Efter at have fået styr på min skyggebanegård (kælderetagen), er jeg nået til den synlige del i "stueetagen".
Skyggebanegården styres af ECOSII, og jeg bruger Märklin 66045 Delta controller som booster til styring af sporskifter, m.m. som beskrevet i http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Den synlige del (stueetagen) fødes via ECOS Booster - og er fsva. strøm (rød og brun ledning) helt adskilt fra skyggebanegården.
Nu er mit spørgsmål: Kan jeg bruge den samme Märklin 66045 til styring af sporskifter osv. på den synlige del af mit anlæg ? Hvis jeg gør det, kommer jeg til at dele "0" (brun ledning) på tværs af booster-områderne, hvis jeg ellers forstår diagram-tegningerne rigtigt. Og må man det ? Eller skal jeg have separat booster-kredsløb på den synlige del ?
VH Kresten
Kresten
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Efter at have fået styr på min skyggebanegård (kælderetagen), er jeg nået til den synlige del i "stueetagen".
Skyggebanegården styres af ECOSII, og jeg bruger Märklin 66045 Delta controller som booster til styring af sporskifter, m.m. som beskrevet i http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Den synlige del (stueetagen) fødes via ECOS Booster - og er fsva. strøm (rød og brun ledning) helt adskilt fra skyggebanegården.
Nu er mit spørgsmål: Kan jeg bruge den samme Märklin 66045 til styring af sporskifter osv. på den synlige del af mit anlæg ? Hvis jeg gør det, kommer jeg til at dele "0" (brun ledning) på tværs af booster-områderne, hvis jeg ellers forstår diagram-tegningerne rigtigt. Og må man det ? Eller skal jeg have separat booster-kredsløb på den synlige del ?
VH Kresten
Der er ikke noget til hinder for at du kun styrer alle dine sporskift med samme booster/enhed - og du kan også sagtens lade 0 være fælles hele vejen rundt. Der er sikkert argumenter for ikke at gøre det. På mit anlæg har jeg også fælles 0 til al køre strøm - Ecos og märklin 6017 booster. på et tidligere anlæg delte alt lys også 0 med kørstrømmen - det virkede fint. Nu har jeg dog af overskueligheds årsager delt forskellige lys op i forskellige farver. Da noget er dæmpet mere end andet. Så på den måde forveklser jeg ikke noget med noget... forkert.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Der hvor du virkelig skal passe på, det er med fælles stel på forsyningerne til boosterne - altså fra transformatorer/strømforsyninger. det kan give røg!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Efter at have fået styr på min skyggebanegård (kælderetagen), er jeg nået til den synlige del i "stueetagen".
Skyggebanegården styres af ECOSII, og jeg bruger Märklin 66045 Delta controller som booster til styring af sporskifter, m.m. som beskrevet i http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Den synlige del (stueetagen) fødes via ECOS Booster - og er fsva. strøm (rød og brun ledning) helt adskilt fra skyggebanegården.
Nu er mit spørgsmål: Kan jeg bruge den samme Märklin 66045 til styring af sporskifter osv. på den synlige del af mit anlæg ? Hvis jeg gør det, kommer jeg til at dele "0" (brun ledning) på tværs af booster-områderne, hvis jeg ellers forstår diagram-tegningerne rigtigt. Og må man det ? Eller skal jeg have separat booster-kredsløb på den synlige del ?
VH Kresten
Der er ikke noget til hinder for at du kun styrer alle dine sporskift med samme booster/enhed - og du kan også sagtens lade 0 være fælles hele vejen rundt. Der er sikkert argumenter for ikke at gøre det. På mit anlæg har jeg også fælles 0 til al køre strøm - Ecos og märklin 6017 booster. på et tidligere anlæg delte alt lys også 0 med kørstrømmen - det virkede fint. Nu har jeg dog af overskueligheds årsager delt forskellige lys op i forskellige farver. Da noget er dæmpet mere end andet. Så på den måde forveklser jeg ikke noget med noget... forkert.
Man skal holde sig langt væk fra fælles nul, det giver kun problemer. Det var noget man gjorde i gamle dage på treskinne-anlæg da det hele var 50 Hz vekselspænding, det er det ikke længere. Digitalsignalet er kun en vekselspænding af navn og man skal lade være med at blande de to.
