Hej ale...
Jeg Kunne godt bruge nogle råd og erfaringer her.
Som det er nu har jeg en Märklin 6021 samt en 6036 (ekstra styrepult) dem har jeg et langt kabel imellem, så jeg uden problemer kan have dem et stykke fra hinanden. Mine planer om en bane bliver et "L" dog med ca lige lange sider. Den ene del skal huse et BW og den anden selve stationen med en lille fabrik der har et stikspor, og som derfor kræver lidt vogne i ny og næ (regner med at fabrikken får en masse ordrer, så der faktisk bliver travlt )
Her er min plan så at have en pult ved stationen, og en ved BW´et så vi kan sidde to (lidt adskilt) og køre/rangere. Anlægget bliver ikke større end MAKS 4 meter på hver led, så det kan snildt overskues og køres af en person. Enten skal to personer køre enkelte tog, og ellers styre hhv BW og stationen.
Mine sporskifter og signaler vil blive betjent af en (nok to) tavler - dvs analogt. Det eneste jeg overvejer at køre digitalt er drejeskiven. Den skjulte banegård bliver ikke mere kompliceret end at jeg kan styre den manuelt. (3 spor den ene vej, 2 i den anden retning).
MEN nu kommer jeg dertil hvor jeg gerne vil have DINE erfaringer eller råd. Jeg overvejer nemlig at opgradere min digitalpult til enten:
Uhlenbrock IB II (evt med en trådløs sender) eller Märklin CS II - Som jeg ser det er det jo så overkil med alle deres funktioner, da jeg jo ikke får brug for ret meget andet end selve styringen - eller gør jeg? overser jeg noget som kunne være smart (ja Pendul opsætningen/muligheden er rigtig smart) men derudover?? Jeg tænker umiddelbart at jeg for de penge (minimum 3600,- for IB II og vel en 5500,- for CS II) ikke får udnyttet ret meget af deres funktioner - i al fald ikke så meget at det kan svare sig - eller hvad?
Beholder jeg mine nuværende pulte så skal jeg ud og finde en Booster 6015/6017 og et 6040 keyboard til drejeskiven - de to enheder regner jeg med at kunne købe brugt for ca 1200 - som jo så kun er en 1/3 del af IB II prisen. og derved kan jeg jo i princippet købe materiel for 2400,- set i forhold til IB II og det er jo heller ikke at fornægte
Alle råd og tips samt almene betragtninger er mere end velkomne.
På forhånd tak - Steen
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Jeg er for længe siden gået via 6021 og Intellibox til Märklin Central Station. Nogle få argumenter kun om drift med lokomotiver og kørsel:
1. Let betjening
2. Adgang til fuld programmering af alle nye lokomotiver uanset dekodertype (Märklin Motorola, Märklin MFX, DCC)
3. Adgang til alle funktioner i nyere lokomotiver. Min 6021 (på min teststand) kan f.eks. ikke styre alle funktioner i min nye Märklin MY 1125
4. Mulighed for at gemme lokomotivdata i en USB stick backup
5. Større indbygget Booster med mere effekt end 6021 kan levere
6. 6021 kan genanvendes som betjeningspult
7. styring af lokomotiver med op til 128 køretrin (alt efter dekoder), hvor 6021 kun kan styre 14 trin
8. Drift af lokomotiver med LokPilot dekoder i DCC format
9. Den gamle Mobile Station kan købes brugt via QXL og anvendes såm håndterminal
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
miken
kjellerup
Indlæg: 347
hvorfor ikke en ecos 50000 som du kobler op til en pc med itrain på så har du en pc som du styre alt på
og skal du styre noget et sted hvor din pc ikke er bruge du bare din ipad/iphone til at styre din tog samt signaler/sporskifter så slipper du for at lave spor travler til din signaler/sporskifter
link til itrain
http://berros.eu/itrain/en/
kan oplyse at den ver som har ipad styring den kommer ind for et par md samt den dansk ver er vi ved at lækker sidste hånd på
den her løsning koster dig ecos 2000 kr.- itrain 300 kr så max 2500.- kr det er billig
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012