Motorstrømoptag fra styrevogn?
Skrevet af Rasmus.Andersen

Heysan
Er det muligt at lave strømoptag til motoren i en styrevogn?
Jeg vil gerne have at det er muligt, at standse ved signaler med bremsemoduler når et togsæt f.eks. DSB MA bakker. Evt. også ved seperat lok og vogne. Princippet er jo det samme.
Derudover tænker jeg at det kunne hjælpe til en generelt bedre strømoptagelse.
Jeg har ikke anlæg hjemme, så jeg kører på klubbens modulopbyggede anlæg, og der er desværre lidt "klumper" i strømmen visse steder.
Kan det lade sig gøre?
Eller vil dekoderen blive forvirret over at modtage et bremsesignal og et almindeligt signal?
Eller kortslutter skidtet? For de to strømoptag skal vel parallelforbindes.
Det drejer sig om digital AC-drift.
På forhånd tak
Rasmus
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Rasmus
Hvis du har strømoptag i begge ender går det galt, hvis ikke du udfører dine bremsestrækninger med omtanke.
Hvis bremsestrækningerne er så lange, så togsættet kan være inde i bremsestrækningen, inden bremsen aktiveres, kan det lade sig gøre.
Men det er vel ikke så nemt på moduler.
Hvis du vil have sko i begge ender, skal du have min. 2-pol kobling mellem vognene. En til belysning og en til strømoptag når toget bakker, der skal evt. en funktionsdekoder til at styre lyset, ellers skal du op på 4-pol kobling mellem vognene.
Det vil under alle omstændighed gå galt, hvis du bare sætter to sko parallelt. Hvis ikke du får en kortslutning, hvilket jeg er sikker på du gør, vil du sende bremsesignalet ud i anlægget.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej Rasmus
Hvis du har strømoptag i begge ender går det galt, hvis ikke du udfører dine bremsestrækninger med omtanke.
Hvis bremsestrækningerne er så lange, så togsættet kan være inde i bremsestrækningen, inden bremsen aktiveres, kan det lade sig gøre.
Men det er vel ikke så nemt på moduler.
Hvis du vil have sko i begge ender, skal du have min. 2-pol kobling mellem vognene. En til belysning og en til strømoptag når toget bakker, der skal evt. en funktionsdekoder til at styre lyset, ellers skal du op på 4-pol kobling mellem vognene.
Det vil under alle omstændighed gå galt, hvis du bare sætter to sko parallelt. Hvis ikke du får en kortslutning, hvilket jeg er sikker på du gør, vil du sende bremsesignalet ud i anlægget.
Du skal montere en dekoder, som også skifter optag fra slæbesko, så det altid er forreste slæbesko, der optager strømmen.
Se ESU's slæbeskoomskifter her: http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/schleiferumschaltung/
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
mr-data
Indlæg: 805
Som Moppe skriver, skal du bruge en dekoder som kan skifte mellem forreste og bageste strømoptag (eller helt præcist slæbesko i denne sammenhæng).
Jeg har prøvet at lave en hurtig søgning, og umiddelbart ser det ud til at du skal bruge følgende:
ESU har også en løsning, som forudsætter at du bruger en ESU-dekoder af typerne LokPilot eller LokSound, mere nedenfor. Stumperne er som følger:
Uanset hvilken af de ovenstående løsninger du vælger, ser det udtil at du skal/bør fjerne hovedparten af det elektronik fra dit materiel som er monteret fra fabrikkens side. Ligeledes får du brug for at trække mindst to ledninger fra din styrevogn til dit lokomotiv/motorvogn. Skal derudover være lys, indvendigt eller front/slut, kræver dette yderligere ledninger. Her kunne man evt. overveje at montere et funktionsdekoder (dvs. uden motorudgang) i styrevognen, hvis strømoptag laves parallelt med ledningerne til lokomotiv/motorvogn.
Samlet set ser det ud til, at udgiften for et sådant projekt ligger på 400 - 500 kr, muligvis mere. Det ser ud til, at ved begge løsninger skal du lodde lidt på omskifteren, da forbindelserne til "omverdenen" (andre komponenter end dekoderen) sker via små loddepunkter.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.