Hej
Jeg har i dag fået min nyankomne Mck MZ III 1437 ind ad døren. Den skulle straks prøves på min lille bane. :)
Desværre er glæden hurtigt forsvundet. Egentlig ikke på grund af, at malingen er skalet én smule af ét enkelt sted. Det er heldigvis ikke et særlig synligt sted, så det kan jeg leve med.
Men når MZ´en "hakker" i kørslen, og indimellem stopper og går død........så bliver jeg squ muggen. Slæbeskoen sidder skævt og ser ret brugt ud. Det er tydeligt at maskinen har kørt flere gange på anlæg. :S Mit spørgsmål er så, om det blot er slæbeskoen, der kan være årsagen til de dårlige køreeegenskaber? Måske en dårlig forbindelse mellem motoren og slæbeskoen? Hvis det ikke er værre, så er det da noget, som kan fikses.
Håber der er nogen, som har bud på problemet og/eller evt. har oplevet samme fejl ved maskinen?
Maskinen er i øvrigt uden lyd, men tænker at få smidt lyd i fra Danske-loksounds. De har vist den ægte lyd til én MZ III.
Mvh
Nicolas
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej
Jeg har i dag fået min nyankomne Mck MZ III 1437 ind ad døren. Den skulle straks prøves på min lille bane. :)
Desværre er glæden hurtigt forsvundet. Egentlig ikke på grund af, at malingen er skalet én smule af ét enkelt sted. Det er heldigvis ikke et særlig synligt sted, så det kan jeg leve med.
Men når MZ´en "hakker" i kørslen, og indimellem stopper og går død........så bliver jeg squ muggen. Slæbeskoen sidder skævt og ser ret brugt ud. Det er tydeligt at maskinen har kørt flere gange på anlæg. :S Mit spørgsmål er så, om det blot er slæbeskoen, der kan være årsagen til de dårlige køreeegenskaber? Måske en dårlig forbindelse mellem motoren og slæbeskoen? Hvis det ikke er værre, så er det da noget, som kan fikses.
Håber der er nogen, som har bud på problemet og/eller evt. har oplevet samme fejl ved maskinen?
Maskinen er i øvrigt uden lyd, men tænker at få smidt lyd i fra Danske-loksounds. De har vist den ægte lyd til én MZ III.
Mvh
Nicolas
Er det ikke retur med den?
PS. Ridser i lakken medfører en dekort i min verden men det fik du måske?
Hilsen Martin
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Hej
Maskinen er i øvrigt uden lyd, men tænker at få smidt lyd i fra Danske-loksounds. De har vist den ægte lyd til én MZ III.
Mvh
Nicolas
Hej Nicolas
Jeg har også en MZIII 1437, men den gamle fra Hobbytrade/Mck. Altså en fra det første oplag på 250 stk.
Min er også en AC og jeg har tilkøbt lyd fra Danske LokSounds og det vil jeg gerne anbefale.
Mht kørslen så har jeg i alle de år jeg har haft modellen, som er købt som ny, ventet på den erstatningsmotor som er blevet lovet. Desværre er den ikke dukket op endnu, men måske det sker - og så kunne den måske være med til at afhjælpe dine problemer, selvom det virker på din beskrivelse som om at der er andre ting i vejen med din MZ
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Hej
Maskinen er i øvrigt uden lyd, men tænker at få smidt lyd i fra Danske-loksounds. De har vist den ægte lyd til én MZ III.
Mvh
Nicolas
Hej Nicolas
Jeg har også en MZIII 1437, men den gamle fra Hobbytrade/Mck. Altså en fra det første oplag på 250 stk.
Min er også en AC og jeg har tilkøbt lyd fra Danske LokSounds og det vil jeg gerne anbefale.
Mht kørslen så har jeg i alle de år jeg har haft modellen, som er købt som ny, ventet på den erstatningsmotor som er blevet lovet. Desværre er den ikke dukket op endnu, men måske det sker - og så kunne den måske være med til at afhjælpe dine problemer, selvom det virker på din beskrivelse som om at der er andre ting i vejen med din MZ
Henrik
Jeg var forbi Hobbytrade for et års tid siden, der fik jeg to nye motorer med uden beregning til en MAK DE 1024 og en MZ 1461, de passede begge perfekt i og begge kører nu som en drøm.
Thomas
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 138
Er der noget specialt ved MZ motorerne i størrelse? Er det ikke bare en standart 5 polet motor.
JFN
Indlæg: 70
Hej
Problemet med MZ er formentlig de tandhjul som er i bogien. De revner ganske enkelt og passe tænderne ikke mere og dermed starter de med "hakke" i kørslen for derefter at "sætte sig fast" og så sker der ikke mere.
Løsningen... Udskift tandhjul eller hele gearbogien.
En ny motor vil måske hjælpe lidt men det løser ikke problemet med de defekte tandhjul. Det er en dekoder med lyd heller ikke, selvom dekeodere fra Dansker Loksound er gode
I øvrigt... Har du købt den hos en forhandler, er der garanti i 14 dage og derefter reklamationsret. Gør brug af det istedet for at løse problemet selv, for så er garantien jo væk !
Mvh. Jørgen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
Garanti i 14 dage? Vor kommer det fra?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
Er der noget specialt ved MZ motorerne i størrelse? Er det ikke bare en standart 5 polet motor.
Problemet med de oprindelige er at svinghjul og motor er ikke afbalceret samlet, men kun hver for sig, derfor har de en ujævn kørsel. I de nye er både motor og svinghjul afbalanceret.
Min MAK DE 1024 var den værste den rystede, når den kørte så den var ved at falde af.
TogSvendsen
Indlæg: 437
Garanti findes ikke. Der er 2 års reklamationsret. De første 6 måneder antages det at varen var defekt ved køb, herefter har kunden bevisbyrden for at varen var defekt fra starten; en næsten umulig opgave. Ved reklamation kan det omfatte reparation eller ny vare. Det er butikken der som udgangspunkt vurderer hvad skal forsøges først.
Måske mente du 14 dages returret, men det findes ikke i fysiske butikker. Når en vare er købt i en fysisk butik, så er handlen gjort. Du har som udgangspunkt ingen returret. Det er butikken selv, der sætter reglerne for returnering af vare. De fleste vælger at give 7 eller 14 dages returret, men du kan ikke forlange det. Butikken skal oplyse om vilkårene får returret. De består f.eks. i at butikken gør det klart med skilte i butikken - og evt. skriver det på kassebonnen. Det kan også omfatte et byttemærke eller en mundtlig aftale. Hvis du ikke er oplyst om vilkårene gælder loven, og den siger: Ingen returret. Er du i tvivl ved køb, så skal du spørge; før du køber.
Netbutikker skal give 14 dages returret, men så skal varen også være købt på nettet. Her kan butikken i øvrigt ikke lave sine egne regler.
Krølle
Indlæg: 75
I øvrigt... Har du købt den hos en forhandler, er der garanti i 14 dage og derefter reklamationsret. Gør brug af det istedet for at løse problemet selv, for så er garantien jo væk !
http://www.kendkobeloven.dk/skin/DanskErhverv/includes/Nice_to_know_Reklamation.pdf
Hvis man har købt over internet og fået tilsendt vareren, har man 14 dages fortrydelsesret.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
TogSvendsen
Indlæg: 437
Garanti er ikke lovbestemt. Garanti omfatter en aftale mellem butikken eller producenten og køberen. Reklamationsretten gælder som udgangspunkt. Garanti er en ekstra service - og den har man ikke krav på. Producenten kan også vælge ikke at give garanti på sine varer.
Krølle
Indlæg: 75
Garanti er ikke lovbestemt. Garanti omfatter en aftale mellem butikken eller producenten og køberen. Reklamationsretten gælder som udgangspunkt. Garanti er en ekstra service - og den har man ikke krav på. Producenten kan også vælge ikke at give garanti på sine varer.
Tak, ja det har jeg lige opdaget.
Jeg var ikke klar over, at det ikke var garanti fra modeltogproducenterne. I den branche jeg var i, var der hhv. 1, 2 og 3 års garanti på alt teknik.
Jeg har rettet mit oprindelige indlæg, så min fejl ikke går videre i tråden.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
Tesla
Indlæg: 4
Jeg har sendt maskinen retur til forhandleren i dag. Så må vi se hvad der sker.
Det har efterhånden været 1 måneds lang rejse at anskaffe en Mck DSB MZ III AC digital. I første omgang, kunne den ene forhandler ikke få den hjem. Umiddelbart havde forhandleren ikke kunne få fat på Mck. Det endte med en afbestilling.
Så fik jeg bestilt denne MZ III i sidste uge hos en anden forhandler. Maskinen blev sendt dagen efter. Juhuu! Men, så modtager jeg den med de her fejl og mangler. Det lader til, at forhandleren ikke har været klar over MZ´ens tilstand. Han har blandt andet givet klagen videre til Mck.
Modellen var i ét af de 250 producerede eksemplar. I øvrigt, var æsken rimelig riset og så også ret brugt ud.....det lignede slet ikke nogen ny vare overhoved.
Hvad mener du med en "dekort" , i forhold til ridser i lakken?
MAB
Staten
Indlæg: 548
http://denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/Erhvervsliv/Handel...
Hilsen Martin
JFN
Indlæg: 70
Ja... Undskyld. Jeg mente 14 dages returret
JFN
Indlæg: 70
Noget helt andet...
Jeg vil ikke ind på hvor du har købt, men jeg syntes at det er en god ide til alle som køber modeltog, at finde en forhandler som gerne vil hjælpe med en evt. reparation eller anden form for garanti på en købt vare.
Jeg kender flere forretninger som plejer sine kunder :-)
Dette er bare et godt råd... Jeg ved at der er priskrig på meget, og en del går efter tilbuddet og sparer småpenge, men i enkelte tilfælde også står bagefter uden "garanti" eller service. Spørg dine venner eller undersøg f.eks her i forummet hvor service er i top.
Nogle forhandlere betaler både Porto ved køb, og ved returnering m.m.
Krølle
Indlæg: 75
Nogle forhandlere betaler både Porto ved køb, og ved returnering m.m.
Nu har jeg lige lavet én bøf længere oppe, men jeg prøver igen. Derfor en lille gardering i det følgende.
Jeg stoppede med at have web-shop i aug. 2013, men den gang sagde loven, at sælger tilbagebetalte portoen i forbindelse med salget, og kunden betalte portoen i forbindelse med returneringen. Hvis nogle forretninger også betaler portoen i forbindelse med returneringen er det rigtig flot.
H0, DC, Dansk, Epoke IV-V, Roco kortkobling, Lenz digitalstyring med RailCom.
TogSvendsen
Indlæg: 437
Det er måske ændret siden 2013, men i dag er det sådan at:
1. Hvis du som kunde fortryder dit køb, så skal du selv betale for fragt.
2. Hvis varen er defekt er det sælger som skal betale for fragt. Det kan f.eks. ske ved at refundere dine omkostninger eller fremsende en pakkelabel som du printer ud og sætter på kassen.
Udover ved køb af billetter, er der INGEN undtagelse til ovenstående. Nogle netbutikker kan forsøge at komme udenom med forskellige hjemmestrikkede variationer af reglerne, men reglerne er klare.