Hej alle,
Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har lavet dette layout i starten af min skyggebanegård, da dette giver de længste spor. Jeg ved godt at dette måske ikke er det optimale. Jeg har prøvet at følge Märklin's vejledning omkring programmering af CS2 vedr. skyggebanegård, men synes ikke jeg kan få det til at virke med trevejs sporskifte. Jeg har indsat kontaktskinner og lavet isoleret spor, som ikke fremgår af tegningen. Nogen som kan hjælpe ?
Et andet måske dumt spørgsmål. Hvis jeg køre med digitale skiftespor, skal jeg vel ikke benytte Märklin K83 decoder eller er jeg helt gal på den.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
danlake
Kerikeri New Zealand
Indlæg: 31
Hi Tim,
Der er 2 måder at skifte spor på digitalt ved brug af Marklin. Enten med en indbygget dekoder der er påmonteret i bunden af skiftesporet eller via en ekstern dekoder som fx Marklin K83. Hvilken en bruger du?
Mvh Lasse
talbert
Jyllinge
Indlæg: 83
Hi Lasse,
Jeg bruger den indbygget dekoder fra Märklin.
Tim
Märklin C-Skinner, Digitalt, CS2 (60215), Tysk, Epoke III-IV
danlake
Kerikeri New Zealand
Indlæg: 31
Hej Tim,
Dekoder 74465 kan enten programers vha dip switch (manuelt) eller ved at programmer den via fx Marklin CS2.
Og ja du behøver ikke K83 hvis du har den indbygget dekoder.
Den har en adresse blok på 10 ( i stedet for normal 8 bit), hvilke kan skabe lidt forvirring.
Prøv at se nedenstående indlæg for lidt mere info som ikke tydeligt fremgår fra manuelen:
https://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst25514_74461--and-its-74465...
mvh Lasse
Lyne Preben
Selvstendig
Tarm
Indlæg: 29
Hvad er det for en form for styring du vil opnå? Jeg har selv lavet en skyggebanegård med 4 parkeringsspor, samt et gennemgående spor. Til styring af dette, har jeg programmeret et antal "togveje" i CS2, således at et tog som ankommer til skyggebanegården, automatisk finder hvilket parkeringsspor som er ledigt, og stiller sporskifterne således at toget kører ind på dette. Hvis der ikke er nogen ledige parkeringsspor, stilles sporskifter til gennemkørsel. Det er forholdvis simpelt at programmere, når man bare ved hvordan. Hemmeligheden ligger i det lille icon på CS2-en som hedder "Ext", her kan man opstille forskellige kriterier for at en handling skal finde sted. Jeg håber at ovenstående giver mening, ellers viæ jeg gerne prøve at uddybe det.
Venlig hilsen
Preben
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Jeg håber at ovenstående giver mening, ellers viæ jeg gerne prøve at uddybe det.
Venlig hilsen
Preben
Det må du gerne
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Pyotr
Horsens
Indlæg: 20
Hej Preben,
Har lige læst dit svar, da jeg selv er ved at indrette skyggebanegård og derfor skal finde ud af, hvordan jeg placerer kontaktskinner, således der via ets88 modul kan meldes tilbage til min CS3+ (er bestilt, ikke hjemkommet endnu).
Du har vel nogle kontaktskinner i dine fire parkeringsspor, således den CS ved, hvilke spor, der er optaget, eller hvordan?
I fald du har kontaktskinner, hvordan har du indrettet dem (er de "hjemmelavede" ved at klippe lederen over, eller har du brugt Märklin's egne)?
Mvh.
Peter
Lyne Preben
Selvstendig
Tarm
Indlæg: 29
Hej Peter,
Jeg har "Klippet" mine kontaktskinner, således at hele sporet mellem sporskiftene er isoleret, og som således udgør en "Blok", og som derfor kan CS ved om et spor er optaget eller ledigt. Da hele min bane er opdelt i blokke, styrer jeg skyggebanegården på den måde at når et tog kører ind i den blok som ligger umiddelbart før indkørslen til skyggebanegården, stilles automatisk en togvej til det første ledige spor i skyggebanegården. Hvis du ikke har blokstyring på din bane kan du lave en kontaktskinne ca. 2 m. før indkørslen til skyggen, og så lade den starte valget af sporvej.
Jeg håber at du forstår hvad jeg mener, ellers kan du evt. sende en privat besked til mig.
Mvh
Preben