Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane.
det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.
Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.
Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?
Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.
Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.
På forhånd tak.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.730
Hvert land har sit eget system. Og det også afhænger af epoke.
Kan du give mere information om dit layout?
mvh,
Gert (fra Holland)
PS: For situationen i Danmark, se http://www.sporskiftet.dk/forum/signaler-og-faste-mærker-planche-udgivet-af-lokomotivet
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Thrane
Indlæg: 995
Tak for svar.
Det er blandet epoke. Der er ikke rigtig en rød tråd.
Det er tysk forbillede 100 %.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Der er lidt at kigge på her:
http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Tak.
Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane.
det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.
Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.
Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?
Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.
Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.
På forhånd tak.
Tak.
Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.
Du får da præcis det du efterspørger - en beskrivelse af hvor man bruger hvilke signaler?? (dog ikke med art numre på hver enkelt producents udgave af respektive signaler)
At du ikke får en udførlig guide til hvordan du installerer dine signaler (som du ikke har købt endnu og derfor lidt svært at rådgive præcist om) er vel fair nok. Der ligger jo så i øvrigt vejledninger i Viessmanns signaler til hvordan man instalerer og tilslutter signalerne, til stort set hvert system.
Men fjollet at give vejledning i at tilslutte et viessmann, og du så vælger et märklin...
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.730
Nogle nyttige links:
http://www.buecher.de/shop/buecher/eisenbahnsignal/broschiertes-buch/products_products/detail/prod_id/31490548/
https://www.amazon.de/Signale-deutschen-Eisenbahnen-Uwe-Miethe/dp/3862451674
http://www.stellwerke.de/links/seite9_2.html
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Thrane
Indlæg: 995
Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane.
det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.
Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.
Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?
Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.
Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.
På forhånd tak.
Tak.
Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.
Du får da præcis det du efterspørger - en beskrivelse af hvor man bruger hvilke signaler?? (dog ikke med art numre på hver enkelt producents udgave af respektive signaler)
At du ikke får en udførlig guide til hvordan du installerer dine signaler (som du ikke har købt endnu og derfor lidt svært at rådgive præcist om) er vel fair nok. Der ligger jo så i øvrigt vejledninger i Viessmanns signaler til hvordan man instalerer og tilslutter signalerne, til stort set hvert system.
Men fjollet at give vejledning i at tilslutte et viessmann, og du så vælger et märklin...
[/quote
Hej
Du behøver ikke at være så harsk i tonen.
Den hjemmeside som der linkes til, er god ift. hvad de enkelte signaler betyder. Jeg synes bare ikke at den giver indblik i hvor de skal placeres.
Måske siden er mere lige til, hvis man har beskæftiget sig med modeltog i +20 år!
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Den hjemmeside som der linkes til, er god ift. hvad de enkelte signaler betyder. Jeg synes bare ikke at den giver indblik i hvor de skal placeres.
Det har du ret i. Men dette er også den svære del, for det kommer meget an på, hvordan banen (sporføringen) ser ud. Der er selvfølgelig nogle generelle retningslinier, og der kan gives eksempler, men det er ikke sådan, at "sådan er det bare" og "gør sådan, så er det rigtigt". Så vi bliver nødt til at se sporplanen. Og det kommer også an på, hvad sporene skal bruges til (kan være omfattende).
Plus at du - via linket - skal/bør lære signalernes navne for at sikre, at vi taler samme sprog.
Og det næste spørgsmål er så, om du vil gå "all in" (altså, at alle signaler (OG skilte) er de rigtige typer OG er korrekt placeret), eller om du vil "nøjes" med en lidt mere simpel tilnærmelse?
[/quote]
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Tak for dit svar.
Jeg vil bare i gang. En simpel løsning ville være fint.
Jeg har sporplan liggende hvis det er.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Gerne. Bare upload.
Husk meget gerne at skrive ind, hvad der er stationsspor, opstillingsspor, rangérspor, godsspor, remisespor og hvad du ellers har i tankerne. (Forskellen ligger i detaljen
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Super.
Jeg vender snarest tilbage.
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Hej,
Jeg er nået dertil hvor der skal signaler på min bane.
det er Märklin HO digital drift, med Esu Ecos 2 som styrenhed.
Jeg aner absolut intet om de forskellige signaler og hvordan de skal monteres.
Findes der en guide så man kan se hvilke signaler man bruger de forskellige steder og situationer?
Jeg synes umiddelbart at Viessman signalerner ser flottest ud.
Kan godt leve med at de i begyndelsen blot er til "pynt" på banen.
På forhånd tak.
Tak.
Men det får jeg ikke meget ud af synes jeg.
Du får da præcis det du efterspørger - en beskrivelse af hvor man bruger hvilke signaler?? (dog ikke med art numre på hver enkelt producents udgave af respektive signaler)
At du ikke får en udførlig guide til hvordan du installerer dine signaler (som du ikke har købt endnu og derfor lidt svært at rådgive præcist om) er vel fair nok. Der ligger jo så i øvrigt vejledninger i Viessmanns signaler til hvordan man instalerer og tilslutter signalerne, til stort set hvert system.
