Jeg er ved at bygge en station, på den skal sporskifterne omstilles med en servo og forbundet med en ESU Swichpilot servo. Det er i hvert fal tanken.
Jeg har ikke tidligere arbejdet med det setup, men jeg tænkte på om/hvordan jeg får en tilbagemelding på hvordan sporskiftet rent faktisk står og ikke bare hvordan det burde?
TILFØJELSE
Først og fremmest tak for de mange gode svar der er kommet ind til videre.
Jeg tror, jeg bliver nød til at udspecificere og forklare lidt inden vi farer i flere forskellige retninger.
Så hold nu godt fast.
Jeg er som nogen ved så småt ved at bygge en model af Slagelse station på moduler, Modulernekasserne er efter Fremos standard, mens resten er med k-skinner og efter 3moduls standard. Det er mit bl.a. mit mål at se hvor godt jeg kan lave sikringsanlægget, derfor har jeg oprettet denne tråd.
Sporskifterne er fra peco (med isoleret hjertestykke) og med hjemmelavet midterleder. Da radien på sporskiftetet meget stor, så skal sporskiftets to tunger skiftes til at fungere som midterleder. Det er den tunge der IKKE ligger op til en skinne, der fungerer som midterleder. Den anden tunge vil have kontakt med den skinne den ligger op til og fungere som så. Det opgave kan klares med teknikken, som ellers bruges til polarisering af hjertestykke.
Jeg har overvejet at bruge ESU swichpilot og extension, og det vil sandsynligvis være den løsning jeg kan falde tilbage på.
Løsningen med microswiche er jeg ikke lun på, da det som skrevet giver utroligt meget lednings arbejde.
Måske Lars eller en anden kan fortælle lidt om hvordan tilbagemeldingen virker på den WA5 som Lars linker til lidt højere oppe
Lige nu der har jeg en Intellibox og Uhlenbrock 63330 til sporbesatmelingen, sporbesættelsen fungere som normalt på 3skinnebaner med at akslen forbinder de toskinnestrenge.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Vis du har forbundet en servo med et sporskifte, så står sporskiftet som det bør. Du behøves ikke en tilbagemelding, for servoen gør præsis som du beder den om.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Jeg er ved at bygge en station, på den skal sporskifterne omstilles med en servo og forbundet med en ESU Swichpilot servo. Det er i hvert fal tanken.
Jeg har ikke tidligere arbejdet med det setup, men jeg tænkte på om/hvordan jeg får en tilbagemelding på hvordan sporskiftet rent faktisk står og ikke bare hvordan det burde?
Hvis du vil jave et visuelt bevis på det, kan du sætte microswitche ved siden af servoen som aktiveres af servoarmen. Dvs når den er til den ene side aktiveres feks en lysdiode, og den anden side en anden lysdiode i dit betjeningspanel. Så ved du at servoen har bevæget sig og derved også skiftet dit sporskift.
Vis du har forbundet en servo med et sporskifte, så står sporskiftet som det bør. Du behøves ikke en tilbagemelding, for servoen gør præsis som du beder den om.
Elektronikken i servoer kan faktisk godt stå af, eller tandhjulene kan miste tænder.... Har fløjet med modelfly i knapt 30år med bitre erfaringer på det punkt (klart at de her er i et temmeligt mere belastende miljø, end under en modelbane...)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Jeg kender ikke Switchpilot, men jeg plejer at bruge dekodere fra MBTronik. Den "fulde" model til sporskifter, WA5, har indbygget tilbagemelding, optisk isoleret. Tilbagemeldingen kan bruges til at sætte lysdioder på, eller den kan sluttes til en S88, eller...
Der er mange muligheder.
MVH
Lars
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Tak for forslag med microswitche, det var en god ide - den vil jeg bruge ifm. remise. Når portene åbnes via servo styring, påvirkes microswitche og lyset tændes inde i remisen og på pladsen foran remisen. Modsat når portene lukkes, så slukkes lysene igen. Som lyskilde vil jeg anvende varmhvid lysdiode.
Hvilke type microswitche bør anvendes ?
Mvh. henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Tak for forslag med microswitche, det var en god ide - den vil jeg bruge ifm. remise. Når portene åbnes via servo styring, påvirkes microswitche og lyset tændes inde i remisen og på pladsen foran remisen. Modsat når portene lukkes, så slukkes lysene igen. Som lyskilde vil jeg anvende varmhvid lysdiode.
Hvilke type microswitche bør anvendes ?
Mvh. henrik D.
Det er jo sådan set ligemeget, hvilken type du bruger, bare det er en type der "slutter" når armen aktiveres af servoarmen. Mener så at det fleste har tre ben og to kontaktsæt, et sæt der slutter når kontakten aktiveres og et der gør det modsat (begge sæt bruger så fælles ben)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Jeg har "brygget" videre på forslag med microswitche. jeg kører 2-skinne system, hvorfor en microswitche kunne placeres mellem skinnerne ved indkørsel til drejeskive ved remise, der så tænder lys i området. Mellem sporene i remise, placeres også microswitche, der slukker ved indkørsel. Når loko kører ud tændes lysene igen. Vil fungere som en form for korrespondance afbrydere.
Det vil jeg prøve atr arbejde videre med. Har lige bestilt 10 styk microswitche med 3 ben.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Jeg har "brygget" videre på forslag med microswitche. jeg kører 2-skinne system, hvorfor en microswitche kunne placeres mellem skinnerne ved indkørsel til drejeskive ved remise, der så tænder lys i området. Mellem sporene i remise, placeres også microswitche, der slukker ved indkørsel. Når loko kører ud tændes lysene igen. Vil fungere som en form for korrespondance afbrydere.
Det vil jeg prøve atr arbejde videre med. Har lige bestilt 10 styk microswitche med 3 ben.
Mvh. Henrik D.
smart... ja de kan brugestil mange ting de switche...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Harley
IT-bygger
Aars
Indlæg: 106
Jeg er ved at bygge en station, på den skal sporskifterne omstilles med en servo og forbundet med en ESU Swichpilot servo. Det er i hvert fal tanken.
Jeg har ikke tidligere arbejdet med det setup, men jeg tænkte på om/hvordan jeg får en tilbagemelding på hvordan sporskiftet rent faktisk står og ikke bare hvordan det burde?
Hej Horsecreek
Dette her er også en mulighed Point LED's in principle, det er nemt og billigt.
Hilsen Harley
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hej Horsecreek
Dette her er også en mulighed Point LED's in principle, det er nemt og billigt.
Hilsen Harley
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg kender ikke Switchpilot, men jeg plejer at bruge dekodere fra MBTronik. Den "fulde" model til sporskifter, WA5, har indbygget tilbagemelding, optisk isoleret. Tilbagemeldingen kan bruges til at sætte lysdioder på, eller den kan sluttes til en S88, eller...
Der er mange muligheder.
Jeg har jo for lidt over en måned siden bestilt nogen DC-Car komponenter et andet sted uden at høre et ord fra sælgeren, så jeg er lidt ekstra påpasselig med at sende penge til "små og sjove" producenter.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Jeg har ikke haft nogen problemer de gange, jeg har bestilt, selvom det ikke er verdens aller-lyn-hurtigste levering. Andre her på Sporskiftet har også brugt dem - søg på "mbtronik" - og har heller ikke rapporteret om problemer.
Og så er MBTronik mig bekendt storleverandør til MiWuLa.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.671
Hej Horsecreek
Dette her er også en mulighed Point LED's in principle, det er nemt og billigt.
Hilsen Harley
Du skriver 3 skinnet, og så kan det være vel være C eller K skinner
Hvis Du samtidig bruger Märklin drev, så er de indbygget med tilbagemelding, og jeg vil gerne gøre reklame for et besøg hos Jørnebanen, hvor han viser, hvordan han får tilbagemelding i et analog system.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Horsecreek,
Jeg ville såmænd da bare bruge ESU's SwitchPilot Extension og tilslutte den direkte på SwitchPilot'en. Der er indbygget relæer der skifter i forhold til sporskiftestillingen. Der er faktisk to sæt pr. sporskifte og det fungerer ganske fortrindeligt.
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.074
Hej Horsecreek,
Jeg ville såmænd da bare bruge ESU's SwitchPilot Extension og tilslutte den direkte på SwitchPilot'en. Der er indbygget relæer der skifter i forhold til sporskiftestillingen. Der er faktisk to sæt pr. sporskifte og det fungerer ganske fortrindeligt.
