Picture

Viggoweb

Arkitekt og grafiker på efterløn

Vrå

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Digitalisering af Fleischmann V100

Fleischmann 9370

Jeg er i gang med at sætte en ESU micro decoder V4.0 i en Fleischmann 9370 V100 diesellokomotiv (spor N) og har fulgt beskrivelserne fra 1zu160 og skala-n.dk. Desuden har jeg isoleret stelforbindelsen lidt ekstra, bl.a. ved at fræse lidt ekstra af stellet (gule pile) og isolere lidt ekstra på printpladen (mørkrøde pile), jvf. billederne.

Men jeg har et problem, som jeg ikke kan løse. :| 

Jeg afprøver lokomotivet med ESU LokProgrammer og kan både læse og skrive til dekoderen. Kørelyset virker både fremad og tilbage og lokomotivet køre fint fremad, men når jeg prøver at bakke, slukker kørelyset og LokProgrammeren afbryder et øjeblik efter – som om der sker en kortslutning.

Det ændrer intet at vende kørselsretningen hverken digitalt (CV29 bit0=1) eller fysisk ved at ombytte den grå og den orange dekoderledning: Prøver jeg at bakke, slukker kørekyset og LokProgrammeren afbryder. Dvs. lokomotiver kan i princippet køre begge veje, men kan kun køre fremad.

Er der nogen, der kender til problemet – eller har lidt mere styr på elektronik end jeg har og kan gennemskue problemet?

Tegninger af printplade

Digitalisering af FLM-9370

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Du skriver kørelys virker men når du bakker, dør lok.

skal det forstås som at der aldrig kommer lys bag eller at det dør når du forsøger at bakke ?

Hvis aldrig lys bag ville jeg lede/måle efter kortslutning der.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Viggoweb

Arkitekt og grafiker på efterløn

Vrå

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Baglyset dør, når jeg forsøger at bakke.

Lyset (både for og bag) virker fint, når lokomotivet holder stille eller kører fremad. Kun når jeg forsøger at bakke, virker det som om der opstår en kortslutning.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Viggoweb

Arkitekt og grafiker på efterløn

Vrå

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Problemet er løst: Der var fejl i dekoderen.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.