Hej.
Jeg håber det er den rigtige tråd jeg er havnet i.
Jeg har genoptaget modeltogs hobbyen efter en del og og er nu kommet så langt at jeg skal have tilsluttet mine skiftespor (Märklin C)
Motoren er selvføligelig monteret og jeg vil bruge kontaktspro 24994 og 24995 til at styre disse.
Min forventning var følgende:
Konstant strøm på gul ledning.
de 2 blå ledninger fra kontaktsporene kobles med de 2 blå ledninger fra skiftesporet og vupti, sporet skifter alt efter hvilken retning toget kører.
0 ledning sidder i kontaktsporet
Der er imidlertid noget der ikke er helt korrekt i den opsætning for det virker ikke.
Jeg er i tvivl om den strømforsyning jeg bruger overhovedet kan anvendes til formålet (15V AC - så den kan den nok ikke)
og har tænkt på at bruge den 18V DC strømforsyning der fulgte med MS1 i sin tid. Her er jeg så blevet i tvivl om 18V er for meget,jeg har fået for mig at der står 16V et eller andet sted.
Er der nogen der har et godt råd, både mht trafo problematikken samt tilslutningen.
I dette tilfælde er det en rimelig analog opsætning da jeg ikke forventer at skulle styre sporskifterne fra min MS2
Mvh
Carsten
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.735
Virker sporskiftet kun den ene vej, for så er det simpel - drevet er "blot" gået i stykker.....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 436
Hvis sporskiftedrevene er af den gamle type (og ikke den nye med indbyggede kontakter, der slår strømmen fra i yderpositionerne), kan man så ikke risikere, at drevene ødelægges ved at få strøm i for lang tid ad gangen ved brug af et kontaktspor til at give strøm? (Tilføjelse: spolen i drevet brænder sammen ved mere end en kortvarig impuls).
Bortset fra det ved jeg ikke om metoden med kontaktspor virker eller ej.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Du kan ikke anvende 24995, da sporet giver kontakt så længe, der er en uisoleret Aksel på strækningen. Du får altså en længerevarende spænding i stedet for den momentstrøm, sporskiftet har brug for.
24994 og det tilsvarende buespor giver en moment stel (brun eller blå ved sporskifte). Den gule leder til sporskiftet kan være tilsluttet sporets midterleder (rød), når du bruger MS2. Derved er fase og stel samme system.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com