Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Signaler?

Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane. 

det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.

Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.

Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?

Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.

Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.

På forhånd tak.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.730

PB  Hjemmeside

Hvert land har sit eget system. Og det også afhænger af epoke.
Kan du give mere information om dit layout?

mvh,
Gert (fra Holland)

 

PS: For situationen i Danmark, se http://www.sporskiftet.dk/forum/signaler-og-faste-mærker-planche-udgivet-af-lokomotivet

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Tak for svar.

Det er blandet epoke. Der er ikke rigtig en rød tråd.

Det er tysk forbillede 100 %.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Der er lidt at kigge på her:

http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Tak.

Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Thrane skrev:

Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane. 

det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.

Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.

Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?

Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.

Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.

På forhånd tak.

 

Thrane skrev:

Tak.

Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.

Du får da præcis det du efterspørger - en beskrivelse af hvor man bruger hvilke signaler?? (dog ikke med art numre på hver enkelt producents udgave af respektive signaler)

At du ikke får en udførlig guide til hvordan du installerer dine signaler (som du ikke har købt endnu og derfor lidt svært at rådgive præcist om) er vel fair nok. Der ligger jo så i øvrigt vejledninger i Viessmanns signaler til hvordan man instalerer og tilslutter signalerne, til stort set hvert system.

Men fjollet at give vejledning i at tilslutte et viessmann, og du så vælger et märklin...

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.730

PB  Hjemmeside

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

f1freakdk]</p><p>[quote=Thrane skrev:

Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane. 

det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.

Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.

Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?

Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.

Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.

På forhånd tak.

 

Thrane skrev:

Tak.

Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.

Du får da præcis det du efterspørger - en beskrivelse af hvor man bruger hvilke signaler?? (dog ikke med art numre på hver enkelt producents udgave af respektive signaler)

At du ikke får en udførlig guide til hvordan du installerer dine signaler (som du ikke har købt endnu og derfor lidt svært at rådgive præcist om) er vel fair nok. Der ligger jo så i øvrigt vejledninger i Viessmanns signaler til hvordan man instalerer og tilslutter signalerne, til stort set hvert system.

Men fjollet at give vejledning i at tilslutte et viessmann, og du så vælger et märklin...

[/quote

Hej

Du behøver ikke at være så harsk i tonen.

Den hjemmeside som der linkes til, er god ift. hvad de enkelte signaler betyder. Jeg synes bare ikke at den giver indblik i hvor de skal placeres.
Måske siden er mere lige til, hvis man har beskæftiget sig med modeltog i +20 år!

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

f1freakdk skrev:

Den hjemmeside som der linkes til, er god ift. hvad de enkelte signaler betyder. Jeg synes bare ikke at den giver indblik i hvor de skal placeres.

Det har du ret i. Men dette er også den svære del, for det kommer meget an på, hvordan banen (sporføringen) ser ud. Der er selvfølgelig nogle generelle retningslinier, og der kan gives eksempler, men det er ikke sådan, at "sådan er det bare" og "gør sådan, så er det rigtigt". Så vi bliver nødt til at se sporplanen. Og det kommer også an på, hvad sporene skal bruges til (kan være omfattende).

Plus at du - via linket - skal/bør lære signalernes navne for at sikre, at vi taler samme sprog.

Og det næste spørgsmål er så, om du vil gå "all in" (altså, at alle signaler (OG skilte) er de rigtige typer OG er korrekt placeret), eller om du vil "nøjes" med en lidt mere simpel tilnærmelse?

 

 

 

 

 

 

 

 

[/quote]

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Tak for dit svar.

Jeg vil bare i gang. En simpel løsning ville være fint.

Jeg har sporplan liggende hvis det er.

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Gerne. Bare upload.

Husk meget gerne at skrive ind, hvad der er stationsspor, opstillingsspor, rangérspor, godsspor, remisespor og hvad du ellers har i tankerne. (Forskellen ligger i detaljen Wink

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Super.

Jeg vender snarest tilbage.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Thrane]</p><p>[quote=f1freakdk skrev:

Thrane skrev:

Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane. 

det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.

Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.

Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?

Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.

Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.

På forhånd tak.

 

Thrane skrev:

Tak.

Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.

Du får da præcis det du efterspørger - en beskrivelse af hvor man bruger hvilke signaler?? (dog ikke med art numre på hver enkelt producents udgave af respektive signaler)

At du ikke får en udførlig guide til hvordan du installerer dine signaler (som du ikke har købt endnu og derfor lidt svært at rådgive præcist om) er vel fair nok. Der ligger jo så i øvrigt vejledninger i Viessmanns signaler til hvordan man instalerer og tilslutter signalerne, til stort set hvert system.

Men fjollet at give vejledning i at tilslutte et viessmann, og du så vælger et märklin...

