Picture

saj

PB

Viessmann commander 5300

Er der nogen som bruger ovennævnte pult og kan hjælpe mig igang, vil jeg blive glad. Når jeg bevæger mig i menuerne sker der altid noget uventet, feks. i lok menuerne, billederne forsvinder, bliver sort/hvide, og nogle gange kan jeg ikke forlade menuerne.

Til at starte med vil jeg gerne søge lok adresse og derefter køre med et par tog, mon det er til at finde ud af.

Jeg er også intresseret i at høre jeres mening om denne pult.

Mvh Sven

Like 0 kan lide

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

PB  Blog  Hjemmeside

saj skrev:
Er der nogen som bruger ovennævnte pult og kan hjælpe mig igang, vil jeg blive glad. Når jeg bevæger mig i menuerne sker der altid noget uventet, feks. i lok menuerne, billederne forsvinder, bliver sort/hvide, og nogle gange kan jeg ikke forlade menuerne.

Til at starte med vil jeg gerne søge lok adresse og derefter køre med et par tog, mon det er til at finde ud af.

Jeg er også intresseret i at høre jeres mening om denne pult.

Hej Sven

Selv er jeg meget tilfreds med min Viessmann Commander. Før den havde jeg en ECoS, men jeg savnede muligheden for at lave automatiske togveje, uden brug af en computer, så jeg solgte den og købte istedet en Viessmann Commander. Et køb jeg ikke har fortrudt. Softwaren i Commanderen har længe ladet noget tilbage at ønske, men de sidste tre opdateringer har virkeligt rykket med opdateret design, nye funktioner og bugfixes.

Det lyder som om at din Commander kører en gammel software, da de problemer du fremhæver kendetegner de gamle softwareversioner. Ved opstart af Commanderen kan du se hvilken version den kører, nede i venstre hjørne, mener jeg. Den nyeste softwareversion hedder 1.35, så hvis ikke din Commander kører denne version, ville jeg hurtigst muligt få opdateret den, så er mange af dine problemer sandsynligvis løst. Software til Viessmann Commander findes på Viessmanns hjemmeside, her på engelsk, men hvis du foretrækker tysk, trykker du blot på det tyske flag i toppen af siden.

Commanderen er et ret avanceret stykke elektronik, og den er i stand til at udføre komplekse handlinger med dine tog, hvis din bane altså er indrettet til dette. I første omgang kan vi lige prøve at få dig i gang med at køre med dine tog.

1. En metode er at sætte dit lokomotiv på programmeringssporet (første gang du vil køre med det), så genkender Commanderen selv lokomotivets adresse (DCC eller Motorola). Når adressen er detekteret fremkommer en menu, hvori du kan konfigurere dit lokomotiv og gemme det i Commanderens interne hukommelse. Herefter sætter du lokomotivet over på din bane og trykker på lokomotivikonet på Commanderens skærm, og her vælger du dit lokomotiv. Nu burde det være muligt at køre med det.
  2. En anden og hurtigere metode, er at du blot sætter dit lokomotiv på din bane, går ind i "Direct mode" på Commanderen, trykker på lokomotivikonet, skriver lokomotivets adresse og nu kan du køre med toget.

Jeg kan anbefale at du læser reference håndbogen, som kan hentes på Viessmanns hjemmeside, igen på engelsk, men hvis du foretrækker tysk, trykker du igen blot på det tyske flag i toppen. Den refence håndbog jeg linker til, er endnu ikke opdateret til den nyeste version, men en ny udgave forventes snart. De fleste ting i bogen gælder dog stadig.

God fornøjelse med din Viessmann Commander  Smile

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

PB  Blog  Hjemmeside

Forresten; Viessmann har et udmærket forum, hvor det er muligt at stille spørgsmål på både Tysk og Engelsk.

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

Like 0 kan lide

Picture

saj

PB

Hej Dennis

Mange tak for dit hurtige svar, jeg gjorde som du sagde, og så burde lokomotivet køre, det gjorde det også og det var jo rigtigt fint. Men straks melder der sig nye spørgsmål, skal det have navn og evt. et billede og skal det lagres. Jeg har vist også mistet nogle togbilleder i listen, hvor der nu i stedet er grå siluetter med forskellig tekst som feks. "neue erkent og neue unbenutz", kan jeg fjerne siluetterne og genkalde de billeder af lokomotiver fra listen, som nu tilsyneladende er væk?.

Jeg har den tyske vejledning  som medfølger, og vil se om det kan hjælpe at læse den engelske kom i gang vejledning, men ville ønske at den Danske importør ville levere en kom i gang vejledning på Dansk eller måske arangere små informationskurser.

Jeg har fået lavet en opgradering til  v1,300  for ca.  3 månder siden, jeg mener det er den nyeste.

