overvejet om det kunne være en ide´at have en "omvendt" skydebro. Forstået som at skydebroen har opstillingssporerne, der er altså kun et tilkørsels, og et frakørselsspor på hver sin side af skydebroen, skydebroen kunne evt. bestå af 5 opstillingsspor af f.eks 95 cm længde.
I vedhæftede PDF (af skala N), har jeg lige hurtigt skitseret forskellen som jeg ser den, på traditionelle opstillingsspor, og opstillingsspor på en skydebro, i begge tilfælde er der 5 x 95 cm opstillingsspor. Den traditionelle udgave fylder ca. 20 x 145 cm, og skydebroen 30 x 95 cm., de 30 cm i skydebro´udgaven fordi den skal kunne bevæge sig 10 cm., til begge sider målt fra centrum.
Har jeg misset en pointe´ i min argumentation ?
Alt efter størrelsen på skydebroen, samt vægten af skydebro, og parkeret materiel, skulle føringerne (lineære, skuffeudtræksskinner, etc.) motor, samt trækket (tandrem, tandstang, etc.), diminsioneres efter dette.
Jeg ved at det mekaniske koster, men der spares en del el-sporskifter, og evt. sporskifte dekodere.
Men nu til mit spørgsmål, hvordan fungerer/laves styringen til en sådan skydebro ?
Jeg er ikke noget elektronik geni, kan f.eks ikke læse et el-diagram. Så egentlig så jeg helst en løsning der hovdesageligt er meget mekanisk i opbygningen, men kan det overhovedet lade sig gøre ?
Bevæger man sig ud i noget med stepmotorer, PLC styring etc. for at opnå den ønskede/krævede nøjagtighed i placeringen af skydebroen hvergang ?
Alle input er velkomne, også dem der måske ikke lige har en løsning men evt. kan påpege nogle faldgruberne i en sådan opbygning/ide´.
Venlig hilsen
Carsten
- Skala N
- Epoke IV og V
- Tysk og Dansk materiel + "det løse"
- Digital med Roco MultiMaus
- Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Attachment | Størrelse |
---|---|
Skyggebanegård.pdf | 91.12 kB |
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Tror ikke du spare penge med din ide, men kunne da være sjovt at lave,det kræver en meget blid start og stop for at hele herligheden ikke vælter, det er jo lette vogne de skala N.
MVH Modeljernbane
Willy
Sliber på et metalstøberi ( tungt gods)
Lundby
Indlæg: 8
..ku man forestille sig en motor.. feks den fra skuffe ud/ind fra et slagtet cd-drev trække en gevindstang, der styrer slæden med alle togene.. stadig med skuffe-udtrækket til at bære "vægten" af togsættene... ved godt det ikke løser styresystemet... men det ku måske laves med nogen punkt-kontakter...
ved den motor kører glimrende på 12 volt.. og sikkert langsommere på en lavere spænding.. gevindstangen ku være en 6 mm.. og retningen ændres med en polvender...
mvh Willy
2 skinne analog Z... samler stadig til opbygning..endnu ikke køreklar.. har lidt skinner 1 lok BR89 og 2 fladvogne til Z indtil nu... Startsæt til z er bestilt.. (analog indtil videre)
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Carsten
Jeg har tænkt lidt over en simpel styring. Jeg har prøvet at tegne et diagram som jeg tror du kan læse. Ideen er at der er huller i den lodrette kant på skydebroen. Det hul skal passe præcist til kontakten, således at kontakten "stopper/ikke er aktiveret" ved hvert hul. Der skal så være et ringtryk (rund knap) som man trykker på for at få broen til at bevæge sig, når broen bevæger sig vil kontakten bliver trykket ned og ringtrykket kan slippes og derved kører skydebroen hen til næste hul hvor den stopper. For at bestemme retningen af bevægelsen kan man lave pol-vending med en vippekontakt med 2 sæt kontakter.
se skitse
Der er jo ingen der siger at skiftet skal ske hurtigt, broen må da meget gerne bevæge sig langsomt.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej modeljernbane
Nej du har måske ret i det med pengene, men det er primært for at løse plads problemer. Jeg i planlægningsfasen af et modulanlæg, og for at modulerne ikke skal blive totalt uhåndterlige, både mht. størrelse og vægt, vil jeg ikke have dem større end maks 60x120 cm., helst kun 50x100 cm. Så jeg har ikke megen plads i længde retningen til "sporskifte", men jeg har bedre plads i bredden, derfor denne ide´. Et skala N tog er alt afhængig af materiel, ca. 78 cm i længden med lok og fire personvogne og 95 cm. med lok og fem personvogne. Ja det skal være en meget blid "acceleration" og "decelleration".
ved den motor kører glimrende på 12 volt.. og sikkert langsommere på en lavere spænding.. gevindstangen ku være en 6 mm.. og retningen ændres med en polvender...
mvh Willy:)
Hej Willy
Som skrevet er alle forslag, samt kritik både positiv som "negativ" velkommen, jeg vil gerne have så mange input som muligt, for at undgå alt for mange fejltagelser undervejs. Så din ide´kommer med i "ide´kataloget".
Jeg har tænkt lidt over en simpel styring. Jeg har prøvet at tegne et diagram som jeg tror du kan læse. Ideen er at der er huller i den lodrette kant på skydebroen. Det hul skal passe præcist til kontakten, således at kontakten "stopper/ikke er aktiveret" ved hvert hul. Der skal så være et ringtryk (rund knap) som man trykker på for at få broen til at bevæge sig, når broen bevæger sig vil kontakten bliver trykket ned og ringtrykket kan slippes og derved kører skydebroen hen til næste hul hvor den stopper. For at bestemme retningen af bevægelsen kan man lave pol-vending med en vippekontakt med 2 sæt kontakter.
se skitse
Der er jo ingen der siger at skiftet skal ske hurtigt, broen må da meget gerne bevæge sig langsomt.
mvh Peter
Hej Peter
Den type diagrammer kan jeg læse:)
Den ide´ skal også testes.
Venlig hilsen
Carsten