Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Aut. styring af skjulte banegårde fra Modellbahnwerkstatt

Er der nogen af jer der har dette produkt? Jeg har købt to til styring af mine skjulte banegårde og vil gerne dele min erfaring. Men indtil videre har jeg lidt problemer med at få det til at virke...

Det er ikke produktets skyld, men nok nærmere jeg ikke er så god til Tysk Smile

 

http://www.modellbahnwerkstatt.info/sbh-gr-5-1.html

 

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jaco

Give

Indlæg: 77

PB

Det er da et interessant produkt. Har jeg ikke set før.

Mon det kan bruges som pendulautomat med 2 tog på en enkeltsporet bane med et endestation med 2 spor?

Er nysgerrig efter dine erfaringer, når du får styr på det tyske  Big smile

__________________

Hilsen, Jaco

System : 2-skinne h0, piko digital/selvbyg pulsbreddestyring/LokMaus2

Materiel: primært dansk og hollandsk, epoke IV-V "pre-Raillion" 

Mellem af DHL (Dansk-Hollandske Laminatkører)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Bo S. skrev:

Er der nogen af jer der har dette produkt? Jeg har købt to til styring af mine skjulte banegårde og vil gerne dele min erfaring. Men indtil videre har jeg lidt problemer med at få det til at virke...

Det er ikke produktets skyld, men nok nærmere jeg ikke er så god til Tysk Smile

 

http://www.modellbahnwerkstatt.info/sbh-gr-5-1.htm

Hvor begynder det at knibe med forståelsen? Er det tilslutning eller betjening.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo S.

Indlæg: 202

PB  Hjemmeside

Jeg har pt. sat et modul til en skjult banegård med 3 opstillingspor. Jeg har problemer med at finde de rigtige ledninger til sporskifterne, for 2 af sporerne kører nu automatisk, men når de er fyldt op kan den ikke dirigere toget videre til det 3. spor. Mine udkørselssporskifter virker heller ikke. Men jeg skal også prøve lidt mere af, og håber det lykkes. Det jeg har fundet ud af indtil videre lover godt, og gør det nemt at styre tog i det skjulte uden PC

__________________

http://danskmodeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Bo S. skrev:

Jeg har pt. sat et modul til en skjult banegård med 3 opstillingspor. Jeg har problemer med at finde de rigtige ledninger til sporskifterne, for 2 af sporerne kører nu automatisk, men når de er fyldt op kan den ikke dirigere toget videre til det 3. spor. Mine udkørselssporskifter virker heller ikke. Men jeg skal også prøve lidt mere af, og håber det lykkes. Det jeg har fundet ud af indtil videre lover godt, og gør det nemt at styre tog i det skjulte uden PC

hvis du ser på nederst på side 5 i den elektroniske vejledning, er der en tegning.
Billede
De røde prikker viser hvor skinnen eller midterlederen skal isoleres. Tal ved sporskifterne viser hvilke klemmenr. spoleledningerne skal tilsluttes på. Spoler på udkørsel sættes sammen med indkørsel.
Det langeskinnestykke er afstillingssporet med klemmenr og de korte strækninger er stop med klemmenr. Så består øvelsen i at forbinde sporskifter med afstillingsspor og stop, så klemmenr. passer sammen.
Sporskifterne skal have en selvstændig forsyning, der ikke er vist.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

bqg skrev:

Sporskifterne skal have en selvstændig forsyning, der ikke er vist.

Som jeg læser vejledningen, bruges AC-trafoen netop til, at trække sporskifterne via GR-3'eren ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

henho skrev:

bqg skrev:

Sporskifterne skal have en selvstændig forsyning, der ikke er vist.

Som jeg læser vejledningen, bruges AC-trafoen netop til, at trække sporskifterne via GR-3'eren ?

Sporskifterne har kun vist to ledninger, ergo mangler spændingsforsyningen til drevene(ikke vist).

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Jeps, 2 ledninger ret/skæv PLUS fælles stel fra klemme 22.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 101

PB  Blog

henho skrev:

Jeps, 2 ledninger ret/skæv PLUS fælles stel fra klemme 22.

 

 Hvis man ser på nogle af de øvrige diagrammer (for 3-skinne udgaven) er ledningen til klemme 22 vist med gul signatur og kaldes 'stel'. I min terminologi er 'gul' = forsyningsspænding og ikke 'stel' som er brun. Er det korrekt opfattet eller hvordan skal det ellers forstås?

Fut Torben

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

vectra skrev:

 Hvis man ser på nogle af de øvrige diagrammer (for 3-skinne udgaven) er ledningen til klemme 22 vist med gul signatur og kaldes 'stel'. I min terminologi er 'gul' = forsyningsspænding og ikke 'stel' som er brun. Er det korrekt opfattet eller hvordan skal det ellers forstås?

Fut Torben

 

Märklin har så vidt jeg husker sin egen farveskala; men om de farver er rigtigt gengivet, ved jeg ikke. Da jeg kørte Märklin - for en halv menneskealder siden - opererede man med farverne brun, gul, blå og rød (den sidste vistnok til kørestrøm).

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 101

PB  Blog

Märklin bruger standard mæssigt rød til kørestrøm frem, gul til lys, blå til magnetartikler,returstrøm og brun kørestrøm retur '0'.

Hvis man bruger den gule til '0' så må de blå forsyne spolerne i magnetartiklerne for at kunne skifte. Fungerer denne opstlling, når man bruger de gamle m-skinner og -sporsikter uden endestopkontakt?

Fut Torben

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.