Picture

Vendelbo

Projektleder

Indlæg: 15

PB

Digitale signaler

Har 5 modeltog af blandet herkomst med hensyn til dekoder typer som består af  ESU, Fx, Delta og et lokomotiv fra Heljan som jeg ikke kender typen på.

Alle lokomtiver styres af en intellibox 1 og 60 Va trafo fra Marklin, og det har fungeret fint i lang tid.

Nu er der pludselig opstået det problem at lokomotiver kan pludselig stikke af,hakkende kørsel, eller de kan ikke stoppes igen.Fejlen er kommet pludselig uden at der har været pillet hverken ved programmering eller ledningsnet.

Alle ledningsforbindelserne er gået igennem for løse frobindelser, ydermere er skinnnerne forbundet for ca. hver 2.meter.

På banelegemet kan jeg måle ca. 13,5 volt med gammelt multimeret, ved godt man ikke helt kan regne med den måling.

Så håber nogen kan hjælpe med hvad fejlen kan skyldes om er det ustabil spænding eller svage digitale signaler eller noget helt tredje. ?

På forhånd atk !

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Vendelbo skrev:

Har 5 modeltog af blandet herkomst med hensyn til dekoder typer som består af  ESU, Fx, Delta og et lokomotiv fra Heljan som jeg ikke kender typen på.

Alle lokomtiver styres af en intellibox 1 og 60 Va trafo fra Marklin, og det har fungeret fint i lang tid.

Nu er der pludselig opstået det problem at lokomotiver kan pludselig stikke af,hakkende kørsel, eller de kan ikke stoppes igen.Fejlen er kommet pludselig uden at der har været pillet hverken ved programmering eller ledningsnet.

Alle ledningsforbindelserne er gået igennem for løse frobindelser, ydermere er skinnnerne forbundet for ca. hver 2.meter.

På banelegemet kan jeg måle ca. 13,5 volt med gammelt multimeret, ved godt man ikke helt kan regne med den måling.

Så håber nogen kan hjælpe med hvad fejlen kan skyldes om er det ustabil spænding eller svage digitale signaler eller noget helt tredje. ?

På forhånd atk !

Bruger du fælles nul med en lystransformator eller noget tilsvarende?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vendelbo

Projektleder

Indlæg: 15

PB

Nej jeg bruger en trafo til togene og en anden til sporskifter, kredsene er totalt adskilt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vendelbo

Projektleder

Indlæg: 15

PB

Kom da for resten lige i tanker om at jeg har 24+ ledning lagt i den ene skinne, som anvendes til tibagemelding til PLC, kan det være den ?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Ja, det kan det sagtens, den deler vel også stel med din Intellibox?

Hvis det er helt dødt når du tager den fra, så er udgangstrinnet i din intellibox brændt af. Det er dog relativt nemt at lave hvis du ved hvilken ende af en loddekolbe du skal holde ved.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vendelbo

Projektleder

Indlæg: 15

PB

Hej

 

Har lige prøvet igen her til aften med et lokomotivet på sporet af gangen, og tror jeg har fundet ud af hvad den ustabile kørsel skyldtes.Det viste sig at når et lokomotiv( delta)kom på sporet, begyndte de andre at opføre sig mærkelig med blink i lyset eTc.Jeg kender ikke årsagen til at et lokomotiv kan lave denne forstyrrelse, men håber at jeg har fundet fejlen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Vendelbo skrev:

Hej

 

Har lige prøvet igen her til aften med et lokomotivet på sporet af gangen, og tror jeg har fundet ud af hvad den ustabile kørsel skyldtes.Det viste sig at når et lokomotiv( delta)kom på sporet, begyndte de andre at opføre sig mærkelig med blink i lyset eTc.Jeg kender ikke årsagen til at et lokomotiv kan lave denne forstyrrelse, men håber at jeg har fundet fejlen.

Så går det da den rigtige vej, men jeg er altså ikke sikker på at din PLC kan frikendes endnu, vil du uploade en tegning af hvordan den er forbundet i forhold til din Intellibox?

Den 24 volt spænding er det AC eller DC?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vendelbo

Projektleder

Indlæg: 15

PB

Hej

Har før haft et indlæg, der kan du læse hvad jeg bruger plc til, og hvordan jeg får tilbage melding.

plc er ikke forbundet til intellibox men har selvstændig dc trafo.

https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/digital-drift/reducering-af-hastighed-p%C3%A5-stationsomr%C3%A5de

Like 0 kan lide
Top

Picture

1PTN

Ebeltoft

Indlæg: 232

PB  Blog

Hej Vendelbo  Smile

Jeg har også den samme PLC som dig, jeg har ingen problemer med det.

Jeg køre også en 24 volt DC+ ind på den ene skinne, sammen med den brune fra min digital trafo. Den anden skinne melder tilbage til min PLC, det er vist det samme du gør, men altså det laver ikke noget støj eller ballade med mit digital. Jeg kender en mere der kører på samme måde, han har heller ingen problemer.

Mvh Per

 

 

__________________

1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

1PTN skrev:

Hej Vendelbo  Smile

Jeg har også den samme PLC som dig, jeg har ingen problemer med det.

Jeg køre også en 24 volt DC+ ind på den ene skinne, sammen med den brune fra min digital trafo. Den anden skinne melder tilbage til min PLC, det er vist det samme du gør, men altså det laver ikke noget støj eller ballade med mit digital. Jeg kender en mere der kører på samme måde, han har heller ingen problemer.

Mvh Per

Nu har du en Ecos og dens udgangstrin er anderledes bygget op end det på en Intellibox, så løsningerne er ikke helt ens. Bruger du også delta-lokomotiver?

Hvilke protokoller har du slået til på din Ecos?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

1PTN skrev:
Jeg har også den samme PLC som dig, jeg har ingen problemer med det.Jeg køre også en 24 volt DC+ ind på den ene skinne, sammen med den brune fra min digital trafo. Den anden skinne melder tilbage til min PLC, det er vist det samme du gør, men altså det laver ikke noget støj eller ballade med mit digital. Jeg kender en mere der kører på samme måde, han har heller ingen problemer.

Naa, der er flere?! Smile
Jeg bruger da ogsaa PLC! (Mine er af maerket Schneider Momentum, -egentligt nogle gamle amerikanske Square-D produkter)

Ogsaa med separat 24Vdc til signaler, skifter og tilbagemeldinger. DC 0 er fast forbundet til Märklins AC 0 og hele resten af skinnelegemet.
Hele mit anlaeg er dog ANALOGT, og accelerationer for nedbremsning og opstart styres ved at PLC skifter forskellige spaendinger ind paa sporene.
(Saa har derfor ikke nogen issues med data og kommunikation med decodere)

Min PLCs input-moduler skal desvaerre have 24Vdc for at aktivere sig, derfor er hver isoleret skinnestreng til tilbagemelding aktivt med 24Vdc gennem en modstand (2K). PLC´ens interne modstand over en indgang er 4K. Togene laver dermed et "sink" af señalet, naar det aktiveres (-eller i dette tilfaelde DE-aktiveres...).
Indtil videre har det fungeret i 15 aar, uden at noget er gaaet itu eller braendt af.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

1PTN

Ebeltoft

Indlæg: 232

PB  Blog

Hej Morten

Jeg har ikke en ECOS, jeg har ESU Navigator. Jeg køre både moterola til mærklin dekoder, samt DCC på ESU dekoder.

Min kammerat der også køre med PLC, bruger mærklins styrebox, og køre også flere typer dekoder.

Jeg har ingen Delta, så det kan da godt være, at problemet ligger der ????

Mvh Per

__________________

1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

1PTN skrev:

Hej Morten

Jeg har ikke en ECOS, jeg har ESU Navigator. Jeg køre både moterola til mærklin dekoder, samt DCC på ESU dekoder.

Min kammerat der også køre med PLC, bruger mærklins styrebox, og køre også flere typer dekoder.

Jeg har ingen Delta, så det kan da godt være, at problemet ligger der ????

Mvh Per

Okay, men den bruger samme type udgangstrin, så jeg tænker ikke at det gør det store.

Det er i hvert fald kun delta-dekodere der er problemer med for den oprindelige forfatter af tråden. Det kunne være interessant at vide om andre har kombinationen af PLC, digitalcentral og delta-dekodere til at virke?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vendelbo

Projektleder

Indlæg: 15

PB

Hej 

Det var da sjovt at høre at andre også anvender PLC,syntes det er både er en billig og nem måde at lave udvidelser og togstop på ,især når man har rigelig med ind og udgange.Den ustabile drift med Delta lokomotivet er periodisk, så må nok have den opdateret snarest.Jeg har ikke oplevet noget unormal med PLCen,den syntes jeg er endog særdeles stabil.

Jeg ved ikke hvordan andre laver automatiske togveje, men fra min tid som elektriker på en maskinfabrik hvor vi lavede mange automatiske maskiner anvendte vi sekvensstyring, dvs.en handling skulle være sket før den næste kunne finde sted,men det er efterhånden mange år siden.Selve programmeringssoftwaren til PLC er dos basseret men har nu anskaffet mig en nyere i Windows version shentes det er godt at holde sin kunnen lidt ved lige.Fornøjelsen ved at lave et program og se det virke er lige så stor som i fordums dage.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.