Hilsen Sven

Like 0 kan lide

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

PB  Blog

Jeg har også en Viessmann Commander, som endnu ikke er blevet helt opdateret. Min er efaring med den er at den er noget teknisk i det, men til gengæld er den et meget fint stykke værktøj til modeljernbanen, og som Dennis skriver det, så sparer man at have en computer ved siden af anlægget til togstyring, da digitalboksen her indeholder det hele. 

Jeg har fået lokomotivstyringen og en digital sporskiftestyring med 25 sporskifter til at fungere på en sporplan på den, uden at have den vildt store indsigt i den. Men det har så heller ikke været  uden en "reset" tilbage til hvordan den var indstillet fra fabrikken. Ligesom det er nødvendigt med en computer engang imellem.   

Hvis man er interesseret i at erhverve sig en Commander, så er min erfaring at man skal vurdere om man selv vil sætte sig ind i alle tingene (og ud fra en engelsk/tysk brugermanual som det bliver nævnt), eller om man køber den hos fx forhandler, hvor der ekspertise i den. Jeg ved at en af de store Københavnske forhandlere har en pæn ekspertise i Commanderen, og således giver vejledning, hvis man køber udstyret der.

Commanderen har efter min mening været lidt undervurderet til fordel for nogen af de andre digitalbokse. En af forklaringerne kunne være den manglede danske brugermanuel, som de andre styrebokse har. Det er da smart at der er togstyring via decodere og indstilling af togveje det samme sted. Og hvor man selv bestemmer hvor automatiseret det hele skal være.

Men det er en lidt stor omgang for en helt nybegynder, her ville jeg sørge for at få ekspertisen med, og så fx betale det lidt ekstra det måtte koste at købe den hos en dansk forhandler.   

Mvh

Claus

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

PB  Blog  Hjemmeside

saj skrev:
Mange tak for dit hurtige svar, jeg gjorde som du sagde, og så burde lokomotivet køre, det gjorde det også og det var jo rigtigt fint. Men straks melder der sig nye spørgsmål, skal det have navn og evt. et billede og skal det lagres. Jeg har vist også mistet nogle togbilleder i listen, hvor der nu i stedet er grå siluetter med forskellig tekst som feks. "neue erkent og neue unbenutz", kan jeg fjerne siluetterne og genkalde de billeder af lokomotiver fra listen, som nu tilsyneladende er væk?.

Hvis jeg var dig ville jeg lave et reset af din Commander. På side 119-120 i den engelske reference håndbog er der en udførlig vejledning i hvordan man resetter sin Commander.

Når du har resat din Commander, er du klar til at starte forfra. Hvis du feks. vil ændre et lokomotiv og gemme det i Commanderen, skal du åbne lokomotiv editoren. Det gør du ved at have lokomotivet fremme til at styre med en af kontrolknapperne, og så trykke på speedometret i 1-2 sekunder, så kommer editoren frem, og her kan du give lokomotivet navn, billede og indstillinger osv.

saj skrev:
Jeg har den tyske vejledning  som medfølger, og vil se om det kan hjælpe at læse den engelske kom i gang vejledning.....

De der quick start guides er ikke særligt meddelsomme, så jeg vil helt klart anbefale at downloade hele refence håndbogen fra Viessmanns hjemmside.

saj skrev:
Jeg har fået lavet en opgradering til  v1,300  for ca.  3 månder siden, jeg mener det er den nyeste.

Der er kommet en ny opdatering, som hedder v1.35, som kom for omkring 3 uger siden.

Hilsen Dennis

Like 0 kan lide

Picture

saj

PB

Hej Claus

Tak for dit svar. Nu er spørgsmålet ikke om commanderen er købt hos en dansk forhandler, det er den, men problemet er, at forhandlerne ikke har tid og kendskab nok til produktet, og at der ikke findes en kort indføring på Dansk som til andre kørepulte. Man er overladt fulstændig til selv til, at finde ud af apparatet.

Jeg mener, at have forsøgt alle de muligheder jeg kunne finde på, og nu også dette forum. Jeg har mailet til importøren, talt med ham på messer, hvor han har lovet at vende tilbage for at få mig igang, men intet er sket. Jeg har selvfølgelig også henvendt mig til en af de helt store forhandlere I København, hvor jeg har handlet mange år, han afholder afholder kurser i forskellige digitale pulte, men desværre ikke commander 5300. Jeg ville selvfølgelig have meldt mig til et sådan et kursus, hvis det var blevet oprettet, hvilket ikke er sket.

Grunden til den manglende interesse for Commander 5300 i Danmark, tror jeg er den manglende support, og jeg tror, at jeg vil afholde mig fra at købe en til hos en anden forhandler, da jeg ikke tror på at supporten skulle blive bedre. I øjeblikket ligger der for 5000kr. commander på hylden og keder sig.

Jeg bor lidt udenfor Ballerup, så hvis en har lyst til at hjælpe mig igang vil jeg blive glad.

Mvh Sven

Like 0 kan lide

Picture

saj

PB

jeg prøver de nye forslag.

Hilsen Sven

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.