Men fjollet at give vejledning i at tilslutte et viessmann, og du så vælger et märklin...
[/quote
Hej
Du behøver ikke at være så harsk i tonen.
Den hjemmeside som der linkes til, er god ift. hvad de enkelte signaler betyder. Jeg synes bare ikke at den giver indblik i hvor de skal placeres.
Måske siden er mere lige til, hvis man har beskæftiget sig med modeltog i +20 år!
Beklager, det var ikke for at være spydig. Mener ikke selv det er skrevet i en hård tone??
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
je
Egå
Indlæg: 129
Prøv at tage et kig hos "naboen": https://baneforum.dk/viewtopic.php?p=9619#p9619
/Jan
LasseSteen
Indlæg: 1.725
Der er lidt at kigge på her:
http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm
En virkelig god, grundig og let overskuelig oversigt omkring tyske signaler
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.070
Der er lidt at kigge på her:
http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm
En virkelig god, grundig og let overskuelig oversigt omkring tyske signaler
Enig!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Der er lidt at kigge på her:
http://www.jernhesten.dk/forbillede/DB/&Signaler/Signaler%20-%20DB.htm
En virkelig god, grundig og let overskuelig oversigt omkring tyske signaler
Enig!
Tak
og
Tak
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen,
Jeg søger lidt hjælp at placering af signaler. Som jeg tidligere skrev, er det fint at de bare er til pynt i første omgang.
Her er min sporplan. (Se bilag).
Første etape er den store banegård.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Her er så mit forslag.
U = udkørselssignal; I = indkørselssignal; R = rangeringssignal (schutzsignal Sh)
Indkørselssignalerne står lidt langt ude med vilje, da der skal være plads til at rangere lidt ud af hovedstrækningen.
Stiksporet til og fra remisen er kun "dækket" at et enkelt udkørselssignal. Det er meget almindeligt at gøre dette, da der ikke så meget rangering - og oftest med en eller få maskiner. Man kan også bruge et W-signal (W="Warte", altså vent).
Du har ikke skrevet, om du vil bruge vingesignaler eller lyssignaler. Ved lyssignaler er der ikke valgmuligheder på typen, men det er der på vingesignaler. Her kan man få ét-armede eller to-armede. Ét-armede for bare kør og stop, mens to-armede også kan vise "kør med begrænset hastighed". Begge type bruges både som ind- og udkørselssignal.
På din station - hvis det er vingesignaler - skal du IMHO kun bruge to-vingede signaler. Og dette på grund af kurverne i begge ender af stationen. Kun for de to midterste spor kan det komme på tale at vælge en ét-armet.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Hej Bo,
Mange tak. Ser godt ud.
Jeg havde tænkt mig at bruge Viessmann signalerne.
Synes måske at lyssignalerne er vejen frem, hvad mener du?
Viessmann har nogle flotte modeller.
Ps. Har du et artikelnummer på rangeringssignal?
Der findes også ind og udkørselselsignaler med 3 eller 6 eller 10 antal dioder, hvad skal man vælge her?
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Viessmann laver både lyssignaler og vingesignaler ("Formsignale"), sårh . . .spørgsmålet er for mig stadigt åbent. Men nu nævner du jo dioder, som så indikerer, at det er lyssignaler, du er interesseret i.
Indkørselssignaler har kun tre aktive lamper. De fire ekstra er et forsignal, som du godt kan springe over på din bane (i hvert fald i første omgang, indtil du er mere inde i alt det med signaler). Og det er så Viessmann 4012, der er tale om.
Udkørselssignaler har 6 aktive lamper. De fire ekstra er et forsignal, som du godt kan springe over på din bane (i hvert fald i første omgang, indtil du er mere inde i alt det med signaler). Og det er så Viessmann 4013, der er tale om.
Rangersignalet er enten 4017 eller 4018.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Hej igen
Superfedt!
Er det ikke bedre at tage signalerne MED forsignalet, så er jeg "fremtidssikret"?
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Den forbilledlige regel er, at hvis næste hovedsignal står tættere på end 500 meter, så skal der et forsignal på.Det kommer altså an på hvor langt væk det næste signal står.
Det er så dit valg, om du vil modellere dette - eller ej. Nu - eller i fremtiden.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Thrane
Indlæg: 995
Tak.
Så er der lidt at bøvle med igen...
LasseSteen
Indlæg: 1.725
Jeg kan ihvertfald varmt anbefale Viessmann´s lyssignaler. Dem bliver du glad for
De er virkelig flotte og meget naturtro. Jeg er især begejstret for den digitale programmering og betjening via Viessmann´s multiplex teknologi. Det er let at bruge og så ser det bare sk*** godt ud, når lyset fader fra det ene signalbillede til det andet.
Farverne på dioderne har de også ramt helt korrekt i forhold til den virkelige verden, hvilket tit har skuffet mig gevaldigt ved andre producenter af lyssignaler igennem tiderne.
Så jeg kan kun give min varmeste anbefaling når det gælder Viessmann´s signaler