[/quote

Hej

Du behøver ikke at være så harsk i tonen.

Den hjemmeside som der linkes til, er god ift. hvad de enkelte signaler betyder. Jeg synes bare ikke at den giver indblik i hvor de skal placeres.
Måske siden er mere lige til, hvis man har beskæftiget sig med modeltog i +20 år!

 

 

 

 

 

 

 

 

Beklager, det var ikke for at være spydig. Mener ikke selv det er skrevet i en hård tone??

 

 

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 2 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Prøv at tage et kig hos "naboen": https://baneforum.dk/viewtopic.php?p=9619#p9619

 

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

En virkelig god, grundig og let overskuelig oversigt omkring tyske signaler  Smile

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

LasseSteen skrev:

En virkelig god, grundig og let overskuelig oversigt omkring tyske signaler  Smile

 

Enig!

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

f1freakdk skrev:

LasseSteen skrev:

En virkelig god, grundig og let overskuelig oversigt omkring tyske signaler  Smile

 

Enig!

 

Tak

og

Tak

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej igen,

Jeg søger lidt hjælp at placering af signaler. Som jeg tidligere skrev, er det fint at de bare er til pynt i første omgang.

Her er min sporplan. (Se bilag).
Første etape er den store banegård.

 

 

AttachmentStørrelse
spor.jpg 403.1 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Her er så mit forslag.

U = udkørselssignal; I = indkørselssignal; R = rangeringssignal (schutzsignal Sh)

Indkørselssignalerne står lidt langt ude med vilje, da der skal være plads til at rangere lidt ud af hovedstrækningen.
Stiksporet til og fra remisen er kun "dækket" at et enkelt udkørselssignal. Det er meget almindeligt at gøre dette, da der ikke så meget rangering - og oftest med en eller få maskiner. Man kan også bruge et W-signal (W="Warte", altså vent).

Du har ikke skrevet, om du vil bruge vingesignaler eller lyssignaler. Ved lyssignaler er der ikke valgmuligheder på typen, men det er der på vingesignaler. Her kan man få ét-armede eller to-armede. Ét-armede for bare kør og stop, mens to-armede også kan vise "kør med begrænset hastighed". Begge type bruges både som ind- og udkørselssignal.

På din station - hvis det er vingesignaler - skal du IMHO kun bruge to-vingede signaler. Og dette på grund af kurverne i begge ender af stationen. Kun for de to midterste spor kan det komme på tale at vælge en ét-armet.

Billede

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej Bo,

Mange tak. Ser godt ud.

Jeg havde tænkt mig at bruge Viessmann signalerne.
Synes måske at lyssignalerne er vejen frem, hvad mener du?
Viessmann har nogle flotte modeller.

Ps. Har du et artikelnummer på rangeringssignal?

Der findes også ind og udkørselselsignaler med 3 eller 6 eller 10 antal dioder, hvad skal man vælge her?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Viessmann laver både lyssignaler og vingesignaler ("Formsignale"), sårh . .  .spørgsmålet er for mig stadigt åbent. Men nu nævner du jo dioder, som så indikerer, at det er lyssignaler, du er interesseret i.

Indkørselssignaler har kun tre aktive lamper. De fire ekstra er et forsignal, som du godt kan springe over på din bane (i hvert fald i første omgang, indtil du er mere inde i alt det med signaler). Og det er så Viessmann 4012, der er tale om.

Udkørselssignaler har 6 aktive lamper. De fire ekstra er et forsignal, som du godt kan springe over på din bane (i hvert fald i første omgang, indtil du er mere inde i alt det med signaler). Og det er så Viessmann 4013, der er tale om.

Rangersignalet er enten 4017 eller 4018.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej igen

Superfedt!

Er det ikke bedre at tage signalerne MED forsignalet, så er jeg "fremtidssikret"?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Den forbilledlige regel er, at hvis næste hovedsignal står tættere på end 500 meter, så skal der et forsignal på.Det kommer altså an på hvor langt væk det næste signal står.

Det er så dit valg, om du vil modellere dette - eller ej. Nu - eller i fremtiden.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Tak.

Så er der lidt at bøvle med igen...

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Jeg kan ihvertfald varmt anbefale Viessmann´s lyssignaler. Dem bliver du glad for  Smile

De er virkelig flotte og meget naturtro. Jeg er især begejstret for den digitale programmering og betjening via Viessmann´s multiplex teknologi. Det er let at bruge og så ser det bare sk*** godt ud, når lyset fader fra det ene signalbillede til det andet. 

Farverne på dioderne har de også ramt helt korrekt i forhold til den virkelige verden, hvilket tit har skuffet mig gevaldigt ved andre producenter af lyssignaler igennem tiderne. 

Så jeg kan kun give min varmeste anbefaling når det gælder Viessmann´s signaler  Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.