Hej Sporskiftere,
Er der nogen blandt jer, der har erfaringer med hvordan et "ikke-Märklin" daglyssignal, dvs. reelt kun et par LED's uden drev, kan tilsluttes bremsemodulet 72442 (72441), når det ikke ønskes at blande digitalstrøm+masse med den power supply (og især den masse) der bruges til at føde signaler?
Märklins vejledning:
http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?page=&perpage=10&le...
angiver 3 eksempler, men jeg synes ikke at nogen af dem passer til det jeg ønsker.
Jeg kører med Mobil Station II, på c-skinner.
Et el-diagram over indmaden 72442 ville ikke være at foragte.
Nogen der har erfaringer?
mvh
Niels
1PTN
Ebeltoft
Hej jeg bruger et alm relæ med flere kontakt sæt, et sæt til bremse signalet og sæt til selve signalet. Mine bremsemoduler ( jeg har tre stk) stå på brems hele tiden, så bruger jeg et alm. relæ til hver blok. Et bremsemodul kan sagtens bremse flere tog, jeg har 8 blokke på hvert modul, et alm relæ er også meget billigere.
Mvh Per
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
Niels
Ingeniør
Hej igen.
Jo, det er nok ganske fint, men det må vel også være muligt at tilslutte blot et enkelt lys-signal uden magnetdrev, direkte til 72442? Dvs. et signal med blot en rød og en grøn diode. Jeg ønsker som nævnt at have en total galvanisk adskillelse mellem kørestrømmen og strømforsyningen til signalet, dvs. masse-forbindelsen fra mobile station'en ønskes IKKE forbundet til signal-udgangen på 72442 som diagrammerne i Märklins vejledning ellers angiver (eks. diagram 3). Jeg vil som udgangspunkt blot bruge en skiftepult som f.eks 72720 til betjeningen. Derfor ville det være fedt at se et diagram for bremsemodulet (ellers må jeg hen og skrue æsken fra hinanden)...
Er der nogen der ligger inde med et strømskema for en sådan løsning?
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Et bremsemodul kan sagtens bremse flere tog
Mvh Per
Hej Per
Skal det forståes som at du "genbruger" samme bremsemodul til forskellige steder? For det er jo genialt = billigere end at købe mange bremsemoduler!!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
1PTN
Ebeltoft
Hej Henrik
Ja det gør jeg, op ti 8 blokke køre på den samme. Jeg har en kammerat der gør det samme, og det virker fint, han havde så fået koblet lidt flere på engang, det blev så for meget, men med 8 er der ingen problem. Jeg bruger så en PLC styring, som så trækker det relæ, men det kan jo laves på mange måder. Når mit relæ er strømløst, så er bremsesignalet koblet ind, fordi hvis en ledning falder af, vil toget altid bremse, det er mest sikkert. Modsat når det er trukket ja så er der kørestrøm. Jeg bremser på hele blokken, for så kan jeg også køre med styrevogn.
Mvh Per
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Hej Henrik
Ja det gør jeg, op ti 8 blokke køre på den samme. Jeg har en kammerat der gør det samme, og det virker fint, han havde så fået koblet lidt flere på engang, det blev så for meget, men med 8 er der ingen problem. Jeg bruger så en PLC styring, som så trækker det relæ, men det kan jo laves på mange måder. Når mit relæ er strømløst, så er bremsesignalet koblet ind, fordi hvis en ledning falder af, vil toget altid bremse, det er mest sikkert. Modsat når det er trukket ja så er der kørestrøm. Jeg bremser på hele blokken, for så kan jeg også køre med styrevogn.
Mvh Per
Mange tak!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Hej Per.
Jeg synes det lyder ganske interessant med 'genbrug' af bremsemodul. Som novice udi tog-elektronik kunne jeg tænke mig at få at vide -så'n helt konkret - hvorledes du har gjort det.
Kan det også gøres uden brug af plc-styring?
Pft og venligst
Torben
1PTN
Ebeltoft
Hej Torben
Jo det kan sagtens laves uden PLC, det laves alle former for styring, man skal bruge en relæ udgang, som skifter mellem kørestrøm og bremse signalet. Jeg gør det når toget er en meter fra signalet, taster den en kontakt, hvis signalet står på rødt, kobler et relæ om fra kørestrøm til bremse signal på hele blokafsnittet. Håber det er svar nok ellers skriver du bare igen
Mvh Per
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Hej Per. Jeg er med på systemet med ét bremsemodul til ét signal
Det forekommer mig blot ud fra indlægget, at det skulle være muligt at benytte ét bremsemodul til flere (op til otte) signaler, og det er den situation jeg er interesseret i.
Er det korrekt opfattet?
/Torben
1PTN
Ebeltoft
Hej igen Torben.
På det relæ der vælger kørestrøm / bremsesignalet, kommer bremsesignalet fra Mærklin bremsemodul, som er sat til at sende bremse signalet ud hele tiden, og ikke skifter som den ellers skulle gøre. Bremsemodulet skifter på samme måde, som når man skifter et sporskift, det har jeg så kun gjort en gang, altså sat den på brems konstant. Så modulet sender så ud til 8 relæer, som styres af den styring man nu har, PLC som mig eller en alm. relæ styring eller hvad man nu bruger. Håber det giver mening ellers skriver du bare igen
Mvh Per
TogSvendsen
Hejsa
Jeg er nysgerrig. Hvordan håndterer du sikkerhedszonen? Du kan jo ikke ignorere sikkerhedszonen, da det kan være katastrofalt for digitaludstyret.
Hvordan håndterer du, at en togstamme med strømførende koblinger og lys i alle vogne ikke bygger bro mellem digitalsignalet og bremsesignalet?
Bremsesignalet og digitalsignalet må jo ikke se hinanden, da det vil medføre kortslutning og potentiel skade på udstyret. Det er "smart" at genbruge signalet, men jeg vil mene at man skal vide hvad man har med at gøre, da man ellers vil være i stor fare for at ødelægge både digitalcentral, lokomotivdekoder osv.
1PTN
Ebeltoft
Hej TogSvendsen
Jeg bruger ikke sikerhedszonen, for når toget rammer en kontakt 90 cm før signalet, kobler jeg jo hele hele det blokafsnit om til bremsesignalet, ikke kun det bremseafsnit som Mærklin viser. Derfor er hele toget også inde, når der skiftes til bremsesignalet, så maskinen kan altså godt være bag på. Jeg forstår godt hvad du mener, men de bliver ikke blandet på den her måde, for der kan kun være enden kørestrøm eller bremsesignalet. Håber du forstår hvad jeg mener, ellers må du komme og få en demo
Bent_P
Jyllands hovedstad
Vad så, vis toget bagved ikke standser ved sit signal og kører over den blok du har på stop?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
1PTN
Ebeltoft
Hej Bent P.
Jo jo den sikkerhedszone har jeg, den anden zone der blev spurgt om,var overgangen ind i bremseafsnittet. Hvis du laver det som Mærklin viser, så kører du ind i bremsesignalet, så der for er der en lille zone på størrelse med en slæbesko, som er lavet netop for at kørestrøm og bremsesignalet ikke blandes.
Mvh Per