Nu har jeg rodet med min nyindkøbte Kato MY (skala N) og min lige så nye LokPilot micro Decoder V4.0 et par dage, dog uden at få toget til at køre nogle som helst steder. Det eneste det vil, er at tænde lyset med et "blink".
Jeg har downloaded manualen på dansk, men uden videre held.
Skal sådan noget dog være så svært? Jeg troede, før jeg gik i gang, at tingene var så automatiske at de nogenlunde fandt hinanden selv, jeg mener, vi kan lande på månen, men noget der burde være så simpelt (bare min mening), er altid hårene ud af hovedet!
Hvad gør jeg?
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Jeg vil blot sige dig at jeg har en del problemer med min Roco mus for at køre digitalt med tog i str 1:87. Når jeg taster et lokomotiv ind så skriver den ofte error og jeg kan så ikke slette det enkelte lokomotiv, men må slette alt.
Jeg er simpelthen bare aldrig belvet fortrolig med hvordan det fungerer. Har ikke den store tålmodighed og synes at det er vanskeligt at forstå hvoad det er der sker.
Den digitale verden kan altså også være en forbandelse !
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Nu har jeg rodet med min nyindkøbte Kato MY (skala N) og min lige så nye LokPilot micro Decoder V4.0 et par dage, dog uden at få toget til at køre nogle som helst steder. Det eneste det vil, er at tænde lyset med et "blink".
Jeg har downloaded manualen på dansk, men uden videre held.
Skal sådan noget dog være så svært? Jeg troede, før jeg gik i gang, at tingene var så automatiske at de nogenlunde fandt hinanden selv, jeg mener, vi kan lande på månen, men noget der burde være så simpelt (bare min mening), er altid hårene ud af hovedet!
Hvad gør jeg?
Hej Lars
Hvilken kontroller har du ? minitrix, multimause? hvis det er multimausen kan jeg sikkert godt hjælpe dig, men det bliver først i aften. Du er også velkommen til at kigge forbi hvis du bor i nærheden af Givskud
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Nu har jeg rodet med min nyindkøbte Kato MY (skala N) og min lige så nye LokPilot micro Decoder V4.0 et par dage, dog uden at få toget til at køre nogle som helst steder. Det eneste det vil, er at tænde lyset med et "blink".
Jeg har downloaded manualen på dansk, men uden videre held.
Skal sådan noget dog være så svært? Jeg troede, før jeg gik i gang, at tingene var så automatiske at de nogenlunde fandt hinanden selv, jeg mener, vi kan lande på månen, men noget der burde være så simpelt (bare min mening), er altid hårene ud af hovedet!
Hvad gør jeg?
Hej Lars
Jeg går ud fra at din dekoder er enten en 54685 DCC eller 54688 Multiprotokol ?
Fandt du mærket "1" på dit Kato print ?
Og du er sikker på at dekoderen er monteret korrekt ?
Venlig hilsen
Carsten
Lars H.
Indlæg: 165
Hej alle.
Mange tak for jeres besvarelser, og undskyld der gik lidt tid fra min side, men der gik pludselig "dobbelt op" i mit job (for et par dage).
Jeg gjorde simpelthen det at jeg kørte op til Felderbanen (hvor jeg har købt tingene), og de var faktisk yderst behjælpelige med at få det til at fungere. Så foreløbig kører min Fleischmann Hectorrail - dog lidt hakkende, hvilket undrer mig. Burde det ikke komme til at køre bedre af at blive digitaliseret??
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
gnilre2
Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.
Indlæg: 229
Jamen for filen.::
Prøvede i ikke toget af inden du kørte hjem igen. Det er så s.. da Jan´s opgave at se toget kører som det skal, og hvis ikke, så i hvert fald give kunden en formodning om hvad der evt. er galt. Det er da en normal kunde etik set fra min side. Men. Selvfølgelig kender jeg ikke hele sagen fra første til sidste færd. Men et tog skal i hvert fald ikke køre hakkende afsted, og da slet ikke digitalt. Men. Ret skal du ha. Den digitale verden er for mange af os "ikke pc nørder" en mærkelig verden, og kræver, vi har nogen i nærheden, som kan hjælpe os lidt på rette spor.
Synd du har så meget bøvl med den decoder / tog / m.m. Det kan næsten gøre livet lige så surt som når denne her hjemmeside "sporskiftet" ind imellem er Meget langsom uanset hvilken af mine 4 computere i huset jeg bruger. Nå. Pyt. Det går nok.