De skifter vel efter impulsen der gives, og ikke sporskiftets stilling? Ved at bruge switche på servoarmen er du sikker på at den elektroniske impuls er overført til en mekanisk og at servoen rent faktisk HAR flyttet sig. Det skal alligevel gå ret galt for at den tråd som forbinder servo og sporskifte tunge ikke bevæger sig elleer er knækket.
Men står servoen af så får du ikke et signal da armen ikke rammer switchen, mens relæet i ESU extension´en trækker selvom servoen ikke har kørt.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Harley
IT-bygger
Aars
Indlæg: 106
Hej Horsecreek
Dette her er også en mulighed Point LED's in principle, det er nemt og billigt.
Hilsen Harley
Nu bliver du vanskelig, så må jeg prøve at lægge hovedet i blød.
Hvis du ikke vil videre i retningen med microswitche, vil jeg godt have nogle data på besatmelding, så som, minimum strømtræk for aktiv og kører du med melding for vogne(hvad og hvordan).
Hvordan strømfødes de skiftende skinner ved 3-skinne drift?
Hvis du vil have en ren elektrisk løsning er det muligt jeg kan finde på noget der virker.
Hilsen Harley
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Horsecreek, det er unødvendigt arbejde at montere læssevis af microswitche til at detektere om en servo er gået i stykker. Du oplever måske første fejl om 6-8 år, indtil da har du brugt læssevis af timer på at montere switche og justere på dem. Vis du har haft brugt Märklins magnetdrev tidligere forstår jeg godt at du ikke stoler på drev, for de er upålidelige, men en servo svigter ikke som et Märklin drev.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Først og fremmest tak for de mange gode svar der er kommet ind til videre.
Jeg tror, jeg bliver nød til at udspecificere og forklare lidt inden vi farer i flere forskellige retninger.
Så hold nu godt fast.
Jeg er som nogen ved så småt ved at bygge en model af Slagelse station på moduler, Modulernekasserne er efter Fremos standard, mens resten er med k-skinner og efter 3moduls standard. Det er mit bl.a. mit mål at se hvor godt jeg kan lave sikringsanlægget, derfor har jeg oprettet denne tråd.
Sporskifterne er fra peco (med isoleret hjertestykke) og med hjemmelavet midterleder. Da radien på sporskiftetet meget stor, så skal sporskiftets to tunger skiftes til at fungere som midterleder. Det er den tunge der IKKE ligger op til en skinne, der fungerer som midterleder. Den anden tunge vil have kontakt med den skinne den ligger op til og fungere som så. Det opgave kan klares med teknikken, som ellers bruges til polarisering af hjertestykke.
Jeg har overvejet at bruge ESU swichpilot og extension, og det vil sandsynligvis være den løsning jeg kan falde tilbage på.
Løsningen med microswiche er jeg ikke lun på, da det som skrevet giver utroligt meget lednings arbejde.
Måske Lars eller en anden kan fortælle lidt om hvordan tilbagemeldingen virker på den WA5 som Lars linker til lidt højere oppe
Lige nu der har jeg en Intellibox og Uhlenbrock 63330 til sporbesatmelingen, sporbesættelsen fungere som normalt på 3skinnebaner med at akslen forbinder de toskinnestrenge.
Hvis du ikke vil videre i retningen med microswitche, vil jeg godt have nogle data på besatmelding, så som, minimum strømtræk for aktiv og kører du med melding for vogne(hvad og hvordan).
Hvordan strømfødes de skiftende skinner ved 3-skinne drift?
Hvis du vil have en ren elektrisk løsning er det muligt jeg kan finde på noget der virker.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Jeg er ikke ekspert i MBTroniks indre opbygning - men så vidt jeg husker, tænder LEDer, der er forbundet til tilbagemeldingsporten, først, når servoen har nået sin position. Hvis man sætter to LEDer på, er de altså begge slukkede, mens servoen bevæger sig. Kombinerer man det med, at der - så vidt jeg ved - er en form for feedback fra en servomotor, burde WA5 faktisk kunne detektere, hvis servoen ikke når sin position. Men hvordan det præcist virker, vil jeg ikke kloge mig om.
I din situation skal du have den "store" WA5 - den leveres med relæer til polarisering af hjertestykke.
MVH
Lars
sorensen_dk
Indlæg: 77
Horsecreek, hvorfor gå over åen efter vand?
Pecos standardkontakt PL-13 monteres direkte under sporskiftet og kan fungere som tilbagemelding. Simpelt og pålideligt.
Jeg kender ikke servoen du vil bruge, men vær opmærksom på, at skiftet skal være helt lagt om inden du skifter "polaritet" af tungen for at undgå kortslutning.
Mvh
Tom
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Jeg har benyttet nogle drev fra Conrad.de. de er en kopi af et meget velkendt produkt. De har indbygget tilbagemelding, og virker som servo, men du skal ikke bruge tid på at indstille stop, og montering er meget nem. Vi har i foreningen netop bestilt til opbygning af Korsør ca 1956... Det er en del, så nem montering og indstilling var et kriterie.... Peco sporskifter, 2 skinne...
MvSteen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
http://www.conrad.de/ce/de/product/249113/3er-Sparset-Weichenantriebe-Ba...
Fandt dem....
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Der er ingen feedback fra servomotrer, de får bare en pulsbredde som reference til den position de skal være i og drejer så hurtigt de kan til den position.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.182
Da' Bent.
Er der ikke noget med, at man kan måle strømforbruget fra motoren, der er væsentligt større, når den ikke er i rette position?
MVH
Lars
sorensen_dk
Indlæg: 77
Korrekt.
Spørgsmålet er om servoløsningen kender "midtvejs".
Den sikreste løsning vil være først at gøre tungen, som skal agere midterleder, strømførende, når sporskiftet er lagt om.
Hvis PL-13 slutter/bryder passende kunne dette også realiseres gennem en PL-13.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Esu servoløsningen kenner midtvejs.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Godaften Horsecreek
Har du luret på litra.dk's servodecoder? Iflg hjemmesidens beskrivelse kan den polarisere hjertestykke, dvs som jeg forstår det: polarisere din midterleder
Check: http://litra.dk/?Servomotorer_og_dekoder_dertil
Jeg har ikke selv erfaring med denne decoder. Jeg har købt og samlet nogle andre af litra.dk's dekodere i efteråret, og skal til at bruge dem nu - bla til forsøg med servoer. Derudover har jeg en DCC 'forstærker' som galvanisk adskillelse (optokobler) fra kørestrømsbussen og til indgang på min private booster.
mvh niels peter
DK-2720
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Hej
Jeg har købt alle mine sporskifte- og signal-dekodere hos Litra.dk, Haakon Hansen, der også er igang med at lave en digital dekoderløsning til en ældre Fleischman drejeskive, jeg har købt på nettet. Jeg anvender Peco sporskifter med relæ, der trækker mere spænding, end de gængse dekodere kan tåle.
Haakon laver mange tilretninger, så prøv at kontakte Litra.dk og hør om mulig løsning.
Jeg har kun gode erfaringer med Litra.dk.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hejsa
Jeg har netop fået specielfremstillet et servomodul som indeholder tilbagemelding via S88 i forhold til det henviste på http://litra.dk/?Servomotorer_og_dekoder_dertil
Nedenfor viser polarisering af hjertestykket.
Jeg kan kun sige at det fungere rigtigt godt og sikkert. Jeg er sikker på at Haakon kan tilbyde dig det du søger.
Jeg har netop monteret og tilsluttet 1 stk. på mit nye anlæg efter konverteringen fra 3-skinne til 2-skinne drift. Jeg har således ikke mange erfaringer, men indtil videre fungere det efter hensigten. Der er kun tilbagemelding når sporskiftet står i basis position. Kan også vise afvigende position hvis man hellere vil det.
Nedenfor fuldt monteret servodekoder modul med polarisering af hjertestykket og tilbagemelding via S88.
Jeg bruger desuden også besatmelder/strømmåler og vendesløjfe moduler fra Haakon. Jeg regner også med at bruge hans signaldekodere når den tid kommer.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
Jeg anvender udelukkende s88/besatmelder samt signal og sporskiftedekodere fra Haakon/Litra.dk. De virker alle uden problemer og er meget driftsikre.
skulle der være problemer, er Haakon meget hjælpsom med at løse problemet.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.