Picture

CarstenS

Indlæg: 3

PB

Brug af Märklin 24994 og 24995 til skift af spor

Hej.

Jeg håber det er den rigtige tråd jeg er havnet i.

Jeg har genoptaget modeltogs hobbyen efter en del og og er nu kommet så langt at jeg skal have tilsluttet mine skiftespor (Märklin C)
Motoren er selvføligelig monteret og jeg vil bruge kontaktspro 24994 og 24995 til at styre disse.
Min forventning var følgende:
Konstant strøm på gul ledning.
de 2 blå ledninger fra kontaktsporene kobles med de 2 blå ledninger fra skiftesporet og vupti, sporet skifter alt efter hvilken retning toget kører.
0 ledning sidder i kontaktsporet

Der er imidlertid noget der ikke er helt korrekt i den opsætning for det virker ikke.
Jeg er i tvivl om den strømforsyning jeg bruger overhovedet kan anvendes til formålet (15V AC - så den kan den nok ikke)

og har tænkt på at bruge den 18V DC strømforsyning der fulgte med MS1 i sin tid. Her er jeg så blevet i tvivl om 18V er for meget,jeg har fået for mig at der står 16V et eller andet sted.
Er der nogen der har et godt råd, både mht trafo problematikken samt tilslutningen.
I dette tilfælde er det en rimelig analog opsætning da jeg ikke forventer at skulle styre sporskifterne fra min MS2

Mvh
Carsten

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.735

PB

Virker sporskiftet kun den ene vej, for så er det simpel - drevet er "blot" gået i stykker.....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

Hvis sporskiftedrevene er af den gamle type (og ikke den nye med indbyggede kontakter, der slår strømmen fra i yderpositionerne), kan man så ikke risikere, at drevene ødelægges ved at få strøm i for lang tid ad gangen ved brug af et kontaktspor til at give strøm? (Tilføjelse: spolen i drevet brænder sammen ved mere end en kortvarig impuls).

Bortset fra det ved jeg ikke om metoden med kontaktspor virker eller ej.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.209

PB  Hjemmeside

Du kan ikke anvende 24995, da sporet giver kontakt så længe, der er en uisoleret Aksel på strækningen. Du får altså en længerevarende spænding i stedet for den momentstrøm, sporskiftet har brug for.

 

24994 og det tilsvarende buespor giver en moment stel (brun eller blå ved sporskifte). Den gule leder til sporskiftet  kan være tilsluttet sporets midterleder (rød), når du bruger MS2. Derved er fase og stel samme system.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.