Som nævnt i en anden tråd, så har jeg fået nogle ældre lokomotiver, hvoraf nogle desværre er blevet malet.
Men denne tråd handler om det mekaniske/elektriske.
Det første, jeg har lidt problemer med, er et Märklin 3027. Til at starte med kunne det godt køre i den ene retning. Efter omskiftning af kørselsretning, så skulle det have et skub for at komme i gang, selv om der var rigeligt med strøm (=lys i pæren). Nu kan det så ikke køre. Det står bare stille, når jeg giver "gas". Pæren lyser, og alt afhængig af, hvor mange gange, jeg har forsøgt at skifte retning, så står telex-koblingen også og knurrer. Somme tider virker den, andre gange knurrer den bare. Andre gange kan jeg se at det er som om al strømmen går til retningsskifteren; den bevæger sig langsomt. Det eneste, der ikke bevæger sig, er hjulene...!
Er det bare et spørgsmål om justering af retningsskifteren? Til hverdag kører jeg kun digitalt, men kan da huske at man kunne justere en 'arm' på retningsskifteren, alt afhængig af, om den skiftede utilsigtet eller slet ikke. Men den ser anderledes ud pga. telex-koblingen, og pga. lodningerne er det svært at komme til at justere den.
CS2 & Märklin 3-skinne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Se Märklin Service Manual her:
ftp://ftp.marklin.com/pub/Service%20Manual
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
mr-data
Indlæg: 805
Du nævner retningsomskifteren og en evt. justering af denne. Må jeg foreslå en rensning og smøring af forbindelsen mellem motor og aksler, kombineret med en ombygning af motor med permanentmagnet og dekoder. Selv de mest primitive dekodere burde være i stand til at fungere som retningsomskifter, omend det kræver en mindre ombygning med permanentmagnet.
Jeg er ikke nogen ekspert på området, men ud fra diverse artikler i blade og forskellige hjemmesider lader til at være den bedste løsning. En markant fordel ved at ombygge motoren er, at den bliver til en DC-motor som alle moderne dekodere kan styre, således at der er mulighed for at vælge mellem det meget store udvalg som findes nu om dage. At du også bør rense og smøre forbindelsen mellem motor og aksler er, at olie har en tendens til nærmest at "hærde" hvis ikke den har været brugt eller motor/lokomotiv har holdt stille meget længe. Så her vil det nok være en god ide at afmontere motor og kraftoverførsel, adskille disse, rense grundigt, gensamle (evt. med førnævnte permanentmagnet), smøre med en egnet olie og til slut prøvekøre.
Opdatering: Et hurtigt kig rundt på forskellige sider giver følgende forslag til ovennævnte ombygning, og er mindst mulig:
Permanentmagnet/HAMO: ESU 51961. Set til 89 kr. på modeltog.nu
Uhlenbrock 71500: Motorbeskyttelsessæt, diverse komponenter. Set til 39 kr. på modeltog.nu
Altså ca. 150 kr. + passende dekoder. Evt. kan det anbefales at bruge en stikforbindelse mellem lokomotiv/motor og dekoder, for lettere udskiftning i fremtiden. Hertil findes forskellige muligheder.
Se evt. denne guide: http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3029/Maerklin_3029_Digital.htm
En lille bemærkning: Det er ganske vidst ikke samme lokomotiv, men det lader til at de fleste motorkomponenter er de samme på 3029 og 3027,
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Se Märklin Service Manual her:
ftp://ftp.marklin.com/pub/Service%20Manual
Dit link virker ikke, "siden kan ikke vises"
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
trainmad
Indlæg: 160
Hej og godt nytår..
Det kunne lyde som om at der evt. også kunne være problemer med forbindelsen mellem KUL/BØRSTE og kommutatoren. Dette kan du konstatere ved at pille overdelen af, på sporet med lok, strøm til, og tryk let med en lille skruetrækker ind på fjedrene der holder hhv kul og børste, loket begynder sikkert at røre på sig når du trykker let på en af disse...