Mvh, Erling, Ribe.
Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling
Lars H.
Indlæg: 165
Han afprøvede den faktisk også, om end på et meget lille skinnestykke. Der kørte den umiddelbart udmærket (så meget man nu kunne nå at se).
Jeg har i mellemtiden renset mine skinner, og det ser umiddelbart ud til at virke lidt bedre nu - egentlig troede jeg at lokomotiverne ville være mindre følsomme når man kører digitalt, idet der jo er fuld spænding i skinnerne hele tiden, og decoderen "henter" det strøm op den skal bruge?
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Lars!
Du har i trådens forløb på intet tidspunkt oplyst om hvilket Digitale styresystem du bruger. Denne manglende oplysning er yderst væsentlig. Har vi, deltagere af forum ikke den oplysning er det vanskelig at hjælpe dig.
Det er bestemt ikke givet at et lokomotiv kommer til / eller vil kører bedre ved at blive digitaliseret.
Du beskriver at Hectorrail kører lidt hakkende. Er det blot en ujævn kørsel? I bekræftende fald kunne det være belastnings reguleringen der skal justeres på. Prøv først at frakoble belastnings reguleringen helt for at se om maskinen så kører mere jævnt. Dvs. at værdien i CV 49 skal være = 0.
Har du ikke mulighed for at ændre det selv så bed Felderbanen om at gøre det.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Han afprøvede den faktisk også, om end på et meget lille skinnestykke. Der kørte den umiddelbart udmærket (så meget man nu kunne nå at se).
Jeg har i mellemtiden renset mine skinner, og det ser umiddelbart ud til at virke lidt bedre nu - egentlig troede jeg at lokomotiverne ville være mindre følsomme når man kører digitalt, idet der jo er fuld spænding i skinnerne hele tiden, og decoderen "henter" det strøm op den skal bruge?
Hej Lars H
Ærgeligt at du opgav din Kato MY.
Nej tværtimod kræver det digitaliserede en meget stabil spændingsforsyning. Det er korrekt at der er spænding på systemet hele tiden i digital kørsel, men forsyning af motor hhv. funktioner, disponeres/distribueres af dekoderen, og den er meget følsom overfor en ustabil spændingsforsyning.
Rengør strømoptaget (hjulene) på dit lokomotiv, og rengør et par meter skinner, eller hvis du har nogle nye liggende, så brug dem. Kør en test tur og se om ikke det var problemet, som sagt er en stabil spændingsforsyning til dekoderen alfa og omega inden for digital drift, ellers kan det bringe voksne mænd og kvinder på grådens rand.
Nedenstående er ikke for at starte nogen diskussion om systemer, men blot for at forklare Lars H, hvorfor rene skinner og strømoptag er vigtige:
Du har vel set de alenlange tråde hvori vi Sporskiftere skændes :-) om hvilket system der er mest stabilt 2 skinne eller 3 skinne, jeg forstår såmænd godt 3 skinne folkets argumenter for hvorfor deres system er mest stabilt som digital. Men dertil skal siges at jeg ikke oplever ustabilitet i min digitale 2 skinne kørsel, men nu er jeg også temmelig "hysterisk" mht. rengøring af hjul og skinner, har to forskellige hjul rensesystemer, samt roco rensevogne, og en enkelt støvsugervogn. Desuden var mit tidligere plade anlæg overdækket, ligesom mine kommende moduler også vil være mere låg, når de ikke er i brug.
Venlig hilsen
Carsten
Lars H.
Indlæg: 165
Hej Lars!
Du har i trådens forløb på intet tidspunkt oplyst om hvilket Digitale styresystem du bruger. Denne manglende oplysning er yderst væsentlig. Har vi, deltagere af forum ikke den oplysning er det vanskelig at hjælpe dig.
Det er bestemt ikke givet at et lokomotiv kommer til / eller vil kører bedre ved at blive digitaliseret.
Du beskriver at Hectorrail kører lidt hakkende. Er det blot en ujævn kørsel? I bekræftende fald kunne det være belastnings reguleringen der skal justeres på. Prøv først at frakoble belastnings reguleringen helt for at se om maskinen så kører mere jævnt. Dvs. at værdien i CV 49 skal være = 0.
Har du ikke mulighed for at ændre det selv så bed Felderbanen om at gøre det.
Du har ret, det har jeg ikke nævnt. Som sagt, jeg er helt ny, og pga. forvirring skal jeg lige ind i hvad/hvordan man gør/nævner tingene, og foreløbig har spørgsmålene været af generel karaktér - jeg har jo så heldigvis også fået et par fine svar der
.
Men du har da ret: Det drejer sig om en Trix Mobile Station, samt en LokPilot micro Decoder V4.0.
http://www.reynaulds.com/images/Trix/66920.jpg
Det er jo i princippet rart at høre de ikke bare kommer til at køre bedre af at blive digitaliseret, for så kan man måske finde fejlen andetsteds (som du jo også nævner), men det har bare altid heddet sig at de kommer til at køre bedre af det (der hvor jeg har lagt ører til, i hvert fald)
.
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Lars H.
Indlæg: 165
Han afprøvede den faktisk også, om end på et meget lille skinnestykke. Der kørte den umiddelbart udmærket (så meget man nu kunne nå at se).
Jeg har i mellemtiden renset mine skinner, og det ser umiddelbart ud til at virke lidt bedre nu - egentlig troede jeg at lokomotiverne ville være mindre følsomme når man kører digitalt, idet der jo er fuld spænding i skinnerne hele tiden, og decoderen "henter" det strøm op den skal bruge?
Hej Lars H
Ærgeligt at du opgav din Kato MY.
Nej tværtimod kræver det digitaliserede en meget stabil spændingsforsyning. Det er korrekt at der er spænding på systemet hele tiden i digital kørsel, men forsyning af motor hhv. funktioner, disponeres/distribueres af dekoderen, og den er meget følsom overfor en ustabil spændingsforsyning.
Rengør strømoptaget (hjulene) på dit lokomotiv, og rengør et par meter skinner, eller hvis du har nogle nye liggende, så brug dem. Kør en test tur og se om ikke det var problemet, som sagt er en stabil spændingsforsyning til dekoderen alfa og omega inden for digital drift, ellers kan det bringe voksne mænd og kvinder på grådens rand.
Nedenstående er ikke for at starte nogen diskussion om systemer, men blot for at forklare Lars H, hvorfor rene skinner og strømoptag er vigtige:
Du har vel set de alenlange tråde hvori vi Sporskiftere skændes :-) om hvilket system der er mest stabilt 2 skinne eller 3 skinne, jeg forstår såmænd godt 3 skinne folkets argumenter for hvorfor deres system er mest stabilt som digital. Men dertil skal siges at jeg ikke oplever ustabilitet i min digitale 2 skinne kørsel, men nu er jeg også temmelig "hysterisk" mht. rengøring af hjul og skinner, har to forskellige hjul rensesystemer, samt roco rensevogne, og en enkelt støvsugervogn. Desuden var mit tidligere plade anlæg overdækket, ligesom mine kommende moduler også vil være mere låg, når de ikke er i brug.
Hej Igen Carsten.
Jeg har skam ikke "opgivet" min MY, valget faldt bare på Hectorrail´en i stedet ;-). Jeg har endda været henne og gøre plads i det famøse plastic i taget på MY´en, men valgte altså i sidste øjeblik at placere decoderen i den anden.
By the way: Kan man bare skifte decoderen over i MY´en hvis man vil det, nu den har adressen i Mobile Stationen, eller dette lader sig ikke gøre?
Men tak for svaret - det lader til at min formodning om rene skinner holder stik
.
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er jo i princippet rart at høre de ikke bare kommer til at køre bedre af at blive digitaliseret, for så kan man måske finde fejlen andetsteds (som du jo også nævner), men det har bare altid heddet sig at de kommer til at køre bedre af det (der hvor jeg har lagt ører til, i hvert fald)
.
Det dine ører har hørt er korrekt
Modeltog kommer til at køre bedre når de bliver digitaliseret, da dekoderen styrer motoren meget præcist og kan give modellen en realistisk lang bremse og accelerationslængde. Men, det er meget vigtigt at sporet er rent når man kører digitalt, ellers vil du opleve ustabil kørsel i højere grad end hvis du kører analogt. Det er nogle producenter begyndt at finde løsninger på, bla. Lenz og ESU tilbyder nu såkaldte PowerPacks, som efter sigende skulle kunne strømforsyne dekoderen ved dårlig eller ingen elektrisk kontakt til sporet, i helt op til tre sekunder!
