Jeg har en Märklin CS2 og bruger C-skinner. Jeg har fået en række kontaktskinner af typen 24994.
Jeg har en viesmann 5217 tilbagemeldelsesmodul.
Jeg har nu oprettet en pendulstrækning som virker.
Jeg har dog flere kontaktskinner jeg vil bruge. Kan jeg få dem til at styre signaler og sporskifter (som alle er digitale) ?
Hvordan laver man blokstrækninger med en CS2 og kontaktskinner ?
Frank F
Vamdrup
Hej Morten
Jeg arbejder pt på at skrive Wiki-sider om emnerne Kontakt-skinner / Blokstrækninger og Skyggebanegård under Wiki'en
i forbindelse med Marklin CS2 og anvendelsen at dertil hørende Digital-komponenter.
Se under Wiki-siden : Marklin Digital Styring - CS 2 (Hoved-Oversigt)
Emne-siderne vil blive tilgængelige under denne Wiki-side på Sporskiftet.dk, når de er gjordt helt færdige, pt kan jeg dog
ikke sige noget om hvornår Wiki-emnerne er helt klar, da det er et lidt større Projekt at skrive om og lave Dokumentation
og illustrationer til.
Jeg har planlagt 3 eksempler på opbygning af Skyggebanegårde i forskellige former og størrelser, samt planer om at skrive
en en række Wiki-sider om bl.a Styring af Blok-Strækninger.
Indtil da må du prøve at kigge i Wiki'en med jævne mellemrum for at se hvornår Wiki-siderne dukker op.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
morten
Hej Frank
Tusind tak for din tilbagemelding og det store arbrejde med Wiki-siden, hvor jeg finder megen hjælp og inspiration.
bqg
Hvordan laver man blokstrækninger med en CS2 og kontaktskinner ?
Hej Morten
Du kan lave blokstrækninger på flere måder, du kan bruge relæer eller signaler der enten afbryder kørespændingen eller aktiverer et bremsemodul.
Märklins bremsemoduler har en zone før kontaktstrækningen, den skal være så lang, at toget kan bringes til standsning før et evt. signal, efter kontaktstrækningen er der et nødstopsområde, uden kørespænding, hvis toget kører forbi bremsestrækningen.
Hvis bremsestrækningen er længere end det længste tog, kan der køres med styrevognstog.
For hver blokstrækning skal du som min. bruge en S88 indgang, et digitalt signal, et bremsemodul, eller hvis du vil bruge relæer en S88 indgang, en K84 udgang.
Denne simple blokstyring egner sig bedst, hvis der kun køres i en retning på sporet da nødstoppet er uden kørespænding når signalet er rødt.
Der findes også blokstyringsmoduler, der kan styre dine blokke uden CS.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV