Sidder lige nu og bliver klog på styring af tog på TV2
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Sidder lige nu og bliver klog på styring af tog på TV2
Hvad er det for "søm"? til styring af tog.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Jeg troede, at alle togfans skulle se Olsenbanden på sporet - den var der i går aftes med den lille orange traktor + Franz Jäger vognen.
Og det var her den unge Børge nedlage Københavns styring af signaler med 2 søm + ledning ...
Så andet var det såmænd ikke ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Næh, såmænd ikke. Man skal netop kende meget lidt til jernbaner og sikringsanlæg for at holde af den platte film.
Desuden kunne du godt forklare mere præcist hvad du mener så man ikke behøver ligne et stort spørgsmålstegn.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Jeg blev også nødt til at klikke på indlægget for at finde ud af hvad det gik ud på. Nu skrev jeg også et indlæg, det har altså kostet mig halvandet minuts tid - fy bygger01, hvad bilder du dig dog ind
Frit land
Frit net
Frit sporskifte...sådan da.
(ps. til dem som ikke forstår mit indlæg eller mangler humor eller bare ikke forstår min. Dette indlæg er udtryk for min indstilling til at alle indlæg er velkomne på dette forum, hvis man ikke kan lide diverse indlæg, behøver man ikke kommentere.)
Godt nytår forresten
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
mr-data
Indlæg: 805
Og det var her den unge Børge nedlage Københavns styring af signaler med 2 søm + ledning ...
Ikke for at hænge mig i detaljer, men det var alstå Egon som nedlagde Københavns styring af signaler. Det skete da han opdagede at han ikke havde taget højde for køreplans-skiftet, og ikke ville spilde tid på at vente på at sporet blev ledigt. Børge var den der opdagede fejlen og rettede den.
Jeg er iøvrigt lidt i tvivl om hvilken scene i filmen der er sjovest, det er enten der hvor bandens lastbil bryder sammen da Kjeld hopper over på den (egentlig forståeligt nok, mage til gammelt vrag skal man lede længe efter), eller der hvor Bøffens varebil bliver smadret af Amagerbanens lokomotiv (vistnok 1 hvis jeg husker rigtigt). Dette lokomotiv kom senere til Lolland, med nr. M 15, med øgenavnet mini-jumbo; Jumbo var øgenavn for M 33, banen kraftigste lokomotiv i mange år.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Marklin4me
Indlæg: 552
Ikke for at hænge mig i detaljer, men det var alstå Egon som nedlagde Københavns styring af signaler. Det skete da han opdagede at han ikke havde taget højde for køreplans-skiftet, og ikke ville spilde tid på at vente på at sporet blev ledigt. Børge var den der opdagede fejlen og rettede den.
Jeg er iøvrigt lidt i tvivl om hvilken scene i filmen der er sjovest, det er enten der hvor bandens lastbil bryder sammen da Kjeld hopper over på den (egentlig forståeligt nok, mage til gammelt vrag skal man lede længe efter), eller der hvor Bøffens varebil bliver smadret af Amagerbanens lokomotiv (vistnok 1 hvis jeg husker rigtigt). Dette lokomotiv kom senere til Lolland, med nr. M 15, med øgenavnet mini-jumbo; Jumbo var øgenavn for M 33, banen kraftigste lokomotiv i mange år.
[/quote]Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Ja FY FY, du slemme bygger01, at du sådan kom til at vække Erik Olsen's nysgærighed helt uden grund, og så pg.a en så plat film uh dada.Ja du har da så sandelig heller ingen forstand på jernbaner og sikringsanlæg når du nedlader dig til at finde glæde ved at se en sådan film.


MVH Kurt Hansen
mr-data
Indlæg: 805
Ikke for at hænge mig i detaljer, men det var alstå Egon som nedlagde Københavns styring af signaler. Det skete da han opdagede at han ikke havde taget højde for køreplans-skiftet, og ikke ville spilde tid på at vente på at sporet blev ledigt. Børge var den der opdagede fejlen og rettede den.
Jeg er iøvrigt lidt i tvivl om hvilken scene i filmen der er sjovest, det er enten der hvor bandens lastbil bryder sammen da Kjeld hopper over på den (egentlig forståeligt nok, mage til gammelt vrag skal man lede længe efter), eller der hvor Bøffens varebil bliver smadret af Amagerbanens lokomotiv (vistnok 1 hvis jeg husker rigtigt). Dette lokomotiv kom senere til Lolland, med nr. M 15, med øgenavnet mini-jumbo; Jumbo var øgenavn for M 33, banen kraftigste lokomotiv i mange år.
[/quote]
Hvem sagde man ikke kunne lære noget ? Anede ikke den blev kaldt Jumbo og den havnede på Lolland. :glasses:[/quote]
Du læser vist forkert: Jumbo aka. LJ M33 blev købt af Lollandsbanen i starten af 1960-erne og kørte på denne frem til sin udrangering i slutningen af 1980'erne. AB 1 (den fra filmen) blev oprindelig købt af Amagerbanen, overgik til DSB da AB blev købt af staten, og da DSB ikke har brug for kom i 1978 til Lolland som LJ M15. Og dette lokomtiv blev oftest kaldt mini-Jumbo, grundet sin store lighed med førnævnt M33; mest markant forskel var at "næsen" i det ene er markant på M15 (vist ikke engang 1 meter) mod ca. 2 - 3 meter eller mere på M33, herudover havde M15 en aksel mindre.
Jumbo fik som nævnt sit navn pga. sin størrelse og sine kræfter; motoren var på 800 hk (M15 kun 240 hk) mod Marcipanbrødene (som man havde 2 stk. af) med disses 750 hk. Oftest var det Jumbo som trak slæberne, men den kørte også persontog. Mest berømt var måske den tur der kaldtes "skoletoget"; grundet antal passagerer og antal pladser i Lynetterne kørtes dette tog af lokomotiv med vogne, og på hjemturen tog den så alle de godsvogne til LJ som var klar i Nyk. F. med. Hjemturen kaldtes "morgen-slæberen" men var reelt et blandet-tog, dog med en noget længere køretid pga, rangering.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg må lige rette dit citat, idet det lyder således; "Hvis ikke man kan stole på Statsbanernes togtider, hvad kan man så stole på?"
Jeg er faktisk ikke sikker på at DSB bliver nævnt på noget tidspunkt i filmen, men Statsbanerne nævnes i flæng. Skal ikke kunne sige med 100% sikkerhed om jeg er rigtig på den.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
pete
Falck redder
Helsingør
Indlæg: 162
men sjov er den (filmen)
venlig hilsen
Peter Johansen
ca. Epoke III og V på c-skinder