Det var bare lige for at slå fast at når man kører digitalt kører ens tog rigtigt godt, hvis altså man har rene spor...
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg har skam ikke "opgivet" min MY, valget faldt bare på Hectorrail´en i stedet ;-). Jeg har endda været henne og gøre plads i det famøse plastic i taget på MY´en, men valgte altså i sidste øjeblik at placere decoderen i den anden.
Lyder godt.
Men tak for svaret - det lader til at min formodning om rene skinner holder stik
.
I princippet ja. Din dekoder er nu programmeret med en adresse, som din controller har i biblioteket, og som controlleren dermed kan styre.
Men du kan jo have optimeret på visse CV, og disse giver ikke nødvendigvis samme gode resultat når du flytter dekoderen over i et andet lokomotiv. Men ja du kan frit flytte dekoderen rundt i dit materiel.
Du skriver at du har en MobileStation. Nu skal jeg ikke tage modet fra dig, men jeg startede også ud med en sådan fra Trix, og havde stort set ikke andet end problemer med den.
Den MobileStation som jeg havde kunne sættes op til at styre SelecTrix og DCC, enten som det ene, eller andet format, samt begge samtidigt. Det fungerede mildest talt elendigt at have den sat op til begge formater, for ikke at sige at det slet ikke fungerede, jeg havde størst succes med MobileStationen når kun var sat op til at styre enten SelecTrix eller DCC, aldrig begge formater samtidigt.
Jeg må indrømme at jeg til sidst opgav MobileStationen, og skiftede til Roco´MultiMaus, hvilket jeg aldrig har fortrudt.
Kender du ikke nogle andre digitale modeltogs entusiaster som evt. har en anden controller du kunne prøve at lege med.
Venlig hilsen
Carsten
Lars H.
Indlæg: 165
Jeg har skam ikke "opgivet" min MY, valget faldt bare på Hectorrail´en i stedet ;-). Jeg har endda været henne og gøre plads i det famøse plastic i taget på MY´en, men valgte altså i sidste øjeblik at placere decoderen i den anden.
Lyder godt.
Men tak for svaret - det lader til at min formodning om rene skinner holder stik
.
I princippet ja. Din dekoder er nu programmeret med en adresse, som din controller har i biblioteket, og som controlleren dermed kan styre.
Men du kan jo have optimeret på visse CV, og disse giver ikke nødvendigvis samme gode resultat når du flytter dekoderen over i et andet lokomotiv. Men ja du kan frit flytte dekoderen rundt i dit materiel.
Du skriver at du har en MobileStation. Nu skal jeg ikke tage modet fra dig, men jeg startede også ud med en sådan fra Trix, og havde stort set ikke andet end problemer med den.
Den MobileStation som jeg havde kunne sættes op til at styre SelecTrix og DCC, enten som det ene, eller andet format, samt begge samtidigt. Det fungerede mildest talt elendigt at have den sat op til begge formater, for ikke at sige at det slet ikke fungerede, jeg havde størst succes med MobileStationen når kun var sat op til at styre enten SelecTrix eller DCC, aldrig begge formater samtidigt.
Jeg må indrømme at jeg til sidst opgav MobileStationen, og skiftede til Roco´MultiMaus, hvilket jeg aldrig har fortrudt.
Kender du ikke nogle andre digitale modeltogs entusiaster som evt. har en anden controller du kunne prøve at lege med.
"SelecTrix og DCC": Hvad er forskellen på de to formater??
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
halløj er lidt til forklaring :
http://en.wikipedia.org/wiki/Selectrix
http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Da´ igen Lars
Ikke fordi jeg ikke vil svare dig på hvad forskellen er, men de to link fra kildemoes forklarer det vel meget godt.
Men noget helt andet du bliver ved med at skrive at du har en LokPilot micro V4.0. Jeg har før spurgt til hvilken type af de to grundversioner, men ikke fået svar.
Jeg skriver grundversionen fordi Multiprotokoludgaven findes i 4 versioner; NEM 651 m/kabel, NEM 652 m/kabel, Next18, og NEM 651m/stik. DCC udgaven findes i 3 versioner; NEM 651 m/kabel, Next18, og NEM 651 m/stik.
Da du ville montere din dekoder i en Kato med NEM 651 tilslutning, går jeg ud fra at det er en af de to stik udgaver du har valgt.
Med stik hedder, Multiprotokoldekoderen 54688 til DCC, SelecTrix og Motorola format, samt 54685 som er ren DCC.
Nu aner jeg jo intet om hvordan dit indkøb af dekoder er foregået, men alt efter de informationer du har givet din leverandør, eks. at du har en MobileStation, har måske fået dem til at sælge dig Multiprotokoldekoderen, så du har muligheden for både DCC og SelecTrix.
Så er det jo interessant at vide om dekoderen er programmeret som DCC eller SelecTrix, og om din MobileStation er sat op til at køre med begge formater, for som skrevet var min succes med denne opsætning temmelig begrænset, ja nærmest ikke eksisterende.
Venlig hilsen
Carsten
Lars H.
Indlæg: 165
halløj er lidt til forklaring :
http://en.wikipedia.org/wiki/Selectrix
http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control
Takker
.
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Lars H.
Indlæg: 165
Da´ igen Lars
Ikke fordi jeg ikke vil svare dig på hvad forskellen er, men de to link fra kildemoes forklarer det vel meget godt.
Men noget helt andet du bliver ved med at skrive at du har en LokPilot micro V4.0. Jeg har før spurgt til hvilken type af de to grundversioner, men ikke fået svar.
Jeg skriver grundversionen fordi Multiprotokoludgaven findes i 4 versioner; NEM 651 m/kabel, NEM 652 m/kabel, Next18, og NEM 651m/stik. DCC udgaven findes i 3 versioner; NEM 651 m/kabel, Next18, og NEM 651 m/stik.
Da du ville montere din dekoder i en Kato med NEM 651 tilslutning, går jeg ud fra at det er en af de to stik udgaver du har valgt.
Med stik hedder, Multiprotokoldekoderen 54688 til DCC, SelecTrix og Motorola format, samt 54685 som er ren DCC.
Nu aner jeg jo intet om hvordan dit indkøb af dekoder er foregået, men alt efter de informationer du har givet din leverandør, eks. at du har en MobileStation, har måske fået dem til at sælge dig Multiprotokoldekoderen, så du har muligheden for både DCC og SelecTrix.
Så er det jo interessant at vide om dekoderen er programmeret som DCC eller SelecTrix, og om din MobileStation er sat op til at køre med begge formater, for som skrevet var min succes med denne opsætning temmelig begrænset, ja nærmest ikke eksisterende.
Jeg skal lige ind og kigge på hvad der står på det hele inden jeg kan svare fyldestgørende på dette - jeg er som sagt total nybegynder, så alle de fine vendinger du har nævnt ovenover, forstår jeg naturligvis ikke det store af.
Jeg ved at han satte Mobile Stationen op til begge formater, for det spurgte han om, og det sagde jeg han skulle (for at åbne for alle mulighederne til evt. senere brug). Men jeg skal igen forstå det korrekt: Når man nævner to forsk. formater, er det forskellige lokomotiver der kører på de forskellige typer formater?
Foreløbig har jeg fået min Hectorrail til at køre næsten perfekt med nuværende opsætning, og efter rengøring af skinner
.
Jeg vender som sagt tilbage med ovenstående, er ikke lige ved siden af anlægget nu.
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Beklager
Jeg går ud fra at du hentyder til mine benævnelser, NEM651 er standarden for dekoder med 6 pins forbindelser. ESU LokPilot Micro V4.0 findes i to udgaver med stik, en Multiprotokol dvs. at den kan programmeres til DCC, SelecTrix og Motorola format, samt en som kun kan programmeres til DCC.
Ja, når din MobileStation er at op til at køre med begge formater, kan du have lokomotiver med hhv. DCC og SelecTrix dekodere kørende på samme tid.
Super at høre, så fungerer det jo for dig at bruge MobileStationen som Multiprotokol controller, så er der jo ingen grund til at lave om på det.
Behøver du ikke spilde tid på, når du har fået Hectorailen til at køre næsten perfekt. Det var kun fordi jeg troede at fejlen evt. skulle søges i opsætningen af din MobileStation, samt valg af dekoder. Men det virker som om løsningen var væsentlig mere simpel. Herligt når tingene kan ordnes, uden alt for komplicerede løsninger.
Venlig hilsen
Carsten
Lars H.