Der har faktisk lige været et rigtig godt eksempel på baneforum.dk på hvorfor man skal lade være. Alt virkede på vedkommendes anlæg, men dekodere gik op i røg en gang i mellem uden grund. Det viste sig at være fælles nul med en lys-transformator der var skyld i det.
Nogle booster typer kan tåle at du gør det, fordi det svarer til når et lokomotiv krydser fra et område ind i det næste, men det er langt nemmere bare at lade være.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Kresten
Indlæg: 1.044
Tak for svarene. Jeg må hellere bygge med livrem og seler. Jeg kan også forestille mig, at det kan gøre fejlsøgning noget lettere.
Så for lige at checke, at jeg har forstået det korrekt:
- Mit ECoSII (synlig) og mit ECos Booster (skyggebanegård) kredsløb er adskilte.
- Hvert kredsløb ovenfor skal sin egen Märklin 66045 (el.lign.) forsyning til styring af sporskifter, m.m.
- Jeg bruger C-skinner - og skal IKKE bruge laskekontakterne under skinnerne som "0", f.eks. til lys i sporskiftelanterne el. andet, men skal have separat strømforsyning (gul/brun i Märklinfarver). Dette adskilte kredsløb kan også bruges til huse o.a. og uden problemer dække både synlig del og skyggebanegård.
Altså 5 adskilte kredsløb. Er det korrekt forstået ?
VH Kresten
Kresten
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
Hejsa
Det lyder rigtigt , så er der ingen forbindelse imellem den digitale kørestrøm eller den til sporskifterne drev og lys
Christian
http://3modul.dk/
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej,
quote: Altså 5 adskilte kredsløb. Er det korrekt forstået ?
VH Kresten : nquote
Jeg vil umiddelbart mene, at du kan nøjes med 3 adskilte kredsløb. Eller måske misforstår jeg blot hvad du skriver:
- digitalstrøm til skyggebanegård
- digitalstrøm til synligt område
- kreds til lys, sporskiftelanterner, drejeskive, signaler etc. (overalt)
Personligt har jeg dog 2 separate kredse til belysning mm. - en 16VAC og en 12VDC kreds. Det gør anvendelsen af LED lidt lettere.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
Ja - ok, det er nok et spørgsmål om ord...
Skyggebanegården drives af ECoSII + Märklin Delta Booster 66045 til styring af skiftespor, m.v. Det beskriver jeg som to kredse, men de deler jo "0" så i virkeligheden kun en kreds. Det samme med synligt område: Booster + Märklin Delta Booster 66045.
Og så een kreds til belysning, m.v. - og der har du jo ret i problemstillingen vedr. LED vs. gammeldags glødepærer. Men bruger man overhovedet sidstnævnte mere - selv lanternerne i sporskifter er jo LED ???
VH Kresten
Kresten
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.710
Med alle disse opladerer man skifter ud, er der også mange med meget mindre spænding, og de er endnu bedre til LED'er og evt. glødepærer
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej igen,
Det er klart at glødepærerne er hastigt på retur, men har du eksempelvis en drejeskive på dit anlæg, er det en god ide at føde den med en separat 16 VAC forsyning, så der ikke anvendes "kostbar" digitalstrøm til at snurre lokomotiverne rundt. Sporskifter kan i mange tilfælde fødes via dekoderne (eks. m83/m84) med en separat PS. Så det er da værd at overveje om behovet for en 16VAC ringledning reelt eksisterer på ens anlæg.
Og som Jørgen Steff skriver, kan kasserede opladere være udmærkede til at drive eksempelvis LED belysning. Blot bør det overvejes om man får strøm nok til rådighed, da mange af disse er på maks 0.5 A. Regnes der med 20 mA til een LED, kan der i sådanne tilfælde tilsluttes op til 25 LED, hvilket nu om dage ikke rækker voldsomt langt. Desuden vokser behovet samtidig for flere 230 V udtag til laderne rundt på anlægget, hvilket øger risiko for uheld.
Jeg har skrevet lidt om "for og imod" og hvad min egen løsning er endt med, bla. i sidste del af denne her artikel: http://niels-modeltog.dk/index.php/anlaegsbygning/74-det-ny-svenstrup-h-del-9
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk