Tak for optagelse i forum. Jeg er helt ny i den digitale verden, og har læst en masse gode indlæg her.
I mit 50 år gamle Marklin 3000/BR89 indbyggede jeg for et årti siden en Uhlenbrock 75000, som erstatning for en dårligt perfektomskifter. Og den fungerede fint på min analoge bane, selvom den har fået lidt tæsk af den gamle blå trafo, der gav rigelig overspænding
Nu har jeg omstillet decoderen til at køre rent digitalt, og den kan køre på anlægget. Lokomotivet med den tre-polede motor kører ikke særlig jævnt ved langsom hastighed, det gjorde det egentlig heller ikke analogt, og jeg læser mig til at det sansynligvis er den gamle motors skyld.
Men det store problem er at lokoet går træt efter nogle minutters kørsel, det begynder at køre langsommere for til sidst at gå i stå. Jeg kan ikke skubbe det i gang. Lader jeg maskinen "afkøle" et par dage kan det normalt køre nogle minutter igen ??
Jeg er på ingen måde en ørn med lodekolbe og mine lodninger ville nok få mere erfarne til at rynke på næsen. Men jeg kan ikke umiddelbart se der er noget at komme efter. Jeg er nok mest til at det må være motoren der løber varm, eller kan decoderen også gøre det?
Er der nogen forslag til i hvilken retning jeg skal se
Marklin 3000 og Uhlenbrock 75000
Skrevet af Skovsgaard

pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Tak for optagelse i forum. Jeg er helt ny i den digitale verden, og har læst en masse gode indlæg her.


I mit 50 år gamle Marklin 3000/BR89 indbyggede jeg for et årti siden en Uhlenbrock 75000, som erstatning for en dårligt perfektomskifter. Og den fungerede fint på min analoge bane, selvom den har fået lidt tæsk af den gamle blå trafo, der gav rigelig overspænding
Nu har jeg omstillet decoderen til at køre rent digitalt, og den kan køre på anlægget. Lokomotivet med den tre-polede motor kører ikke særlig jævnt ved langsom hastighed, det gjorde det egentlig heller ikke analogt, og jeg læser mig til at det sansynligvis er den gamle motors skyld.
Men det store problem er at lokoet går træt efter nogle minutters kørsel, det begynder at køre langsommere for til sidst at gå i stå. Jeg kan ikke skubbe det i gang. Lader jeg maskinen "afkøle" et par dage kan det normalt køre nogle minutter igen ??
Jeg er på ingen måde en ørn med lodekolbe og mine lodninger ville nok få mere erfarne til at rynke på næsen. Men jeg kan ikke umiddelbart se der er noget at komme efter. Jeg er nok mest til at det må være motoren der løber varm, eller kan decoderen også gøre det?
Er der nogen forslag til i hvilken retning jeg skal se
Er de træge, er der ingen vej udenom en rensning af motoreen for gammel hærdet olie, skidt m.m.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsgaard
Indlæg: 15
Tak for svar, Peter.
Hjulene er lette nok at dreje, men måske lidt træge, har egentlig taget det som modstanden i de mange tandhjulsdrev ud til akslerne. Jeg har fornylig haft motoren skilt ad og renset. Den var forbavsende ren.
Men jeg er da nu inspireret til at dobbeltchecke om jeg skulle have overset noget på ankerakslen
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Tak for svar, Peter.
Hjulene er lette nok at dreje, men måske lidt træge, har egentlig taget det som modstanden i de mange tandhjulsdrev ud til akslerne. Jeg har fornylig haft motoren skilt ad og renset. Den var forbavsende ren.
Men jeg er da nu inspireret til at dobbeltchecke om jeg skulle have overset noget på ankerakslen
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsgaard
Indlæg: 15
Bingo, det er da garanteret her problemet er. Det er de helt originale kondensatorer og spole der er monteret. Så vidt jeg husker er der en spole og to kondensatorer originalt monteret.
Ud med dem og nye komponenter i, og så krydser jeg fingre for jeg ikke har nået at skade decoderen
Mange tak for hjælpen.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Jeg undres over at man monterer drossel spoler på Maeklin motore når man konverterer til digital drift.
Den slags elektroniske tingeltangel fjerner vi andre og forbinder motoren direkte til dekoderen, idet moderne dekodere er forsynet med elektronik til eventuel elektrisk støjdæmpning.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det er nu engang Märklins anbefaling for at undgå elektronisk støj i digtitalsystemet.
Har du henvendt dig til Märklin med din undren?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
PTMadsen, det undrer mig at du er så klog at du ikke læser og forstår manualerne til de ting der tales om!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Bent, Glædelig jul.
Jeg har ikke indtrykket af at der er ret mange her på forum der læser manualer før de spørger.
Nu var mit spørgsmål nok mere for at klarlægge hvorfor at Pejft anbefaler at montere drosselspoler på Maerklin motore tilkoblet en Motorola dekoder, når fabrikanter af DCC udstyr anbefaler at den slags elektronik fjernes.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Osse Märklins dekodere¿?
(Märklin kan jo ofte godt lide at goere tingene anderledes...)
Selvom at det er sandsynligt at deres moderne dekodere ikke BEHOEVER parasitterne, ville det jo vaere noedvendigt med en reverse-engineering af deres dekodere, for at fastslaa om der kan udelades komponenter referet i manualen. Det vil nok kraeve en ingenioergrad i elektronik og radiokommunikation for at kunne sige dette med sikkerhed.
Da man ikke kan forvente at alle modelbane-interesserede har denne uddannelse, er det vel et rimeligt spoergsmaal og svar referende til oficiel dokumentation.
Saa hvorfor det sure opstoed??? Det virker af og til somom at du generelt har kroniske mave-problemer... Det ville jeg nok faa kigget lidt paa foerst...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
PerR
Indlæg: 91
med den baggrund jeg har, så må jeg på det kraftigste anbefale at man overholder Märklins installations anvisninger.
Märklin gør meget ud af at overholde gældende lovgivning, og derfor indgår der to drosselspoler og en kondensator på motorskjoldet for at overholde EMC kravene.
Jeg håber at alle vil være med til at overholde reglerne, også alle der selv foretager ombygninger, da det er med til at undgå støj i det spectrum vi alle er fælles om at dele.
På forhånd tak.
Mvh Per
Mvh Per
Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60215) / Marklin 60061/60101 / 60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør : 7286 Drejeskive(analog) Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
med den baggrund jeg har, så må jeg på det kraftigste anbefale at man overholder Märklins installations anvisninger.
Märklin gør meget ud af at overholde gældende lovgivning, og derfor indgår der to drosselspoler og en kondensator på motorskjoldet for at overholde EMC kravene.
Jeg håber at alle vil være med til at overholde reglerne, også alle der selv foretager ombygninger, da det er med til at undgå støj i det spectrum vi alle er fælles om at dele.
På forhånd tak.
Mvh Per
Hej Per!
Tak. Endelig et reelt svar. Det var jo noget andet end de sure opstød andre er kommet med. Jeg har på intet tidspunkt i mine skriverier nedgjort folks valg af materiel, så venligst, hold jeres indestængte kompleks for jer selv.
Endnu engang tak til Per og glædelig jul.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Per!
Tak. Endelig et reelt svar. Det var jo noget andet end de sure opstød andre er kommet med. Jeg har på intet tidspunkt i mine skriverier nedgjort folks valg af materiel, så venligst, hold jeres indestængte kompleks for jer selv.
Endnu engang tak til Per og glædelig jul.
- tror såmænd ikke folk mener du nedgør folks valg af materiel - det er bare din generelle tone herinde, de fleste nok bare er trætte af. Din attitude er meget bedrevidende og "dit ord er lov", hvilket så ikke altid er virkeligheden
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Skovsgaard
Indlæg: 15
Hej igen

Nå, jeg valgte at smide uhlenbrock decoderen på porten og sætte en ESU LokPilot Standard i og samtidig montere en permanent magnet.
Jeg roder nu lidt med indstilling af CV værdierne for at få det lille lokomotiv til at køre pænt og har fået skruet tophastigheden så langt ned at det ikke kører som en Formel 1 racer
Jeg har på digitaltog fundet en vejledning i motorindstillinger til LokPilot V3, jeg ved ikke om jeg kan bruge disse som udgangspunkt, hvis ja, ser det ud til at jeg skal sætte:
CV2 til 6 (standard er 3)
CV53 til 20 (standard er 140)
CV54 til 16 (standard er 50)
CV55 til 12 (standard er 100)
Det er nogle heftige ændringer ift standard indstillingerne, jeg kunne godt bruge et råd inden jeg manipulerer så meget med værdierne.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
INdstillinger for LokPilot V3 og Standard kan ikke sammenlignes. Vis dit lokomotiv kører pænt nu, så lad indstillingerne være.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Skovsgaard
Indlæg: 15
Tak for rådet, Bent, godt jeg spurgte
Det kører lidt ujævnt ved mellemhastighed, det kunne jeg godt tænke mig at få justeret ..
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej igen

Nå, jeg valgte at smide uhlenbrock decoderen på porten og sætte en ESU LokPilot Standard i og samtidig montere en permanent magnet.
Jeg roder nu lidt med indstilling af CV værdierne for at få det lille lokomotiv til at køre pænt og har fået skruet tophastigheden så langt ned at det ikke kører som en Formel 1 racer
Jeg har på digitaltog fundet en vejledning i motorindstillinger til LokPilot V3, jeg ved ikke om jeg kan bruge disse som udgangspunkt, hvis ja, ser det ud til at jeg skal sætte:
CV2 til 6 (standard er 3)
CV53 til 20 (standard er 140)
CV54 til 16 (standard er 50)
CV55 til 12 (standard er 100)
Det er nogle heftige ændringer ift standard indstillingerne, jeg kunne godt bruge et råd inden jeg manipulerer så meget med værdierne.
Det er i øvrigt min opfattelse, at LokPilot Standard ikke er et hensigtsæssigt valg, når du er tre-skinnekører, af følgende grunde:
Begge dele betyder, at selvom "det går" på din egen bane, vil det kunne give udfordringer i forhold til kammerater, hvis bane er opbygget efter Märklins standarder. det gælder f.eks. min.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsgaard
Indlæg: 15
Tak Peter, det er taget til efterretning
Uden at have læst din kommentar, afprøvede jeg de anbefalede instillinger til en Lokpilot4, som jeg kunne se havde samme fabriksindstillinger som LokPilot Standard. 4'eren har naturligvis langt flere parametre at justere på..
Motortype: Marklin Lille Skivekollektor-motor (SFCM) med Permanentmagnet 51961
Eksperimentet gav ingen umiddelbar ændring i den lidt ujævne gang ved middelhastighed.
Hilsen Jan
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
En Lokpilot standard er en billig dekoder der ikke svarer til andet ESU dekodere. Du kan ikke bruge indstillinger fra andre dekodere end standard dekoderen, så der er ikke grund til at prøve med indstillinger fra andre.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner