Hej forum
Jeg kender en dreng, som bor i nærheden af mig, og som også er begejstret for modeltog. Han købte for et par måneder siden et brugt MZ Limalok over nettet, som der har været problemer med lige siden. Det kører mildt sagt ikke godt på Märklin C-skinner. Han har fået sat et nyt strømoptag på hos Togdillen, han har selv (via Youtube video) skilt motoren ad og fjernet en masse sort olieskidt. Altså grundig rengøring. Desuden har vi loddet en ledning fast, som var gået løs.
Og alligevel kører det fortsat dårlig, går ofte helt i stå, en del støj fra motoren når det kører, opfører sig som om der er en løs forbindelse. Har læst i et nyligt forumemne, at en trådsvarer nævner problemer med Limatog på C-skinner. Hvad kan I sige om det? Er det rigtigt, og hvad kan evt gøres? Er der noget vi har overset?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Gamle Lima-lokomotiver kører ikke specielt godt. Det har ikke noget med C-sporet at gøre.
Du kan rense hjulene og evt. skifte selve motoren med en nyere brugt fra et et billigt købt brugt lokomotiv eller anden motor f.eks. som i min link fra digitaltog.dk. Motoren her kan dog ikke købes mere. Tilsvarende motorer kan købes på nettet.
https://digitaltog.dk/wordpress/lima-dsb-mz-med-ny-modeltorque-motor/
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
gejo
Indlæg: 681
Du må også sikre dig, at strømoptaget fra hjulene er rent. Det gøres ved forsigtigt at fjerne bundpladerne på boggierne og rense akslerne. Det ville jeg gøre, før jeg ville købe ny motor.
Gert
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Jeg ville stærkt overveje at droppe det lokomotiv. Der er ingen grund til at kaste så meget som en krone efter det, det er penge ud af vinduet. Kig på knægten og fortæl ham at han har investeret forkert. Hvorfor har de købt et Lima? Nok fordi det var billigt. Nu har de fået konstateret at det var for billigt.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
Tak for svar alle. Ja, jeg har tænkt det samme; om han måske ikke skulle prøve at sælge det. Og ja, sådan en 13-årig har ikke mange penge, så han faldt naturligvis for det pga den lave pris. Men han er ret glad for det, så det er lidt svært...især efter at han har arbejdet med det. Har henvist ham til dette forumemne - og de svar som I giver.
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Nu ville jeg ikke selv spilde penge på en Lima MZ da man kan få nogle langt bedre fra andre producenter, men så dårligt behøver den akltså ikke køre. Et grundigt serviceeftersyn med nye motorkul kan gøre en hel del.
Du må give lidt flere information. Digital eller ej? Hvad betyder rens af motor? Har den været splittet ad og skiftet kul?
Din&min hobby har reservedele til Lima
http://trains-r-us.dk/
Thomas
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
Ja, han har kigget på en Youtube video, hvor motoren skilles ad og renses - og gjort præcist som vist. Men kullene har han ikke udskiftet. Loket er digitalt.
Togsøn
Indlæg: 222
Haj Lau.
Ja der hvor motorens kul rammer hedder kommentatoren og den skal renses med en glasbørste og være skindende blank.
Kullene skal han skifte, kul har meget stor tendens til at få en stor indre modstand, jeg indbygger konsekvent et ekstra strømoptag på den forreste truck så der kommer spænding op fra hjulene modsat det indbyggede strømoptag.
Ved denne ombygning kan jeg garantere at Lima loks kører mindst lige så godt som et hvert nyt lok man køber i dag.
Skift gummiringene ud på de drivende aklser, vil han have den super, laver han spændings optag på motortruckens miderste aksel, så går den aldrig i stå, selv ikke på lima hjertestykker.
Hos mig kører mere end 10 lima loks, med flotte store lange tog og jeg nyder dem.
Har han spørgsmål eller vil have hjælp, se billeder skriv gerne en mail og se bort fra dem som er Lima Hadere, bare fordi de har penge som skidt, det har vi alle altså ikke, men det vil de ikke forstå, hvordan er det nu enhver er sin egen lykkes smed som de siger, ja hvad betyder at den ene er klogere til at snyde den anden ikke !
Det er ikke hvad varen er værd, men hvad den kan indbringe i profit som de lever højt på (ren plat øh Kapitalisme i dens værste grad).
Hilsen Erling.
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
[quote=Togsøn]
Haj Lau.
Ja der hvor motorens kul rammer hedder kommentatoren og den skal renses med en glasbørste og være skindende blank.
Kullene skal han skifte, kul har meget stor tendens til at få en stor indre modstand, jeg indbygger konsekvent et ekstra strømoptag på den forreste truck så der kommer spænding op fra hjulene modsat det indbyggede strømoptag.
Ved denne ombygning kan jeg garantere at Lima loks kører mindst lige så godt som et hvert nyt lok man køber i dag.
Skift gummiringene ud på de drivende aklser, vil han have den super, laver han spændings optag på motortruckens miderste aksel, så går den aldrig i stå, selv ikke på lima hjertestykker.
Hos mig kører mere end 10 lima loks, med flotte store lange tog og jeg nyder dem.
Har han spørgsmål eller vil have hjælp, se billeder skriv gerne en mail og se bort fra dem som er Lima Hadere, bare fordi de har penge som skidt, det har vi alle altså ikke, men det vil de ikke forstå, hvordan er det nu enhver er sin egen lykkes smed som de siger, ja hvad betyder at den ene er klogere til at snyde den anden ikke !
Det er ikke hvad varen er værd, men hvad den kan indbringe i profit som de lever højt på (ren plat øh Kapitalisme i dens værste grad).
Hilsen Erling
Hej Erling.
Den ungen mand kører ikke på Lima spor, men c-skinner, så jeg tror ikke de svar han har fået kun er fra folk med penge som skidt eller Lima hader. Det er da dejligt at høre du ikke har problemer med dit Lima lok. Men han kan være uheldig at havde købt et gammel udslidt lokomotiv, så spørgsmålet er, hvor meget må man ofre på et sådan? Når han kan købe et nyt, fuld funktions dygtig lok, til fornuftige penge?