Men umiddelbart ville jeg nok gribe det an på flg. måde.
loket skilles ad, kul, børste og pære fjernes. motorskjold og anker udtages. Underdelen samt motorskjold og anker, placeres i et lille kar med petroleum, så det er helt dækket af væsken. lad stå i 24 timer, optages og aftørres, placeres på sugende underlag (køkkenrulle) i ca. 24 timer. Hvis loket er tørt smørres det op igen med syrefri olie, gerne med teflon, (alle aksler og gear) og der skiftes hæfteringe. Ankeret aftørres og renses med et viskelæder på kommutatoren (den skal være HELT blank). evt. renses rillerne mellem de tre kommutatorstyker med en tandstikker (FORSIGTIGT!!!). Pæren monteres. Ankeret monteres med motorskjoldet, og NYE kul og børste. Loket prøvekøres. Kører det som skal, monteres det færdigt, og VUPTI har vi igen en dejlig model der bare virker!!!
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Se Märklin Service Manual her:
ftp://ftp.marklin.com/pub/Service%20Manual
Dit link virker ikke, "siden kan ikke vises"
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Se evt. denne guide: http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3029/Maerklin_3029_Digital.htm
En lille bemærkning: Det er ganske vidst ikke samme lokomotiv, men det lader til at de fleste motorkomponenter er de samme på 3029 og 3027,
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Lincoln
Indlæg: 289
Der er desværre for mange tekniske fagudtryk i Service Manualen til at jeg kan bruge den. Jeg når til ”The locomotive does not operate – headlights work” – men jeg har svært ved at ”placere” problemet, fordi jeg ikke forstår fagudtrykkene i de forskellige scenarier.
Det var ikke min tanke at renovere lokomotiverne, udskifte motor, digitalisere dem osv. – men blot få dem til at køre og siden hen evt. sælge dem. Jeg kører udelukkende digitalt, og der er allerede trængsel på anlægget Men jeg synes det vil være synd bare at lade dem samle støv i en skuffe.
Jeg har fundet et andet lokomotiv med et til svarende problem. Det kører fint den ene vej. Men jeg kan ikke skifte retning med trafoen; lokomotivet kører bare meget stærkt. Hvis jeg manuelt skifter retning på omskifteren, og giver gas – så summer/vibrerer omskifteren lidt og så sker der ikke mere. Jeg ved desværre ikke hvilket artikelnummer lokomotivet har, men jeg kan uploade et billede, hvis det kan hjælpe.
CS2 & Märklin 3-skinne
Marklin4me
Indlæg: 552
Hejsa,
Prøv at tjekke dette link omkring rensning / vedligeholdelse af ældre tog : https://youtu.be/41Cts-OvNHs
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg prøvede at sætte en anden retningsomskifter (som jeg vidste virkede) i loket. Det hjalp ikke. Så tjekkede jeg lodningen fra spolen og op til det ene kul. Jeg gav det en ny lodning. Og det hjalp – lidt. Nu kan loket køre i begge retninger. Men man skal manuelt (med fingeren!) skifte retning på retningsomskifteren. Og det er kun periodisk at det kan køre. Efter at have kørt et par omgange, så kan det igen ikke køre – så skal lodningerne fornyes endnu en gang…! Samtidig er den eneste (!) tråd fra spolen knækket, så jeg har måttet udskifte ledningen fra spolen til kullet. Men det er næsten umuligt at lodde en ledning fast til spolen, da den nye ledning skal loddes fast nede i et hul (i plastic) og lodningen må ikke røre den blanke bøjle (som jeg ikke ved hvad den hedder).
Man kan heller ikke skifte retning via trafoen. Det får kun loket til at køre ekstremt stærkt. Jeg har prøvet at justere omskifteren både den ene og den anden vej. Intet hjælper. Omskifteren reagerer overhovedet ikke.
Så jeg har med nogen ærgrelse kasseret loket
CS2 & Märklin 3-skinne