Indlæg: 165
Beklager
Jeg går ud fra at du hentyder til mine benævnelser, NEM651 er standarden for dekoder med 6 pins forbindelser. ESU LokPilot Micro V4.0 findes i to udgaver med stik, en Multiprotokol dvs. at den kan programmeres til DCC, SelecTrix og Motorola format, samt en som kun kan programmeres til DCC.
Ja, når din MobileStation er at op til at køre med begge formater, kan du have lokomotiver med hhv. DCC og SelecTrix dekodere kørende på samme tid.
Super at høre, så fungerer det jo for dig at bruge MobileStationen som Multiprotokol controller, så er der jo ingen grund til at lave om på det.
Behøver du ikke spilde tid på, når du har fået Hectorailen til at køre næsten perfekt. Det var kun fordi jeg troede at fejlen evt. skulle søges i opsætningen af din MobileStation, samt valg af dekoder. Men det virker som om løsningen var væsentlig mere simpel. Herligt når tingene kan ordnes, uden alt for komplicerede løsninger.
Hej igen Carsten.
Du skal skam ikke beklage - det er ikke for at lyde sur, jeg skriver ovenstående, det er kun for at slå fast med syvtommersøm at du/I "snakker sort" i min verden, når I begynder med alle de vendinger
. Men det er superspændende, og jeg suger til mig når I åbner op for jeres viden. Bliv endelig ved. (Og ja, det var de benævnelser jeg ikke vidste en hujende f.. af hvad betød
).
Men DCC og SelecTrix er altså to forskellige fabrikater/systemer - det har ikke noget med jævn- og vekselstrøm at gøre, vel?
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg ved godt at du ikke tog det fortrydeligt op, jeg kommer bare så nemt til at fyre løs:-)
Nej nej, begge systemer er vekselstrøm.
Og som din Mobilestation er sat op, kan du på samme tid køre med et lokomotiv som kører SelecTrix, og et lokomotiv som kører DCC.
DCC er en fælles norm, som mange forskellige producenter producerer efter.
SelecTrix er Trix´ eget format, men ligesom at ESU producerer Multiprotokol dekodere (som forstår både DCC og SelecTrix), så mener jeg at samtlige Trix dekodere efterhånden kan både SelecTrix og DCC.
Venlig hilsen
Carsten
Lars H.
Indlæg: 165
Jeg ved godt at du ikke tog det fortrydeligt op, jeg kommer bare så nemt til at fyre løs:-)
Nej nej, begge systemer er vekselstrøm.
Og som din Mobilestation er sat op, kan du på samme tid køre med et lokomotiv som kører SelecTrix, og et lokomotiv som kører DCC.
DCC er en fælles norm, som mange forskellige producenter producerer efter.
SelecTrix er Trix´ eget format, men ligesom at ESU producerer Multiprotokol dekodere (som forstår både DCC og SelecTrix), så mener jeg at samtlige Trix dekodere efterhånden kan både SelecTrix og DCC.
Okay, på den måde?!
Men så er det vel bare at vælge det ene system, fremfor at begynde at blande dem? Jeg går ud fra at Trix´ lokomotiver kan køre på DCC også, og ikke kun deres eget system?
Med venlig hilsen
Lars H.
Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Men så er det vel bare at vælge det ene system, fremfor at begynde at blande dem? Jeg går ud fra at Trix´ lokomotiver kan køre på DCC også, og ikke kun deres eget system?
Ja lokomotivet er ligeglad, bare det har NEM tilslutning, hvilket iøvrigt heller ikke er et must, men blot den nemmeste måde for dig at digitalisere dit materiel på. Du kan godt digitalisere et lokomotiv der ikke er forberedt med NEM tilslutning, kræver blot mere arbejde, håndelag, og viden.
Du burde kunne køre begge formater med din MobileStation. Men selv inden mit skifte til MultiMaus (kun DCC format), havde jeg besluttet at alle mine lokomotiver skulle køre som DCC. Jeg har ikke noget videnskabeligt at bygge det på, men har en ide om at det er bedst kun at benytte en standard, men som skrevet er det ren "overtro".
I DCC er udvalget af lokomotivdekodere, og funktionsdekodere (ingen motorstyring, kun "tænd/sluk kontakter"), væsentlig større.
I vilkårlig rækkefølge nævner jeg de DCC dekodere jeg har, Kuehn, ESU, Trix, Lenz, og Digitrax, samt et par Roco fabriksmonterede, hvilket fabrikat de er ved jeg ikke.
Venlig hilsen
Carsten